Wie heeft hier nog meer last van? (of tips)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Wie heeft hier nog meer last van? (of tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:30

Ik vroeg me toch eens af wie hier soms ook zo'n last van kan hebben

Ik ben iemand die verschrikkelijk over dingen kan piekeren, oneindig net zolang tot ik dingen zo groot heb gemaakt dat ik dingen zie die er niet zijn en niet meet weet wat ik met de hele situatie aan moet, die in werkelijkheid niet zo erg is als in mijn hoofd.
Uiteindelijk word het door al dat gepieker een gigantische puinhoop in mijn hoofd en krijg ik een mega drang om dingen aan mensen te vertellen, omdat ik op zo'n moment gewoon niet meer weet wat ik met mezelf aan moet. Maar dan vertel ik niet aan één persoon het hele verhaal, maar vertel ik op de momenten dat ik het meest in de knoop zit kleine stukjes aan veel verschillende mensen. Uiteindelijk kom ik weer uit zo'n 'piek' van emoties, krijg ik weer rust in mijn hoofd maar raak ik vervolgens weer in de stress omdat ik bij meerdere mensen kleine stukjes heb neergelegd, iedereen zich met mij gaat bemoeien en zijn mening vormt waardoor het in mijn hoofd weer een grote chaos word en ik zelfs een beetje in paniek raak omdat ik mijn overzicht kwijt raak doordat zoveel mensen ineens weer met mij bezig zijn.

Ik kan het niet zo goed uitleggen maar het is echt heel vervelend en elke keer doe ik het weer opnieuw, dat ik in een piek van emoties van alles aan iedereen vertel waar ik achteraf verschrikkelijk spijt van heb.

Dus ik vroeg me af, zijn er meer mensen die dit hebben of mensen met tips :')

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:34

Oh heel erg bekend, ik kan me ook druk om maken om veel dingen.. En dan maak ik me zelf zo gek dat ik het allemaal niet meer weet.. Zelfs weet ik dan niet aan wie ik het moet vertellen dus vertel ik het maar aan iemand, en ook maar aan een ander. En dan bedenk ik me dat ik het niet aan hun maar aan die ene moest vertellen dus die vertel ik het dan vervolgens ook.
Daarbij willen mensen mij dan helpen en krijg ik weer het idee dat ze me de les willen leren terwijl ik alleen maar mn hart wou luchten. Dus door al dat commentaar ga ik weer denken en sla ik weer door en ga zo maar verder. Ik heb gelukkig nu echt een lieve vriend aan wie ik alles kwijt kan en ook aan zn ouders, dat brengt mij echt rust in mijn hoofd!

edit : Misschien helpt het wel om met een vreemden te praten hierover die dus geen oordeel kan hebben over hoe jij bent of dergelijke! Je mag ook wel je hart luchten bij mij hoor, type van je af en probeer het los te laten! :(:)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:44

Haha, nou dat dus! Ik heb helaas alleen niet zo'n goede band met mijn ouders, dus daar spreek ik verder nooit mee. En het is niet zo zeer dat ik iets of iemand nodig heb om mijn hard bij te luchten, denk ik, ik zou niet eens weten hoe ik op zo'n moment iets fatsoenlijks zou moeten op schrijven maar ik vraag me gewoon af wat ik zou kunnen doen om te voorkomen dat ik van alles bij iedereen neerleg. Ik probeer elke keer tegen mezelf te zeggen dat al die gevoelens ook weer weggaan, en dat ik me en paar uur later weer beter voel en dus niks bij andere hoef neer te leggen maar als ik alles dan zo heftig voel kan ik mezelf niet meer inhouden en leg ik alsnog weer van alles bij iedereen neer. Heel irritant haha

Deliana1993

Re: Wie heeft hier nog meer last van? (of tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:47

Potje janken helpt bij mij ook.. :')

Maar uhm, Ja dat is moeilijk.. Heb je geen beste vriend/vriendin of opa/oma buurman/buurvrouw met wie jij echt goed kan opschieten? Waarvan je zeker weet dat hij/zij niet raar op kijkt als jij weer ff je hoofd over vol hebt en dat even wil neerleggen bij die gene?

Het scheelt bij mij ook dat ik een paard heb waar bij ik lekker mezelf kan zijn en ook daar alles kan neerleggen en dus weer mn hoofd kan legen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:51

Wow, wat jij net hebt neergeschreven is mij nooit gelukt, maar het beschrijft wel EXACT hoe ik me voel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:53

Deliana1993 schreef:

Maar uhm, Ja dat is moeilijk.. Heb je geen beste vriend/vriendin of opa/oma buurman/buurvrouw met wie jij echt goed kan opschieten? Waarvan je zeker weet dat hij/zij niet raar op kijkt als jij weer ff je hoofd over vol hebt en dat even wil neerleggen bij die gene?

Het scheelt bij mij ook dat ik een paard heb waar bij ik lekker mezelf kan zijn en ook daar alles kan neerleggen en dus weer mn hoofd kan legen.

Jawel, ik heb twee goede vriendinnen waar ik echt alles bij kwijt kan maar die hebben ook weer hun eigen problemen en ik voel me dan alweer snel te veel met mijn probleem en dan ga ik daar weer over piekeren: heb ik niet te veel verteld, heb ik ze niet te veel belast, zullen ze het toch niet raar vinden....... het is echt verschrikkelijk :') en dan neem ik me voor van nou ik vertel hun voorlopig weer even niks meer want straks worden mijn problemen voor hun te veel en dan leg ik wéér van alles bij andere mensen neer.
Ik wil gaan proberen om dat pieker half uurtje in te stellen, dat je jezelf de hele dag verbied om te piekeren en het uitstelt naar een vast half uurtje per dag waarin je dan even helemaal los mag gaan. Kijken of dat lukt en werkt :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:54

Snollygoster schreef:
Wow, wat jij net hebt neergeschreven is mij nooit gelukt, maar het beschrijft wel EXACT hoe ik me voel.

Echt haha, ik had juist het gevoel dat het er allemaal heel onduidelijk stond :')
Wel fijn die herkenning!

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:55

Jellebie schreef:
Deliana1993 schreef:

Jawel, ik heb twee goede vriendinnen waar ik echt alles bij kwijt kan maar die hebben ook weer hun eigen problemen en ik voel me dan alweer snel te veel met mijn probleem en dan ga ik daar weer over piekeren: heb ik niet te veel verteld, heb ik ze niet te veel belast, zullen ze het toch niet raar vinden....... het is echt verschrikkelijk :') en dan neem ik me voor van nou ik vertel hun voorlopig weer even niks meer want straks worden mijn problemen voor hun te veel en dan leg ik wéér van alles bij andere mensen neer.
Ik wil gaan proberen om dat pieker half uurtje in te stellen, dat je jezelf de hele dag verbied om te piekeren en het uitstelt naar een vast half uurtje per dag waarin je dan even helemaal los mag gaan. Kijken of dat lukt en werkt :)

Als het echte vriendinnen van jou zijn zullen ze dat geen probleem vinden en zouden ze blij zijn dat jij hun vertrouwd en het aan hun durft te vertellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:51

Haha heel herkenbaar, ik kan de meest onzinnige info waar ik op dat moment helemaal in op ga aan een collega vertellen die dan waarschijnlijk denkt wtf, maar dan MOET ik dat gewoon kwijt en dan zeg ik dat tegen meerdere mensen waardoor ik dan niet meer weet tegen wie ik wat heb gezegd :P Maar ik heb dat dus meestal alleen met hele leuke dingen.

Wat beteft je vrienden, vraag het ze gewoon? Denk aan NIVEA, Niet Invullen Voor Een Ander. Scheelt je al de helft aan gepieker :D

Verder, schrijf je gepieker eens op en probeer daarna je hoofd 'uit' te zetten. Een bodyscan kan daar heel goed bij helpen. Kun je op youtube opzoeken!

Groetjes van een piekeraar. :D

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:54

Heel herkenbaar. Soms slaat het ook helemaal nergens op.
Een potje huilen helpt vaak inderdaad wel enorm!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:03

Jellebie schreef:
Haha, nou dat dus! Ik heb helaas alleen niet zo'n goede band met mijn ouders, dus daar spreek ik verder nooit mee. En het is niet zo zeer dat ik iets of iemand nodig heb om mijn hard bij te luchten, denk ik, ik zou niet eens weten hoe ik op zo'n moment iets fatsoenlijks zou moeten op schrijven maar ik vraag me gewoon af wat ik zou kunnen doen om te voorkomen dat ik van alles bij iedereen neerleg. Ik probeer elke keer tegen mezelf te zeggen dat al die gevoelens ook weer weggaan, en dat ik me en paar uur later weer beter voel en dus niks bij andere hoef neer te leggen maar als ik alles dan zo heftig voel kan ik mezelf niet meer inhouden en leg ik alsnog weer van alles bij iedereen neer. Heel irritant haha

Oh ik had dit bericht even gemist.
Het lijkt wel of je in een visueuze cirkel zit. Doordat je je verhaal niet bij je ouders kwijt kunt, iets wat heel normaal is, wil je het bij andere mensen kwijt. Maar doordat je je bezwaart voelt ga je nog meer nadenken over wat je wel of niet wilt vertellen en aan wie. Daardoor begin je nog meer te piekeren want je wilt niemand tot last zijn, maar je wilt het wel kwijt. Dus maak je het 'probleem' veel groter dan dat ie is. Je kunt misschien wel bijna niet meer genieten van sociale contacten omdat je bang bent mensen te belasten en gaat ook daar weer over piekeren.
Conclusie, nivea en heb het er gewoon eens over met je vriendinnen, wat ze er van vinden dat jij zoveel vertelt. Dat zul jij waarschijnlijk niet extremer doen dan andere mensen maar jij maakt je er wel drukker over dan andere mensen.

Waar komt die onzekerheid vandaan? Bij je ouders? Je voelt je thuis misschien bezwaart om wat te vertellen omdat je ouders er geen gehoor aan geven of er niks mee doen? Waardoor de onzekerheid van het vertellen er stiekem is ingeslopen? Je voelt je thuis niet gehoord, dus ga jij je daarin aanpassen, maar niet alleen thuis maar bij iedereen.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:29

Heel herkenbaar. Ik ben ook zo'n doemdenker. Thuis wordt dan altijd gezegd dat ik spoken zie. Helaas ook al veel meegemaakt dus misschien is dat er zo ingeraakt. Heel onzeker inderdaad ook. Dat ik nooit goed genoeg ben. Dat mijn zusje beter is...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 17:08

Joolien schreef:
Jellebie schreef:

Oh ik had dit bericht even gemist.
Het lijkt wel of je in een visueuze cirkel zit. Doordat je je verhaal niet bij je ouders kwijt kunt, iets wat heel normaal is, wil je het bij andere mensen kwijt. Maar doordat je je bezwaart voelt ga je nog meer nadenken over wat je wel of niet wilt vertellen en aan wie. Daardoor begin je nog meer te piekeren want je wilt niemand tot last zijn, maar je wilt het wel kwijt. Dus maak je het 'probleem' veel groter dan dat ie is. Je kunt misschien wel bijna niet meer genieten van sociale contacten omdat je bang bent mensen te belasten en gaat ook daar weer over piekeren.
Conclusie, nivea en heb het er gewoon eens over met je vriendinnen, wat ze er van vinden dat jij zoveel vertelt. Dat zul jij waarschijnlijk niet extremer doen dan andere mensen maar jij maakt je er wel drukker over dan andere mensen.

Waar komt die onzekerheid vandaan? Bij je ouders? Je voelt je thuis misschien bezwaart om wat te vertellen omdat je ouders er geen gehoor aan geven of er niks mee doen? Waardoor de onzekerheid van het vertellen er stiekem is ingeslopen? Je voelt je thuis niet gehoord, dus ga jij je daarin aanpassen, maar niet alleen thuis maar bij iedereen.

Boem, haha, deze was heel erg raak. Bedankt voor je reactie, dit maakt dingen voor mij weer een stukje duidelijker.