Op een bijzondere manier ontslagen, wat zijn mijn rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Drunksheep

Op een bijzondere manier ontslagen, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:46

Afgelopen donderdag ging ik nietsvermoedend naar mijn werk, en eenmaal daar aangekomen werd gelijk gevraagd of ik even meekwam voor een gesprek. Ik kreeg te horen dat het niet in de winkel ging zoals het moet gaan (best cryptisch; economisch of ligt het aan de medewerkers?) en dat daarom gekozen werd voor mijn ontslag. Ik heb verder geen functioneringsgesprekken gehad hiervoor.

Nu zit het verhaal zo dat ik sinds februari 2011 daar werkte op donderdagavond en zaterdag (eventueel ook vakanties), de zaak is in 2010 gestart door mijn vader als partner van het bedrijf waar de winkel deel van uitmaakte (net iets anders als franchise). Lekker makkelijk dus, een leuke baan en mijn vader als baas, dus goed geregeld.
Iets meer dan een maand geleden is mijn vader echter 'ontslagen' om een vage reden die tot op heden nog niet duidelijk is. Mij is toen ook gevraagd of ik daar wel wilde blijven werken en dat het hen jammer leek als ik wegging, omdat ik zo leuk mijn werk deed (het bestellen van monturen/nieuwe collecties en het montuuradvies)!

Toch ben ik dus donderdag per direct ontslagen. Ik mocht mijn spullen pakken en direct naar huis, mocht daar nog iets liggen werd mij dat toegestuurd, evenals de ontslagbrief. Maar op staande voet ontslaan mag met deze reden niet lijkt me. En er is sowieso een maand opzegtermijn van toepassing die ik doorbetaald moet krijgen, of ik nu werk of niet.

Het lastige is ook dat ik nergens een contract heb digitaal, en mijn tijdelijke contract automatisch in een vast contract is overgegaan wat betekent dat deze niet eens op papier staat (hierover is contact geweest met personeelszaken en zij zeiden zelf dat dit niet nodig was).

Ik heb mijn ontslagbrief nog niet binnen en dus ook nog niet getekend. Sowieso werd mij toegezegd dat ik nog drie maanden doorbetaald krijg, nu lijkt het mij dat ik ook nog mijn vakantiegeld en verlofuren uitbetaald krijg, net als de maand opzegtermijn. En ik vroeg me af of ik recht heb op eventueel een uitkering, ook al ontvang ik studiefinanciering.

Het is misschien een beetje een lang en warrig verhaal, maar ben nog steeds een beetje flabbergasted hoe dit zomaar kan. Stiekem denk ik dat ze mij er gewoon uit willen hebben i.v.m. mijn vader's ontslag nu er een nieuwe partner voor de winkel is aangewezen. Ik heb alle details eromheen expres neergezet, in de hoop dat iemand weet wat nu een beetje mijn rechten zijn en wat ik nu uitbetaald hoor te krijgen.

Ik wil ook graag contact opnemen met het juridisch loket, en heb eigenlijk hiervoor wel mijn contract nodig wat het een beetje lastig maakt dus.

Iemand tips wat nu het beste te doen? :D

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:47

Had je een vast contract?
Edit:
Citaat:
Het lastige is ook dat ik nergens een contract heb digitaal, en mijn tijdelijke contract automatisch in een vast contract is overgegaan wat betekent dat deze niet eens op papier staat (hierover is contact geweest met personeelszaken en zij zeiden zelf dat dit niet nodig was).

Dan word het heel moeilijk ben ik bang...
Werkte je wel wit?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:49

Er staan een aantal rare dingen in je post, hoe kan je geen contract hebben?

Je hebt meer rechten dan je zelf misschien weet, ik zou advies vragen bij iemand die verstand heeft van arbeidsrecht. Succes in elk geval.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:49

Als je geen contract hebt dan heb je geen poot om op te staan ben ik bang...
Je kan het proberen alsnog op te vragen nu bij PZ, volgens mij moeten ze die dan geven.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:50

Op staande voet ontslaan moet wel een heel dringende reden bevatten. Die is er mijn inziens niet. Het tijdelijke contract bevat waarschijnlijk wel alle voorwaarden. Indien je meer dan drie tijdelijke contracten aangeboden hebt gekregen, dan betekent dit vast contractverband. Als je nog drie maanden doorbetaald krijgt, dan behoor dat te krijgen. Maar je vakantiegeld en verlofuren moet eveneens betaald worden.

Ik zou sowieso contact opnemen met JL, die kunnen vast meer vertellen. Netjes is het niet en al helemaal niet juist.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:52

Wat over mijn vaste contract staat mag wel hoor :j wat Rena100 ook zegt. Had het wat duidelijker kunnen verwoorden, sorry.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tract.html

En ik werkte gewoon wit haha!

Is het geen probleem om JL te contacteren zonder contract zo bij de hand?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:53

Heb je loonbriefjes? Daarmee kun je bewijzen dat je al die tijd hebt gewerkt.

Ben je werkelijk op staande voet ontslagen, of betaald men jou nog door na het gesprek - dus met opzegtermijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:54

Heb je wel loonstroken? Dan heb je wel een poot om op te staan. Ik zou als ik jou direct een brief schrijven waarin je bezwaar maakt tegen je ontslag en deze aangetekend versturen. Als je nl zomaar accoord gaat met je ontslag wordt het krijgen van een uitkering ook lastig.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:55

Heb je al je afschriften=bewijs dat je er al zo lang werkt?
Ontslag niet tekenen, dan heb je minder/geen kans op uitkering.
Laatst bijgewerkt door joafan2003 op 05-05-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:55

Heb je wel loonstroken? Dit kan een bewijs zijn van een contract. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst maar moeilijk te bewijzen. Ik zou dus even met het juridisch loket/advocaat gaan overleggen over een te volgen procedure.

Voor een uitkering zou ik z.s.m. contact op nemen met het UWV. Ik weet niet in hoeverre de regels zijn verandert maar volgens mij heb je recht op WW. Alleen ben je er nu misschien wel laat mee met het regelen daarvan en kan je daarvoor gekort worden. Nogmaals het UWV ka hier uitsluitsel over geven.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:56

[***] schreef:
Heb je wel loonstroken? Dan heb je wel een poot om op te staan. Ik zou als ik jou direct een brief schrijven waarin je bezwaar maakt tegen je ontslag en deze aangetekend versturen. Als je nl zomaar accoord gaat met je ontslag wordt het krijgen van een uitkering ook lastig.

Officieel weet ze het nog niet eens omdat ze nog niet eens officieel ontslagen is, lees geen brief gehad.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:56

senna21 schreef:

Ben je werkelijk op staande voet ontslagen, of betaald men jou nog door na het gesprek - dus met opzegtermijn.

Het kwam over als 'op staande voet ontslagen', maar ik neem aan dat ze mij dus zullen moeten doorbetalen na het gesprek. Aangezien er geen dringende reden voor het ontslag is...

[***] schreef:

Ik heb een hele map met loonstroken, dus dat is geen probleem :)

Ook wil ik graag een brief schrijven waarin ik niet akkoord ga met mijn ontslag, anderzijds heb ik geen zin om terug te gaan en daar weer aan het werk te moeten, mocht het zover komen...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:56

Sinds februari 2011 had je een contract. Wat voor contract? Vaste uren? Oproepcontract?

Gezien het feit dat we ruim voorbij februari 2014 zijn heb je een contract van langer dan drie jaar, dus inderdaad een vast contract. Ze kunnen je dus niet zonder meer op deze manier ontslaan. Een contract op papier hoef je niet te hebben, al zou het wel handiger zijn als je dat wel zou hebben. Even goed zoeken, voor de veiligheid, en anders de loonbetalingen vanaf februari 2011 boven water toveren.

Je kunt het UWV bellen met de vraag hoe je volgens het UWV geregistreerd staat. Als zij zeggen 'onbepaalde tijd', dan heb je ook weer een verhaal naar je werkgever. Willen ze van je af terwijl je een contract voor onbepaalde tijd hebt, dan moet het via een procedure bij het UWV, via de rechter, via ontslag op staande voet (maar dan heb je wel een dringende reden nodig) of via een vaststellingsovereenkomst.

Gewoon maar wel naar het Juridisch Loket gaan, met spoed, ook al kan je je contract niet vinden - als je maar bewijs meeneemt dat je daar sinds februari 2011 hebt gewerkt.

Aanvulling: als je niet protesteert tegen je ontslag terwijl je gewoon een vast contract had ben je verwijtbaar werkloos en heb je geen recht op een uitkering! Toch maar wel met spoed iets aan doen!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:57

Ik denk dat je even juridisch advies moet inwinnen. Het punt is of het 'gevecht' de moeite waard gaat zijn.
In principe heb je geen geschreven contract nodig, indien je lang genoeg volgens een vast arbeidspatroon werkt kun je daar wel rechten aan ontlenen.
Ontving je je loon wit of in de hand? In het tweede geval wordt het al lastiger om het een en ander aan te tonen.
Simpel gezegd doet het mij niet voor alsof er een reden is geweest voor een ontslag op staande voet (slecht te beoordelen vanuit een eenzijdig verhaal op internet natuurlijk). Als die reden er niet was maar ze willen toch afscheid van je nemen dan zou er of een ontslagvergunning moeten worden aangevraagd of moet er een overeenkomst bereikt worden met de medewerker (jij dus) over de voorwaarden van ontslag. Op staande voet kan alleen bij dringende reden (fraude, geweld, diefstal dat soort ernstige delicten).
Daarnaast is dit ook van invloed op je recht op een uitkering. Ontslag op staande voet betekent verwijtbaar en dus geen WW uitkering, zwart werken (en dus geen sociale premies betalen) betekent geen recht op WW.

Het beste is om direct een brief te sturen waarin je je beschikbaar stelt voor werk en dat je graag hoort wanneer je weer kunt komen. (ook in geval van wit werk, wanneer het zwart was wordt het echt een hele andere zaak)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:59

Drunksheep schreef:
senna21 schreef:

Het kwam over als 'op staande voet ontslagen', maar ik neem aan dat ze mij dus zullen moeten doorbetalen na het gesprek. Aangezien er geen dringende reden voor het ontslag is...

[***] schreef:

Ik heb een hele map met loonstroken, dus dat is geen probleem :)

Ook wil ik graag een brief schrijven waarin ik niet akkoord ga met mijn ontslag, anderzijds heb ik geen zin om terug te gaan en daar weer aan het werk te moeten, mocht het zover komen...

Je werkte dus wit, dan is dit niet de procedure om te volgen voor de werkgever. Een brief sturen waarin je je beschikbaar stelt voor werk (al wil je dat niet echt) is de beste manier om verder te gaan. laat ze daar maar op reageren.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:01

Je moet zoiezo aangeven het niet met ontslag eens te zijn en je iedere dag aanbieden in de winkel dat je wilt werken. Als ze je naar huis sturen, prima maar dan ben je er in ieder geval geweest en kunnen ze het niet op werkweigering gooien.

Verder zou ik even een rechtswinkel gaan bellen over het vervolg traject. En van dat contract hoor je vaker, word automatisch een vast dienstverband.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:03

Aanvullend: ik denk ook dat het verstandig is om donderdagavond weer naar je werk te gaan. Er is geen reden voor ontslag op staande voet (dan moet er dingen zijn als werkweigering of fraude, diefstal, dat soort zaken) en je hebt nergens nog iets getekend waaruit blijkt dat je 'vrijgesteld van werkzaamheden' bent. Je moet dus laten zien dat je 'bereid tot werken bent', ook al sturen ze je aan de poort weer weg. Film dat, als dat mogelijk is, zodat je bewijs hebt dat jij van goede wil bent, of zorg dat collega's er getuige van zijn. Als je dit niet doet, wordt het niet meer komen opdraven als stilzwijgend akkoord opgevat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:05

Direct morgenvroeg actie ondernemen, duidelijk gevalletje, familie van de vorige baas dus eruit.
ook al wil je daar nooit meer aan de slag dan nog moet je in een brief aangeven dat je het er absoluut niet mee eens bent. Waar komt je vader voor in dit verhaal, zo als ik het lees is hij er dus ook op een aparte manier uitgewerkt. Heeft hij zijn ontslag nog aangevochten??

Drunksheep

Re: Op een bijzondere manier ontslagen, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:27

Bedankt iedereen voor jullie uitgebreide reacties.

Ik heb net gebeld met JL en kreeg als tip om even de brief af te wachten en zodra deze binnen is te laten checken door hen. Het bedrijf waar ik werkte neemt nu eigenlijk precies de stappen verkeerd om, dus eerst mij op non-actief zetten en dan pas een ontslagvergunning aanvragen enzovoort. Mocht ik deze week niet de ontslagbrief binnenkrijgen, dan moet ik een brief schrijven met betrekking tot het ontbreken van de vergunning. Hiervan is een voorbeeldbrief beschikbaar op de site van JL.

De man aan de telefoon gaf aan dat dit inderdaad heel goed te maken zou kunnen hebben met het feit dat ik familie van de vorige baas ben.

Ook ga ik in ieder geval een berichtje sturen (een WhatsApp was al voldoende zei de meneer aan de telefoon) dat ik bereid ben om te werken en het graag hoor als ik aanwezig moet zijn. Dan heb ik aan mijn verplichtingen voldaan.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:28

Een hele tijd geleden werkte ik bij een bedrijf waar een meisje er ook opeens werd uitgegooid, ze internette te veel werd tegen haar gezegd maar ze had nooit een waarschuwing gehad.
Zij heeft daar toen een zaak van gemaakt en kreeg iets van 10.000 euro schadevergoeding.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:31

Arrabel schreef:
Een hele tijd geleden werkte ik bij een bedrijf waar een meisje er ook opeens werd uitgegooid, ze internette te veel werd tegen haar gezegd maar ze had nooit een waarschuwing gehad.
Zij heeft daar toen een zaak van gemaakt en kreeg iets van 10.000 euro schadevergoeding.

Oeh dat is fijn geld verdienen ! Of toch nee.Je bbent wel je werk kwijt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:32

Ja maar wil jij nog bij zo'n bedrijf werken?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:33

Daarom gaf ik ook aan dat ik geen functioneringsgesprekken heb gehad... als een reden als die van haar in mijn ontslagbrief zou staand, zou deze dus niet geldig zijn. Dus dat is goed om te weten :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:34

Nee hoor, Ts haar contract is gewoon verlengt op basis van haar vorige contract. Een contract is wel belangrijk, zeker om de kleine dingen te regelen maar niet perse noodzakelijk. Het feit dat hun daar zo laks mee zijn om gegaan werkt wellicht ook nog in voordeel van TS.

Wat je het beste kunt doen is zo snel mogelijk een afspraak maken bij het juridisch loket. Er zijn nogal wat voorwaardes om iemand op staande voet te ontslaan en het lijkt mij niet dat ze aan een goeie reden kunnen voldoen. Hoelang heb je daar gewerkt en hoeveel uur?

Arrabel schreef:
Als je geen contract hebt dan heb je geen poot om op te staan ben ik bang...
Je kan het proberen alsnog op te vragen nu bij PZ, volgens mij moeten ze die dan geven.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:38

Arrabel schreef:
Ja maar wil jij nog bij zo'n bedrijf werken?

Daar gaat het niet om als zij geen actie onderneemt heeft ze waarschijnlijk geen recht op een uitkering. Dus of je daar nou nog wil werken of niet aanvechten zou ik altijd doen