HBO Avondschool, makelaardij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

HBO Avondschool, makelaardij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 21:53

Hallo bokkers,

Het einde van mijn mbo opleiding Marketing en Communicatie niveau 4 is in zicht.
Ik dacht dat ik in die 3 jaar wel zou weten wat ik hierna zou willen doen, maar eerlijk gezegd heb ik nog geen idee.

Wat ik wel weet is dat ik wil gaan werken, dat ik niet nog 4 jaar de hele week naar school wil maar ik wel een HBO opleiding wil doen door middel van een avondopleiding!?

Nu spookt makelaar al echt jaren door mijn hoofd. Al lijkt secretaresse me ook best leuk, en zoveel andere dingen....
Eigenlijk zoek ik bokkers die ervaring hebben met een HBO avondschool opleiding en bokkers die HBO makelaardij gedaan hebben (ook avondschool misschien wel!?)

Eigenlijk kan ik ook geen gratis goeie studietest op internet vinden, dus als iemand die toevallig ook weet zou ik die graag willen weten! :)

Alvast bedankt! :)

SaiLady

Re: HBO Avondschool, makelaardij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:45

Hier ervaring met HBO in deeltijd, twee avonden naar school (dit verschilt per deeltijdopleiding).
Geen ervaring met makelaardij, ik studeer commerciële economie.
Bij mijn opleiding is het zo dat ik dezelfde vakken krijg als de voltijdstudenten en dus ook hetzelfde diploma als ik afstudeer, ook duurt de opleiding gewoon 4 jaar. Er komt vaak wel wat meer zelfstudie bij kijken omdat je minder uren in de schoolbanken doorbrengt. Deze uren kun je zelf inplannen. Vaak naast een baan en/of gezin etc.
Het is pittig, de studiebelasting is toch wel snel zo'n 20 uur per week, naast je colleges. Maar dit verschilt per studie en hoe makkelijk je zelf leert.
Op mijn opleiding waren er ontzettend veel MBO'ers, zij vielen ook als eerst af, ze ervaren het vaak als te zwaar. Maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn, ben zelf ook een ex-MBO'er. Met veel motivatie, doorzettingsvermogen en discipline kun je heel ver komen. Achterstanden heb ik weggewerkt d.m.v. bijles, wat het extra zwaar maakte, maar waar een wil is, is een weg. Ga nu naar het 4e jaar en de tijd is omgevlogen. Zou het zo weer doen.

Maar is het niet zo dat je je voor veel Hbo-opleidingen inmiddels al ingeschreven moet hebben?
Ik lees heel vaak al voor 1 mei, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Wat zou je nog meer leuk vinden? Vond je je huidige opleiding leuk? Er is namelijk ook een Hbo-opleiding in die richting.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:24

Bedankt voor je reactie!

Het klopt dat je voor veel HBO opleidingen je al ingeschreven moet hebben, maar dat is geen punt. Ik wil toch gaan werken en wil daarnaast, wanneer ik ooit is weet wat ik wil gaan studeren/worden, een opleiding volgen.

Ik vind de huidige opleiding best leuk, maar ik heb nog niet het idee dat dit het is....

Als bijbaan werk ik nu al 4 jaar als administratief medewerker wat ik heel leuk vind. Maar dat komt ook vooral door het bedrijf en de sfeer op de afdeling. Ook heb ik nu een tijdelijke bijbaan (bij hetzelfde bedrijf) als communicatie medewerkster en heb het daar ook naar mijn zin. Maar dit is niet wat ik nog voor een hele lange periode kan doen. En tevens wordt er tegenwoordig bij een vacature vaak naar een HBO opleiding gevraagd.

Dus kwa opleiding; ik heb echt geen idee wat ik nou precies wil.

Een avondopleiding zou jij dus wel aanraden, mits je doorzettingsvermogen hebt?!

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:07

Ja hoor ik raad het zeker aan, maar bijna de helft van mijn klas viel het eerste jaar al uit omdat toch wordt onderschat om het naast een baan te doen. Maar als je veel doorzettingsvermogen en motivatie hebt kom je al een heel eind.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 15:26

Oke, dat zal dan wel goed komen :)