Wia?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Wia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:46

Wie heeft er verstaand van wia?
Ik werk in een verpleegtehuis,maar kwakkel heel erg met mijn psychische gestel,ik ben onder behandeling(of wat ze behandeling noemen)voor mijn zeer erge angstklachten NAO(zijn nu aan het testen waar mijn klachten vandaan komen)
Nu ben ik al van de nachten en avonddiensten af en werk ik alleen nog dagdiensten(nu ziekgemeld na flinke crisis van mijn klachten)
Nu hebben ze mij al een hele poos op 5% ziek staan,weet iemand waarom dit is? en ik heb een brief gekregen waarin staat dat ik per 9 juni mijn salaris word teruggbracht met 70% dat ik arbeidsongeschikt ben,er staat voor het deel dat u arbeid levert word u 100% doorbetaald,wat bedoelen ze hiermee?

Kan iemand me dit uitleggen?

MarliesV

Re: Wia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:52

Ik zou er even een telefoontje naar PZ aan wagen als dat kan.

Volgens mij is het zo dat je na een x aantal weken ziektewet (dus ook die 5%, waarschijnlijk omdat je deels inzetbaar bent, geen nacht/laat) je gekort wordt en terug gezet wordt naar 70% loon.

De uren die je wel werkt zullen volledig worden uitbetaald.

Dus even een simpel sommetje (met totaal random cijfers):
je werkt voor 10 euro netto per uur
je krijgt ziek betaald 7 euro netto per uur vanaf nu
de uren die je wel werkt worden als 10 euro uitbetaald.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:52

Ik weet niet precies wat het is.

maar klinkt als een soort uitkering, jij kost jou werkgever heel erg veel geld.
En je betekend niks voor hem, hij moet alle diensten oplossen.
En daardoor wordt je naar 70% terug gezet (Denk ik)

Als jij weer gaat werken, dan wordt je die dagen wel normaal uitbetaald. Maar de uren dat jij ziek thuis bent niet.
Dit klinkt natuurlijk niet leuk, maar wel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:56

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:51

Dat is een heel naar truukje van werkgevers om je na twee jaar ziekte eruit te kunnen werken, terwijl je dus voor 95% wel gewoon gewerkt hebt. Wat zegt je arbo-arts van je arbeidsgeschiktheid?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:55

Ok ja want ik heb wel gewoon hele dagen gewerkt,gewoon 8 uur op een dag,daarom snapte ik die 5% niet.
Wat kan ik eraan doen dat ze me niet voor 5% ziek melden?
Ik heb 12 mei een gesprek met arbo

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:05

Op het moment dat je als medewerker ziek wordt, dan moet je werkgever nog 2 jaar doorbetalen voordat hij bij het UWV ontslag kan aanvragen.
Over die 2 jaar gezien moet er in totaal 170% van je loon betaald worden. In de praktijk betekent dat meestal het eerste jaar gewoon 100% en na een jaar krijg je nog maar 70% betaald.
Hoeveel uren staan op jouw contract? Want als jij volledig aan je uren komt, dan ben je dus geen 5% ziek en mogen ze niet jou als 5% ziek bestempelen. Al weet ik niet hoe het zit, omdat jij geen nachtdiensten meer draait. ik zou dus eens in je contract nalezen in hoeverre nachtdiensten verplicht zijn.
Hebben jullie intern geen afdeling P&O? Die moeten jouw vragen ook kunnen beantwoorden.
Sowieso ook bij de arbo arts eens goed vragen waar die 5% op gebaseerd is. Al is het maar de vraag of het uwv wel akkoord gaan met ontslag, aangezien je nog wel veel werkt en een werkgever ook zijn verplichtingen heeft.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:09

Ik heb gewoon volledig mijn uren gewerkt 24 uur/8 uur pd,wel regelmatig verzuimd.
Ik ga dat zeker eens navragen over die 5%

En als je je eigen werk niet meer kunt doen en ze zoeken passend werk binnen de organisatie,krijg je dan pas aanvulling van de wia?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:15

Je zegt dat je volledig je uren hebt gewerkt, maar ook regelmatig hebt verzuimd? Hoe moet ik dit zien? Dat je wel 24 uur per week heb gewerkt, maar soms een andere dag hebt gewerkt in plaats van waarvoor je ingeroosterd stond? Bijvoorbeeld dat je op maandag moest werken, maar dat niet kon en daarvoor op een andere dag in diezelfde week heb gewerkt?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:36

Ik zou in ieder geval eisen dat het percentage ziek wordt aangepast aan de werkelijke werklast. Wanneer je langer dan vier weken gewoon hebt gewerkt, wordt de 'twee jaar teller' weer op 0 gezet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:57

Ik denk dat je werkgever dit doet omdat als ze je volledig hersteld melden en je valt weer opnieuw uit na 4 weken -ongeacht de klachten- ze weer opnieuw twee jaar verantwoordelijk zijn voor de loondoorbetaling tijdens ziekte. Er wordt soms bewust gekozen of geadviseerd door een bedrijfsarts of arbeidsdeskundige om iemand 5% arbeidsongeschikt te laten staan om zo een beoordeling voor de WIA te kunnen realiseren.

Het is niet per definitie zo dat er na twee jaar een ontslagvergunning wordt verleend. Dat is afhankelijk van de omstandigheden en jouw medische situatie. Heb je nog klachten? Kan het contract misschien aangepast worden naar minder uur zodat je kan blijven werken? Kunnen er passende werkzaamheden structureel aangeboden worden zodat je het werk duurzaam kan blijven uitvoeren. Wordt je toch gedeeltelijk afgekeurd of ben je minder dan 35% arbeidsongeschikt.

Het is voor de werkgever een groot risico om iemand met een broze gezondheid die om de halverklap uitvalt volledig hersteld te melden met als consequentie dat ze constant weer opnieuw de twee jaar moeten doorlopen conform de Wet Verbetering Poortwachter.

Ik begrijp dat je van de nacht- en avonddiensten af bent. Zijn deze uren nu verspreid over de dagdiensten of werk je minder uren dan er in de arbeidsovereenkomst staat?

Als je voor 5% ziek staat gemeld dan krijg je 70% over het arbeidsongeschiktheidspercentage. Dat betekend dat je voor 95% wordt uitbetaald en over de 5% die je ziek staat 70%. Hou dit goed in de gaten. Als je 100% ziek bent is het 70% over je volledige salaris.

Ik begrijp dat je per 09-06-2014 één jaar verzuim erop hebt zitten. Wat is er tot op heden gegaan aan de re-integratie? En dan doel ik niet direct op de werkhervatting aangezien je hier mee bezig bent maar evt. interventies om het dossier op orde te houden. De inzet van een arbeidsdeskundige zal ook erg zinvol zijn rond het eerste verzuimjaar. Bespreek het eens met de bedrijfsarts. Misschien kan hij een beperkingenlijst opmaken en het advies geven aan de werkgever om een arbeidsdeskundige in te schakelen.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:02

rena ik werkte gewoon mijn 24 uur/8 uur op een dag,alleen dagdiensten,ik werkte eerst wel avonden en nachten.
Ik heb me regelmatig ziekgemeld,dat bedoel ik.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:09

mijn eerste arbeidsongeschiktheidsdag is 10-6 -2013 yinnar.
maar ik snap nu idd wat beter waarom ze me op die 5%laten staan.
Ik vind dat ze niet erg hun best hebben gedaan qua reintegratie,heb nog nooit een jobcoach gehad,begeleiding niks.. gewoon me door laten modderen in mijn functie,daardoor melde ik me iedere x ziek omdat ik het gewoon niet aankon.
Nu helemaal niet meer omdat ze me hebben laten aanmodderen,of ligt die fout bij mezelf?
Ben ik verplicht om werk te doen die mijn werk me aanbied? of mag ik ook aangeven dat ik gewoon mijn eigen werk wil doen maar dan bv een paar uurtjes per keer?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:15

Je moet minimaal 35% ziek zijn geweest (gedurende 2 jaar) voordat je er recht op hebt.
Jij staat op 5%, dus krijg je geen WIA.

Citaat:
Minder dan 35% arbeidsongeschikt

Bent u minder dan 35% arbeidsongeschikt? Dan heeft u geen recht op een uitkering volgens de WIA. U blijft in principe in dienst bij uw werkgever. Bijvoorbeeld in een aangepaste functie. Als dit niet mogelijk is, kan uw werkgever u ontslaan.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... geschikten

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:17

Ik dacht dat als je in de ZW zit, je verplicht bent om werk te doen die je wel kan doen en je werk jou aanbiedt. Mijn moeder bijv. heeft langere tijd in de ZW gezeten ivm reuma, haar eigen werk was te zwaar, maar licht schoonmaakwerk, denk aan koffie automaten schoonmaken, kon ze wel. Dit deed ze dan ook. Als je dit zou weigeren, maak je het je werkgever wel gemakkelijk om je alsnog eruit te werken ivm motivatie

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:35

Mindypony schreef:
Ik vind dat ze niet erg hun best hebben gedaan qua reintegratie,heb nog nooit een jobcoach gehad,begeleiding niks.. gewoon me door laten modderen in mijn functie,daardoor melde ik me iedere x ziek omdat ik het gewoon niet aankon.
Nu helemaal niet meer omdat ze me hebben laten aanmodderen,of ligt die fout bij mezelf?
Ben ik verplicht om werk te doen die mijn werk me aanbied? of mag ik ook aangeven dat ik gewoon mijn eigen werk wil doen maar dan bv een paar uurtjes per keer?

Mocht jij voor einde wachttijd meer dan 35% arbeidsongeschiktheid zijn en ze (UWV) toetsen de re-integratie inspanningen van de werkgever zullen deze niet voldoende zijn als ik het zo lees. Ze hebben dan een grote kans op een loonsanctie wat in kan houden dat ze je nog 3 maanden tot een jaar het loon moeten doorbetalen na die twee jaar.

Als werkneemster heb je net als je werkgever ook een re-integratieverplichting. Dat houdt ook in dat als er passende werkzaamheden worden aangeboden waardoor je aan het werk kan blijven je dit moet accepteren om aan je verplichting te voldoen. Als je van mening bent dat je dit niet kan i.v.m. je klachten zou je het aan de bedrijfsarts voor kunnen leggen. Hij kan dan bepalen of de aangeboden werkzaamheden passend zijn en of er een urenbeperking is.

Ik zou echt bij de bedrijfsarts aankaarten of de inzet van een arbeidsdeskundige zinvol is. Ik zou het zeker inzetten. Het geeft veel duidelijkheid omtrent passenheid functie icm klachten. Misschien is de functie niet passend meer waardoor je begeleid moet worden naar een spoor 2 traject ofwel bemiddeld naar ander werk. Misschien wordt er een expertise voorgesteld om te beoordelen of de huidige behandeling adequaat is.

Rond een jaar (het liefst eerder) moet het dossier echt opgeschud worden om te kijken of er misschien kansen zijn gemist of nog liggen. Dan ben je nog op tijd om het dossier te repareren als blijkt dat het niet op orde is qua re-integratie inspanningen.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 15:54

En wat gebeurd er als ik me 100% ziek meld? gaat dan de wia ook gewoon door? en wat als ze me dwingen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:14

Mindypony schreef:
En wat gebeurd er als ik me 100% ziek meld? gaat dan de wia ook gewoon door? en wat als ze me dwingen?

Jij kun jezelf niet (zomaar) 100% ziek melden.
Daar moet een hele goede reden voor zijn.
Als de arts vindt dat jij toch kan gaan werken (wat je nu ook al doet) zul je toch aan het werk moeten.
Je werkt nu volledig, wat is de reden dat je nu niet meer zou kunnen werken?

Maar stel het lukt..... dat nog moet je 2 jaar (minimaal voor 65%) ziek zijn wil je kans maken op de WIA.
Daarna wordt regelmatig bekeken of je toch niet weer aan het werk kan.
Maar zeer weinig mensen worden voor minimaal 65% afgekeurd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:18

Mindypony schreef:

Als jij je helemaal ziek meldt, gaat er gekeken worden of dit terecht is.
Daarna wordt er gekeken wat voor werk je nog wel kan doen en voor hoeveel %.

Als je bv in een rolstoel zit, kun je bv nog uitstekend achter een kassa zitten of administratief werk verrichten, of als telefoniste werken; maar niet alles wat een "gezond" iemand wel kan.
Dan zeggen ze, ok je kan 25% van het werk niet uit voeren, dus keuren we je voor 25% af.
Dan kom je dus niet in aanmerking voor de WIA omdat je dan voor minimaal 65% afgekeurd moet zijn.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 17:23

maar als ik bv schoonmaakwerk zou kunnen doen en ik verlies daarbij een deel van mijn salaris wat ik had,vult de wia dat dan weer 100% aan?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:31

Salaris word meestal aangevult tot het minimum loon en niet tot de hoogte van jou laatst verdiende loon. Om gekeurd te worden moet je even informatie opvragen bij de arbo, die weten wel hoe of wat.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:43

Mindypony schreef:

Zie jij andere mogelijkheden bij jou eigen werkgever? Dat werk kun je dan claimen. Als jou werkgever het toch niet passend acht dan kun je bij het UWV een deskundige oordeel aanvragen om te toetsen of dat werk passend is.

In het eerste jaar dien je te re-integreren bij de eigen werkgever tenzij daar echt geen mogelijkheden zijn(het eerste spoor). De werkgever moet bij een jaar gaan uitzoeken of er nog mogelijkheden zijn binnen het eigen bedrijf. Zijn die er niet dan moet hij gaan zoeken naar mogelijkheden buiten het bedrijf (dit heet het tweede spoor). Het eerste en tweede spoor hoeven elkaar niet te bijten; ze kunnen naast elkaar lopen.

Mochten die twee jaar voorbij zijn dan moet je een aanvraag WIA doen. Het eerste wat het UWV zal doen is het toetsen van de re-integratie-inspanningen. Als deze onvoldoende zijn moet de werkgever het loon (70%) 52 weken doorbetalen. De werkgever kan deze periode bekorten als hij de fout in de re-integratie heeft opgelost.

Op het moment dat de inspanningen wel voldoende zijn dan kan de aanvraag in behandeling worden genomen. Eerst wordt je dan opgeroepen bij een verzekeringsarts die kijkt wat je, ondanks je beperkingen, nog wel kunt doen. Aan de hand hiervan stelt hij jou functionele mogelijkheden op. Hierna krijg je een afspraak met een arbeidsdeskundige. Die gaat kijken welk werk je theoretisch nog kan (als je geen werk hebt) bij de functionele mogelijkheden maar ook krachten en bekwaamheden (werkervaring, opleiding, vaardigheden etc.). Deze bepaalt dan het arbeidongeschiktheidspercentage. Kun je nog 35% of meer verdienen van het oude loon? Dan is er geen sprake van wia maar van ww. Kun je minder dan 35% verdienen dan is er sprake van WIA. Beide zijn de eerste twee maanden 75% en daarna 70% van het oude loon. Wat dat betekent voor je inkomsten kan heel verschillend zijn, dat is helemaal afhankelijk van de situatie.

Overigens kun je heel veel terug vinden op de website van het UWV. Heb je zelf al een idee wat je zou kunnen of willen? Maak dat gewoon bespreekbaar met jou werkgever!

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:50

Ben bij de arbo geweest ik mag voorlopig niet werken,heb teveel last van angsten/stress aanvallen. ;(

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:49

Wat denk jij m.b.t. wat je kunt doen qua werk??

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 17:25

momenteel niks want ik ben volledig uitgeput,als je elke dag veel stress ervaart dan ben je op een gegeven moment gewoon op,ik wil nu tot rust zien te komen.
Maandag moet ik weer naar mijn werk bellen