iemand met verstand van arbeidsrecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

iemand met verstand van arbeidsrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 18:56

Hallo,

Iemand een beetje bekend in het arbeidsrecht?

ik heb een vraag omtrent het spoedig eindigen van mijn derde jaarcontract. Per 2 juni a.s. zal mijn derde jaarcontract ( voor bepaalde tijd dus) eindigen. Ik werk in een grote geestelijke gezondheidsinstelling en werk dus onder de CAO van de GGZ. Ik heb tot op heden niets medegedeeld gekregen over het wel of niet voortzetten van mijn dienstverband bij deze instelling. Ik weet dus niet of ik nadat mijn contract afloopt uit dienst treed of juist in vast dienstverband mag verder werken. Ik heb reeds meerdere keren contact op genomen met mijn leiding gevende om hier duidelijkheid in te krijgen. Zij heeft tot nu toe aangegeven dat zij hier over niets kan zeggen (wegens de adhoc beslissingen die telkens op management niveau worden gemaakt). Ik heb nu a.s. donderdag een afspraak met haar kunnen maken. Kan zij mij mede delen dat mijn dienstverband wordt beeindigd per 2 juni? Ik meen mij te herinneren dat er een wederzijdse opzegtermijn van twee maanden geldt... Hieraan heeft zij dus niet voldaan. Wat zijn mijn rechten hierin mocht ik een negatief bericht krijgen omtrent mijn dienstverband?

Ik ben van plan me goed voor te bereiden voor het gesprek en wil vooral weten waar ik recht op heb vanuit de bepalingen omschreven in de cao maar ook op rechtsgeldige basis...

Alvast bedankt!

Lynn_Nikita

Re: iemand met verstand van arbeidsrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:57

normaal is er een einddatum van je jaarcontract e kan het dan ook zonder opgaaf van reden worden opgezegd, mag zelfs de dag van te voren nog medegedeeld worden

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:15

Opzegtermijn geldt volgens mij alleen bij tussentijdse opzegging. Dit tijdelijke contract stopt per de datum dat het afloopt, dus daar moet je vanuit gaan. Zou je verlenging krijgen in de vorm van een vast contract, dan is dit "mooi meegenomen"

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:18

Lees hier maar even, daar staat alles uitgelegd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:19

PB Prrrr maar even, die doet dit voor haar werk ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:42

Je mag mij ook pb-en, heb arbeidsrecht gestudeerd en ben werkzaam op dat gebied

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:30

Tjongejonge... heftig hoor... ik meende echt dat er een termijn van twee maand gold.. niet alleen bij tussentijdse beeindiging maar ook wanneer er duidelijk is wat na afloop van het contract de bedoeling is. Mijn contract is reeds driemaal verlengd en elke keer is me ruimschoots van te voren medegedeeld wat de bedoeling was... alleen nu blijft het stil... balen! :(

Naja, het is wat het is... bedankt voor jullie adviezen en een superlink nescafe, die had ik zelf nog niet gevonden met google... ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:32

Mijn 3e tijdelijke contract kreeg ik een week voor afloop te horen dat hij niet verlengd zou worden naar vast, maar dat ik er 3 maanden uit moest en dan weer een tijdelijk contract zou krijgen. Klote, dat is een feit. Maar men is bang dat je geen werkdrive meer toont als je het langer van te voren weet of je om de haverklap ziek meld.

Adviseer je wel om je vast aan te melden bij werk.nl als werkzoekende, is namelijk eis van de WW dat je dit tijdig doet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:55

Er staat me vaag ergens iets van bij dat het sinds 1 januari dit jaar verplicht is voor werkgevers om minimaal een maand van te voren aan te geven of je contract verlengd word. Even kijken of ik het nog kan vinden.

Edit: Dit geld vanaf 1 juli.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:01

Utixo schreef:
Er staat me vaag ergens iets van bij dat het sinds 1 januari dit jaar verplicht is voor werkgevers om minimaal een maand van te voren aan te geven of je contract verlengd word. Even kijken of ik het nog kan vinden.

Edit: Dit geld vanaf 1 juli.

Dat wordt de aanzegtermijn genoemd. Uiterlijk 1 maand voor het aflopen van het tijdelijk contract moet de werkgever de werknemer schriftelijk melden of tijdelijk contract verlengd wordt of niet.
Dit gaat in op 1 juli 2014.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 22:06

Pies tovh weer naast het potje dan... lucky me... :')

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:14

Ben je ook werkzaam bij de GGZ/Espria?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:21

Leonoor schreef:
Mijn 3e tijdelijke contract kreeg ik een week voor afloop te horen dat hij niet verlengd zou worden naar vast, maar dat ik er 3 maanden uit moest en dan weer een tijdelijk contract zou krijgen. Klote, dat is een feit. Maar men is bang dat je geen werkdrive meer toont als je het langer van te voren weet of je om de haverklap ziek meld.

Ik vind het zo'n wonderlijke manier van met mensen omgaan... Maar goed, 'zoals de waard is' geldt hier denk ik wel. Als je als werkgever dat soort rare stunts met 3 maanden pauze uit gaat halen geef je wel ongeveer aan hoe je ten opzichte van regels en je personeel staat. Het is logisch dat dat ook is wat je terugkrijgt. (Namelijk: geen commitment en de regels zoveel mogelijk naar je eigen gewin gebruiken, ook als dat niet echt helemaal terecht is.)

Maar jammer. Ik denk dat het anders moet kunnen, en dat de stabiliteit van gewoon behoorlijk werk veel zinniger is, zelfs uiteindelijk voor de werkgever.

Ik hoop dat je op tijd wat hoort, gewoon omdat je werkgever toch een beetje redelijk wil zijn :j En ik hoop natuurlijk nog veel meer dat je een vast contract krijgt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:47

In de GGZ vallen grote klappen, dat heeft consequenties voor cliënten en personeel. Er zijn de laatste maanden zelfs gedwongen ontslagen om bedrijfseconomische redenen gevallen, binnen GGZ-instellingen. Iets wat niemand ooit heeft gedacht, zeg maar 5 jaar geleden.
Daarom willen instellingen een grote flexibele schil en tijdelijke contracten, zodat bij financiële tegenslagen geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen, tijdelijke contracten niet verlengen is dan een gemakkelijker oplossing. Voor medewerkers is dat heel vervelend, voor managers vaak ook, zij moeten zorgen dat zorg verleend wordt met veel minder mensen, het is niet altijd de keuze van de manager zelf, om met minder mensen te werken, maar helaas een gevolg door de grote bezuinigingen in de GGZ, mede door veranderingen in de financiering in de zorg.