Tijdens een inloopspreekuur bij de studieadviseur kreeg ik de vraag op mijn bordje of ik eigenlijk wel een universiteit student ben of liever op het HBO zou willen zitten. En nu weet ik het niet meer.
Ik studeer nu cognitieve neuropsychologie (2e jaar), waarin we leren hoe je als mens de wereld ervaart en waar het in het dagelijks leven mis kan gaan. Dit gaat super en ik vind het grootste gedeelte ook interessant. Ik weet alleen zeker dat ik laten níet het onderzoek in wil, waar ze in de studie zo op hameren. Ik wil de praktijk in, direct iets voor mensen kunnen betekenen. En binnen de universiteit is de mogelijkheid om dat te bereiken bijzonder klein.
Dus ik ben voorzichtig verder aan het kijken, en mijn blik valt op ergotherapie. Het lijkt me heel gaaf om mijn kennis van het cognitief functioneren van de mens en de neurologische processen die daarachter zitten te kunnen combineren met revalidatiewerk, en dan voornamelijk door de hulpmiddelen die daarbij gebruikt worden te ontwerpen. Maar nu loop ik tegen twee dingen aan:
- Is ergotherapie puur het behandelen van mensen, of leer je ook hoe je hulpmiddelen voor het functioneren in het dagelijks leven kunt maken? Waar is deze opleiding sowieso inhoudelijk op gericht?
- Is het haalbaar om na je WO bachelor (want die wil ik afmaken) opnieuw te beginnen aan een HBO studie? Zijn er bokkers die dit hebben gedaan?
Ondertussen twijfel ik rustig verder. Na mijn bachelor opnieuw beginnen? Alles op alles zetten om in mijn vrije ruimte HBO vakken te volgen? Stage lopen? Of gewoon een toegepaste master zoeken en kijken hoe het loopt, omdat het de tijd en moeite van een switch niet waard is.. Heeft iemand tips?

Groetjes, Irlijn
Beetje jammer.