jenaplan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

jenaplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:09

Hoi,

Ik zou graag ervaringen willen lezen met de jenaplan-school.
Hoe vond je het en hoe ging/gaat het bij de vervolgopleiding.
Wat vind je goed en wat is minder?

Ook ervaringen van ouders zijn erg welkom.

Zelfs ervaringen van vrienden of familie en buren..

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 08-05-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Re: jenaplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:10

wij zijn 3 weken geleden gaan kijken, beetje dubbele gevoelens dus ik lees even mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:13

Ik wil 15 mei gaan kijken. Welke regio ben je geweest?

Wat ik me vooral erg afvraag is hoe het gaat na die school. Hoe gaat het met school en werken. Juist voordelig of juist niet. Kon dat nergens vinden op internet....

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:13

Hi hi, ik ga er een verslag over maken (vergelijking met Dalton onderwijs), dus ben ook erg benieuwd naar ervaringen. Lees bij deze ook mee.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:15

Ik heb al 4 stages op een jenaplanschool gelopen. Zak morgen even uitgebreid reageren.

J_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:21

Ik heb op een Jenaplan school gezeten, heb er nooit echt bij stil gestaan dat dit anders was dan andere scholen.

Ik heb het als positief ervaren om met meerdere jaren bij elkaar in de klas te zitten. Ik vond het altijd heel leuk om de lage jaars te helpen. Daarnaast waren er ook vakken die we wel alleen met dezelfde jaars deden, zo wisselde we wel eens van klas en hadden voor bepaalde vakken dus ook andere docenten.

Verder was er behoorlijk wat tijd om zelfstandig te werken, wat ik altijd heel prettig vond, heb hier verder geen 'last' van gehad op de middelbare school ofzo. Maar wat ik zeg ik weet niet precies wat alle verschillen zijn, want voor mij was mijn basisschool zoals alle andere (voor mijn gevoel dan)

Dus mocht je specifieke vragen hebben dan hoor ik dat wel :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:22

Wat m.i. vooral heel erg belangrijk is, is dat het juiste type kind in het juiste type onderwijs zit. Scholen buiten het reguliere onderwijs om laten het imo vaak voorkomen alsof het voor elk kind geweldig is en altijd goed uitpakt, terwijl dat echt niet klopt. Een kind moet het systeem wel aankunnen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:25

En welk type kind is waar geschikt voor?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:34

Zelf heb ik school best saai gevonden. Stond en viel echt door de leraar of het een leuk of geen leuk jaar was. Niet dat ik geen leuke tijd heb gehad, maar imo was er meer uit mij te halen.

Dit dus op een normale school.
Vraag me ook af of dat op een jenaplanschool beter is.

liizaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:36

Ik ga even reageren als afstuderende PABO student, misschien heb je er wat aan.

Jenaplan kan in het voordeel van een kind werken, wanneer het kind zich 'goed' ontwikkeld. De kinderen hebben er dan voordeel van dat ze met meerdere leerjaren bij elkaar zitten en leren veel van elkaar. Kinderen die al verder zijn in de leerstof steken iets op van de leerstof van hogere groepen.
Maar, wat ik een groot nadeel vind en waar ik al vrij veel kinderen op onderuit heb zien gaan is dat wanneer een kind dyslexie heeft of op een andere manier niet goed genoeg mee kan komen met 'de rest' het kind steeds verder achter gaat lopen, de problemen groter worden.

Zelf zou ik er nooit voor kiezen. Nu moet ik hierbij zeggen dat alles valt en staat met een goede leerkracht! En daar moet je net geluk mee hebben :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:41

Hai,

Hier ook een ex-Jenaplanner. Terugkijkend vond ik het een geweldige tijd. Er mocht veel, maar we leerden toch al doende weektaken afmaken en zelfstandig werken. Mijns insziens een groot voordeel toen ik later naar het VWO ging en al helemaal toen ik rechten ging studeren. Ik was als kind al 'handig' in het omgaan met jongere kinderen maar ook met ouderen, omdat we dat op school al geleerd hadden. Volgens mijn ouders is er op de middelbare school erg vaak opgemerkt dat leerlingen van de betreffende Jenaplan school opvallend sociaal vaardig waren en goed konden organiseren en plannen. Als ik kinderen had deed ik ze zeker weer naar een Jenaplan school. Ook mijn ouders zouden de keus weer gemaakt hebben zeiden ze. Maar: het was een relatief kleine school in een plattelandsdorpje. Misschien dat het in een grote stad anders is? Veel succes met jullie keuze!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:42

Ook ik heb op een Jenaplan school gezeten, wat wellicht achter af niet de beste keuze voor mij geweest is.

Ik heb zelf het als een prettige tijd ervaren. vóóral veel doen en ervaren ipv luisteren.
Samenwerken, creativiteit en zelf ontwikkeling staan hoog op deze scholen.
structuur en nauwkeurigheid eigenlijk weer helemaal niet. laat dit nou net de dingen zijn die ík nodig had.

Ik vond het geweldig om met zijn allen in één klas te zitten. groep 6,7,8 bij elkaar, maatjes zijn en anderen helpen.
De kampen en doe dagen vond ik heerlijk. Ook de aandacht aan creatieve processen als dans/toneel/knutselen vond ik leuk.

Verantwoordelijkheid leerde ik door een weektaak. je had x aantal taken die binnen een week af moesten. aan jou om deze in te plannen. dit heeft mij geholpen in mijn vervolg opleiding.

daar tegenover stond wel dat we érg vrij gelaten werden en ik het dus moeilijk vond om te focussen.

al bij al heb ik het vooral prettig gevonden maar had ik veel meer uit mijn basisschool tijd kunnen halen als ik op een andere school had gezeten..

Wat dit heeft betekend voor mijn vervolg opleiding? Weinig.
Ik heb gewoon Havo gedaan met mooie cijfers, geen problemen gehad met de stof enkel dat ik moest leren omgaan met de nieuwe structuur.

hoop dat je hier iets aan hebt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:43

sneeuwpop schreef:
En welk type kind is waar geschikt voor?

wat mijn is verteld door de directeur daar is dat je je school niet op je kind moet uitzoeken maar naar wat je aanspreekt. en waarom! heel simpel en zo logisch een tweede/derde/vierde kind zal automatisch naar deze school gaan maar wil niet zeggen dat deze hetzelfde karakter als je eerste kindje heeft.
dus staat je niet blind op wat past bij mijn kind. maar wat past bij ons.

De cijfers die de school had lieten zien dat het juist op een school erna goed verloopt. kinderen zijn zelfstandiger/socialer en gaan zelf eerder op onderzoek uit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:46

liiza schreef:
Ik ga even reageren als afstuderende PABO student, misschien heb je er wat aan.

Jenaplan kan in het voordeel van een kind werken, wanneer het kind zich 'goed' ontwikkeld. De kinderen hebben er dan voordeel van dat ze met meerdere leerjaren bij elkaar zitten en leren veel van elkaar. Kinderen die al verder zijn in de leerstof steken iets op van de leerstof van hogere groepen.
Maar, wat ik een groot nadeel vind en waar ik al vrij veel kinderen op onderuit heb zien gaan is dat wanneer een kind dyslexie heeft of op een andere manier niet goed genoeg mee kan komen met 'de rest' het kind steeds verder achter gaat lopen, de problemen groter worden.

Zelf zou ik er nooit voor kiezen. Nu moet ik hierbij zeggen dat alles valt en staat met een goede leerkracht! En daar moet je net geluk mee hebben :)

heb je daar een bron/cijfers van. ik ben er erg benieuwd naar en zou het aan het leerplan liggen of gewoon de leerkrachten/ouders die niet tijdig iets opmerken hieraan

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:47

Ik heb er mijn hele basisschooltijd gezeten.
Het idee is erg leuk, vind ik zelf.

Uitvoering soms wat minder en werd tamelijk gepest en dat maakte het ook niet leuker.

Ik vind het een goed initiatief, alleen een beetje jammer dat het soms niet werkt, maar dat heb je denk ik wel met ieder soort onderwijs.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:47

maar pesten ligt niet aan het soort onderwijs, pesten gebeurd op alle scholen ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:49

Ik heb zelf op een jenaplanschool gezeten en ik vond het heerlijk. Maar ik leer wel heel gemakkelijk dus ik weet niet hoe het is voor een kind die zich wat moeizamer ontwikkelt qua taal ed. Ben als vervolgopleiding VWO gaan doen en ik merkte wel dat ik qua zelfstandig leren en huiswerk profijt heb gehad van de aanpak op de lagere school. Ik kreeg nooit huiswerk op de basisschool maar werkte wel grotendeels zelfstandig.

Nu zie ik mijn zoon echt zwoegen, die heeft op regulier basisonderwijs gezeten omdat bij ons in het dorp wat dat betreft weinig keus was (1 dorpsschool). Ik merk nu dat hij af en toe geen flauw idee heeft hoe hij moet leren. Als ik de keuze had gehad voor mijn kinderen had ik ze ook naar een jenaplanschool gedaan. Maar dan hadden ze buiten het dorp naar school gemoeten, dat vond ik voor de sociale ontwikkeling weer niet zo ok.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:50

@StalNollie, dat zeg ik ook, 'dat heb je denk ik wel met ieder soort onderwijs'

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:53

Ik heb op een jenaplan school gezeten. Het aller aller aller grootste pluspunt was dat we kleine klassen hadden en dat de leraren je nog kende.
Ik heb het er super naar mijn zin gehad en dat was aan mijn punten te zien. Waar ik op de fabriekschool een mager 6je scoorde haalde ik.hier met gemak 9ens. Ik vind het dus een absolute aanrader!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:54

Onze zoon zit op het jenaplan.

Hij is nu 4 dus dit is zijn 1e jaar.

Zoveel kan ik er dus nog niet van zeggen maar voor nu ben ik heel tevreden.
Onze zoon leert namelijk door het zien en nadoen van andere kinderen dus hij leert doordat de oudere klasgenoten hem "helpen".

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:55

Ik heb ook op een jenaplan basisschool gezeten!

Ik vond het zelf heel erg leuk, maar ik heb natuurlijk in m'n basisschool carrière geen andere school geprobeerd haha, maar ik vond het zelf heel prettig om met meerdere groepen in 1 klas te zitten hierdoor had je zeg maar ook wat meer keus in verschillende kinderen, dit klinkt heel raar maar zo heb ik het wel gevoeld zegmaar ;) verder vond ik ook dat er goed met mij (ook andere natuurlijk) om werd gegaan, dit is waarschijnlijk ook op andere scholen hoor, maar ik ben nadat ik wel gepest ben overgeplaatst naar een andere klas hier be ik heel erg opgevangen. Verder vond ik het toneelspelen en dat soort dingen heel erg leuk zodat je ook lekker creatief bezig kon zijn! Ik heb het in ieder geval als een hele goede schooltijd ervaren! Ik heb als vervolgopleiding VWO gedaan en ik had vooral heel veel profijt van het plannen en het zelfstandig werken ik zie ook wel dat ik hierop verder voor loop dan andere kinderen! Als je nog vragen hebt: stuur gerust een PB

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:56

malima hoe gaat jou zoontje mee in de dingen die hij zelfstandig mag doen of gaat dit gewoon automatisch doordat hij de oudere kinderen bezig ziet?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:57

degene die op jena hebben gezeten hebben jullie faalangst gehad of helemaal niet ook op latere leeftijd/ vmbo/havo etc

hier ben ik erg benieuwd naar.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:02

StalNollie schreef:
malima hoe gaat jou zoontje mee in de dingen die hij zelfstandig mag doen of gaat dit gewoon automatisch doordat hij de oudere kinderen bezig ziet?

Hij doet dingen ook wel zelfstandig en dan ook automatisch.
Ze zitten wel in groepjes en hij zit wel met meerdere kindjes uit groep 2 die hem kunnen helpen.
Ze hebben 3 werkjes per week en ze moeten eigenlijk een beetje zelf plannen wanneer ze wat doen. Wel stuurt juf bij natuurlijk want een kind van 4 kan het nog niet volledig zelf maar ze stimuleren dit al wel.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:04

Ik heb gemengde gevoelens bij jenaplan. Ik heb zelf op een basisschool gezeten waarbij er steeds twee leerjaren samengevoegd werden. Voor mij was het niet handig omdat ik er een beetje tussendoor fietste toen ik ouder werd. Ik was een hele vroege puber en in groep 7/8 een flinke klier. Als de rest van de klas aan het werk ging na de uitleg dan snapte ik het vaak ook niet, de klas werkte en ik ging paardjes tekenen. De juf had vaak ook geen tijd om nog extra uitleg te geven. Mijn vriendinnen gingen uiteindelijk naar de havo en vwo en ik ging naar de mavo en merkte dat ik wel een stuk basis gemist heb. Ik werk nu in de bovenbouw van het vmbo en zie heel veel verschillende cito scores voorbij komen, er zitten vrij veel havisten op tl en kb doordat zij 'geen zin' hebben om te leren of qua karakter beter op het vmbo passen. Ook merk ik verschil met montessori leerlingen, die zijn vaak mondig en willen zelf plannen en toetsen inplannen, nou zijn wij een reguliere school en de kinders moeten zich gewoon aan de schoolplanning houden en dat botst vaak als ze starten. Het grootste nadeel van jenaplan leerlingen is voor hen dat ze gewend zijn veel ( bijna altijd ) samen te werken en te steunen op anderen en daardoor moeite hebben met zelfstandig werken en leren. Ik moet soms vierdejaars uitleggen hoe je het beste woordjes kunt leren. Soms missen ze ook een bepaalde mate van zelfstandigheid. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik dit dus op het vmbo merk en niets kan zeggen over de andere niveau's.