Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 23:16

Ik doe sinds kort vrijwilligerswerk in een verzorgingshuis voor ouderen. Je hoort in de media vaak verhalen over te weinig aandacht, te weinig personeel, bezuinigingen ect, ect. Ik weet niet wat daar van waar is en weet wel dat de media snel overdrijft of woorden verdraait.

Laatst hielp ik mee met de wekelijkse filmavond oa om de bewoners weer terug naar hun kamer te brengen na afloop en er was een mevrouw in een rolstoel die overbleef. Ze wist echt niet meer waar ze woonde maar ze was heel stellig dat het niet in dit huis kon zijn. Ook had ze geen flauw benul wat een sleutel was en of ze er eentje bij haar had. Ik vond en vind het a-sociaal om in haar handtasje te zoeken en besloot een verzorgende te zoeken. Nu zat ze niet op de gesloten (verpleeg) afdeling waar de zwaardere dementerende wonen en dankzij een andere vrijwilligster kwam ik erachter dat mevrouw op de 4e etage woonde. Ik ben pas nieuw en ken alleen de bewoners van de gesloten afdeling omdat ik daar het meeste vrijwillig.

Aangekomen op de 4e etage ging ik opzoek naar een verzorgende (Hier even zuster genoemd.) Ik vond er eentje en lag het zo uit dat mevrouw geen idee had waar ze heen moest en dat ik hoorde dat ze op deze etage woonde. Mevrouw was inmiddels best overstuur. De zuster zei dat ik haar maar in de woonkamer moest zetten en dat er vanzelf iemand kwam om haar te helpen. Ze hadden het toch rustig want de bewoners kwamen net terug van de filmavond. (De letterlijke woorden van de zuster.)

Ik wist de naam ook niet van deze mevrouw en ze was zo in de war dat ze het zelf ook niet meer wist. Het huilen stond haar nader dan het lachen en ze begon bijna in paniek te raken. Ik besloot bij haar te blijven tot er hulp kwam want ik had erg met mevrouw te doen.

Na 20 minuten kwam er een andere bewoonster naar de woonkamer want ze had iemand nodig die haar hielp voor de nacht. Ze had al op het knopje gedrukt maar er kwam maar niemand.

na nog eens 10 minuten kwam er dan eindelijk iemand langs om te zeggen dat er straks iemand aankwam want ze gingen eerst met zijn allen wat drinken en dat ik best weg mocht gaan want hun vingen mevrouw later wel op en weg was ze weer. Ik werd ondertussen een beetje boos, zo ga je toch niet met mensen om?! Het zijn toch geen paarden die je maar in het weiland (woonkamer) losgooit omdat je niet weet in welke stal (kamer) ze horen?! Zo zou je toch ook niet behandelt willen worden als je die leeftijd hebt? Of stel nu dat het je moeder was? Mevrouw smeekte me bijna om te blijven, ik liet haar toch niet alleen in dit wildvreemde huis? Ik wist dat de andere vrijwilligers ongerust zouden wachten met een drankje voor mij maar ik vond mevrouw belangrijker. Ik bleef dus wachten.

De andere bewoonster wist mij te vertellen hoe mevrouw haar naam was en op welke kamer ze woonde. Probleem was dat ik nog steeds geen sleutel had. Opeens zag ik iets uit de tas steken wat op een blauw keycord leek. Ik vroeg mevrouw om eraan te trekken en als een wonder kwam daar dan toch en sleutelbosje tevoorschijn. Toen heb ik mevrouw naar haar kamer gebracht en ze zag meteen herkenning en werd meteen rustig.

Sorry voor het lange verhaal maar de vragen die ik heb zijn deze:

Is dit nu normaal in een verzorgingshuis dat je de mensen maar in paniek moet " dumpen" in de woonkamer en dan zelf weg gaan?

Is het normaal hoe dit personeel reageerde en is het normaal dat mevrouw zo lang moest wachten?

Heb ik er goed aan gedaan om bij mevrouw te blijven of had ik weg moeten gaan zoals de zusters zeiden (En de overige vrijwilligers die ik later sprak. Zij verklaarden me voor gek dat ik zo lang weg bleef.)

Moet ik misschien harder worden hierin? (Ik kon het echt niet over mijn hart krijgen om mevrouw daar alleen laten zitten, in bijna paniek.

heb ik er goed aan gedaan om haar alsnog naar haar kamer te brengen of moest ik toch beter wachten op de zuster?

Ik zag minstens 4 zusters naar beneden lopen toen ik op de etage was gekomen. Het leek me nog te vroeg voor de overdracht (Het was 21u) en de zuster zei letterlijk dat ze het rustig hadden. Natuurlijk weet ik niet hoe het er normaal aan toe gaat en ook mevrouw kon ik nog niet. Misschien is mevrouw altijd wel in de war. Ik vraag me wel af hoelang ik uiteindelijk zou hebben moeten wachten als de andere bewoonster me niet geholpen zou hebben.

Bedankt voor het lezen en het antwoorden, ben benieuwd naar de reacties want volgens mij werken er vast wel bokkers in een verzorgingshuis die me kunnen uitleggen hoe het bij hen werkt.

friendly

Re: Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:22

Ik vind dat je goed gehandeld hebt hoor! Zo zou ik het ook zeker gedaan hebben. In mijn ogen laat je een overstuur iemand nooooit alleen. Wat heeft dat ook voor zin? En waarom..? Ik heb geen flauw idee, ik snap dit soort dingen niet hoor..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:26

Je hebt top gehandeld! Ik had precies hetzelfde gedaan, menselijkheid noemen we dat. Je laat zo'n arm mens toch niet aan haar lot over?

Je mag trots zijn op jezelf!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 23:28

friendly schreef:
Ik vind dat je goed gehandeld hebt hoor! Zo zou ik het ook zeker gedaan hebben. In mijn ogen laat je een overstuur iemand nooooit alleen. Wat heeft dat ook voor zin? En waarom..? Ik heb geen flauw idee, ik snap dit soort dingen niet hoor..

Dank je. Het is nu al een paar dagen geleden maar ik zit er eigenlijk nog steeds mee. Ik vond het niet normaal iig.

Ik ben heel erg benieuwd naar de andere kant van het verhaal, nl de verzorgende zelf hoe zij hier tegenaan kijken. Misschien zie ik wel iets over het hoofd of zie ik het verkeerd. Ik heb natuurlijk makkelijk praten als vrijwilligster.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:28

Je weet heel goed of het normaal is of niet. Anders had je dit topic niet geopend.

Helaas zullen we dit in België en Nederland veel vaker gaan meemaken. Hoe het in andere landen zit weet ik niet maar mensen worden in deze verzorgingsstaten waar alles vanzelfsprekend was (min of meer) veel meer op zichzelf terug geworpen. Veel te veel wat tot schrijnende gevallen leidt.

Ik hoop dat ik nooit in een verzorgingstehuis terecht hoef te komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:29

De kans dat deze mevrouw alleen maar meer overstuur is geraakt omdat jij dat 'gevoed' hebt is best aanwezig. Er is namelijk een aantal mensen wat dit (bewust of onbewust) doet zodat ze snel geholpen worden. Iemand gewoon even rustig laten zitten in een omgeving waar dit niet gevoed wordt en waar ze zichzelf geen kwaad kunnen doen is best n goede oplossing :).

Opzich heb je er prima aan gedaan om haar naar haar kamer te brengen. Maar wat nou als die mevrouw de volgende ochtend had geclaimd dat er dingen of geld verdwenen was? Jij bent dan in je eentje op die kamer geweest, je bent een nieuwe vrijwilligster die niemand 'echt' kent... dan kun je best weleens een probleem hebben.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-05-14 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:29

Ik heb niet veel met mensen...
Maar ik denk niet dat ik iemand in paniek achter zou kunnen laten. Zelf vind ik dus dat je goed gehandeld heb. Denk ook dat ze je dankbaar is, ook al weet ze het zelf misschien niet meer :)

Maar als je het niet snapt waarom ze weg gingen, kon je het dan niet vragen waarom ze weg gingen? :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:30

Is het normaal in de zin van dat het moet kunnen? Absoluut niet :n
Is het normaal in de zin van dat het vaker voorkomt? Dat dan weer wel helaas

Ik werk zelf in een verpleeghuis en dat zou hier misschien ook gebeurd kunnen zijn. Schrijnend, maar aan de andere kant heeft de zorg het ook echt abnormaal druk is mijn ervaring, en als mevr X dan voor de twaalfde keer belt om te vragen of ze de klok even op willen draaien, dan kan ik me voorstellen dat er soms gezegd wordt "even wachten, wij gaan nu even eten".

Ik denk ook dat er bij personeel op een gegeven moment een soort gewenning op treedt, waardoor problemen van clienten (in de war of in paniek zijn) minder serieus genomen worden. Een slechte zaak, maar ik vraag me af of het te voorkomen is. Ik vind het goed dat er mensen zijn zoals jij, die met een frisse blik dit soort dingen weer aankaarten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 23:30

Percy schreef:
Je weet heel goed of het normaal is of niet. Anders had je dit topic niet geopend.

Helaas zullen we dit in België en Nederland veel vaker gaan meemaken. Hoe het in andere landen zit weet ik niet maar mensen worden in deze verzorgingsstaten waar alles vanzelfsprekend was (min of meer) veel meer op zichzelf terug geworpen. Veel te veel wat tot schrijnende gevallen leidt.

Ik VIND het niet normaal, maar of het tegenwoordig normaal is, is dus mijn vraag. Heb jij persoonlijk ervaring met verzorgingshuizen? of is jou mening op de media gebasseert?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:33

Ik vind dat je heel goed gehandeld hebt. Als het mijn moeder was geweest die daar zo overstuur had gezeten was ik je heel dankbaar geweest dat je haar zolang op wilde vangen. Vind het niet normaal en herken het ook niet zo. Gelukkig maar, hoop dat dit niet de normale gang van zaken gaat worden in de tehuizen van nu.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:34

Je hebt heel goed gehandeld TS, ik kan me niet voorstellen dat mensen het 'normaal' vinden om een persoon in bijna paniek alleen te laten zitten.
Mijn schoonmoeder heeft een tijd gerevalideerd in een verzorgingshuis en daar liepen ze ook rustig weg wanneer je om hulp vroeg. Uiteindelijk heb ik aangifte gedaan; mijn schoonmoeder zat in coma te raken door verstoring in haar suikers en ik durfte niet zomaar wat te geven want het kan ook rustig torenhoog zijn bij haar.
Ze wilden eerst koffie drinken en roken, dan zouden ze later wel meten.

Ik begrijp dat als je in een versorgingshuis werkt je graag jezelf aab pauzes houdt, zeker omdat het zó druk is dat een pauze gauw vergeten of overgeslagen wordt.
Maar in een noodsituatie zoals ik die had, dan loop je toch niet zomaar weg voor je peukje en koffie?
Dat huis is overigens nog geen half jaar later inder toezicht gesteld wegens mensonterende omstandigheden en wantoestanden.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:35

Normaal is het volgens mij niet, maarja, zoals je in het begin ook zegt; door de onderbemanning en de drukte krijgen bewoners te weinig zorg en tijd.

Mijn moeder werkt ook als verpleegster in een rusthuis en ik ga wel eens helpen eten geven als ik vrij ben. Ik help mijn moeder dan ook altijd met de verzorging, dus omkleden, wassen, toilet en bed.
Ik schrik er telkens weer van dat sommige mensen op het toilet gezet worden en dat er pas een twintig minuten later (als persoon B in bed ligt) weer naar persoon A gegaan wordt die op het toilet zit. Die arme mens zit daar gewoon twintig minuten te wachten...
Ze mogen pas door de dixietraining op bepaalde tijdstippen naar wc, want er is geen tijd om ieder persoonlijk te laten gaan wanneer het nodig is. Ik vind dat onbegrijpelijk :)

Daar loopt een vrouwtje rond die vroeger directrice was, ze is in een laat stadia van dementie. maar zij loopt dus elke verpleegster en verzorgende achterna tijdens het wassen, wat erg vervelend is want zij krijgen hun werk niet gedaan en mevrouwtje hoort gewoon niet in de kamers te zijn op zo'n momenten.
Ik ga dan altijd een uurtje met haar door de gang wandelen omdat zij gewoon die aandacht echt nodig heeft. Aandacht die mijn moeder en haar collega's wel Willen geven, maar niet kunnen door tijdgebrek.

Het is dus wel knap dat jij wel de tijd wil maken voor een individu dat duidelijk aangeeft gezelschap nodig te hebben. Maar als werkende kracht heb je daar gewoon niet de tijd voor. In mijn ogen is het dus goed dat je bij dit vrouwtje gebleven bent.
Maar het is schrijnend in de zorgsector (belgie dan) , dus vrijwilligers als jij zijn belangrijk :) Praat eens met een van de collega's daar, hoe zij jou reactie vinden, hoe ze zelf zouden reageren, wat ze precies van je verwachten of wat je het beste kan doen dan :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:37

cooper schreef:
Mijn moeder werkt ook als verpleegster in een rusthuis en ik ga wel eens helpen eten geven als ik vrij ben. Ik help mijn moeder dan ook altijd met de verzorging, dus omkleden, wassen, toilet en bed.

Realiseer je je dat als er iets gebeurd met zo iemand tijdens dat jij met die persoon bezig bent, je wel verantwoordelijk en niet verzekerd bent?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 23:37

puppy1128 schreef:
Ik heb niet veel met mensen...
Maar ik denk niet dat ik iemand in paniek achter zou kunnen laten. Zelf vind ik dus dat je goed gehandeld heb. Denk ook dat ze je dankbaar is, ook al weet ze het zelf misschien niet meer :)

Maar als je het niet snapt waarom ze weg gingen, kon je het dan niet vragen waarom ze weg gingen? :)

Heb ik gedaan, en het enige antwoord was dat ikmevrouw best alleen kon laten.

Vjestagirl: Daar twijfel ik dus aan. Zou heel goed kunnen hoor, dit was voor mij de eerste keer dat ik dit meemaakte maar ik had niet het idee dat ik het voedde. Ik weet ook wel het verschil tussen iemand die in de war is of in paniek.

Mevrouw bedankte me uitbundig toen ze weer rustig was. (Zodra ze herkenning zag toen ze op haar eigen kamer was.)

Amy11: Wat erg zeg!

Het is dat de " zuster" zelf zei dat ze het rustig hadden. Als ze het druk gehad hadden had ik er meer begrip voor gehad.

Ik vind het dan ook vreemd dat iedereen tegelijk pauze houd. Op mijn werk (Iets heel anders) houden we omstebeurt pauzes omdat anders het werk stil komt te liggen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:38

Vjestagirl schreef:
cooper schreef:

Realiseer je je dat als er iets gebeurd met zo iemand tijdens dat jij met die persoon bezig bent, je wel verantwoordelijk en niet verzekerd bent?

Ik wilde het net zeggen, gevaarlijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:40

fohadie schreef:
Vjestagirl: Daar twijfel ik dus aan. Zou heel goed kunnen hoor, dit was voor mij de eerste keer dat ik dit meemaakte maar ik had niet het idee dat ik het voedde. Ik weet ook wel het verschil tussen iemand die in de war is of in paniek.

Mevrouw bedankte me uitbundig toen ze weer rustig was. (Zodra ze herkenning zag toen ze op haar eigen kamer was.)

Ik snap dat jij het verschil ziet. Maar zie je ook het verschil bij een dementerende oudere?
Voor het zelfde geldt doet deze mevrouw dit 10x op een dag op het moment dat ze weinig aandacht krijgt (filmavond is over, iedereen gaat naar z'n kamer etc.)

fohadie schreef:
Ik vind het dan ook vreemd dat iedereen tegelijk pauze houd. Op mijn werk (Iets heel anders) houden we omstebeurt pauzes omdat anders het werk stil komt te liggen.

Zeker in de zorg kan het best zijn dat de pauzes al een aantal keer uitgesteld zijn, en dat ze nu de kans grijpen omdat het rustig is.

Mijn ervaring is dat als er echt iets is, dat ze geen pauze gaan houden.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-05-14 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:42

Heee die quotes kloppen niet :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:43

fohadie schreef:
Percy schreef:

Ik VIND het niet normaal, maar of het tegenwoordig normaal is, is dus mijn vraag. Heb jij persoonlijk ervaring met verzorgingshuizen? of is jou mening op de media gebasseert?

Dat jij het niet normaal vindt is de reden dat je dit topic hebt geopend, vandaar mijn eerste zin.

Nee, ik heb godzijdank geen persoonlijke ervaring meer met verzorgingstehuizen maar dat wel in het verleden meegemaakt met familie in de tijd dat België en Nederland nog vezorgingsstaten waren en toen was het vaak al schrijnend. Als ik de media nu lees schrik ik enorm van de ontwikkelingen.

Niet alleen via de media hoor ik de verhalen, ook van twee mensen die in deze sector werken. Ze willen wel anders maar ze kunnen niet want er is geen tijd. Natuurlijk kunnen ze er privétijd in steken maar dan zijn ze in no time zwaar overwerkt en daar schiet niemand iets mee op.

Als die mensen die daar beroepsmatig werken zich niet aan de grenzen houden wordt er van hen ook misbruik gemaakt want die en die offert toch wel de pauze op. Het werk is gewoon nooit af.

Denk dat je mij een beetje verkeerd begrepen hebt?

cooper

Corelli schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee dat realiseer ik me niet... :) Ik ben opvoedster van opleiding, en ik werk daar als vrijwilligster soms, wat is daar gevaarlijk aan?

Vjestagirl

Corelli schreef:
Heee die quotes kloppen niet :)

Nu wel ;)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:44

Ik vind dat je goed hebt gehandeld, ik kan me hier erg boos over maken. Ik snap dat het werk in de zorg niet gaat zoals het hoort, dat verzorgingstehuizen onderbezet zijn wat personeel betreft en dat het onmogelijk is om voor ieder wissewasje naar een "belletje" te gaan, omdat daar gewoonweg de mankracht niet voor aanwezig is. Maar een mevrouw in de war, in paniek bijna zoals je schrijft in een kamer laten parkeren terwijl je net zegt dat je tijd genoeg hebt (de verpleegkundige dus) vind ik werkelijk schandalig!

Gelukkig lopen er mensen zoals jij in dat tehuis rond, met het hart op de goede plaats.

Je zal je moeder gaan opzoeken en dit verhaal over haar horen, zeg! Ik zou je reuze dankbaar zijn dat je haar hebt geholpen. En de verpleegster die eerst even pauze moest gaan houden, zou maar beter kunnen gaan rennen....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:44

cooper schreef:
Corelli schreef:

Nee dat realiseer ik me niet... :) Ik ben opvoedster van opleiding, en ik werk daar als vrijwilligster soms, wat is daar gevaarlijk aan?

Jij hebt niet de opleiding om die taken te verrichten, plus dat je niet in dienst bent bij dat huis. Als er iets gebeurd ben jij persoonlijk aansprakelijk (bij medewerkers is dat huis het) en omdat je geen opleiding of niets in die richting hebt ben je ook niet verzekerd... Houdt in dat als iemand valt en een heup breekt (bijvoorbeeld) dat jij dan alle medische kosten etc. moet betalen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:46

cooper schreef:

In Nederland ben je zonder geschikt diploma niet bevoegd om bovenstaande handelingen uit te voeren. Als je dit toch doet en er gebeurt wat, dan je niet verzekerd voor de evt schade
Maar misschien is dit in België anders?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:48

Vjestagirl schreef:
Jij hebt niet de opleiding om die taken te verrichten, plus dat je niet in dienst bent bij dat huis. Als er iets gebeurd ben jij persoonlijk aansprakelijk (bij medewerkers is dat huis het) en omdat je geen opleiding of niets in die richting hebt ben je ook niet verzekerd... Houdt in dat als iemand valt en een heup breekt (bijvoorbeeld) dat jij dan alle medische kosten etc. moet betalen.

Serieus? Ik ben toch op dat moment nooit alleen met de cliënt, waardoor de persoon die ik help verantwoordelijk is voor wat er gebeurt?
Thans, dat dacht ik toch altijd :) Kan me moeilijk voorstellen dat als ik help een vrouwtje haar broek aandoen, en zij op dat moment valt en iets breekt, ik degene ben die daarvoor betaald.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:49

cooper schreef:
Vjestagirl schreef:

Serieus? Ik ben toch op dat moment nooit alleen met de cliënt, waardoor de persoon die ik help verantwoordelijk is voor wat er gebeurt?
Thans, dat dacht ik toch altijd :) Kan me moeilijk voorstellen dat als ik help een vrouwtje haar broek aandoen, en zij op dat moment valt en iets breekt, ik degene ben die daarvoor betaald.

En toch is het zo. In Nederland in ieder geval.