laptop raakt oververhit en sluit af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

laptop raakt oververhit en sluit af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 17:26

Mijn laptop sluit sinds 2 dagen zomaar af. Eerst word hij super heet en daarna stopt hij er dus mee. Het is denk ik mijn eigen schult, ik heb hem namelijk wel eena op bed staan en op schoot. Ik heb het idee dat hij helemaal niet meer ventileerd want ik hoor niets, maar ik weet ook niet goed waar die ventilatie gaten allemaal zitten, volgens mij onderop.

Kan ik dit zelf proveren te repareren? Het is een samsung laptopje en is nu 1,5 jaar oud.

Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: laptop raakt oververhit en sluit af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:27

Je kan er ook een cooler onderzetten, dat is eigenlijk altijd aan te raden bij een laptop. :)

En als je twijfelt of de ventilatie het nog wel doet zou ik er toch even naar laten kijken.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:28

Had onze laptop ook.

Die van ons zette we regelmatig op de bang, opeens deed hij het niet meer.
Naar de mediamarkt gebracht en die hebben de accu leeggezogen. Er bleek allemaal stof en papier in te zitten.

Nu zetten we hem alleen nog maar op tafel.

Ik zou hem even langs de mediamarkt brengen, ik zou persoonlijk zelf nooit aan een laptop klungelen!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 17:31

Ahhh oke! Ik heb wel een media markt in de buurt gelukkig :) hoe duur is zon reparatie en hoelang ben je hem dan kwijt?

Ik baal nu zo van mezelf dat ik hem wel op bed heb gezet. Echt erg

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:34

loveidefix schreef:
Ahhh oke! Ik heb wel een media markt in de buurt gelukkig :) hoe duur is zon reparatie en hoelang ben je hem dan kwijt?

Ik baal nu zo van mezelf dat ik hem wel op bed heb gezet. Echt erg

De prijs weet ik niet meer...
Wij hadden hem begin van de middag gebracht en konden hem tegen 4 uur weer ophalen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:35

Ik zou hem eerst een zelf uit elkaar draaien en even al het stof er uit blazen / zuigen. :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 17:37

Oooo super snel dus :) heel fijn want heb hem nodig voor mijn opleiding haha. Dankjewel :) ik hoop niet dat het meer dan 30 euro kost haha.

Marlinderooz: kan dit geen kwaad?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:40

loveidefix schreef:
Oooo super snel dus :) heel fijn want heb hem nodig voor mijn opleiding haha. Dankjewel :) ik hoop niet dat het meer dan 30 euro kost haha.

Marlinderooz: kan dit geen kwaad?

Geen probleem!

Zolang je er genoeg verstand van hebt en je zeker weet dat je het juiste aan het doen bent kan het zeker geen kwaad

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:41

Nee hoor, als er iets is draai ik hem tegenwoordig ook zelf uit elkaar. (vaak is de harde schijf verschoven)

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:47

MarlindeRooz schreef:
Nee hoor, als er iets is draai ik hem tegenwoordig ook zelf uit elkaar. (vaak is de harde schijf verschoven)

Bij ons zat er stof en papier in de accu wij hebben toen gevraagd of het zelf op te lossen was en de mediamacht raadde ons aan om er zonder genoeg verstand niet aan te klungelen omdat we als het verkeerd zou gaan geen garantie meer zouden hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:48

Nou scheelt het dat mijn laptop al zeker 4 jaar oud is en dat ik het besturingssysteem veranderd heb. Daarom vervalt de garantie sowieso.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:55

lotlot2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Bij ons zat er stof en papier in de accu wij hebben toen gevraagd of het zelf op te lossen was en de mediamacht raadde ons aan om er zonder genoeg verstand niet aan te klungelen omdat we als het verkeerd zou gaan geen garantie meer zouden hebben.

Stof en papier IN je accu? Lijkt mij een beetje sterk :')

Vaak zit de ventilator en dat gebied gewoon helemaal vol met stof na een bepaalde tijd. En in een laptop is al wijnig ruimte voor lucht circulatie. Ik zou je aanraden om je laptop hierna ook schoon te laten maken voordat hij weer uit gaat vallen. Bijvoorbeeld 1 keer per (half) jaar. Ik liet dat altijd bij een computerzaakje in de buurt doen voor 20 euro. Op die manier gaat hij ook wat langer mee, want die hoge temperaturen zijn erg slecht voor je hardware.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:56

muntdrop schreef:
Stof en papier IN je accu? Lijkt mij een beetje sterk :')

Vaak zit de ventilator en dat gebied gewoon helemaal vol met stof na een bepaalde tijd. En in een laptop is al wijnig ruimte voor lucht circulatie. Ik zou je aanraden om je laptop hierna ook schoon te laten maken voordat hij weer uit gaat vallen. Bijvoorbeeld 1 keer per (half) jaar. Ik liet dat altijd bij een computerzaakje in de buurt doen voor 20 euro. Op die manier gaat hij ook wat langer mee, want die hoge temperaturen zijn erg slecht voor je hardware.

Dat was wat ons werd verteld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:02

Wij blazen de laptops gewoon even schoon met de compressor, halen hem niet uit elkaar maar gewoon met korte stootjes lucht via de beluchtingssleuven, werkt prima.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:38

Voor het schoonmaken van iets dergelijks, het stofvrij maken van je laptop en het vervangen van de koelpasta (zorgt voor geleiding van warmte van processor/ grafische kaart naar de heatsink, het koperen gedeelte in je laptop) rekenen wij ongeveer een euro of €45,- voor, soms is het eenvoudig te bereiken en ben je maar 2 tientjes kwijt.

Maar het zelf doen zonder kennis raad ik je niet aan, en al helemaal niet met een stofzuiger aan het werk gaan maar enkel met perslucht.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 20:47

Ik heb echt beroerd weinig verstand van electronica. Schroefje los en vast lukt nog wel maar denk niet dat dat voldoende is haha. Ik heb hem inmiddels wel gestofzuigt, hielp alleen helaas niet :(

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:10

Grote kans dat er een stofmatje, zie hieronder, aanwezig is, en dat krijg je echt moeilijk weg met een stofzuiger, wat gewoon af te raden is vanwege statische elektriciteit. De fan moet verwijderd worden om erbij te kunnen, en vaak kan de fan zelf ook een beurt gebruiken.

Afbeelding

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:14

Die van mij deed dit ook, maar mijn vader heeft dit voor mij opgelost. Hij heeft zo'n apparaat waar een hele harde stroom lucht uitkomt (kleine diameter). Soort hogedrukspuit maar dan met lucht ipv water.
Hij blies eventjes op de ventilator (niet te lang, dan draait hij kapot door de kracht) en toen kwam er toch een berg stof uit :') Daarna was hij weer als nieuw en werd hij helemaal niet meer heet.

edit: zie net dat dat apparaat hierboven ook wordt genoemd, heet een compressor.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:44

Ik vind dat met de conpressor wel een beetje griezelig! Ik heb mijn laptop komende 6 week echt nodig, dus dan maar liever wat duurder uit! Ik kan wel een klepje loshalen aan de onderkant waar ook zon lucht gleufje zit, maar die zit vast met het kleinste schroefje ter wereld hahaha

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:46

Ik zou het gewoon laten doen hoor :). Liever iets meer geld kwijt dan dat je per ongeluk iets sloopt :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:50

Op internet kan je vaak een handleiding (foto's of filmpje) vinden over hoe je jouw merk en type laptop uit elkaar haalt om de ventilator te bereiken. Heel simpel stap voor stap :)

Mijn laptop deed dit ook, nádat ik hem gestofzuigd had op het "roostertje" zonder hem uit elkaar te halen.
Wat was er gebeurd? Ik had de stoflaag in de holte waar de flapjes van de ventilator niet tegenaan komt, naar het midden gezogen. Daardoor deed de ventilator het dus niet meer, die zat vast. Uit elkaar gehaald en met een pincet en stofzuiger al het stof eruit gehaald.

Laptop werkte weer!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:54

loveidefix schreef:
Ik vind dat met de conpressor wel een beetje griezelig!

Je hoeft hem niet uit elkaar te halen om met de compressor schoon te spuiten. Je houdt hem eventjes een paar keer op de zijkant met de luchtgaten en hij is weer schoon. Het is echt in minder dan een halve minuut gebeurd.
Maar begrijpelijk dat je het niet aandurft hoor, het is dat mijn vader het voor me deed anders had ik het denk zelf ook niet gedurfd :)
Laatst bijgewerkt door Arantes op 13-05-14 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:54

Ik ga wel paar filmpjes kijken en aan de hand daarvan of ik het aandurf haha. Probleem is alleen dat ik geen mini schroevendraaiertje heb... Krijg hem dus niet open!

Ojaa en ik heb geen compressor in mijn kleine kamertje haha (woon op kamers)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:11

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:11

Mij is het met een scherp mes gelukt om de schroefjes eruit te krijgen :+