Hoe is het bij jullie op het werk geregeld met ziekmelden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Hoe is het bij jullie op het werk geregeld met ziekmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:52

Ja, als je ziek thuis zit vraag je je nog wel eens wat af. :)

Hoe is het bij jullie op het werk geregeld met ziek zijn? Word jij gewoon doorbetaald? Krijg je elke dag telefoon hoe het met je gaat en of je nog niet kan komen werken?

Ik heb in m'n vorige baan meegemaakt dat je bijvoorbeeld maar max 3 keer per jaar ziek mocht zijn, anders kon je vertrekken. Dan kreeg je juist mensen die met hun zieke kop maar naar kantoor toe gaan omdat ze zich niet ziek willen melden. Resultaat: Binnen een maand heeft 3 kwart van de afdeling hetzelfde virus gehad.

Helaas heb ik dit griepje ook te danken aan een collegaatje dat zich niet ziek wilde melden, maar op mijn huidige werk is het gelukkig een stuk beter geregeld.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:55

Maar mensen die echt met een zieke kop op kantoor zitten kunnen zich toch ziekmelden ?
Als je 3x per jaar ziekmelding mag hebben..

Of zijn die 4x per jaar of meer zo ziek dat ze niet kunnen werken ?

Edit : hier wordt gewoon doorbetaald, geen wachtdagen oid.

Yessy

Re: Hoe is het bij jullie op het werk geregeld met ziekmelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:58

Hier wordt het ook gewoon doorbetaald en persoonlijk probeer ik altijd te voorkomen dat zieke collega's naar het werk gaan. Laat ze maar lekker thuis anderen besmetten, niet mij. Nou moet ik zeggen dat wij relatief eenvoudig vanuit huis kunnen werken dus thuis blijven betekent niet direct 100% ziek zijn.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:58

Ik vind 3x per jaar ziek zijn bijzonder veel :P Ik zelf ben nooit echt zo ziek dat ik niet kan komen werken. Hoogstens vervelende verkoudheid in het najaar.

Ik ben nog student en ik heb dus geen uren contract. Ik krijg dus geen doorbetaling wanneer ik me ziek meld. Wel wordt er inderdaad contact gehouden (niet dagelijks) over hoe het vordert en of ik me al beter voel. Maar ik krijg niet echt het gevoel daarbij dat dat gedaan wordt om te controleren, meer als oprecht interesse (of hoe benoem je dat het beste).

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:00

@Babsiej, klopt inderdaad, maar dan ga je toch nadenken.. 'Nu heb ik de griep, wat als ik binnenkort van de trap val en over een halfjaar m'n verstandskiezen moet laten trekken..en ik moet me alledrie de keren ziekmelden.. dan kan ik vertrekken. Nee, dan ga ik nu wel werken met m'n griepje'

Dat scheelt een hoop, Yessy, dat je vrij makkelijk vanuit thuis kunt werken. Dat maakt het minder aantrekkelijk om op kantoor je collega's te gaan besmetten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:06

Mag je uberhaupt ontslagen worden wegens ziekte? Volgens mij niet hoor.

In praktijk is natuurlijk wel zo dat in geval van ontslaggolf een werkgever vaak kiest voor de mensen waar hij het meest aan heeft gehad en die dus dus waarschijnlijk het minst ziek zijn geweest; die mogen dus blijven.

Ik werk maar op klein kantoor. Ik wordt gewoon doorbetaald bij ziekte en er zit ook geen max. aan per jaar. Nu ben ik meestal geen 3 keer per jaar ziek. Mijn baas is veel vaker ziek. Om de haverklap heeft hij griepachtige verschijnselen, omdat zijn vrouw muziekles geeft en zieke leerlingen waar ze dan redelijk dicht bij zit haar aansteken en vervolgens wordt iedereen in hun gezin ziek.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:10

Bij ons is drie keer ziek frequent verzuim. Een normaal mens is 1, misschien 2 keer per jaar ziek. Bij de derde keer wordt er een gesprek aangegaan met de medewerker.

Je merkt bij de medewerkers wel verschil in de ' pijngrens ' bij ziek zijn. Sommige collega's blijven met hoofdpijn en iets verkouden al thuis. (Dan kom je ook al snel aan de drie keer of meer ziek per jaar.) Andere collega's zijn nooit ziek.
Ik denk dat dit bovenstaande ook wel te maken heeft met hoe leuk je je werk vind. Als je je werk niet zo leuk vind, dan blijf je sneller een dag of paar dagen thuis.

De medewerker wordt gewoon doorbetaald en als organisatie zijnde volgen we Wet Poortwachter.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:14

Gezellig voor de mensen met migraine die bij een echte aanval echt wel minimum 2 dagen niet kunnen werken en ja zulke aanvallen krijg je vaak wel meer dan 3 keer per jaar...

Dankzij deze aanvallen ben ik dus wel 3 a 4 keer per jaar thuis waarbij ik bij een griepje inderdaad denk, laat ik toch maar gaan werken..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:21

Bij ons geld ook die 3 x ziek. Niet dat je dan ontslagen word maar dan krijg je wel een gesprek.
Mocht je een tijdelijk contract hebben, kan dat inderdaad leiden tot geen verlenging.

Ik herken dat wel, zieke mensen op het werk. Goed ziek maar niet ziek genoeg om thuis te blijven, want inderdaad, stel dat ik straks echt wat ernstigs heb.

In het werk klimaat bij ons, slecht geregelde warmte en kou, men zit dicht op elkaar, zorgt dat dus ook voor veel besmetting.

En wb het bellen, ligt er aan wie bij ons je manager is. Mijn manager is wel relaxed, belt 1 x in de 3 dagen. Zijn vervanger echter, belt bijna 3 x per dag en is echt aan het pushen.

Je word wel door betaald gewoon, mits je in eigen dienst bent. De mensen in dienst van uitzendbureau hebben dan een wacht dag.
Ook dat heeft zijn voor en tegens vind ik

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:24

Roosch schreef:
@Babsiej, klopt inderdaad, maar dan ga je toch nadenken.. 'Nu heb ik de griep, wat als ik binnenkort van de trap val en over een halfjaar m'n verstandskiezen moet laten trekken..en ik moet me alledrie de keren ziekmelden.. dan kan ik vertrekken. Nee, dan ga ik nu wel werken met m'n griepje'

Dat scheelt een hoop, Yessy, dat je vrij makkelijk vanuit thuis kunt werken. Dat maakt het minder aantrekkelijk om op kantoor je collega's te gaan besmetten.

Nee ik zou niet nadenken maar ik ben nog nooit 3x ziek geweest in 1 jaar. Dus het klinkt mij vrij vaak in de oren :+ Maar als , als, als.. Hoe groot is de kans dat dat toevallig allemaal achter elkaar gebeurd ?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:33

bij mijn vorige baan was het zo dat de eerste ziektedag van je vakantiedagen afging... Daarna waren ze voor rekening van de baas...

Hiermee voorkwamen ze wel dat iemand zich snel ziek meld maar het werkt ook in de hand dat mensen dan dat extra dagje uitzieken ook echt wel pakken zeg maar...

Ik ben zelf daar ook een keer (in de drukke periode) gewoon door blijven werken tot ik door mijn leiding gevende naar huis werd gestuurd... toen ben ik ook wel echt een paar dagen thuis geweest...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:35

Babsiej schreef:
Roosch schreef:

Nee ik zou niet nadenken maar ik ben nog nooit 3x ziek geweest in 1 jaar. Dus het klinkt mij vrij vaak in de oren :+ Maar als , als, als.. Hoe groot is de kans dat dat toevallig allemaal achter elkaar gebeurd ?

Die kans is klein, maar ik snap gerust dat mensen daarom bang zijn om zich ziek te melden, als je daarna daadwerkelijk op straat staat.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:39

Op mijn werk is het de eerste dag voor jezelf, en daarna voor hun rekening.
En met langdurig ziekteverzuim ga je na een maand al naar 70 % salaris..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:43

Gelukkig doen ze bij ons op het werk er niet moeilijk over en maken ze er geen problemen van. Toen ik net begon op mijn werk in het eerste half jaar heb ik 2x longontsteking gehad 2x mijn enkelbanden gescheurd en op het einde van dat jaar nog een keer longontsteking..
Inmiddels werk ik er 3 en een half jaar ben sindsdien nog 2x ziek thuis geweest 1x met longontsteking en 1x door een trap van een paard tegen mijn bovenbeen..
Bij ons zijn er ook geen wachtdagen en krijgen we gewoon doorbetaald. In eerste instantie had ik ook gedacht dat mijn contract toendertijd niet verlengd zou worden..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:08

Bij mij is mijn eerste dag ook voor eigen rekening, daarna uitbetaling. Ik heb gegarandeerde uren dus zal ik altijd per week krijgen.

Het ligt ook wel aan hoe je bent als persoon, ik ben afgelopen jaar al 6 keer ziek geweest. Maar dat waren zichtbare mankementen (Dikke kaak en operaties aan mijn kaken) in de periodes dat het dik was ben ik wel komen werken alleen deed ik alles per e-mail. (kon niet hoorbaar praten :') ) Zo liet ik wel zien dat ik bereid ben om te werken ondanks dat ik niet lekker in mijn vel zit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:15

Ik bel en meld me ziek, krijg gewoon door betaald. Vaak kan ik wel een inschatting maken of ik 1 dagje thuis blijf of echt meer nodig heb(zoals de laatste keer had ik een zware keelontsteking). Ik zorg dan dat ik zelf even contact hou met werk en laat tijdig weten wanneer ik weer kan werken.

Ik ben trouwens ook wel iemand die moeilijk thuis kan blijven hoor , dan moet ik wel echt flink ziek zijn. Ik werk zolang mogelijk gewoon door. Ik haat thuis zitten.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:18

Ik moet zeggen dat het mij ook de strot uithangt inmiddels. Van het weekend heb ik thuisgezeten in m'n eigen tijd, geen probleem mee, maar nu ik eigenlijk op het werk zou moeten zitten.. daar word ik baldadig van. :')
Nouja, hoop dat het na morgen weer wat gezakt is. Heb ook geen zin om te vroeg terug te keren en nog een paar dagen/weken aan te moeten modderen.

Ik werd vanochtend positief verrast trouwens, ik heb me vanochtend pas ziekgemeld terwijl ik vrijdagmiddag al ziek naar huis ben gegaan. Had de hoop dat ik vandaag toch wel weer wat beter zou zijn, maar helaas.. toen ik het uitzendbureau belde en vermeldde dat ik vrijdagmiddag al ziek naar huis ben gegaan, heeft ze mijn wachtdag op vrijdag gezet zodat ik vandaag wel uitbetaald krijg. Had ik al niet op gerekend, dus dat was wel fijn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:20

Ik kreeg niet doorbetaald maar ik had dan ook een 0 uren contract :)
Gelukkig ook in de 2 jaar (alleen de vakanties) dat ik er werkte maar 1 half dagje ziek geweest.

Beterschap! :(:)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:21

Ik meld me ziek door te bellen, dan heb ik wel 2 wachtdagen alvorens ik doorbetaald word. Dit legt de lat tot ziek melden gelijk wat hoger en heeft zowel zijn voor als nadelen. De snottebel-ziek mensen melden zich niet zo snel ziek maar de hele grieperige mensen willen ook niet meer weg en steken de rest aan. -O-

beterschap Y;(

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:26

3x ziek en dan een gesprek is heel logisch. Het kan namelijk goed zijn dat je ziek wordt van je werk, en dan is het aan je baas om te kijken of daar niet nodig iets aan gedaan moet worden. Zou je werkgever dat niet als een signaal zien, dan is hij een slechte werkgever. Als je een keer weg blijft met migraine, een keer vanwege een kapotte knie en een keer vanwege griep wordt het dan wel een buitengewoon kort gesprek.

3x ziek en dan weg: damagnie. Ziekte mag geen reden zijn voor ontslag. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat een werkgever je dan niet meer oproept (kan je je overigens wel tegen verweren als je een langere periode gemiddeld hetzelfde aantal uren hebt gewerkt) of je tijdelijke contract niet verlengt. Maar als jij vast werk hebt: dan mag het stomweg niet.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:31

Ik heb een vast contract en moet bellen. Dan krijg ik wel doorbetaald. Bij ons op het werk zou 3 x echt onhaalbaar zijn. Ik werk op een kdv en die kinders krijgen echt alles. Dat is denk ik ook op bedrijven waar veel ouders werken best lastig, want het kind zal best het een en ander doorgeven.

Ikzelf ben niet meer zo veel ziek omdat ik toen mijn eerste (nu 10) baby was alles wel heb gehad. Mijn man en ik hebben nu ons eerste "samenkindje" en hij vangt alle ziektes alsnog nu mee.

Niet echt reel in dat soort situaties om dan een 3 max regel te hebben

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:38

Ik heb een contract voor bepaalde tijd, krijg gewoon doorbetaald. Als ik ziek ben, moet ik bellen naar mijn leidinggevende en die geeft t dan door aan de roostermaker (ik ben docent). Je hebt geen maximum, maar dat komt denk ik ook omdat ik (en vele collega's met mij) zich verantwoordelijk voelen voor de lessen van de leerlingen.

Ik heb me dit schooljaar 1 keer ziekgemeld, toen was ik op donderdag door mijn rug gegaan en kon ik helemaal niets meer. Na behoorlijke pijnstilling in bed beland en op vrijdag kon ik niet zelfstandig opstaan en niet recht op staan zonder door mijn benen te zakken :+ toen toch maar besloten om niet te gaan werken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:44

Dank voor de beterschapswensen!

Officieel mag het natuurlijk niet, maar als je op uitzendbasis werkt, is er altijd wel een reden om je eruit te mieteren. Niet netjes, maar keiharde werkelijkheid.

Op mijn vorige werk was het ook zo dat je bijna de hele dag door (nee, correctie, de ochtend door) door drie verschillende mensen (van werk, bemiddelingsbureau en uitzendbureau) gebeld werd hoe je je voelde. Zo kun je ook niet uitzieken natuurlijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:46

Bij ons ligt het aan je contract wat en hoe je krijgt betaald. Als je ziek bent ben je ziek vind mijn manager, daar is niks aan te doen. Maar ik moet zeggen, we zijn allemaal het type medewerker dat zich niet zomaar ziek meldt voor het minste. Als zich bij ons iemand ziek meldt kun je ervan uit gaan dat diegene ook écht ziek is, mijn manager belt dan ook dagelijks Hoe het is. Niet om te controleren, maar oprecht interesse.

Zo was ik 2 jaar geleden sinds November grieperig maar dat zette niet Door. (Dacht ik) Tot ik op een morgen ben gaan werken en de volgende collega mij bewusteloos in het wasbakje bij het brood vond. Dit was de 2de week van Januari, diezelfde avond ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis met als gevolg dat ik minstens 6 tot 8 weken uit de runnen was. Al mijn collega's hebben gebeld, gesmst, geappt, zijn langs geweest. Uiteindelijk ben ik ma 5 weken weer kassdienstjes van 5 uur gaan draaien. Wat was ik blij om weer onder de mensen te zijn.

Ik ben heel blij met mijn collega's en mijn werk. :)

Edit: Beterschap! :*

En meer dan 3x per jaar ziek is inderdaad vreemd maar het kan wel voorkomen dat je eens een voedselvergiftiging oid hebt, ontzettende menstruatiepijn of een migraine aanval. Telt waarschijnlijk ook als 'ziek'.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:29

Ik word vaak na een drukke periode heel zwaar verkouden(werk in de horeca met onwijs veel vaste gasten. Dus na pinkster/pasen/kerst/ed heb ik veel mensen de handen geschud en 3 zoenen gegeven). Veel drukte en veel werken en aan eind van de periode ben ik verkouden.
Als ik verkouden ben krijg ik 9/10 keer bijholte ontsteking en koorts... Bij koorts ga ik toch wel nadenken over thuis blijven, voor die tijd werk ik met verkoudheid gewoon door.
Maar soms zit ik dan wel op meer dan 3x..

Ik denk dat ik dit jaar op 2 zit tot nu toe, 1x door ech een bizar zware verkoudheid waardoor ik stond te tollen van de koorts en door een zware keelonsteking.