Nu zit het verhaal zo dat ik sinds februari 2011 daar werkte op donderdagavond en zaterdag (eventueel ook vakanties), de zaak is in 2010 gestart door mijn vader als partner van het bedrijf waar de winkel deel van uitmaakte (net iets anders als franchise). Lekker makkelijk dus, een leuke baan en mijn vader als baas, dus goed geregeld.
Iets meer dan een maand geleden is mijn vader echter 'ontslagen' om een vage reden die tot op heden nog niet duidelijk is. Mij is toen ook gevraagd of ik daar wel wilde blijven werken en dat het hen jammer leek als ik wegging, omdat ik zo leuk mijn werk deed (het bestellen van monturen/nieuwe collecties en het montuuradvies)!
Toch ben ik dus donderdag per direct ontslagen. Ik mocht mijn spullen pakken en direct naar huis, mocht daar nog iets liggen werd mij dat toegestuurd, evenals de ontslagbrief. Maar op staande voet ontslaan mag met deze reden niet lijkt me. En er is sowieso een maand opzegtermijn van toepassing die ik doorbetaald moet krijgen, of ik nu werk of niet.
Het lastige is ook dat ik nergens een contract heb digitaal, en mijn tijdelijke contract automatisch in een vast contract is overgegaan wat betekent dat deze niet eens op papier staat (hierover is contact geweest met personeelszaken en zij zeiden zelf dat dit niet nodig was).
Ik heb mijn ontslagbrief nog niet binnen en dus ook nog niet getekend. Sowieso werd mij toegezegd dat ik nog drie maanden doorbetaald krijg, nu lijkt het mij dat ik ook nog mijn vakantiegeld en verlofuren uitbetaald krijg, net als de maand opzegtermijn. En ik vroeg me af of ik recht heb op eventueel een uitkering, ook al ontvang ik studiefinanciering.
Het is misschien een beetje een lang en warrig verhaal, maar ben nog steeds een beetje flabbergasted hoe dit zomaar kan. Stiekem denk ik dat ze mij er gewoon uit willen hebben i.v.m. mijn vader's ontslag nu er een nieuwe partner voor de winkel is aangewezen. Ik heb alle details eromheen expres neergezet, in de hoop dat iemand weet wat nu een beetje mijn rechten zijn en wat ik nu uitbetaald hoor te krijgen.
Ik wil ook graag contact opnemen met het juridisch loket, en heb eigenlijk hiervoor wel mijn contract nodig wat het een beetje lastig maakt dus.
Iemand tips wat nu het beste te doen?
wat Rena100 ook zegt. Had het wat duidelijker kunnen verwoorden, sorry.