Vraag over huur/boete/rente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Vraag over huur/boete/rente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:26

Hi Bokkers!

Lang ingewikkeld verhaal, maar ik zal proberen om het duidelijk uit te leggen.
Ik woon in een studentenhuis wat van een bedrijf is (al zit er volgens mij maar 1 man achter).
Bij het tekenen van het contract vastgelegd dat als ik een keer te laat zou zijn met de huurbetaling, ik 10% van de huur als boete extra moet betalen. Nou is dat in het begin wel een paar keer gebeurd dat ik te laat was ivm uitbetalen op het werk.

Recent geswitcht van werk, dus ik heb het even niet zo breed. De huur is netjes betaald, maar de boete nog niet. Nu heeft de huisbaas van alle vorige boetes (ik heb het over ruim een jaar geleden..) (over de huidige boete heen) een rente berekend, terwijl die vorige boetes al betaald zijn. Nu gaat het maar om een paar euro en zal ik braaf m'n boete betalen zodra m'n loon binnen is, maar ik vraag me oprecht af of dit wel mag, juridisch gezien. Die vorige boetes hebben er in mijn optiek niks meer mee te maken, aangezien die al lang betaald zijn, of ben ik daar mis mee?

Ik hoop dat jullie me hier wat duidelijkheid over kunnen verschaffen!

Groetjes!

Annick75

Re: Vraag over huur/boete/rente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:34

Lijkt me een goede vraag voor het juridisch loket! Normale gang van zaken bij betalingsachterstanden is sowieso volgens mij niet gelijk een boete en al helemaal niet 10%. Normaal gesproken ontvang je eerst een paar keer een betalingsherinnering, betaal je niet dan krijg je aanmaningen, waarbij ze geloof ik wel al een x-bedrag extra kosten mogen rekenen en reageer je niet dan gaat het over naar een incassobureau etc.

Dit klinkt mij vooral in de oren als een erg leuke manier voor de verhurende partij om snel extra geld te verdienen. Als ik mijn huur een keer een paar dagen of zelfs een week te laat betaal, dan krijg ik van mijn verhuurder echt niet gelijk een boete hoor. Hooguit valt er dan een brief op de mat dat ik een betalingsachterstand heb en of ik het openstaande bedrag zo snel mogelijk wil overmaken.

Ik vraag me dus af of het überhaupt wel een legale gang van zaken is, maar daar ben ik juridisch niet voldoende voor onderlegd. En rente berekenen over boetes die je al betaald hebt, lijkt me al helemaal not done.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:37

Dat is dus inderdaad precies wat ik me afvraag.. Klinkt allemaal nogal malafide..
Die 10% boete.. Het is inderdaad veel en ze zijn er behoorlijk strikt mee. Daar heb ik me min of meer bij neergelegd, ook omdat ik ervoor getekend heb zal het wel rechtsgeldig zijn.. :=

Is dat juridisch loket gratis? := Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, maar het lijkt me wel een goed idee om even te informeren, dat kan nooit kwaad natuurlijk.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:24

Juridisch loket is gratis. Gewoon even bellen, ze vragen je waarschijnlijk om langs te komen met je huurcontract en alle andere relevante papieren. In de tussentijd toch maar proberen je huur op tijd te betalen en ik zou zelf eerlijk gezegd uitkijken naar andere woonruimte. Dit riekt iets te veel naar huisjesmelkerij en dat mag gewoon niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:36

Als iets volgens de wet niet mag, kun je nog zo vaak een handtekening hebben gezet op een contract waarop staat dat het wel mag, het mag niet.

Ik heb geen idee of deze actie rechtsgeldig is, maar bijvoorbeeld met uit je huis worden gezet, kun je nog in je contract hebben getekend dat je huurbaas je eruit mag zitten, als het volgens de wet niet mag, mag het niet. Contract gaat nooit boven de wet volgens mij.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:44

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:49