Overstappen van WO naar HBO? (psychologie naar ergotherapie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Overstappen van WO naar HBO? (psychologie naar ergotherapie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:12

Hoi allemaal,

Tijdens een inloopspreekuur bij de studieadviseur kreeg ik de vraag op mijn bordje of ik eigenlijk wel een universiteit student ben of liever op het HBO zou willen zitten. En nu weet ik het niet meer. -O-

Ik studeer nu cognitieve neuropsychologie (2e jaar), waarin we leren hoe je als mens de wereld ervaart en waar het in het dagelijks leven mis kan gaan. Dit gaat super en ik vind het grootste gedeelte ook interessant. Ik weet alleen zeker dat ik laten níet het onderzoek in wil, waar ze in de studie zo op hameren. Ik wil de praktijk in, direct iets voor mensen kunnen betekenen. En binnen de universiteit is de mogelijkheid om dat te bereiken bijzonder klein.

Dus ik ben voorzichtig verder aan het kijken, en mijn blik valt op ergotherapie. Het lijkt me heel gaaf om mijn kennis van het cognitief functioneren van de mens en de neurologische processen die daarachter zitten te kunnen combineren met revalidatiewerk, en dan voornamelijk door de hulpmiddelen die daarbij gebruikt worden te ontwerpen. Maar nu loop ik tegen twee dingen aan:

- Is ergotherapie puur het behandelen van mensen, of leer je ook hoe je hulpmiddelen voor het functioneren in het dagelijks leven kunt maken? Waar is deze opleiding sowieso inhoudelijk op gericht?

- Is het haalbaar om na je WO bachelor (want die wil ik afmaken) opnieuw te beginnen aan een HBO studie? Zijn er bokkers die dit hebben gedaan?

Ondertussen twijfel ik rustig verder. Na mijn bachelor opnieuw beginnen? Alles op alles zetten om in mijn vrije ruimte HBO vakken te volgen? Stage lopen? Of gewoon een toegepaste master zoeken en kijken hoe het loopt, omdat het de tijd en moeite van een switch niet waard is.. Heeft iemand tips? :)

Groetjes, Irlijn

milatje

Re: Overstappen van WO naar HBO? (psychologie naar ergotherapie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:23

Even een stipje zodat ik hier later op kan reageren. Nu niet de mogelijkheid om een uitgebreider verhaal te typen. :-)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 23:20

milatje schreef:
Even een stipje zodat ik hier later op kan reageren. Nu niet de mogelijkheid om een uitgebreider verhaal te typen. :-)

Dankje, dan wacht ik rustig af :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:23

Studie afmaken. Er zijn niet zo heel veel mensen die deze richting kiezen ( wat je marktwaarde vergroot!) . En tijdens je studie je al gaan verdiepen in de praktische toepasbaarheid straks van je kennis, en vervolgens kijken hoe je met jouw kennis kunt gaan innoveren ( eventueel binnen andere vakgebieden...)

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:33

Ik meld me even!

Ik heb psychologie gestudeerd en zowel een bachelor als een masterdiploma behaald. Tijdens mijn bachelorfase al getwijfeld of ik over zou stappen naar fysiotherapie, maar zag het niet zitten om weer van voor af aan te beginnen. Op de universiteit miste ik heel erg de koppeling met de praktijk en een baan als onderzoeker leek me 10x niets.
Een jaar na mijn afstuderen aan de universiteit, toch de opleiding tot fysiotherapeut begonnen (deeltijd). Inmiddels ben ik bijna klaar met het 3e jaar. De eerste 2 jaar waren behoorlijk zwaar, maar ik ben heel blij dat ik het toch heb gedaan. Achteraf had ik toen beter toch de overstap kunnen maken. Aan de andere kant heb ik door mijn diploma al meerdere vrijstellingen gekregen!
Als antwoord op je vraag of het haalbaar is? Jazeker!

Tip: maak in ieder geval je bachelor af, dan heb je in ieder geval een diploma (en daaruit geen studieschuld), wat je ook gaat doen.
Als je het leuk vindt om hulpmiddelen functioneel te maken/ontwerpen, zou je je ook kunnen oriënteren op bewegingstechnologie?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 23:45

Bedankt allebei! Ik wil sowieso mijn bachelor afmaken zodat ik dat papiertje binnen heb (en inderdaad is de stufieregeling ook niet onbelangrijk). Jollybollie, wat goed dat je uiteindelijk toch fysiotherapie bent gaan doen, fijn om te horen dat dat kan! Nu is het bij deeltijd natuurlijk al anders, maar merkte je ook iets van een groot leeftijdsverschil? En welke WO studie deed je daarvoor? Die koppeling naar de praktijk is inderdaad wat ik ook mis. Bewegingstechnologie klinkt precies als het deel van de revalidatie wat mij het meest aanspreekt en aansluit om mijn huidige studie, goede suggestie!
Punz, wat je zegt is inderdaad een optie waar ik nu ook mee bezig ben. Ik moet bijvoorbeeld een stage lopen, en probeer deze al aan revalidatie te koppelen. Bedankt voor je mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:28

Als je al een diploma hebt, zijn veel HBO studies ook verkort voor jou :) hoe het met alle studies werkt weet ik niet,maar ben er al een paar tegen gekomen die verkort zijn voor mensen met al een HBO/WO diploma.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:17

Houd er wel rekening mee dat je, wanneer je je uni bachelor volledig afrondt, instellingscollegegeld voor een eventuele HBO opleiding gaat betalen (à +/- 8000 euro pj). Tenzij je tweede studie een zorg of lerarenopleiding is en je eerste dat niet was (dan zou ergo onder zorg moeten vallen, weet niet of dat zo is?).

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:54

Graag gedaan!
In mijn klas merk ik niets van het leeftijdsverschil, dat is eerder de andere kant op. Bij de start van deze opleiding was ik 24 en de gemiddelde leeftijd van mijn klasgenoten was toen 35.
Grappig genoeg is mijn WO bacheloropleiding ook psychologie, met een master Child and Adolescent Psychology.

Wat imd zegt over het instellingscollegegeld kan in sommige gevallen inderdaad kloppen. Bijv als dit je 2e opleiding in de gezondheidszorg zou zijn. Ik ga er even vanuit dat ergotherapie net als fysiotherapie onder gezondheidszorg valt, maar psychologie valt hier gek genoeg niet onder (mazzel!). Ik betaal nu dan ook het wettelijke (lage) collegegeld. Hoe het met bewegingstechnologie zit weet ik eigenlijk niet.

Misschien een idee om je eens wat breder te oriënteren om je een goed beeld van het vak te vormen? Kijk of je hier en daar eens met een ergotherapeut mee kan lopen. Of met bijvoorbeeld een orthopedisch instrumentmaker (vaak opgeleid als bewegingstechnoloog), dat is ook heel interessant! Dan weet je wat beter waar je (mogelijk) voor kiest.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:04

Ik doe dit jaar havo examen en ga hierna HBO doen. Ik heb ook gekeken naar ergotherapie, omdat dit mij in eerste instantie leek aan te trekken. Naar opendagen geweest, dag meegelopen en gesproken met ergotherapeuten.

Helaas is ergotherapie niet echt dat wat jij beschrijft. Ik kreeg het beeld dat het vooral veel praten is met de patiënt en opzoek naar eventuele hulpmiddelen die al bestaan (zoals een grijpstok enz.). Er vond er weinig diepgang in zitten en ook geen uitdaging.

Daarnaast heb ik met een ergotherapeut gesproken en die gaat verzorgingstehuizen langs. Hier maakt zij voornamelijk rolstoelen op maat voor de patiënt in combinatie met een praatje.

Tuurlijk zal je wat kunnen betekenen voor de patiënten, maar mijn moeder (loopt ook bij een ergotherapeut vanuit het revalidatie centrum, ze heeft een zware operatie en veel chemo gehad en functioneert daardoor niet meer als voorheen) vind dat ze aan de ergotherapeut toch wel het minste heeft. Elke keer is het weer een beetje hetzelfde praatje.

Ik heb nu gekozen voor de opleiding bewegingstechnologie (is alleen in Den Haag), anders moet je even googlen. Als ik jou verhaal namelijk zo lees, heb je dezelfde gedachten van hoe je mensen wilt kunnen helpen als ik heb. Wellicht vind je deze studie ook wel wat? Je hebt ook bewegingswetenschappen, dit is een universitaire studie o.a aan de VU. Echter trok bewegingstechnologie me meer omdat je daar vooral heel veel praktijk doet, je gaat echt zelf iets bedenken (een aanpassing), vervolgens uitvoeren en uiteindelijk echt maken om het daarna te kunnen testen. Je kan binnen die studie kiezen voor o.a de richting revalidatie.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 02:50

xIrlijn schreef:
milatje schreef:

Dankje, dan wacht ik rustig af :D

Sorry voor mijn wat late reactie, maar ik was op vakantie!

Over de overgang WO naar HBO kan ik je niks vertellen. Wel over de opleiding ergotherapie. Ik ben net afgestudeerd als ergotherapeut.

xIrlijn schreef:
- Is ergotherapie puur het behandelen van mensen, of leer je ook hoe je hulpmiddelen voor het functioneren in het dagelijks leven kunt maken? Waar is deze opleiding sowieso inhoudelijk op gericht?

Ergotherapie is erg breed. Het ligt eraan in wat voor baan je krijgt.
Binnen de revalidatie wordt inderdaad nog erg veel behandeld. Er zijn ook sectoren waar steeds minder behandeld wordt en steeds meer geadviseerd. Jij geeft aan hulpmiddelen interessant te vinden. In de opleiding leer je niet specifiek om hulpmiddelen te maken. Enkele college's zijn hier maar op gericht, maar dat is echt gering. Je zou je hier wel in kunnen specificeren binnen je stages, maar volgens mij is er weinig aanbod aan stageplekken op dat gebied.

De opleiding inhoudelijk:
Bij de opleiding in Amsterdam is het zo dat de eerste 1,5 jaar je algemene kennis op doet. Dit is gericht op algemeen ergotherapie (met name de ''ergotherapeutische blik''), je leert kijken naar activiteiten met de ergotherapeutische blik, neurologie / psychologie / sociologie / kinesiologie en je hebt een vrij deel. Daarna ga je een halfjaar parttime op stage. De laatste twee jaar op de opleiding zijn vrij in te delen. Hier binnen valt sowieso nog een stage, minor, verdiepingsprogramma en het afstuderen. Dit laatste deel is wat meer gericht op de wetenschappelijke literatuur, maar je bent ook veel in de praktijk bezig.
Het is een pittige opleiding. Wat ik vooral gemerkt heb is dat de stageperiodes zwaar vallen. Merendeel (!) van de studenten haalt dit niet in één keer. Er zijn een hele hoop studenten met minstens een halfjaar studievertraging, is mijn ervaring.

Ehm, verder denk ik dat het vakgebied juist heel interessant is. Er zit juist heel veel diepgang in de ergotherapie, omdat de ergotherapeut verder kijkt. De ergotherapeut kijkt niet alleen naar hetgeen wat de cliënt wilt, maar bekijkt daarnaast ook de persoon en de omgeving. Daarnaast word er verder gedacht dan enkel de bestaande hulpmiddelen.

Even terugkomend op wat DewiRox zei over de ergotherapeut die zij gesproken heeft: mijn ervaring van ergotherapeuten in verzorgingshuizen is ook dat zij er met name zijn voor het instellen van rolstoelen en een heel klein beetje behandelen / adviseren. Maar dit is niet het werk wat alle ergotherapeuten doen. Een ergotherapeut vindt je op meer plekken als alleen in verzorgingshuizen. :)

Qua werk. Er is heeel veel werk voor de ergotherapie. Helaas zijn er geen banen.. :') Beetje jammer.

Terugkomend op het punt wat jij aan gaf, werk je als ergotherapeut wel veel samen met hulpmiddelen leveranciers. In dat gebied kom je ook wel mensen tegen die ergotherapie gestudeerd hebben. Of ergotherapie een geschikte opleiding is, om echt met de hulpmiddelen aan de slag te gaan? Misschien. Binnen de opleiding kom je het wat minder tegen misschien, maar ik denk zeker in je vrije deel, minor en stages kan je je er een hoop op richten. Ik denk dat de ergotherapeutische blik zeker een groot voordeel is. :)

Concluderend vraag ik me af of ergotherapie helemaal is wat je zoekt. Het is een pittige opleiding, maar binnen sommige delen kan je de opleiding wel je eigen draai geven. :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 13:39

Een beetje laat, maar hartstikke bedankt allemaal voor jullie reacties! Aan al die ervaringen en tips heb ik echt wat :) Ik zie nu dat er al twee keer bewegingstechnologie is genoemd, en dit lijkt behoorlijk op waar ik naar op zoek ben. Ik ga binnenkort nogmaals met een studieadviseur praten om te kijken hoe ik het beste die richting kan inslaan vanaf mijn huidige studie. Dankjewel voor die tip, want aan die opleiding had ik zelf nooit gedacht!

Milatje, wat aardig dat je nog de moeite hebt genomen om zo uitgebreid te reageren. Dankjewel! Zoals je de studie omschrijft klinkt het inderdaad erg breed maar wel heel leuk, zeker als je zelf voor een groot deel je richting daarbinnen kunt bepalen. En juist het verder kunnen kijken dan de oplossingen die al bestaan lijkt me heel gaaf. Ik ga eens kijken of er nog open dagen zijn of misschien een meeloopdag :) Heel erg bedankt voor de duidelijke toelichting, super fijn!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:28

Niet alle psychologen doen onderzoek. Je hebt wel die universitaire opleiding nodig om psycholoog te worden. Als de studie je tot nu toe goed af gaat en het interesseert je, waarom niet doorgaan dan?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:59

Ilja000 schreef:
Niet alle psychologen doen onderzoek. Je hebt wel die universitaire opleiding nodig om psycholoog te worden. Als de studie je tot nu toe goed af gaat en het interesseert je, waarom niet doorgaan dan?

Omdat ik met de richting die ik nu gekozen heb (cognitieve psychologie) toch echt het onderzoek in word gepusht. En dat is logisch, want door onderzoek te doen kun je ontdekken hoe mensen de wereld ervaren en welke oplossingen wel of niet werken. De theorie hier achter vind ik ontzettend interessant, maar de toepassing ervan (dus het doen van onderzoek) is niet wat ik de rest van mijn leven wil doen. Daarom wil ik nu verder proberen te kijken.

Als je zegt dat niet alle psychologen onderzoek doen, denk je dan aan de klinische psychologen, of ook andere? Misschien moet ik ook gewoon nog wat extra research doen, maar ik ken eigenlijk geen cognitieve psychologen die in de praktijk werkzaam zijn en geen onderzoek doen :P

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:22

Stel dat de volgende opleiding die je gaat doen een niet-zorg opleiding is, verdiep je er dan eens in of het de moeite waard is om je nu al in te schrijven voor je tweede opleiding (en evt al wat vakken te volgen). Als je bij twee opleidingen tegelijk ingeschreven staat, mag je je nadat je de eerste hebt behaald de tweede tegen normaal tarief afmaken. Check dat ook even bij je studieadviseur! Die van mij weet alles van ditsoort regels en loodst me zo goedkoop mogelijk mijn studies door. Scheelt echt heel veel geld!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:22

Dat is waar. Wellicht overstappen op een meer klinische variant dan, ipv direct naar het hbo?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:25

Heb je hier ook al over nagedacht voor je het werd voorgelegd of komt dat nu pas een beetje?
Als het nu pas komt en je er zelf nooit over hebt nagedacht dan zou ik het niet doen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 15:14

rommie schreef:
Stel dat de volgende opleiding die je gaat doen een niet-zorg opleiding is, verdiep je er dan eens in of het de moeite waard is om je nu al in te schrijven voor je tweede opleiding (en evt al wat vakken te volgen). Als je bij twee opleidingen tegelijk ingeschreven staat, mag je je nadat je de eerste hebt behaald de tweede tegen normaal tarief afmaken. Check dat ook even bij je studieadviseur! Die van mij weet alles van ditsoort regels en loodst me zo goedkoop mogelijk mijn studies door. Scheelt echt heel veel geld!

Goed dat je dit noemt! Ik ga morgen een afspraak maken met een studieadviseur, dan ga ik dit zeker opperen. Bedankt :)

Ilja000 schreef:
Dat is waar. Wellicht overstappen op een meer klinische variant dan, ipv direct naar het hbo?

Dat zou voor het stuk praktijk de oplossing zijn, maar ik wil geen klinisch psycholoog worden :P Het is overigens niet dat ik per se naar het HBO wil, als er via de universiteit een weg naar een praktischer beroep is grijp ik dat absoluut met beide handen aan. Maar ik moet 'm nog zien te vinden..

laraxXxemma schreef:
Heb je hier ook al over nagedacht voor je het werd voorgelegd of komt dat nu pas een beetje?
Als het nu pas komt en je er zelf nooit over hebt nagedacht dan zou ik het niet doen.

Ik heb vanaf het begin getwijfeld of ik HBO of WO zou doen, en de keuze werd eigenlijk voor mij gemaakt toen ik tegen de verwachtingen in werd ingeloot voor psychologie. Toen ben ik gewoon doorgegaan met het idee 'ik zie wel wat het wordt'. Het serieus overwegen om misschien nóg een studie (HBO) te gaan doen is pas gekomen sinds het door de studieadviseur werd voorgelegd. Maar eigenlijk twijfel ik al vanaf het begin, alleen heb ik daar nooit echt op in durven gaan..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:40

Op de UU heb je de master Toegepaste cognitieve psychologie, misschien daar eens naar kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:18

Zou toch deze studie afmaken en dan een master waarbij je dus niet persee het onderzoek in hoeft te gaan. En eventueel dus een tweede studie ernaast.
Het is best zonde om nu op te geven, terwijl je nog maar 1,5 jaar moet. Als je deze studie hebt afgerond betekend niet dat je het onderzoek in moet he ;)

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:00

Kijk ook even naar Bewegings Technologie! Volgens mij past dat wel aardig in jouw plaatje.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:35

Mijn moeder is ergotherapeut en mijn zus is met de afronding van de studie bezig.
Ergotherapie is enorm breed.
Zo heeft mijn moeder een eigen praktijk gehad, werkt in de letselschade (dus ook contact met advocaten kantoors etc.), werkt in gemeentes, geeft les (wmo) etc.
Het is dus niet een standaard zwart-wit plaatje.
Verder is het wel belangrijk dat je goed kan raporteren, aangezien dit waarschijnlijk veel zal voorkomen (van elke cliënt)
Maar volgens mij is dit iets, wat sowieso al veel in de zorg richting 'verplicht' is.

Veel succes met het maken van je keuze :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:04

Bedankt allemaal! Het probleem is dat ik met de masters die in mijn straatje liggen toch vrijwel zeker in het toegepast onderzoek belandt of iets wat hier nauw mee verbonden is. En dat is gewoon niks voor mij.. Ik ben nu serieus aan het uitzoeken of ik na mijn bachelor de HBO opleiding Bewegingstechnologie kan doen, en eventueel daarna nog een master :) Ik was vier weken geleden nooit op deze studie gekomen, dus bedankt voor het opperen van deze studie!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:05

jouw verhaal had ik zelf ook kunnen schrijven een paar jaar geleden..
Heb een bachelor gezondheidswetenschappen gedaan maar vond zowel het onderzoeks als het beleidsdeel van de opleiding echt niet iets waar ik mijzelf tot mn 70e in zag werken..
Ik wilde ook veel liever direct patienten contact, direct iemand kunnen helpen.
Vandaar dat ik na mijn bachelor er voor gekozen heb om niet de aansluitende research master te gaan doen maar om over te stappen naar Fysiotherapie.
Ik heb de verkorte opleiding in utrecht gedaan (3 jaar ipv 4) en dat is mij echt ontzettend goed bevallen!
(overigens heb ik na mijn vwo dus nooit nagedacht over hbo studies, het is zelfs nooit in me opgekomen. zelf tijdens mijn laatste bachelor jaar heb ik nooit naar hbo studies gekeken. Totdat een prof tijdens een mastervoorlichting mijn praatje aanhoorde en vroeg of hbo/fysiotherapie niet iets zou zijn voor mij. er ging echt een wereld voor me open!)

Bewegingsmiddelentechnologie klinkt inderdaad meer als iets wat in jouw straatje ligt.
Een van mn vriendinnetjes van fysio heeft ook die studie gedaan, voor fysiotherapie, en wat ik van haar hoorde is dat je dan inderdaad echt aan de slag gaat met het maken van gebruiksvoorwerpen ed die mensen bij hun revalidatie of dagelijks leven kunnen gebruiken.
Ik weet niet precies hoeveel daadwerkelijk patient contact je hebt of in hoeverre je aan de slag gaat met het leren omgaan met de voorwerpen aan de patient. Denk dat dat laatste inderdaad meer de ergotherapie is.

Mbt leeftijden op de studie: omdat ik de verkorte opleiding deed hadden al mijn studiegenootjes ook al een vooropleiding gedaan en varieerde de leeftijd van 22-40 jaar. (maar als je een reguliere opleiding gaat doen dan zullen de meeste klasgenootjes dus direct van de havo afkomen en wat jonger zijn)

Mbt overstap WO-HBO: op bepaalde gebieden is me dit wel tegengevallen. hoewel ik over het algemeen gezien fysio een zwaardere studie vond dan GZW, merk je soms wel echt dat het een stapje 'lager' is. Met name bij verslaglegging, presentaties, de college's!! (de hbo college;s vond ik over het algemeen zo slecht dat ik er na het eerste jaar gewoon maar helemaal niet meer heen gegaan ben) etc.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:16

Zwitsal schreef:
jouw verhaal had ik zelf ook kunnen schrijven een paar jaar geleden..
Heb een bachelor gezondheidswetenschappen gedaan maar vond zowel het onderzoeks als het beleidsdeel van de opleiding echt niet iets waar ik mijzelf tot mn 70e in zag werken..
Ik wilde ook veel liever direct patienten contact, direct iemand kunnen helpen.
Vandaar dat ik na mijn bachelor er voor gekozen heb om niet de aansluitende research master te gaan doen maar om over te stappen naar Fysiotherapie.
Ik heb de verkorte opleiding in utrecht gedaan (3 jaar ipv 4) en dat is mij echt ontzettend goed bevallen!
(overigens heb ik na mijn vwo dus nooit nagedacht over hbo studies, het is zelfs nooit in me opgekomen. zelf tijdens mijn laatste bachelor jaar heb ik nooit naar hbo studies gekeken. Totdat een prof tijdens een mastervoorlichting mijn praatje aanhoorde en vroeg of hbo/fysiotherapie niet iets zou zijn voor mij. er ging echt een wereld voor me open!)

Bewegingsmiddelentechnologie klinkt inderdaad meer als iets wat in jouw straatje ligt.
Een van mn vriendinnetjes van fysio heeft ook die studie gedaan, voor fysiotherapie, en wat ik van haar hoorde is dat je dan inderdaad echt aan de slag gaat met het maken van gebruiksvoorwerpen ed die mensen bij hun revalidatie of dagelijks leven kunnen gebruiken.
Ik weet niet precies hoeveel daadwerkelijk patient contact je hebt of in hoeverre je aan de slag gaat met het leren omgaan met de voorwerpen aan de patient. Denk dat dat laatste inderdaad meer de ergotherapie is.

Mbt leeftijden op de studie: omdat ik de verkorte opleiding deed hadden al mijn studiegenootjes ook al een vooropleiding gedaan en varieerde de leeftijd van 22-40 jaar. (maar als je een reguliere opleiding gaat doen dan zullen de meeste klasgenootjes dus direct van de havo afkomen en wat jonger zijn)

Mbt overstap WO-HBO: op bepaalde gebieden is me dit wel tegengevallen. hoewel ik over het algemeen gezien fysio een zwaardere studie vond dan GZW, merk je soms wel echt dat het een stapje 'lager' is. Met name bij verslaglegging, presentaties, de college's!! (de hbo college;s vond ik over het algemeen zo slecht dat ik er na het eerste jaar gewoon maar helemaal niet meer heen gegaan ben) etc.

Fijn om te horen dat de switch jou goed bevallen is! Jij hebt dus wel je bachelor eerst helemaal afgerond? Of ben je nog niet officieel afgestudeerd? (Want dat is ook nog iets waar ik naar moet kijken..). En merk je iets van een voordeel dat je eerst WO hebt gedaan, of gaat die vlieger niet op? :P

En ik geloof graag dat HBO in sommige opzichten zwaarder is dan WO. Ik heb nu zo veel vrije tijd buiten de tentamenweken om, aar dat zal op het HBO vast niet meer kunnen. Ik hoop dat ik de motivatie kan opbrengen om dan toch op goed niveau te blijven presteren bij de dingen die 'een stapje lager' zijn. Lukte jou dat ook? En zijn ze (bij jou dan) wel zo soepel dat bij bepaalde onderdelen zoals colleges gewoon weg kunt blijven?

Sorry, veel vragen haha. Maar ik merk dat het idee om na je bachelor niet een master te gaan nog niet bepaald geaccepteerd is. Het wordt mij in elk geval best wel afgeraden, zeker via de universiteit. Dus ik hoor heel graag van anderen hoe het ook positief kan uitpakken en hoe dat dan gaat :)