Stufi vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Stufi vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:17

Ik heb een vraag voor mijn vriend, met betrekking tot zijn stufi.

Dit is de situatie, het is een beetje ingewikkeld dus ik probeer het zo duidelijk mogelijk neer te zetten:

Mijn vriend woont officieel nog bij zijn moeder. Zijn ouders verdienen beiden bovenmodaal maar mijn vriend is financieel onafhankelijk van ze, hij betaalt kostgeld aan zijn moeder maar is eigenlijk altijd hier. Mijn vriend gaat HBO doen.

Zijn broertje gaat MBO doen, woont niet meer thuis. De vader van zijn broertje is overleden, nog voordat hij geboren is. Zijn broertje is dus zijn halfbroertje, heeft dat ook nog gevolgen? (Zijn vraag, volgens mij doet het er niet toe) Krijgt zijn broertje een aanvullende beurs?

Hoeveel stufi krijgt mijn vriend? Want op het inkomen van zijn ouders is dat summier, maar zijn vader is op dat gebied buiten beeld. Kan mijn vriend iets laten tekenen dat hij financieel los staat van zijn vader?

Is het wellicht verstandiger om hem bij mij in te laten schrijven, hoewel ik dan weer geen huurtoeslag krijg, of in ieder geval minder en dan moet mijn vriend ook huur betalen. Gaaaaah. We zijn in de war! Help! :=

eilleen333

Re: Stufi vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:19

Volgens mij kan je daar weinig mee. Ik betaal ook alles zelf, maar krijg geen extra beurs omdat mijn vader teveel verdient. Beetje jammer alleen dat al dat geld ook direct verdwijnt. Ik heb er dus niets aan, maar krijg daardoor ook geen aanvullende beurs.

Maar wanneer de vader helemaal buiten beeld is zou dat misschien anders kunnen zijn.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:21

Als hij bij jou intrekt krijgt hij een uitwonende beurs, dat is sowieso meer, en hij kan idd papieren invullen om aan te geven dat zn vader totaal buiten beeld is, maar het inkomen van z'n moeder zal wel meegerekend worden, en als dat boven modaal is zal er hoogst waarschijnlijk geen aanvullende beurs om de hoek komen kijken :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:23

En als hij bij mij intrekt, kan hij dan ook aangeven dat zijn moeder niets voor hem betaalt?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:24

Volgens mij als de vader (of de moeder) helemaal buiten beeld is, kan je dat aangeven bij DUO. Ik heb een tijdje geen contact gehad met mijn vader, maar ik vond het niet 'erg genoeg' om daar zo'n heel proces door aan te gaan, dus ik kan je helaas niet vertellen hoe dat precies in zijn werking gaat. Weet alleen dat het wel bestaat (of in ieder geval 2 á 3 jaar geleden bestond).

DUO houdt helaas geen rekening met ouders die het geld wel hebben om mee te betalen, maar dat niet doen. :n

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:25

volgens mij kan je wel aangeven dat je er geen contact is met de vader maar daar moet je dan ook weer een bewijs van hebben.. dus de vader moet dat ondertekenen(ik weet dit alleen vanuit ervaring van anderen, dus pin me er niet op vast). dus als er echt 0 contact is lijkt het me moeilijk om het ook te kunnen bewijzen.
Bovendien telt het inkomen van zijn moeder dan nog wel.. en als dat te veel is krijgt hij alsnog geen aanvullende beurs. Uitwonend kan dus wel maar als jij dan minder huur subsidie zou krijgen zou ik even uitrekenen of jullie er wel iets mee opschieten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:26

Het enige contact dat er is met vader, is avondeten op donderdagavond. Verder niets. Maar zo'n verklaring via DUO, gaat dat om contact of financiële ondersteuning? (zakelijk gezegd, zijn vader is een hele lieve man en hij staat altijd klaar om te helpen of wat dan ook)
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 09-05-14 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:27

Dat zit een beetje lastig, op het moment dat je zo'n formulier invult zet je je ouders eigenlijk buitenspel.
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.E ... e=obj(2390),ts=OcwDuoNew

Het is dus eigenlijk bedoeld voor mensen die totaal geen contact meer hebben met hun ouders, als je wel contact hebt met je rijke ouders die niets willen betalen heb je gewoon pech zegmaar :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:28

Murthul schreef:
Dat zit een beetje lastig, op het moment dat je zo'n formulier invult zet je je ouders eigenlijk buitenspel.
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.E ... e=obj(2390),ts=OcwDuoNew

Het is dus eigenlijk bedoeld voor mensen die totaal geen contact meer hebben met hun ouders, als je wel contact hebt met je rijke ouders die niets willen betalen heb je gewoon pech zegmaar :=

Ben ik dan zo'n gier dat ik vind dat die ouders dan maar wat bij moeten springen? :=

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:28

Nee dat kan niet. Het laatste. Aangezien je ouders volgens de wet tot je 25ste financieel verantwoordelijk zijn.

Voor zijn broertje, als die nooit erkent is door een vaderfiguur, heeft hij sowieso recht op meer studiefinanciering. Heeft een vriendin van mij ook.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:29

Nee, dit is eigenlijk heel "normaal" je krijgt een aanvullende beurs als je ouders geen geld hebben of als je geen contact meer hebt met je ouders, die krijg je dan omdat er normaliter word verwacht van ouders dat ze een steentje bijdragen..

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:31

Dan is er dus wel contact.
Het lijkt nu net alsof je op zoek bent naar een "legale" manier om te frauderen en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Moeder is in beeld, vader is in beeld en zij zijn verplicht om je vriend financieel bij te staan als hij dit nodig heeft.
En DUO dus niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:34

liedjuh2 schreef:
Nee dat kan niet. Het laatste. Aangezien je ouders volgens de wet tot je 25ste financieel verantwoordelijk zijn.

Voor zijn broertje, als die nooit erkent is door een vaderfiguur, heeft hij sowieso recht op meer studiefinanciering. Heeft een vriendin van mij ook.

Ok, dat is in ieder geval 'positief' in deze situatie. Net bericht van DUO gehad dat je dat gedoe met afwezige ouders pas kunt krijgen als je vanaf je 12e geen contact meer hebt. Dus helaas pindakaas. Hij gaat bijlenen bij DUO.

suus_pepper schreef:
Dan is er dus wel contact.
Het lijkt nu net alsof je op zoek bent naar een "legale" manier om te frauderen en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Moeder is in beeld, vader is in beeld en zij zijn verplicht om je vriend financieel bij te staan als hij dit nodig heeft.
En DUO dus niet.

Legaal frauderen bestaat niet ;) Nee, ik had gewoon wat vragen. En helaas zijn er dan ouders die hun verplichtingen niet na komen en daar kun je als kind geen fiets mee.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:36

Daarom ook tussen aanhalingstekens ;)
Dat ouders niet meehelpen is niet DUO zijn probleem en zou jouw vriend beter bespreken met zijn ouders dan opzoek gaan naar een mogelijkheid om geld bij DUO te krijgen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:39

Stuurt DUO niet zo'n overzicht wat je ouders dan zouden moeten bijdragen?
Als het écht nodig is, kun je daar je ouders op wijzen (al vraag ik me af wie er het lef heeft zijn ouders aan te klagen voor zoiets :') )

Ik heb ook altijd zonder aanvullende beurs gezeten en gelukkig wilden mijn ouders best inspringen. Maar ik wilde juist zo ver mogelijk mijn eigen boontjes doppen, ik vind het best normaal een baan te hebben naast je studie. Ik heb hen in 6 jaar tijd slechts een enkele keer om financiële hulp gevraagd als het einde van het geld sneller kwam dan het einde van de maand. Het zou in principe dus moeten kunnen (nu kreeg ik wel een uitwonende beurs, dat scheelt natuurlijk een hoop).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:42

NoeskaMoos schreef:
Stuurt DUO niet zo'n overzicht wat je ouders dan zouden moeten bijdragen?
Als het écht nodig is, kun je daar je ouders op wijzen (al vraag ik me af wie er het lef heeft zijn ouders aan te klagen voor zoiets :') )

Ik heb ook altijd zonder aanvullende beurs gezeten en gelukkig wilden mijn ouders best inspringen. Maar ik wilde juist zo ver mogelijk mijn eigen boontjes doppen, ik vind het best normaal een baan te hebben naast je studie. Ik heb hen in 6 jaar tijd slechts een enkele keer om financiële hulp gevraagd als het einde van het geld sneller kwam dan het einde van de maand. Het zou in principe dus moeten kunnen (nu kreeg ik wel een uitwonende beurs, dat scheelt natuurlijk een hoop).

Mijn ouders betalen mijn collegegeld, voor de rest betaal ik eigenlijk alles zelf. En ik ben ook niet anders gewend dan dat je ouders je helpen als je wil studeren. Ik weet niet of DUO zo'n overzicht stuurt, maar mijn vriend gaat er wel over in gesprek met zijn ouders. Zijn ouders hebben nooit voor hem gekozen, true, maar hij is er nu eenmaal wel. En je kunt volgens mij als ouders geen leuker kind hebben dan mijn vriend.

suus_pepper schreef:
Daarom ook tussen aanhalingstekens ;)
Dat ouders niet meehelpen is niet DUO zijn probleem en zou jouw vriend beter bespreken met zijn ouders dan opzoek gaan naar een mogelijkheid om geld bij DUO te krijgen.

Maar niet alle ouders zijn makkelijk om mee in gesprek te gaan ;)

edit: volgens stufirekenhulp krijgt hij geen basisbeurs. Klopt dat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:44

liedjuh2 schreef:

Dit is niet waar, tot 21 zijn je ouders onderhoudsplichtig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:48

Waarom zou jij minder huursubsidie krijgen, studiebeurs telt niet mee als inkomen, dus als jullie alle twee een uitwonende beurs hebben a 279 oid dan heb je geen inkomen. Als jullie daarnaast met het werk onder de 8 a 9 duizend euro samen blijven dan krijg je volgens mij volledige toeslag. Kun je heel simpel berekenen op mijntoeslagen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:55

Mmmh ja, dus samenwonen is wellicht een optie. Dan moet ik alles wat roze is in mijn huis neutraal verven...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:19

Zet hem een zonnebril op }> lijkt het wat minder roze.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 16:27

:')

Ik ben misschien een miep, maar samenwonen moet iets romantisch zijn, geen moetje vanwege het geld. Mijn vriend is nu aan het uitzoeken hoeveel dagen in de week hij kan blijven werken en er schijnt ook nog geld voor zijn studie apart te zijn gezet dus dat zou ook heel fijn zijn. Ik vind het echt rot dat hij er zo tegenaan loopt, ik had hem graag iets anders gegund.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:33

Wat ook nog een optie is, is in overleg gaan met zijn ouders dat hij vaker bij jou is en daardoor minder huur bij zijn ouders hoeft te betalen. Dit kan hij dan in zijn studie stoppen.

Verder is het inderdaad lastig, ouders die het geld wel hebben maar hun kinderen niet helpen. Hier ook zo'n halve (lastige) situatie, bijlenen is dan helaas de enige optie

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:27

Even duidelijk: Jouw vriend gaat HBO doen, en woont officieel bij zijn ouders. Dat betekend dat hij geen uitwonende beurs aan kan vragen. Hij krijgt dan maximaal iets van 96 euro basis beurs en dan aanvullende beurs van nog 200 nog wat euro. MAAR, zijn ouders verdienen boven de norm. Dat betekend dat ie wss weinig of helemaal geen aanvullende beurs krijgt. Als hij zich uitschrijft en op zichzelf gaat wonen(bv samen wonen met jou, dan betaald hij natuurlijk wss een deel huur mee maar ben jij ook meer geld kwijt aan rioolrechten, weet ik veel. Met zn 2e wonen is duurder dan alleen.). Verder, krijgt hij NOOIT de volledige aanvullende beurs omdat zn ouders teveel verdienen. Dus wel uitwonende beurs maar die is iets van 100 euro meer. Heb je denk ik niet veel aan.

Zn broertje is een ander verhaal. die woont op zichzelf en heeft geen vader meer.
Hij is alleen nog afhankelijk van je moeder dr inkomen. en kan dus aanvullende beurs aanvragen.

Je vriend kan zeker wel een verzoek tot buiten beschouwing laten van vaders inkomen indienen. Dat is echt een gigantisch gedoe. Je moet allereerst bellen of mailen dat je die formulieren toegestuurd wilt krijgen via de post. dan moet je de DUO toestemming geven de gegevens op te zoeken van de belasting(hoeveel ze verdienen) dan krijg je die formulieren thuis, die moet je allemaal invullen van jezelf, je moeder en je vader.
Dan moet je een brief schrijven die verklaard hoe de situatie(dat je geen contact meer hebt met je vader) zo is gekomen. die moet voldoen aan een aantal criteria. Ook je moeder moet een brief schrijven met haar kant van het verhaal.. En dan moet je ook nog een expert(een psycholoog, huisarts, mentor of andere deskundige) een brief laten schrijven over de situatie. Ook heb je n aantal criteria waarbij j ekans maakt dat je stufi berekend wordt zonder je vaders inkomen mee te rekenen. je moet namelijk al 12 jaar of langer geen contact hebben en er moet sprake zijn van een zeer verstoorde relatie.
Nouja DUO kan je er alles over vertellen. Tis echt een verschrikkelijke molen, en ikzelf heb 4 keer een verzoek in moeten dienen(dus ook 4 keer de deskundige om die brief vragen) voordat het eindelijk werd toegekend. man wat was ik blij toen.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:34

Maar is het de bedoeling dat je vriend een aanvullende beurs krijgt?

De standaard beurs is die op inkomend 98 euro, en uitwonend 290(ong). Ongeacht hoeveel je ouders verdienen krijg je dit minimaal!

Qua huurtoeslag weet ik niet, maar als hij bij jou in trekt lijkt het me toch dat hij sowieso 290 euro krijgt en toch geen kostgeld meer hoeft te betalen aan zijn ouders? Lijkt mij het makkelijkst....

Over broertje zal ik even bellen met DUO als ik hem was.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:38

Ja die brief en dat verzoek wordt hem niet, ik hoop heel erg dat mijn vriend er met zijn ouders samen uitkomt. Ik houd me er verder buiten en prijs mezelf gelukkig met mijn ouders. Mijn vriend gaat straks 2 dagen werken en bijlenen mits zijn ouders voet bij stuk blijven houden.

Thomas schreef:
Maar is het de bedoeling dat je vriend een aanvullende beurs krijgt?

De standaard beurs is die op inkomend 98 euro, en uitwonend 290(ong). Ongeacht hoeveel je ouders verdienen krijg je dit minimaal!

Qua huurtoeslag weet ik niet, maar als hij bij jou in trekt lijkt het me toch dat hij sowieso 290 euro krijgt en toch geen kostgeld meer hoeft te betalen aan zijn ouders? Lijkt mij het makkelijkst....

Over broertje zal ik even bellen met DUO als ik hem was.

Nou als hij stopt met fulltime werken omdat hij fulltime gaat studeren en wel alles zelf moet betalen is een aanvullende beurs heel fijn. Zelfs als hij mij intrekt zal hij het met 290 niet redden.