Kunnen jullie ons helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xVultures

Kunnen jullie ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:04

Hoi bokkers!

Een klasgenoot en ik moeten tijdens Nederlands een discussie voeren over de stelling:
"Licht gehandicapte kinderen moeten naar een gewone school."

Hierbij moeten we dus ook een aantal goede voor en tegen argumenten op papier zetten.
We hebben al een paar argumenten, maar zelf vinden wij dit aantal nog niet genoeg.

Zelf hebben we al argumenten zoals:
"Tegen: Zo kan een kind een ernstige achterstand oplopen vergeleken met klasgenootjes vanwege zijn of haar beperking"

"Voor: Het kan goed zijn voor de ontwikkeling van het kind om in een 'normale' klas mee te draaien."

"Tegen: Een kind met een beperking heeft vaak behoefte aan extra begeleiding, op een 'normale' school zal deze extra begeleiding minder zijn dan op speciaal onderwijs."

Omdat wij (met name ik :') ) al snel te moeilijk denken lopen we nu vast met bedenken.
Daarom vragen wij jullie om hulp, wat vinden jullie? ben jij voor of tegen? en waarom?

Tegen elkaar in gaan op argumenten (op een nette manier graag :o ) zou extra mooi zijn!

Ik hoop dat ik dit topic goed geplaatst heb :o

Alvast bedankt :D

Xx Natalie & Wendy

Britta31

Re: Kunnen jullie ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:23

Op een gewone school is meer kans op pesten.Nichtje met down werd ook gepest.Vooral omdat ze niets terug durf te doen.Later toch naar een andere school gegaan.Ze heeft wel een hoog niveau.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:26

Britta31 schreef:
Op een gewone school is meer kans op pesten.Nichtje met down werd ook gepest.Vooral omdat ze niets terug durf te doen.Later toch naar een andere school gegaan.Ze heeft wel een hoog niveau.

Dankjewel, hier had ik zelf nog niet aan gedacht. maar het klopt wel, dit heb ik vaker gehoord!
Wat vervelend voor je nichtje, ik hoop dat het op de andere school beter gaat!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:27

kinderen met ene beperking hebben meer 1 op 1 aandacht nodig deze krijgen ze op regulier onderwijs niet.

kinderen met een beperking heb vaak moeite met sociale ontwikkeling

Kinderen met een beperking kunnen zorgen dat andere kinderen leren omgaan met mensen met een lichte beperking.

Zo leren ze zich beter te uiten

Zo kan je andere kinderen leren elkaar te helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:33

Dan rijst als eerste de vraag; gaat het om een lichamelijke beperking/handicap of een verstandelijke beperking/handicap, en ik denk dat ook de grootte van de school én de invloed van de handicap hier veel mee te maken zal hebben.

Ik denk namelijk niet dat alle kinderen met een (lichte) beperking/handicap per direct afgeschoven moeten worden naar speciaal onderwijs, en dat dit dus meer per 'geval' bekeken moet worden.

Ik ben dus zowel voor als tegen; sommige kinderen zullen inderdaad niet kunnen aarden op regulier onderwijs, maar er zijn ook genoeg kinderen die (nog) niet dusdanig beperkt zijn dat ze op speciaal/aangepast onderwijs moeten; dat kan dan ook de verkeerde kant op werken. Niet ieder kind is al 'klaar' om een beperking of handicap te accepteren en willen (en kunnen!) daarmee nog gewoon meedraaien op regulier onderwijs.

Zo ben ik erg blij dat mijn broertje ondanks zijn beperking gewoon naar regulier onderwijs mag. Ik weet niet of hij op aangepast onderwijs het fijn had gehad, maar gelukkig is hem wel de kans gegeven om op regulier onderwijs verder te gaan. Uiteraard, er zijn aanpassingen, maar het is voor hem mentaal een stuk beter om gewoon mee te draaien op regulier onderwijs.

Ik denk dus echt dat je het per kind moet bekijken.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:35

lrtj_ schreef:
kinderen met ene beperking hebben meer 1 op 1 aandacht nodig deze krijgen ze op regulier onderwijs niet.

Kinderen met een beperking kunnen zorgen dat andere kinderen leren omgaan met mensen met een lichte beperking.

ik vind dit hele goede stellingen
ik hbe zelf autisme / pdd nos
en ik heb op 5 basisscholen gezeten van speciaal onderwijs tot christelijk onderwijs
ik ben hier allemaal op gepest
ik zit nu op een gewone middle bare school en dit gaat super ik heb er nog wel steeds moeite met contact leggen met andere

als je meer zou willen weten je mag me alltijd een pbtje sturen :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:36

Het hangt eigenlijk af van kind tot kind en van de schoolomgeving.

Sommige zullen niet mee kunnen gaan met de 'normale' kinderen op een normale school, maar sommige doen het daar gewoon erg goed mits goede begeleiding.

Zo was er op mijn vorige school tussen de 900 kinderen, 1 kind met down.. meisje redde zich prima en kon haar eigen plan trekken zonder gepest te worden.
Ze had enorm goede punten (beste punten vd klas) maar had wel continu begeleiding ( iemand die alle lessen meevolgden en bij haar bleef).
Niemand maakte er een punt om. :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:36

maatje987 schreef:
lrtj_ schreef:

ik vind dit hele goede stellingen
ik hbe zelf autisme / pdd nos
en ik heb op 5 basisscholen gezeten van speciaal onderwijs tot christelijk onderwijs
ik ben hier allemaal op gepest
ik zit nu op een gewone middle bare school en dit gaat super ik heb er nog wel steeds moeite met contact leggen met andere

als je meer zou willen weten je mag me alltijd een pbtje sturen :)

Ik heb zelf ADD dus ik kon mij er enigzins in vinden

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:39

ja ik kon me er ook heel goed in vinden ik herken de punten heel erg :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:43

Ik denk dat het voor je discussie een goed idee is om vooraf aan te geven wat je onder licht beperkt/gehandicapt vind vallen. De doelgroep afkaderen dus eigenlijk. Van daaruit kan je beter kijken naar wat de voor en nadelen kunnen zijn voor die groep. Let ook even op het verschil tussen mentale en lichamelijke handicap. ook daar zit veel verschil in met wat nog wel en wat niet meer kan functioneren op het regulier onderwijs.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:48

Rintah schreef:
Ik denk dat het voor je discussie een goed idee is om vooraf aan te geven wat je onder licht beperkt/gehandicapt vind vallen. De doelgroep afkaderen dus eigenlijk. Van daaruit kan je beter kijken naar wat de voor en nadelen kunnen zijn voor die groep. Let ook even op het verschil tussen mentale en lichamelijke handicap. ook daar zit veel verschil in met wat nog wel en wat niet meer kan functioneren op het regulier onderwijs.

Je hebt gelijk, zelf vond ik de stelling ook raar, gehandicapten is een hele grote groep mensen met allerlei verschillende beperkingen.
Ik heb mijn leraar gevraagd om welke doelgroep gehandicapten het ging. maar daar kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord op. wij hebben er 'verstandelijk gehandicapten' van gemaakt.
Had ik er eigenlijk nog bij moeten zetten. sorry daarvoor.

Dankjewel voor de tip over het afkaderen. maar het verschilt per persoon wat ze onder 'licht gehandicapt' vinden vallen.

Ook kunnen verschillende beperkingen bij de een heel heftig uitpakken en bij de ander nauwelijks opvallen. Bijvoorbeeld PDD NOS & ADHD etc.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:56

Veel stoornissen zijn ook lastig om mee om te gaan, zeker als je er meerdere bij elkaar zet.
Iedereen reageert anders, ik ben snel licht geraakt terwijl mijn vriend zich snel terug trekt.
Dus dit heeft veel wisselende reacties en vooral veel onduidelijkheid, omdat ik soms ook niet snap waar mijn reactie vandaan komt.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 13:09

lrtj_ schreef:
Veel stoornissen zijn ook lastig om mee om te gaan, zeker als je er meerdere bij elkaar zet.
Iedereen reageert anders, ik ben snel licht geraakt terwijl mijn vriend zich snel terug trekt.
Dus dit heeft veel wisselende reacties en vooral veel onduidelijkheid, omdat ik soms ook niet snap waar mijn reactie vandaan komt.

Wat bedoel je met licht geraakt? dit klinkt heel herkenbaar.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:18

Dat ik snel boos wordt als er iets niet lukt of iets dergelijks, verder heb ik een concentratie stoornis en kan ik mij niet lang focussen op iets.
Ook vind ik nieuwe situaties lastig en als er plots iets anders gaat als normaal wordt ik gestrest en klap ik helemaal dicht.
Ook vind ik het persoonlijk moeilijk om om te gaan met nieuwe mensen en mensen die ik niet ken.

Verder heb ik gewoon veel duidelijkheid nodig.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:30

Ik vind het geen goede zaak.
Waarom:
- het kind zal niet goed mee kunnen komen in de klas waardoor het onzeker zal gaan worden,
- kinderen zijn keihard en het beperkte kind zal zeer waarschijnlijk enorm getreiterd worden,
- het beperkte kind heeft veel meer 1-op-1 begeleiding nodig wat het niet kan krijgen omdat de klassen al overvol zitten,
- door de extra aandacht die het beperkte kind nodig heeft kunnen andere kinderen weer achter raken.

Ik kan nog wel even zo doorgaan. Er is niet zonder reden ooit gekozen voor speciaal onderwijs.

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 14:16

@lrtj_ ik PB je even al je dat goed vind!

Iedereen die al gereageerd heeft, enorm bedankt we zijn inmiddels een heel eind op weg en jullie reactie's brengen nog meer inspiratie op!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:20

Ja hoor is goed