Tandheelkunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sylbana

Tandheelkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:04

:wave: Haloe!

ik doe nu een havo-opleiding. De havo is waarschijnlijk toch te moeilijk voor mij en zat daarom te denken om misschien naar het mbo (of hbo als ik mijn havo nog ga halen) te gaan en dan de opleiding tandartsassistent te gaan doen.

Wie doen er nog meer deze opleiding? Of doen dit al als beroep? Hoe bevalt het?
Op welke school zit je?

Waar ik toch wel een beetje bang voor ben, mensen met een erg vieze mond of naalden. Krijg je hier veel mee te maken? Ik weet dat je (lijkt me) hiermee leert omgaan op school, maar toch.. hahaha

Saaams

Re: Tandheelkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:07

Mensen met vieze monden ja. Naalden, als assistenten soms. Mijn zus is tandartsassistenten. Die mag wel verdoven.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:10

Saaams schreef:
Mensen met vieze monden ja. Naalden, als assistenten soms. Mijn zus is tandartsassistenten. Die mag wel verdoven.

Leer je daar ook mee omgaan?
Ik wil meer de kant van de orthodontist op....

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:11

Dat ligt aan jezelf of je daar mee om leert gaan. Het is niet iets vanuit de opleiding maar vanuit jezelf.

Ortho, is veel met naalden. Niet injecteren maar wel lijm, zooi, pincetjes, prielwerkjes. :=

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:13

Saaams schreef:
Dat ligt aan jezelf of je daar mee om leert gaan. Het is niet iets vanuit de opleiding maar vanuit jezelf.

Ortho, is veel met naalden. Niet injecteren maar wel lijm, zooi, pincetjes, prielwerkjes. :=

had het misschien beter kunnen verwoorden, bedoel echt injecteren haha.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:16

Als ortho niet. Maar daar kom je niet met je mbo, enkel als assistenten.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:19

Saaams schreef:
Als ortho niet. Maar daar kom je niet met je mbo, enkel als assistenten.

klopt dat weet ik :-)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:20

Aan vieze gebitten wen je gauw :9 ik werk in de tandtechniek en moest eerst ook niets van de viezigheid hebben nu moet het wel heel extreem zijn voor mij om het nog vies te vinden. Daarbij je helpt met schoonmaken en opknappen van het gebit.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:22

Ik ben tandartsassistente, heb de opleiding via de LOI gedaan. Vind het fantastisch werk! Naalden heb je als assistente weinig mee te maken want de tandarts zet de verdoving (tenzij je als assistent de opleiding voor anesthesie hebt gedaan, dan mag jij dat ook). Vieze monden heb je regelmatig ja daarom is het ook erg fijn om een snoetje voor te hebben, helpt ook tegen de stank! :-)
Je moet ook goed tegen bloed kunnen en hard werken want het is best hard werken als tandartsassistente. Ook is het belangrijk dat je opmerkingen en feedback goed mee kan omgaan want de tandarts is je baas. En zoals hij/zij het wil zo moet je het ook gewoon doen, jij moet je aanpassen aan de tandarts.
Ik assisteer dus aan de stoel en geef alles aan, help bij de behandeling en maak alles schoon. Ook mag ik afdrukken maken en ik begin binnenkort met de preventie opleiding en dan mag ik ook tandsteen verwijderen bij patienten. Ik vind het echt een fantastische baan en niet onbelangrijk: Er is werk in te vinden!!
Als orthoassistent mag je banden plaatsen, poetsinstructies geven, helpen met brackets plaatsen, en zelf elastiekjes verwisselen.
Voordat ik ben begonnen met de opleiding heb ik mijn eigen tandarts opgebeld met de vraag of ik misschien een dagje mee mocht kijken, misschien is dat ook een idee voor jou? Dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:28

@flower1983 , dankjewel voor je lap tekst! Het lijkt mij inderdaad een erg leuke opleiding! Oei tegen bloed.. Daar kan ik slecht tegen, maar denk dat ik daar wel aan kan wennen. Tegenwoordig kan ik er al beter tegen dan vroeger, haha. Opmerkingen en feedback leer je juist goed van, lijkt mij, daar kan ik goed tegen :-). Wat houd de preventie opleiding allemaal in? Alleen tandsteen of...?

Dat is inderdaad een goede! Misschien dat ik dat ga doen.. Geen idee of het nodig is want ik zit al (ongeveer) 4 jaar bij de orthodontist en heb net een operatie aan mijn kaak achter de rug, heb er wel ervaring mee dus haha, alles zo'n beetje gehad wat je kan hebben denk ik..

@moonsparkle, gelukkig maar haha! Ja daar ben ik me ook van bewust, het is tenslotte het opknappen van het gebit inderdaad.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:37

Orthodontist en kaakchirurgie is wel een hele andere richting dan tandartsassistente. Dat is meer vullen, wortelkanaalbehandelingen, controles etc. En daar zou je toch mee moeten beginnen wil je doorgaan voor ortho assistente. Dat moet je dus ook liggen. Tegen bloed kunnen is echt belangrijk hoor. Bijna elke behandeling zie je wel bloed en als je 's morgens om 8 uur een immediaat hebt bijvoorbeeld (dus een hele rij tanden en kiezen trekken en gelijk een prothese erop zetten) Dan moet je zeker een stevig ontbijt hebben gehad ;-)

Preventieassistente mag je tandsteen verwijderen. Sealen doet een prevassistent ook vaak maar kan je als gewone assistent ook. Verder geef je poetsinstructies, neem je DPSI score op (hoe het met het tandvlees gesteld is). Je hebt vaak een eigen agenda maar hoeft niet. Je werkt dus veel meer zelfstandig.
Ik kan je echt aanraden om gewoon een halve dag mee te lopen bij een tandarts.
Als je nog vragen hebt mag je mij ook altijd pben :-)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:39

Hoi!

Wat leuk dat je die kant op wilt gaan!
Ik heb zelf eerst de kappersopleiding gedaan en als kapster gewerkt maar toen dat niks bleek ben ik in een tandartspraktijk gaan werken als assistente en ben later de LOI gaan doen erbij, vorig jaar preventie assistente en over 2 weken begint mijn cursus anesthesie!
Het is een onwijs leuk vak waarin je veel kanten op kunt, ik heb ook een hele tijd bij de ortho gezeten en mocht daar eigenlijk alles zelf doen, ook daar kom je vieze monden tegen want die kinderen komen gewoon al etende je kamer in!! Dus daar wen je snel aan hoor, en bloed moet je ook tegen kunnen maar dat went ook vrij snel... Zelf werk ik nu in een implantologie praktijk waar we vrij grote behandelingen doen, dat was ook weer erg wennen maar er valt zoveel te leren in dit vak en het is heel leuk dat je heel veel dingen ook zelf kunt doen en dus niet altijd maar de assistente bent die er maar naast zit, alles aangeeft en weer opruimt....

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 22:26

Bedankt beide!

@flower, huh ik hoef zelf geen kiezen te trekken toch? Dat doet de tandarts haha? Bedoel je het schoonmaken oid??
Daar heb je een goed punt.. Dat is inderdaad slim, niet eens over nagedacht!

@mies, wat doe je precies met implantologie allemaal? Heb je daar weer een andere opleiding voor nodig? Hahahaha ik stuur ze dan gewoon terug en laat ze tanden poetsen (666). Hoor er allemaal goede verhalen over, over deze opleiding.

Even wat anders, moesten jullie ook ver reizen? Hier bij mij in de buurt zit die opleiding niet.. Ik kom uit de Noordoostpolder (Flevoland) en zou dan naar Zwolle of Leeuwarden moeten, mijn voorkeur gaat naar Zwolle, maar hoe gaat dat dan precies met reizen? Wordt dat ook vergoed onder de 18?

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:30

ik zou als ik jouw was wel echt je uiterste best doen op als nog de havo te kunnen.. ik bedoel het niet stom maar om nog mbo , hbo te gaan doen je bent er zo veel tijd mee kwijt.. maar las het niet anders kan tja.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:34

Implantologie is vrij breed bij ons...
We plaatsen implantaten bij mensen die 1 element missen bijv in de zijdelingse delen maar wij doen ook directe tandvervanging, als er bij iemand een voortand uit is dan word die door ons getrokken en daarvoor in de plaats word direct een implantaat geplaatst met daarop een tijdelijk voorziening zodat de patient niet met een plaatje of iets hoeft te lopen, kijk maar eens op http://www.meteendoor.nu
Ook doen we prothese op implantaten of gehele bruggen op implantaten, grote botopbouwen en ook doen we de algemene tandheelkunde dus het is een vrij uitgebreide praktijk.

Ik heb mijn opleiding tegelijk gevolgd met 40 uur pw werken dus gewoon thuis via de LOI, moest daarvoor naar Leiden voor examens, had liever maar school gegaan maar dan 1 dag per week maar dat was hier in de buurt niet echt mogelijk dus dan was dit beter...

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 22:37

zillionke schreef:
ik zou als ik jouw was wel echt je uiterste best doen op als nog de havo te kunnen.. ik bedoel het niet stom maar om nog mbo , hbo te gaan doen je bent er zo veel tijd mee kwijt.. maar las het niet anders kan tja.

ga ik inderdaad ook proberen. Ik ben begonnen op 1 gtl (gemengde theoretische leerweg) toen ben ik het laatste blok opgestroomd naar 1 havo. Toen had ik al moeite met overgaan van 2 havo naar 3 havo, echt op het nippertje. Nu in 4 havo sta ik aardig wat onvoldoendes ook al doe ik heel hard mijn best en steek bijna al mijn tijd erin :(..

Stel ik zou nu niet overgaan dan wil ik 4 havo nog een keer proberen, gaat het dan echt niet kan ik met kerst nog naar mbo. Maar ben bang dat stel ik doe 4 havo 2x dat ik dan alsnog mijn diploma niet in 1 keer haal, dat is een beetje mijn 'struggle'.

Weet ook niet zeker of ik na mbo wel hbo wil gaan doen. Maar stel dat zou ik wel doen dan zou het het zelfde, ongeveer, qua tijd, uitkomen als dat ik 4 havo 2x doe en 5 havo 2x..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:48

Ook ik denk aan omscholing. Maar hoe staat het met de werkgelegenheid? En. ... Iemand die mij meer kan vertellen over de salariëring?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:55

benangelique schreef:
Ook ik denk aan omscholing. Maar hoe staat het met de werkgelegenheid? En. ... Iemand die mij meer kan vertellen over de salariëring?

volgens mij is er wel een assistente cao te vinden via google waar salarissen in staan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:19

Die had ik inderdaad gevonden. Maar zou niet weten in welke schaal Ik kom als 33 jarige met uni achtergrond op ander vakgebied

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:33

Ik denk dat dat echt afhankelijk is van hoe je in de praktijk functioneert.. Je zal waarschijnlijk redelijk onderaan beginnen want het is opgebouwd uit ervaringsjaren en niet in leeftijd maar dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van je toekomstige werkgever

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:34

Sylbana schreef:
zillionke schreef:

ga ik inderdaad ook proberen. Ik ben begonnen op 1 gtl (gemengde theoretische leerweg) toen ben ik het laatste blok opgestroomd naar 1 havo. Toen had ik al moeite met overgaan van 2 havo naar 3 havo, echt op het nippertje. Nu in 4 havo sta ik aardig wat onvoldoendes ook al doe ik heel hard mijn best en steek bijna al mijn tijd erin :(..

Stel ik zou nu niet overgaan dan wil ik 4 havo nog een keer proberen, gaat het dan echt niet kan ik met kerst nog naar mbo. Maar ben bang dat stel ik doe 4 havo 2x dat ik dan alsnog mijn diploma niet in 1 keer haal, dat is een beetje mijn 'struggle'.

Weet ook niet zeker of ik na mbo wel hbo wil gaan doen. Maar stel dat zou ik wel doen dan zou het het zelfde, ongeveer, qua tijd, uitkomen als dat ik 4 havo 2x doe en 5 havo 2x..

en wat zijn heel veel onvoldoendes? :o
2 , 5jes valt dan opzich nog wel mee VIND IK.
maarals het niet anders kan tja ik zou ook niet 2 x in 4 havo blijven zitten want 4havo is sws wel het moeilijkste jaar , mensen die 4havo halen ook 5 havo.

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:47

@zillionke, 5'5jes en 1 4'tje. Redelijk veel dus haha. 4 havo is inderdaad het moeilijkste jaar, vooral als ik het vergelijk met vorig jaar. Ja dat zeggen ze wel ja, maar toch zijn er mensen die 4 havo 2x hebben gedaan en 5 havo ook, helaas..

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:51

benangelique schreef:

Ik had een boekje van school gekregen waarin stond dat de werkgelegenheid heel erg hoog is, salaris weet ik zo niet meer uit mijn hoofd..

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:08

@benangelique ik heb me ook laten omscholen en ben weer onderaan de ladder begonnen. Schaal 0 dus en heb er wel op moeten inleveren. Dat is het risico als je je laat omscholen, dan moet je gewoon inleveren. Er staan arbeidsvoorwaarden van de NMT op internet, ff googelen. Er is wel zeker werk in te vinden trouwens, zels zonder diploma al.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:21

Zonder diploma zou mooi zijn. Dan is de opleiding ernaast veel interessanter. En dan kan ik na bespreking vh salaris bekijken wat ik doe. Zal iig rekening houden met een flinke daling. Ik verdien nu echt niet slecht