Moedeloos over zus..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Moedeloos over zus..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 10:26

Oké ik weet niet zeker of het hier goed staat maar anders mogen de modjes uiteraard gewoon verplaatsen :)

Ik zit hier even in een vervelende kwestie die ik het liefst zo snel mogelijk over heb maar dit lijkt niet echt op te schieten..
Mijn zus(25) en ik(19) hebben cónstant ruzie. En dan bedoel ik niet van die standaard zusjes ruzies, maar echt knallende ruzie met schreeuwen en alles er aan toe. Ze heeft zelfs een keer met een mes achter me aan gerend en ook een keer me zo lang mijn keel dichtgeknepen dat ik nog net niet out ging(die laatste heb ik nog nooit tegen mijn moeder verteld omdat ze dan zowat een rolberoerte krijgt en dat is alles wat ik wil voorkomen).
Probleem is dus dat ze mij voor ALLES de schuld geeft(één voordeel, door dit gedoe zijn mijn moeder en ik heel hecht geworden en mijn moeder komt nu dus eerst bij mij vragen wat er echt gebeurd is), mijn de hele dag door loopt te commanderen, bemoederen, op de loopt te schelden en de zeuren en als ik iets niet alla minute doe wat ze me zegt dan kun je ervanuit gaan dat de bom weer barst.

Dit is nooit zo erg geweest, en pas sinds een jaar of twee. Eerst ging ik er altijd nog tegenin maar dit resulteert alleen maar in grotere schreeuwpartijen of gezeur vanuit haar kant. Tegenwoordig negeer ik haar gewoon maar, maar ook dan krijg ik uiteraard een lading over me heen.
Ik weet gewoon niet meer wat ik er mee moet doen. Mijn vader gaat altijd maar weg, werken of iets klooien in de garage, met de hond uit oid, mijn moeder vlucht naar haar trimsalon om daar geen gezeur meer aan haar hoofd te hebben en ik zit maar wat aan één tafel met haar omdat ik niet weet waar ik anders heen moet(behalve naar stal). Mijn moeder heeft zelfs hartproblemen gekregen door al dat gezeik van haar.

Conclusie: ze moet gewoon weg. Klaar, punt. Mijn ouders zijn het hier ook over eens maargoed, je gooit niet zomaar je kind eruit..
Ze heeft wel werk maar dat is minimaal, waardoor ze nergens kan huren. Haar vriend werkt niet(heeft ook nooit gewerkt) maar doet veel met beleggen dus daar hebben ze ook geen hol aan.

Als ze een keer op vakantie is is het zo heerlijk rustig en stil in huis, dan zitten we gezellig aan tafel en is er nooit gezeur. Maar oh wéé als zij mee eet en we beginnen zonder haar, dan is de bok vet..

Ik ben het gewoon zo beu. Ik wil me niet meer ongemakkelijk voelen in mijn eigen huis. Als ik 's ochtends opsta en zie dat haar auto en nog staat word ik al chagrijnig. Dit kan gewoon niet meer en ik word er gek van.

Heeft iemand misschien wat nuttige tips zodat ik haar meer kan ontlopen of hoe ik met dit probleem om kan gaan? Want een oplossing is er toch niet, aangezien ze al op zoek is naar een eigen plek maar zoals ik zei dat dus (nog) niet mogelijk is.
Zucht. Het is fijn dat ik dit even van me af kon schrijven. Dan ga ik nu maar weer mijn eigen huis ontvluchten en hopen dat als ik terug kom zij al weer weg is...

minikatje

Re: Moedeloos over zus..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:28

volgensmij zit je zus enorm in de knoop met haarzelf :)

maar wat ontzettend vervelend dat het zo de sfeer bij jullie drukt, wat hebben jullie al gedaan qua gesprekken en aangeven dat het zo echt net meer kan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:30

Vervelend probleem.

Gezien de toon van je bericht zijn de verhouding heel scheef. Je schrijft dat je je in je eigen huis niet lekker voelt, maar hoe je het ook wend of keert, het is ook haar eigen huis. Niets meer, niets minder.

Dit is een probleem wat je ouders op moeten lossen en niet jij. Je bent haar zus niet haar moeder.
Zolang je ouders niets doen kun jij ook niets doen.

En samen aan tafel zitten, kan je niet op je kamer gaan zitten als je niet bij haar wilt zijn zonder andere mensen er bij?

Is het mogelijk om eens met z'n allen om tafel te gaan of alleen je ouders en zij. Simpele afspraken maken die door je ouders worden gesteld en voor iedereen gelden. Dus niet schreeuwen, op tijd zijn voor het eten, zo niet dan niet zeuren enz. Klinkt kinderachtig maar dat is de situatie nu ook ondanks dat jullie met 4 volwassen mensen in 1 huis wonen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:32

Dus je zus is 25 en een stoorzender voor jou maar ook van je ouders? Heel simpel ik ben 21 woon ook thuis maar wanneer ik zo zou doen zouden mijn ouders mij op straat gooien. Misschien moeten jouw ouders dit ook maar eens doen en worden dan de ogen geopend?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:33

Gezinstherapie? Je ouders gaan hier ook niet echt lekker mee om zo te horen. Dit is niet aan jou om op te lossen.

Kan je zelf niet op kamers?

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:34

Als er problemen zijn in je ouderlijk huis die de spuigaten uitlopen en je bent 18 + is het denk ik een mooi moment om de deur uit te gaan...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:34

Wat een ontzettend vervelende situatie!!
Maar ik denk dat er veel meer aan de hand is als dat wij zo uit jouw verhaal op kunnen maken?!?! Kan me anders niet voorstellen dat ouders zich uit huis laten werken door een meid van in de 20?!
Is er wel eens contact geweest met hulp van buiten af?

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:35

Wat een heftige situatie, die voor jullie alle 4 nogal ondragelijk klinkt.

Wat er vaak wordt geadviseerd in een dergelijke situatie die zelf niet op te lossen is (lees: die jullie niet kunnen/durven oplossen) is via de huisarts om eens gezinsmediator te vragen. Deze kan jullie alle 4
begeleiden naar een leefbare situatie.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:37

Waarom zou jij meer recht hebben als zij op je ouders hun huis ? Jullie zijn beide meerderjarig.
Ik heb van kinds af altijd veel ruzie en slaag gehad van mijn oudere broer. Op mijn 19de was ik nog voor hem uit huis. Was wel een samenloop van omstandigheden, maar op mijn 18de wist ik het al zeker...ik wou rust.
Mijn broer was ook heel asociaal thuis, maar er kwam niet in mij op hem te laten buitenzetten, dat is toch wel je ouders hun beslissing. Vind het erg dat je deze probeert te beïnvloeden.
Negeren is inderdaad het beste wat je kunt doen als ze tegen je begint, want voor ruzie te maken moet je nog altijd met 2 zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:40

Bah, ik wist niet dat het zo erg was!

Maar met 25 kunnen jouw ouders toch best wel een keer aan d'r vertellen dat ze ook best een eigen plekje mag gaan zoeken óf zich moet gaan gedragen? K bedoel, ze gaat ook op vakantie, word het dan niet tijd om ook op zichzelf te gaan wonen. Al gaat ze ergens een kamer huren, is ze ook op zichzelf.
Dat het zo hoog oploopt dat je moeder daar hartproblemen van heeft opgelopen laat wel zien hoe ernstig het is.

Je eigen huis moeten ontvluchten is nooit goed, en nooit acceptabel. Ook al is het je zus, ze heeft zich wel te gedragen. Een gezinsmediatior is inderdaad wel een goed idee, want als gezin samen gaan jullie daar niet uit komen ben ik bang omdat ze gewoon geen tegenspraak lijkt te accepteren. Tis dat je zo ver weg woont, anders had k gezegd, kom maar hier bivakkeren maar 'tis zo'n end heen en weer..

betadine: Klopt, beiden recht op het ouderlijk huis, maar als je iemand z'n keel dichtknijpt vraag ik me af of je je rechten op die manier dan niet een klein beetje aan het verspelen bent..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:41

Ik herken dit heeel erg!
Ik ben 19 en mijn broer 25.

Waarschijnlijk zit de frustratie inderdaad bij je zus, ze woont nog thuis, wil graag op zichzelf maar dat wil allemaal niet lukken.

Het wordt dus wel echt tijd dat zij uit huis gaat, en ik weet zeker dat zodra zij uit huis is jullie het straks leuk vinden om bij elkaar langs te komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:42

en zelf het huis uit gaan? is dat geen optie?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:47

Gezinstherapie. Lijkt mij ook het beste klikt lastig. Is het ook. Ik denk dat er onder huids heel veel zit te broeden aan iedereen ze kant, dat moet eerst uitgesproken worden. Ik geloof niet dat je zus zomaar lastig is. Echter na je keel vliegen en met mes achter je aan vind ik wel heel heftig en gevaarlijk. Je zou daar zelfs aangifte van kunnen doen ( weet niet of ik dat zou kunnen hoor tegen mijn eigen zus), maar omdat de situatie zo heftig is lijkt mij wel eerst van belang uit elkaar en volgens mij zijn daar wel instanties voor die je kunnen helpen. Ik zou niet wachten tot de boel echt verkeerd loopt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:50

Waar twee kijven hebben twee schuld. Hebben jullie al eens samen rustig gepraat hierover? Hetzij met zijn tweeen (jullie zijn beide volwassenen) hetzij met jullie ouders erbij?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:55

Kom op gezinstherapie.... De dames zijn volwassen en hoeven niet meer thuis te wonen!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:03

Eigenlijk zijn er twee opties:
1 je probeert met z'n allen wat van de situatie te maken. Praat de problemen uit. En werk aan je eigen tekortkomingen.
2 ga op jezelf wonen.

Beide kosten veel energie maar zijn haalbaar. Vraag is dus waar wil je in investeren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:06

Pfff wat een vervelende situatie! Voor jou, maar ook voor je ouders!

Maar je zus is 25 jaar en naar mijn inzien hoor je dan toch echt wel je zaakjes al wat voor elkaar te hebben. Dat haar vriend geen hol uitvoert en zij minimaal werkt zijn je ouders nu de dupe van.

Op mijn 26e hadden we al 4 jaar een eigen woning, vriend had het eigen landbouwbedrijf van zijn ouders volledig overgenomen en afbetaald en ons tweede dochtertje is toen geboren.
Nu is onze situatie weer anders dan bij de meeste mensen op die leeftijd, maar ik vind dat je op je 25e toch echt al wel wat stabiliteit in je leven hoort te hebben en wat beter je zaakjes op orde hoort te hebben.

Het wordt tijd dat je ouders eens een duidelijke grens gaan trekken. Ik vind dat ze met haar 25e echt wel rijp is om op zichzelf te gaan. Dat zal inhouden dat ze meer zal moeten gaan werken, tenminste ik begrijp dat ze niet 40 uur werkt? En haar vriend zal eens een schop onder zijn kont moeten krijgen en aan het werk moeten.

Willen ze dat niet en blijft ze thuis wonen, dan zal ze zich duidelijk moeten houden aan de regels die jullie ouders opleggen. Betaald ze kostgeld? Want ik vind dat als je op je 25e nog thuis woont en inkomen hebt, je best mee mag betalen aan de boodschappen, vaste lasten e.d.
Wellicht is het ook een beetje gemakzucht om lekker thuis te blijven wonen.

Jij bent 19 jaar en een stuk jonger. Ik weet niet of jij nog studeert of al werkt? Maar is er voor jou geen mogelijkheid om op jezelf te gaan of om op kamers te gaan?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:11

Als je je eigen zus de hartfalen van je moeder verwijt zal het nooit goedkomen tussen jullie.
Ik kan je frustratie begrijpen TS, maar in je topic boor je eigenlijk alleen je zus in de grond en is zij in alles fout. Ik kan dat moeilijk geloven. Ze zal heus wel geen gemakkelijke zijn en haar portie agressiviteit hebben, maar als ze zich al zo ellendig voelt en jij gaat haar de hartfalen van je moeder verwijten...

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:16

Dat is de reden waarom ik als 19 jarige uit huis ben gegaan toen mijn zus weer thuis kwam wonen. Ik voelde mij niet prettig met haar in mijn omgeving, dus :evaw: ik in mijn.zus kunnen nog steeds niet met elkaar overweg

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:19

wat een nare situatie, maar je zus heeft net zoveel recht om thuis te wonen als jij
heb jij geen mogelijkheid om op je zelf te gaan wonen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:24

Een nare situatie, TS, en eigenlijk hier ook maar 1 vraag; is het voor jou ook maar enigszins mogelijk zelf uit huis te gaan? Dan los je de situatie op zonder daarbij te hoeven wachten totdat je zus of je ouders iets ondernemen. Heb je gelijk rust voor jezelf en ben je hier niet meer afhankelijk.

Wel ga ik dit even voor je verplaatsen naar LZP. :)

MW -> LZP

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:55

Zolang je ouders dit niet serieus willen aanpakken gaat er niets veranderen, denk dat uit huis gaan dan de enige oplossing is.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:30

Wauw wat een reacties al, had ik niet verwacht..

Ik zal alles kort samenvatten want iedereen quoten word een heel gedoe en onoverzichtelijk.
De meest gestelde vraag: kan ik niet op mezelf wonen? Antwoord: nee.
Helaas. Ik ben er wel klaar voor, zat er ook aan te denken maar dit is niet realistisch. Ik heb geen vast inkomen(wisselt van 10 tot 40 uur per week, heel handig..), een eigen paard dat ik volledig zelf financier en heb de intentie een nieuwe opleiding te starten(ben net mijn diploma gehaald maar wil graag nog verder).

Zijzelf werkt ongeveer 24 uur per week, over het algemeen zelfs nog minder dan ik dus. Er is een tijd geweest dat ik nog op school zat, hier 3 volle dagen bij stage liep, 's avonds nog werkte tot 10 uur(dus dagen van 9 uur sochtends tot 10 uur savonds maakte), dan nog twee dagen school had en in het weekend ook nog werkte, en dán ook nog tijd vrijmaakte voor mijn paard. En dan werd me toegegooid dat ik nooit wat in het huishouden deed.
We hebben 'afspraken' dat zij de was doet(maar inmiddels doe ik al mijn eigen was omdat die 'vies' is en naar paarden ruikt) en 1 van de 3 kattenbakken verschoond. Mijn taken zijn de vaatwasser, 2 kattenbakken verschonen en nog wat kleine klusjes erbij. Op zich netjes verdeeld dus, en daar heb ik ook geen moeite mee, zorg dat het allemaal gebeurd ed.
Maar als ik dan ook maar één keer vergeet de vaatwasser te doen is er weer drama. Want dan heeft zij hem voor de zóveelste keer moeten doen..
Ik doe ook vaak de boodschappen voor of met mijn moeder, kook de helft van de week omdat mijn moeder dan nog aan het werk is enz.
We betalen beiden geen kost en inwoning, ik krijg nog een klein beetje 'zakgeld' per maand tot mijn 23e omdat mijn zus het ook tot haar 23e heeft gekregen.

Ja, zij wilt ook graag het huis uit, maar imo doet ze daar niet genoeg moeite voor. Met haar 24 uur krijgt ze geen huurcontract omdat haar vriend dus niks doet en ze niet genoeg 'backup' heeft.

En gezinstherapie ziet mijn vader niet zitten denk ik. Die 'ziet' het probleem niet zo omdat hij meer dan 40 uur per week werkt en als hij thuis is is de bom meestal al gebarsten, dan is er een dag niks aan de hand of een van ons twee is niet thuis zodat er geen conflict is.
Mijn moeder heeft al zó vaak een gesprek met haar aangegaan, maar daar komt altijd uit dat ik het wel weer schuld ben, omdat ik scheef naar haar keek, geen goedemorgen zei of een afwezige opmerking maakte die ze verkeerd opvatte.

Natuurlijk heeft zij even veel recht op dit huis als ik, dat zeg ik ook niet, maar ze maakt ons wel een beetje het leven zuur.. Natuurlijk vind zij dit ook niet leuk, maar ze zeurt wel de godsganse dag. Het is hier in huis nou niet zo spic en span als in de meesten huizen, maar om het dan meteen een krocht te noemen is ook weer zo wat..
Ook haar vriend komt hier al ruim 2 jaar over de vloer, maar alleen op haar kamer want -dat kregen we laatst te horen- hij voelt zich niet prettig in die puinzooi van ons. Heb nog nooit meer dan 10 woorden met die jongen gesproken.

Ons huis bestaat uit twee gedeeltes zegmaar, en het 'kleinere' gedeelte wilden mijn ouders laten verbouwen zodat mijn zus erin kon gaan wonen, maar sinds dat zij zo doet(en al haar troep daar staat) hebben mijn ouders besloten dat dat niet meer gebeurd.

Hoop dat ik alles een beetje beantwoord heb..

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:35

ik heb beetje het idee dat je alles op je zus afschuift, het kan niet zo zijn dat jij totaal geen aandeel in heb waar der 2 ruzie maken zijn er 2 schuld

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:40

mischien heeft jouw zus ff een héél moeilijke periode mee gemaakt , en wat ook kan is dat ze alles afreageerd op jullie (ouders en op jouw) en dat ze tegen andere mensen zich gewoon heel aardig en vriendelijk voor doet dat kan ook..
maar ik snap dat je hier behoorlijk chagerijnig van wordt. :(