Hypotheek voor pas afgestudeerden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Hypotheek voor pas afgestudeerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:47

Mijn vriend en ik hebben een huis op het oog en zijn nu een beetje aan het rondkijken hoe het zit met een hypotheek afsluiten. Ik heb me daar zelf nog nooit in verdiept, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen. Het is ook nog niet zeker dat we dit nu ook echt willen doen en zullen binnenkort ook eens een gesprek hebben met een Hypotheker.

Mijn vriend werkt 32 uur in de week en heeft een contract tot eind december.
Ik studeer zelf op 11 juli af als tandarts en heb inmiddels een fulltime baan.

Nu hebben we beiden wel een studieschuld, welke mijn vriend vanaf januari 2015 af moet betalen. Ik zelf wil direct na mijn afstuderen mijn studieschuld gaan afbetalen.

Hoe hebben jullie dit gedaan? En hebben jullie advies qua wie we het beste kunnen benaderen?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:54

Studieschuld telt niet mee in het berekenen van de hypotheek, een studieschuld bij de DUO is niet bkr geregistreerd. wat voor contract heb jezelf? Ga eerst eens na of jullie werkgever een werkgeversverklaring wil afgeven. En bereken van tevoren op internet in wat voor prijsklasse jullie eventueel zouden kunnen kopen. Wij zijn bij de hypotheker geweest, deze kon voor onze (ongewone) situatie het beste voor ons betekenen en had meer aanbod qua hypotheken.

_Anke_

Re: Hypotheek voor pas afgestudeerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:23

Ik zou contact opnemen met een hypotheekadviseur. Zij kunnen goed in kaart brengen hetgeen de mogelijkheden zijn betreffende het verkrijgen van een hypotheek.

Studieschuld wordt bij velen geldverstrekkers wel meegenomen in de berekening en zal dan de maximale leencapaciteit verlagen.

Een aflopend contract kan wel een negatieve invloed hebben op de aanvraag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:26

Een studieschuld of een lening zonder tussenkomst van de bank, bijvoorbeeld bij familie, staan niet geregistreerd bij BKR. Vergeet de maandelijkse verplichtingen hiervan dus niet mee te nemen in de berekening van je maximale hypotheek. Los je studieschuld nog niet af en weet je dus niet welke maandlast DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) straks berekent? Ga dan uit van 0,75% van je oorspronkelijke studieschuld (oorspronkelijke schuld/100 x 0,75). Dit is het officiële percentage waarmee hypotheekverstrekkers moeten rekenen om te bepalen wat je maximaal kunt lenen.

Dus:
Heb je maandelijkse financiële verplichtingen? Betaal je bijvoorbeeld alimentatie? Of heb je een schuld? Zoals een studieschuld? Dan heeft dit gevolgen voor het bedrag dat je kunt lenen. Hoe hoger je maandelijkse verplichtingen, hoe lager het bedrag dat je maximaal kunt lenen voor je hypotheek.

(Van de SNS bank geplukt)

Wij hebben ook net een huis, maar doordat ik variabele uren maakte telde alleen mijn allerlaagste jaarloon van de afgelopen 3 jaar mee. Dus konden wij minder lenen. Je kan in ons geval zeggen dat het aankwam op het salaris van mijn vriend; die werkte voltijd én vast dienstcontract.
Overigens dachten wij dat wij amper geld konden krijgen, maar het viel ons reuze mee. Die verrekte berekeningen op internet geven een heel ander beeld :+ dus gewoon eens langs gaan bij een hypotheekadviseur :) wij hebben het gewoon bij onze bank gedaan.