Schoonouders verhuizen, schokkend!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Schoonouders verhuizen, schokkend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 15:54

Ik moest er ff over denken om dit te plaatsen, maar misschien is dit herkenbaar.

Na jaren zeuren was het eindelijk zover: ze hebben getekend voor een ander huurhuis, maar nu op basis van medische noodzaak.
Schoonpa heeft van herseninfarct tot aan open hart/long-operatie gehad, diabetes en alles wat daar bij komt kijken.
Schoonma heeft psychische klachten en zit ook onder de medicatie.
Lees: is een zombie. Ja echt, ze bestaan!
Kortom: ze kunnen vrijwel niets.

Alles komt dus zo ongeveer op onze schouders terecht: onze is met nog een andere broer plus aanhang om te helpen. Een derde broer geeft niet thuis.
Het nieuwe huis is nog niet klaar, maar het oude huis moet leeg voor aanstaande maandag.
De boel daar ff aangekeken, maar echt...
Bij het naar de stort brengen van oa de bank, kwam er zoveel vuil in zicht, het is niet uit te leggen.
Op de bovenverdieping kwamen ze al niet meer, de trap konden ze niet meer op/af, dus dat was het kattendomein geworden.
Overal kleren, vol met kattenhaar/pies/kots. Behang vakkundig bewerkt: perfecte kattenkrullen.
Beneden idem.
Er kwam wel een schoonmaakster, maar die heeft alles alleen maar voor het oog schoongehouden.
En haar valt niets te verwijten eigenlijk ivm de korte werkuren per client...
Wij zijn door de ouders aardig om de tuin geleid qua situatie: alles werd verstopt.
En dat hebben we gisteren gevonden...

Er was al wat 'gevonden' , maar pa wilde zelf de papieren uitzoeken die mee moesten: afblijven!
Blijf uit de vaste kasten, ik wil dat zelf doen!
Maar ik heb hem niet als heilige te boek staan en ben in de papieren gaan snuffelen.
Ongeopend geadresseerd was er veel van.
Heel veel.
Heel erg veel.
Zo veel, dat een gangkast, waarvan wij dachten dat die gelijkvloers met de hal was, eigenlijk was opgevuld met ongeopende geadresseerde brieven.
Dat was er neergelegd al bij de verhuizing van zo'n 14 jaar geleden en daarna 'opgehoogd', schatten we.

Ik was er gisteren met mijn dochter samen, omdat we ook maar een container hadden besteld voor al het overige spul. Geen overbodige luxe...
We zijn ons kapot geschrokken wat er uit de vaste kasten kwam: naast zoveel papierwerk, ook zeker 2 vuilniszakken vol aan medicijnen: nooit ingenomen...

Gistermiddag kwamen ze met een taxi en ik heb ze geconfronteerd met de vele, vele, vele vuilniszakken vol papier en andere zooi. De huiskamer stond er weer helemaal vol van.
Ze wilden het zelf uitzoeken, dus hier is het uitzoekwerk.
Na hun verdwazing gezien te hebben, heb ik gezegd dat ze het gewoon weg moesten gooien.
Er was toch geen beginnen meer aan.
Ik heb ze expres achter gelaten in die oliebol.
Mooi momentje voor bewustwording, leek me zo.

Ik ben woest: wij zijn allemaal besodemieterd met zijn 'ja, alles onder controle'.
Ma durft d'r bek niet open te trekken, kan ze ook niet, want ze is een zombie.
Maar eigenlijk vindt ik het zó erg voor mijn man en zijn broer...
Die zien op tegen hun pa en dit is echt echt schokkend.

Vast herkenbaar voor mensen uit de zorg.
Maar hoe nu verder?
Waar moeten wij op letten?
Toch gewoon kasten open trekken en andermans privacy schenden?
Ik ben toch al de krengerige schoondochter nu, maar ik kan gewoonweg niet elke dag langs...

Iemand ervaring met zoiets?

Florale

Re: Schoonouders verhuizen, schokkend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:58

Toch het heft in eigen handen nemen, mss voortaan 1x in de twee weken de post doornemen.
Voor de medicatie /zorg thuiszorg.inschakelen

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:58

Oh, wat erg. Geen deskundig advies voor je helaas, maar wel de beste wensen, dat jij en je gezin niet zelf hier aan onderuit gaan.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:04

Voor aanstaande maandag moet het huis leeg zijn? :oo Gaan jullie dit wel redden?

Ja ik heb eigenlijk ook geen tips, meer dan "toch maar alles doen" komt ook niet bij me op.

Als alles straks aan de kant is, zou ik idd met de ouders afspreken dat er 1 keer in de week iemand komt om de administratie e.d. te doen. Controleren op medicijn gebruik gaat je niet lukken denk ik want voor het zelfde geld spoelen ze elke dag die pillen door de plee.

Verder zou ik even contact opnemen met hun huisarts, misschien dat hij/zij jullie ook wat tips kunnen geven m.n. inzake het medicijn gebruik.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:05

Lastige situatie... :\ ik wil beginnen met jullie veel sterkte en wijsheid te wensen.

Privacy schenden.... Sja.... Blijkbaar kunnen ze het niet zelf, al heel lang niet. Dan is het gewoon keiharde noodzaak dat iemand ernaar kijkt. Ik vind het al heel bijzonder dat er geen financiële narigheid van is gekomen, eigenlijk. Of is die er wel, maar hebben jullie die nog niet ontdekt? Je kunt bijna niet straffeloos geadresseerde post weggooien. Geen veertien dagen eigenlijk, maar zéker geen 14 jaar.

Toen mijn schoonvader overleed, vonden wij ook van alles. Van alles waar zijn vrouw niks van wist, maar dat wel in hun eigen huis lag. Enveloppen uit de jaren 70. Blijkbaar is er nooit echt Grote Schoonmaak gehouden, hoewel de thuiszorg iedere week komt.
Schoonma leeft nog. Maar zij overzag het na het overlijden even niet meer, hij had altijd alles op zich genomen. Met matige resultaten, blijkbaar. Maar alles zag er netjes uit en het ging allemaal goed, toch?

Ik denk dat het handig is om dit aan je man en zijn broer over te laten. Het zijn hún ouders. Zo blijf je zelf ook een beetje buiten schot, want voor je het weet zit je er helemaal in en wordt het ook voor jou een dagtaak. Als je wat kunt doen, hoor je het wel. Maar ik kan me je frustratie en ongeloof voorstellen.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:06

Is er niet een ouderenadviseur die kan helpen? Die kan vanuit professioneel kader de benodigde hulp inschakelen. Wellicht is het een optie om in de nieuwe situatie een vinger aan de pols te houden? Eens per week de post en financiën doornemen.

Je hebt ze nu met de troep laten zitten. Wellicht is er een reden dat ze het niet hebben laten merken dat het zo erg was/is? Oudere mensen schamen zich vaak voor hun problemen en lopen er al helemaal niet mee te koop. Houdt daar ook rekening mee.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:06

ik ben het met hittepit_12 eens. Thuiszorg inschakelen voor de medicatie/zorg.
Speciale doos maken voor de post, en hun daarin de post in laten stopen en dan 1x in de week langskomen voor de post.
Je hebt het beste met ze voor en je wilt ze heel graag ook de kans geven, maar het gaat ze gewoon niet alleen af. Dus je zult dingen echt voor ze over moeten nemen. En eventueel bijvoorbeeld en schoonmaker zelf inhuren voor het huis? Dat je die 2 ochtenden in de week laat komen? Die kan dan beter de tijd nemen voor het schoonmaken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:08

Als je nu toch al de krengerige schoondochter bent, maak er dan maar "de heks" van. Dit kun je ze bijna niet meer zelf laten doen.

Ik zou beginnen met het ordenen van hun leven nu. Bakjes waar ze de brieven in moeten doen en bakjes voor de medicatie. De vuilniszakken zou ik gewoon meenemen en zelf thuis uitzoeken. Wat van waarde is, daar kun je dan later over hebben. Er moet toch inzicht in hun zaken komen, want er zal toch e.e.a. geregeld en opgezegd moeten worden.

Voor wat betreft het huis; schoonmaakploeg inhuren maar. Niet zelf gaan doen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:10

Ik zou zeker contact opnemen met de huisarts, zit is wel een zorgwekkende situatie zeker ivm de medicatie en natuurlijk de mogelijkheid dat ze weer post gaan sparen en misschien wel rekeningen niet betalen (dat gaat natuurlijk al vrij snel vervelende situaties opleveren). Daarbij trekken ze nu in een nieuw schoon opgeruimd huis en ik kan mij goed voorstellen dat je wil dat dat zo blijft en ze niet weer opnieuw een ´puinzooi´ervan maken.

Hoe staan jouw man en broer ertegenover? is het misschien een idee dat zij in gesprek gaan met jouw schoonouders?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:11

Huisarts inschakelen en een CIZ indicatiestelling regelen. Daarmee kun je thuishulp krijgen (dagelijks onder toezicht medicatie innemen) en mocht de situatie verder verslechteren is de stap naar verzorgingstehuis of verpleegtehuis makkelijker.
Mocht de indicatiestelling uitwijzen dat beide niet meer 'compos mentis' zijn, dan kun je op grond daarvan bewindvoering en mentorschap aanvragen. Daarmee ben je gerechtigd de administratie over te nemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:15

echte tip heb ik niet voor je....oudere mensen laten vaak gewoon geen hulp toe.Vervuilen.
Veel sterkte!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 16:27

Super, al deze reacties! +:)+

Marrit89 schreef:
Is er niet een ouderenadviseur die kan helpen? Die kan vanuit professioneel kader de benodigde hulp inschakelen. Wellicht is het een optie om in de nieuwe situatie een vinger aan de pols te houden? Eens per week de post en financiën doornemen.

Je hebt ze nu met de troep laten zitten. Wellicht is er een reden dat ze het niet hebben laten merken dat het zo erg was/is? Oudere mensen schamen zich vaak voor hun problemen en lopen er al helemaal niet mee te koop. Houdt daar ook rekening mee.

Wat is een ouderenadviseur?
Klinkt als een goed plan: pa is zó koppig en trots, dat iedereen wordt afgeschrikt, inclusief de thuiszorg.
Een adviseur klinkt hem vast wat beter in de oren.

Natuurlijk hebben ze thuiszorg en allebei hebben ook een eigen zuster, die zorgt dat de medicijnen worden ingenomen.
De gevonden medicijnen zijn van voor die tijd, maar het verklaart voor ons nu wel waarom hij zo slecht werd. Hij nam de voorgeschreven pillen gewoon niet in! _-:(
Sommigen waren preventief, sommigen gewoon nodig: onbegrijpelijk dat iemand dat gewoon niet inneemt! :?

Met de troep laten zitten moet je zien als confrontatie. Natuurlijk gooien wij die troep weg. ;)
De container staat al voor de deur daar.
Dit was puur de confrontatie met de zooi, die ik ff nodig achtte op dat moment.
Hij wilde het zelf uitzoeken, maar door 20 vulliszakken met papieren komt niemand heen.
De recent gedateerde papieren heb ik al in dozen gedaan, polissen, foto's.

We hebben de huissleutel al van het nieuwe huis, dus ff kijken of die ook op de brievenbus past. :=
Anders vraag ik die gewoon op: ben toch al de schoondraak. O:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:38

mocht er tussen die medicijnen toevallig Pergolide zitten kun je dat nog verkopen in het cushingtopic :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:40

Moeilijke situatie. Ouderen zijn vaak zo enorm trots. Te trots vaak om om hulp te vragen. Is ook logisch wel, ze hebben het immers wel zelf kunnen doen in het verleden.
En zolang er geen écht schokkende gevolgen zijn, zal er ook geen hulp gevraagd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:45

Verknald heb je het al. Je bent de schoondochter. Medicatie(terug naar apotheek). Regel thuiszorg via de huisarts, dit vanwege de medicatie. En ondanks privacy schending zoek de post uit.
Anders heb je als het mis gaat echt een probleem.

Edit; Lay out stond niet goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-14 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:04

Je hebt bij de thuiszorg ook DOKteams, die zijn er voor als mensen meer moeite hebben met zich zelf te verzorgen ,dementie etc. je kan daar ook naar informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:14

Het klinkt ook een beetje als een soort van verzamelwoede, kwaad worden heeft dan geen zin, omdat ze het niet expres doen.
Ik denk ook dat jouw schoonouders dit echt niet hebben gedaan om jullie een hak te zetten, maar dat ze zelf het overzicht kwijt zijn geraakt.
Ondanks dat ze er een zooitje van hebben gemaakt, vind ik dat je wel met een beetje meer respect over ze mag praten. :o

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:24

Het feit dat je schoonvader een herseninfarct heeft gehad, betekent dat zijn verstandelijke vermogens een stuk minder zijn geworden. De verstandelijke vermogens van je schoonmoeder zijn verminderd door de anti psychotica die ze slikt, je zegt het zelf al, ze is een zombie, door de medicatie worden de gevoelens enorm afgevlakt. Beide zijn eigenlijk niet meer in staat om alles te overzien en te verwerken wat op ze af komt. Ik zou zeker hulp voor ze gaan zoeken en inderdaad zelf vinger aan de pols houden, wat betreft post en medicatie (misschien een weekdoos vullen, zodat ze beter overzicht kunnen houden?). Het is geen gemakkelijke opgave, en die zou ik zeker proberen te verdelen over alle kinderen en niet alleen zelf op je nemen. Succes en heeeeeeel veel sterkte, ook voor je schoonouders, want zij zitten met hun beschadigde ziel opgesloten in hun lichaam. Ze merken veel, denken veel, maar het komt er niet meer uit. Echt heel moeilijk voor ze!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:29

Mij advies zou zijn, contact opnemen met Wmo of sociale team als die al bij jullie in de gemeente is om samen tot een oplossing te komen? Misschien dat zij jullie kunnen helpen met tips en ideeen.

Ik ga mee met mijn voorganger, je schoonouders zijn zo afgevlakt dat ze vaak niet eens het besef meer hebben bij wat ze doen.
Laatst bijgewerkt door deflin op 14-05-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:30

Ik herken je verhaal, maar dan van mijn oma. Zij is ook ontzettend dwars, want ja het gaat allemaal nog goed blabla. ze is midden 80 en vind zich nog te jong voor een rollator, zo een typetje is het ;) Anyway, nu bleek er ook veel meer aan de hand dan wij allemaal dachten en werd er dus ook veel verbloemdvoor familie etc. echter werd het huis steeds smeriger en viel oma bijna elke dag wel eens tot gebroken ribben aan toe.
Maargoed je moet echt even goed doorpakken en eventueel proffecionele hulp erbij halen. Als ze merken dat het dan toch wel beter gaat als er hulp is, komt het meestal wel goed :) heb ik iig toch gezien bij mijn oma. Thuiszorg inschakelen en evnetueel een financieel mannetje om alles overzichtelijk te krijgen.

Maar ik snap je zorgen, leuk is het niet.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:35

Mijn opa en oma gaan ook hard achteruit en mijn moeder en tante houden dit dan ook streng in de gaten. Zij doen de betalingen en post, thuiszorg maakt schoon en er komt hulp bij het in laten nemen van medicijnen. Bij boeh of bah van opa of oma hun kant, trekken zij zich niks van aan, anders komt het gewoon helemaal niet goed.....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:50

Ik herken het tot op zekere hoogte ook wel, bij mijn oma zijn we er toen ook achtergekomen dat het toch een stuk erger was dan we dachten, maar dat hoeft niet per se bewust te zijn, klinkt namelijk verdacht veel als dementie en gezien het feit dat beide schoonouders al een aandoening hebben is dat helemaal niet zo'n gek idee. Je moet het dus ook niet zien als bewust zieken o.i.d. want zo werkt dat meestal niet :n.
Zorg dat je in dat nieuwe huis de hulp van het CIZ inschakelt voor een zorgindicatie, dan krijgen ze iemand thuis die ze met dat soort zaken helpt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 18:03

KoudbloedKim schreef:
Het klinkt ook een beetje als een soort van verzamelwoede, kwaad worden heeft dan geen zin, omdat ze het niet expres doen.
Ik denk ook dat jouw schoonouders dit echt niet hebben gedaan om jullie een hak te zetten, maar dat ze zelf het overzicht kwijt zijn geraakt.
Ondanks dat ze er een zooitje van hebben gemaakt, vind ik dat je wel met een beetje meer respect over ze mag praten. :o

Ja, precies: verzamelwoede.
Stop het in de kast en niemand komt er dan achter...
En tegen ons maar zeggen: alles is onder controle. -:(-
Totdat er verhuisd moet worden, meneertje de grootbek kan zelf niks meer, dus moeten anderen het oplossen.
Nu trof hij mij en zijn kleindochter aan...
Nee, respect voor deze man hebben ik en mijn dochter niet meer.
Wij vinden hem nu een zielige man, die ooit groots was.

Jij weet niet wie hij/zij is/was, wij wel.
Jij kan niet oordelen over respect in deze.
Maar dat ze hun eigen verval ontkennen en verstoppen, doet ons allemaal zo'n zeer, dat is het moeilijkste momenteel.

Dat verstoppen ook. Hoe hebben wij dat niet gezien..?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:13

MarvanTom, ik ken ze natuurlijk niet, maar wat ook een mogelijkheid is, is dat ze zich juist zo ontzettend schamen dat geen hulp meer DURVEN te vragen.

Maar wat ik me afvraag, hoe gaat het dan financieel? Misschien kunnen ze naar de gemeente voor schuldhulpverlening, als je dat voor elkaar krijgt zorgen de mensen daar er als het goed is voor dat ook andere problemen aangepakt worden. Worden ze vanzelf doorverwezen door iemand die daar voor opgeleid is, hoef jij je daar geen zorgen over te maken.
Dat is hoe het idealiter zou moeten gaan. Ik durf alleen niet te zeggen of dat in de praktijk bij jou gemeente ook zo gaat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:23

Verstoppen is de kunst...

Dit is wel een klus voor de zoons, niet voor jou. Zij moeten hun ouders ervan zien te overtuigen dat dit het moment van de grote opruiming is, en dat voor de toekomst een andere regeling moet komen. Er is nu gebleken dat het ze over de voeten is gelopen, en dat er hulp nodig is. Hoe die hulp eruit moet zien, dat moet in samenspraak met hun bepaald worden, anders krijg je alleen maar tegenwerking en dan ben je nog verder van huis.

De tip van Ibbel is handig, want dan heb je het ook meteen bij een gezagsfiguur gelegd, en een basis voor financiering (voor zo lang het duurt, maar dat is een andere discussie).