Ik zit een beetje met het volgende. Een vriend van mij en een vriendin (wij zijn namelijk de enige die het weten volgens hem) zegt dat hij kanker heeft. Dit heeft hij sinds eind november, het gaat hier om long kanker. Wij hebben alles gedaan om hem te ondersteunen uiteraard en vaak met hem gepraat erover. Wij vonden dit heel erg, en ook voor hem. Hij is 20 en woont nog bij zijn ouders, maar hij heeft dit nooit aan hen verteld. Nu, een half jaar later beginnen wij een sterk vermoeden te hebben dat zijn verhaal niet klopt en dat hij geen kanker heeft. Mijn vriendin en ik hebben allebei al langer dit vermoeden maar durfde dit in eerste instantie niet tegenover elkaar uit te spreken omdat we ons allebei een beetje schaamde dat we eraan twijfelde.
Maar wij vinden allebei sommige dingen erg raar. Er is bijvoorbeeld nooit een behandeling of een afspraak in het ziekehuis geweest het afgelopen half jaar, hij zuipt zich elk weekend nog compleet katje lam en wij zijn naar zijn verhaal nog steeds de enige die dit weten en hij wilt niet dat wij er met andere over praten. Wel is hij gestopt met zijn opleiding dus dat valt niet helemaal te plaatsen. Vandaag heb ik geprobeerd met hem te praten over zijn behandeling en wat de artsen zeggen, maar ik krijg hele vage antwoorden of hij praat er simpelweg omheen. Na drie keer gaf hij pas antwoord over zijn behandeling, waarop hij antwoordde dat hij naar de fysio ging en naar een psycholoog. Het lijkt mij niet dat als je longkanker hebt dat artsen 0,0 behandeling uitvoeren, toch? Ook heb ik al vragen gesteld als, hoe kwam je erachter. En zijn antwoord was dat hij het gewoon wist.
Ik schaam me dood dat ik dit topic open, want als het wel waar is.. tsja.. dan sta ik wel even met m'n bek vol tanden. Ik vind het allemaal zo vaag en het houdt me best bezig. Hopelijk heeft iemand tips om hier mee om te gaan ofzo iets. Of het waar is of niet, ik wil gewoon het beste voor hem.
. Het meisje in kwestie deed het puur voor de aandacht, uiteindelijk. In het begin steunde onze vriendengroep haar enorm, we deden zoveel mogelijk leuke dingen met haar. Op een gegeven moment stak ze tijdens het uitgaan een sigaret op, ik vroeg me oprecht af of dat wel een goed idee was, ze legde in tranen uit dat ze inderdaad beter wel zou stoppen, maar dat ze zo graag nog even wilde genieten van een sigaretje 'nu het nog kon'. Uiteraard was ik die avond de gebeten hond...