Soort van rare motivatiedip...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Soort van rare motivatiedip...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 21:21

Ik hoop dat het hier goed staat, anders mag het natuurlijk verplaatst worden. Sorry voor het lange verhaal!
Ik zit op het moment in 4Vwo. Toen ik op de middelbare school kwam was ik enorm gemotiveerd om keihard te werken. Ik ben ontzettend perfectionistisch en de enige manier van leren die ik kende was uren lang stampen. Uiteindelijk kreeg ik last van faalangst en zat ik uren per dag aan mijn huiswerk. Dit ging 3 jaar lang zo door, tot dit jaar.
Dit jaar is totaal anders. Het gaat steeds beter met mijn faalangst, haast geen last meer van. Ik heb een nieuwe manier van leren ‘ontdekt’. Ik ben er achter gekomen dat als ik me meer ontspan (lekker naar de paarden gaan, shoppen, bijkletsen met vriendinnen) en een klein beetje leer, dat ik dan veel hogere cijfers haal. Superfijn dus! Hoe meer ik naar de paarden ga, hoe hoger mijn cijfers. Ik sta op het moment alles tussen de 6.7 en 8.2.
Toch blijft er iets knagen... Ik ben en blijf een enorme perfectionist. Ik doe op het moment eigenlijk haast niks voor school. De toetsweek zit er net op, ik had bijna niks gedaan en heb alleen maar cijfers tussen de 6.3 en 8.8 gehaald. Nu is mijn motivatie nog meer weg, ik ga sws wel over. Ik ben niet meer bang om te blijven zitten. Ik mis mijn motivatie, de motivatie om uren te leren. Ik heb het eigenlijk ook niet meer zo hard nodig. Anderen vinden mij juist gemotiveerd. Ik heb eigenlijk al een hele stap gezet, ben minder gestrest en haal hogere cijfers. Het enige probleem is nog dat ik gewoon moet accepteren van mezelf dat ik niet altijd aan mijn huiswerk moet. De enige manier die ik kende om te leren was uren stampen, terwijl ik met ontspannen en een klein beetje leren het veel beter doe. Ik voel me vaak schuldig als ik de hele middag bij de paarden ben en niks voor school doe. Terwijl ik het aan de andere kant zo heerlijk vind… Het is zo ontspannen, maar af en toe komt mijn perfectionisme weer bovendrijven.
Iemand die dit herkent?

benangelique

Re: Soort van rare motivatiedip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:37

Ik ken het wel. Wat mij helpt is de gedachte dat ik door ontspanning open sta voor opname van informatie én dat ik die informatie beter kan onthouden.
Dat is ook mijn doel immers en hoe ik daar kom maakt niet zo veel uit