Wat te doen met negerende broer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ylvy

Wat te doen met negerende broer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:44

Hallo Bokkers,

Om even iets duidelijk te maken,
Het gaat hier om de broer van mijn vriend, zelf ben ik enigst kind.
Hij heeft 2 broers, die tweeling zijn.
Om ze maar even niet bij naam en toenaam te noemen, broer R is de sociale en broer T niet.

Aller eerst zal ik het hele verhaal vertellen.

Ongeveer 2 a 3 jaar geleden gingen wij met het hele gezin BBQen,
Broers, Vriend, Ouders en ik.

Zoals gewoonlijk is iedereen op tijd, behalve T.
Moeder had vantevoren gezegd tegen diegene die er al waren om een eigen stoel te pakken.
Mijn vriend had dus 2 stoelen gehaald en er stonden er uiteindelijk 5.

Broer T kwam aan, keek naar mij, en schreeuwde waarom ik in zijn stoel zat.. huh? #)
Moeder vertelde hem duidelijk dat ieder zijn eigen stoel had gepakt en hij dat dus ook moest.
T wou dit niet aanhoren en is boos weg gegaan omdat het bezoek tegenwoordig zijn stoel inpikte.

Sindsdien gaat er dus iets mis, ik heb nog 2 maanden lang iedere keer als ik er kwam hallo tegen hem gezegd,
maar nooit een reactie terug gehad.
Sindsdien is hij, als ik er ben, altijd te laat voor het eten ( ik eet zondags mee, en dan eten we friet )
Als hij er eenmaal is, eet hij het eerste deel mee en als hij zijn kroket krijgt duwt hij een boterham erop en gaat snel weg.

Gourmetten met kerst, pasen enzovoorts? Dit gaat dus niet meer echt.
Wij zitten met z'n allen op tijd aan tafel, behalve hij, de voorlaatste keer zag hij mij, en draaide hij zich direct om met een boze blik en is niet meer terug gekomen.

De laatste keer was raar, zijn moeder wilde plek ruilen met mij zodat hij niet tegenover mij hoefde te zitten :roll:
Oke, ik ben de slechtste niet, mij best!
Als hij niet kwam kreeg hij problemen, hij was er dus!
Maar dan begint zijn moeder.. sinds er problemen zijn doet zijn moeder alles voor hem. ze bemoederd hem tot ergernis aan toe. Wil je nog wat te drinken T? kom maar T, ik pak het wel even. T, hier heb je wat extra eten, ik kan het toch niet op. grotere stukken vlees, extra avond eten, avond eten speciaal apart voor hem omdat hij dat ene niet lust.
Even voor de duidelijkheid, R en mijn vriend krijgen dergelijke behandeling dus niet, ze krijgen het minste, en als het vies is eten ze maar niets. drinken pakken ze maar zelf.

Dat ze zo werken, maakt mij niets uit, maar dat ze 1 persoon anders gaan behandelen vind ik raar.

Zijn moeder zou iedereen uit het huis schoppen als zijn studie klaar was,
Broer R is klaar, maar woont nog thuis. Broer T is gezakt, moet een her doen die 3 maanden duurt en mag daarna nog steeds thuis wonen volgens moeder.

Vaker ook gehoord dat ze niet meer bij T zitten, omdat hij dus nogal apart ruikt en broer R dus vaak het raam maar open doet om te luchten.

Vriend? als die klaar is wil hij zelf vertrekken :=

Ik vind het zo naar dat het zo moet, ik zou graag gewoon een hallo terug willen,
Zijn familie ( behalve moeder ) ergert zich steeds meer aan hem maar doet er weinig tegen,
en dat kunnen ze eigenlijk ook niet. broer en vriend leven zowat op hun kamer omdat ze hem niet tegen willen komen.

het huis uit is dus geen optie,
Maar zijn er mensen met tips voor mijn vriend en zijn broer R, om te helpen en wat wel te doen? :o

Yv_

Re: Wat te doen met negerende broer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:46

Lekker laten gaan en het gezellig maken met de rest?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:47

Het gaat mij vooral om mijn vriend en broer R,
Ze kunnen hem niet constant " laten gaan" want ze zien hem iedere dag.

Het is toch niet leuk om maar met de helft van het gezin te zitten eten?
Als ze hem vragen stellen over zijn dag negeert ie alles en iedereen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:48

Compleet terug negeren, vroeger of later gaat hij toch weer praten en ook dan gewoon negeren. Dat 'ie er lekker in zakt!

Esmeralda

praten, dat is de enige oplossing
moeilijk, maar toch, eens zal er iemand zijn mond open moeten doen

betadine

Yv_ schreef:
Lekker laten gaan en het gezellig maken met de rest?

:j

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:49

Kan je hem niet gewoon een keer bellen, en vragen wat zijn probleem is met jou. Of heeft hij een vriendin? Dan zou je met haar kunnen praten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:50

Is die jongen al eens getest op autisme??
Bepaalde dingen klinken daarbij wel erg herkenbaar (en misschien dat moeders hem daarom zo voor trekt?!)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:50

Ik herken je probleem mijn vriend heeft ook 2 broers (zijn tweeling broer en zijn broertje) dat jongste broertje doet altijd als of ik iets verkeerd doe enzo en praat niet/tot weinig met me zijn tweeling broer zegt nooit iets tegen me maar dat komt meer omdat die meisjesangst heeft

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:51

Terug negeren doe ik alweer bijna 2 jaar,
en hij heeft nog geen woord gezegd :')

Praten heb ik al eens gedaan, maar ook dan negeert hij mij compleet..

Bellen gaat niet, hij heeft namelijk wel een mobiel, maar ik krijg zijn nummer niet.
Een vriendin heeft hij niet.

Meisjes angst ga ik niet vanuit.
Ik ken hem al 5 jaar, de eerste 2 jaar was hij heel normaal.
Laatst bijgewerkt door Ylvy op 08-05-14 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:51

Ik vind het knap dat je daar nog komt. Kom op zeg. Het is gewoon ronduit onbeschoft om gasten in het gezin zo te behandelen. Of te laten behandelen. En nog maar te zwijgen over het gebrek aan respect tegenover jou vriend (zijn broer).
Ik had gezegd jammer dan maar met zulke mensen zit ik niet aan tafel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:52

M.i. is zijn gedrag zijn probleem en niet dat van jou. Gewoon vriendelijk en normaal hallo blijven zeggen en voor de rest je schouders optrekken. Hij vertoont dit gedrag, waarom zou jij je daar iets van aan moeten trekken.

Je hebt hem er meer mee door gewoon normaal te doen en je niks aan te trekken van zijn gedrag.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:52

Ylvy schreef:
Terug negeren doe ik alweer bijna 2 jaar,
en hij heeft nog geen woord gezegd :')

Praten heb ik al eens gedaan, maar ook dan negeert hij mij compleet..

Bellen gaat niet, hij heeft namelijk wel een mobiel, maar ik krijg zijn nummer niet.
Een vriendin heeft hij niet.

Meisjes angst ga ik niet vanuit.
Ik ken hem al 5 jaar, de eerste 2 jaar was hij heel normaal.

misschien een keer goed uitvallen tegen hem.... ja is misschien niet zo leuk maar anders weet ik het ook niet meer. Je hebt alles al geprobeerd

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:53

Hoe oud zijn jij, je vriend en zijn broers?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:54

Neem hem eens appart en praat dan met hem.. en zeg wat je er van vind en vraag waarom hij zo doet of schrijf een brief naar hem

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:54

Sammie, dit heb ik dus een tijd gedaan,
Maar het is niet leuk om tegen een muur hallo te zeggen.

Als hij alleen thuis is en ik sta aan de deur te bellen,
Laat hij mij niet binnen en moet ik wachten tot er iemand is.

Uitvallen heb ik als laatste geprobeerd.
en ook weer,negeert ie mij :\

Broer T en R zijn 24
Vriend is 21,
Ik 19

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:55

Nee, niet het leukst. Maar dat heb ik ook niet beweert. Maar je toont wel je goede gedrag. Jou valt niks te verwijderen. En voor de rest lekker laten gaan. Hij is de hork, niet jij :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:56

24 en dan zulk kinderachtig gedrag vertonen.. Daar kan ik niet bij met mijn hoofd.
Maar goed TS ik ga mee met die mensen die zeggen dat je dit moet laten rusten, de jongen in kwestie klinkt niet alsof hij ook maar wil veranderen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:58

Eerlijk? Ik zou er niet tussenin gaan zitten hoe frustrerend de situatie ook is.
Persoonlijk zou ik gewoon netjes en beleefd blijven en het goede voorbeeld geven en toch simpel ''hallo'' zeggen. Dan kan jou nooit iets verweten worden.
Gelukkig heb je een relatie met je vriend en niet met T, al snap ik heel goed dat dit de boel wel wat verpest en voor spanningen zorgt.

De andere optie is om je vriend te vragen er eens met zijn moeder over te praten. Wat zegt je vriend er zelf eigenlijk over?
Is er iets raars of vervelends voorgevallen waardoor hij ineens zo doet? Hoe oud is hij eigenlijk?
EDIT 24 dus. Best al een leeftijd om zulk raar en kinderachtig gedrag te vertonen vind ik.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-05-14 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:58

tja…als die ouders dat van hem accepteren dan heb je er maar mee te dealen. Jij hoeft je niet druk te maken om hun gezinssituatie als ze dat blijkbaar zelf ook niet doen.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:58

Dat weet ik ook, en dat doe ik ook.
Maar ik merk aan het gedrag van broer en vriend,
dat ze het steeds minder "leuk" vinden.

Hoe langer dit door gaat, hoe meer hij bemoederd word.
Als vriend een 5 haalt, is het meteen waarom hij niet geleerd heeft, waarom dat gebeurde,
haalt hij een 10? dan is moeder niet eens trots.

Broer is gezakt, och kan gebeuren, kan jij niets aan doen. jij bent slim en je doet het gewoon nog een keer,
goede punten? hier een dikke knuffel. je haalt een 5? ach volgende keer beter, je had je dag niet!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:00

Ik kan me goed voorstellen dat ze dat niet leuk vinden, maar dan moeten zij eens met moeders om de tafel gaan zitten en een goed gesprek hebben. Dat z'n moeder eentje voortrekt is natuurlijk niet jouw probleem.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 13:01

Delphi, wat voorgevallen is is die bbq. meer niet :=

Zijn moeder vind dat hij niets slechts doet,
Zijn vader is iemand die niets zegt tot zijn lontje op is, en dan word ie hartstikke boos.
Praten wil ik die moeder niet aandoen, want dan gaat hij haar ook negeren.

Ik wil alleen iets vinden dat de spanningen tussen hem en zijn broers verminderd,
voor mijzelf hoef ik geen oplossing, ik vind het wel best,

Rondom de tafel kan ik eens voorstellen met zijn allen, dank!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:02

24 jaar en dan nog ouders hebben die zich met cijfers op school bemoeien? Dan moet je minstens HBO en mogelijk dan laatste jaar hebben?

Maar goed. Jouw zaken zijn het feitelijk niet. Vervelend voor zijn broer en je vriend, maar zij moeten het aankaarten als zij het vervelend vinden. Zeker niet jij. Jij bent een buitenstaander, ookal kom je er vaak en al enkele jaren. Enige dat jij dan doen is een luisterend oor bieden voor je vriend.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:03

Maar wat wil jij nu precies doen? Vind je het erg voor je vriend en de andere broer?

Dan moet je met hen gaan zitten en zullen zij toch echt moeders af moeten troeven.

Gedraagt hij zich ook zo als jij er niet bent?