Vraagje omtrent PGB

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Vraagje omtrent PGB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:02

Hallo bokkers,
Ik ben even ergens benieuwd naar. Ik zit momenteel op mijn eerste jaar HBO social studies waarvoor wij 110 uur vrijwilligerswerk mochten doen. Ik heb gekozen voor een "maatjes project" met een meisje met autisme. Ze komt twee keer in de week met mij mee naar stal, waar ik haar dan begeleid. Dit is een groot succes, want het meisje vind het ontzettend leuk en bloeit helemaal op op stal! Volgens haar moeder is ze heel enthousiast en heeft ze het nergens anders meer over. Het heeft zeker ook positief effect gehad op de thuis situatie en haar gedrag op school. Nu heb ik mijn uren behaald en vind ik het eigenlijk erg moeilijk te stoppen met haar. Ook omdat ik het een heel leuk meisje vind! Ik heb het alleen al zo druk, ik werk ook nog 16-24 uur, heb al bijna geen tijd voor mijn eigen paard, en woon al op mezelf. Omdat ik op mezelf woon kan ik ook niet minder werken, omdat de rekeningen wel moeten worden betaald. Een klasgenootje gaf mij de tip te kijken of ik dit niet betaald zou kunnen gaan doen met haar dmv PGB. Ik heb hier alleen nog weinig verstand van, dus was benieuwd of iemand anders hier meer over kon vertellen. Ik sta er iig zeker open voor, ik zou eventueel kunnen aangeven op het werk dat ik op 1 dag niet meer beschikbaar ben en deze uren van vervangen door verder te gaan met dit meisje.

Wie weet wanneer dit eventueel mogelijk is? en hoe dit in zijn werk gaat?

Corelli

Re: Vraagje omtrent PGB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:08

Nee, dit is denk ik (legaal) niet mogelijk
Als de dame PGB heeft dat ze zelf kunnen besteden, dan kunnen ze dit volgens mij allleen besteden aan particulieren die als zzp'er/freelancer geregistreerd zijn
Dus het kan wel, maar dan moet je je denk ik inschrijven bij de KvK en als ondernemer melden bij de belastingdienst. En met 1 client en zo weinig uur, vraag ik me af of dat rendabel is

Je kunt trouwens met deze vraag even contact opnemen met de SVB, die weten er alles van :) Misschien zijn er wel meer mogelijkheden dan ik denk

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:10

De ouders moeten kunnen onderbouwen waarom het meisje pgb nodig heeft, de ouders moeten dit dan aanvragen. Als ze het pgb krijgen toegewezen kunnen ze jou daarvoor inhuren, jij kan dan het meisje blijven begeleiden en moet je jaarlijks een verslag schrijven over jullie activiteit en doel.

@correli, iedere particulier mag worden ingehuurd, je hoeft hier geen zzper voor te zijn. Dit ben ik namelijk ook niet en werkt al jaren goed :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:12

Corelli schreef:
Nee, dit is denk ik (legaal) niet mogelijk
Als de dame PGB heeft dat ze zelf kunnen besteden, dan kunnen ze dit volgens mij allleen besteden aan particulieren die als zzp'er/freelancer geregistreerd zijn

Nee volgens mij klopt dat niet.
Ik ben als 15 jarige ook al eens betaald vanuit een pgb potje van een meisje.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:56

Het ligt er n beetje aan waarvoor ze pgb heeft, maar als ze een pgb heeft voor begeleiding kan ze dat gewoon besteden om door jou begeleid te worden.
Zelfs met een pgb voor verzorging hoeft iemand geen diploma's te hebben.
Ze moet gewoon een indicatie aanvragen bij het ciz voor begeleiding, dan komt er iemand langs om te bespreken en krijgt ze het wel of niet, vervolgens krijgt ze bedrag x op haar rekening gestort en vanuit dat bedrag kan ze jou betalen.

Het enige waar jij even op moet letten is dat je over het bedrag wat je ontvangt nog wel belating moet betalen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:31

Dit kan, ik heb dit in het verleden ook voor verschillende personen gedaan. Je geeft dat dan bij de aangifte op bij de belastingdienst, en dan betaal je er achteraf belasting over. Dat is ongeveer een derde, dus zorg dat je wat van het verdiende loon achter de hand houd!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:34

Dit is weldegelijk mogelijk, echter moet ze dan eerst een indicatie hebben van het CIZ, regel dat dus eerst met haar ouders. Dan moet je er voor kiezen om de salarisadministratie volledig door de SVB te laten doen. Vervolgens krijg jij gewoon loonstrookjes etc, en geef jij het gewoon op als inkomen uit overige werkzaamheden. Volledig legaal :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:36

Zo zie je maar weer, ik weet ook minder dan ik denk :) leerzaam!

harimas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:42

Ik heb tot voor kort ook een jongen geholpen, hij had ook PGB. Ik kreeg ook geld vanuit het PGB zonder zzp'er te zijn. Inderdaad moet je dit bij de belasting opgeven. Het zou voor dit meisje natuurlijk geweldig zijn wanneer het door kan gaan. Zo zie je dat dieren echt een positieve invloed hebben op kinderen met autisme.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:46

Je hoeft idd geen zzper te zijn hoor.

Maar dat meisje krijgt nu geen pgb? Ze doen bij het ciz daar best lastig over en dan heb je nog te maken met de 10 uurs norm. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe dit zit, maar dat kan je vast wel vinden op google.
Daarnaast moet het wel echt begeleiding zijn, dus gericht op doelen etc ipv enkel als maatje. Als je dit kan verantwoorden (met de ouders) kan dat wel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:48

Dat hangt ervanaf of deze meid een indicatie voor PGB heeft. die moet ze krijgen via een paramedicus die bij haar thuis komt beoordelen of ze hier kans op maakt. Als ze al PGB heeft, bestaat er een kans dat zij al aan haar bedrag zit(dus dat ze al haar PGB al op maakt aan de benodigde zorg).
Het kan ook zijn dat je extra PGB kunt aanvragen maar dan moet er een therapeut komen om te beoordelen of dit bijdraagt aan haar welzijn(en geloof me, je kunt nog zo overduidleijk maken dat het effect heeft, geld is geld en de overheid is echt n krent wat dat betreft!)
Zij kan, mits ze al PGB heeft, zeggen van nou: ik laat 1 dag zorg vallen(en vraag mijn moeder of ze dmv mantelzorg mij wil verzorgen) zodat ze jou kan betalen via PGB.
Dat kan. Maar lijkt me n hele moeilijke kwestie.
Jij moet er eerst achter komen of zij PGB heeft(als je dat nog niet weet). dan moet je haar vertellen dat je haar niet meer kunt 'onderhouden' op stal omdat je gewopon je rekeningen moet betalen en dan moet je haar vragen of zij haar volledige budget al verbruikt aan pgb. Of ze eventueel meer zorg/pgb kan krijgen en of ze dan bereid is jou in te kopen. ...
Moeilijk iets.

Oh en trouwens hierboven wordt gezegt dat je alleen PGB kunt besteden aan iemand die ZZPér is of freelancer. dat is onzin.
Je hoeft geen diploma te hebben/geen ervaring. en je kunt bijwijze van je laten betalen voor het samen boodschappen doen. Zij mag haar pgb zelf besteden en zelf benoemen hoe en waaraan ze dat wil besteden.
Daar hoef jij geen zzp;ér voor te zijn of je in te schrijven bij KVk of iets dergelijks. dat is niet noodzakelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:52

Ik zou GJ9 hier op bokt even over vragen. Zij werkt ook met kinderen met autisme en word ook(of werd) betaald uit een PGB dacht ik.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:52

Ik zou het even navragen. Vroeger kon het inderdaad maar er is.een hoop veranderd sinds 1 januari. ik zou inderdaad even bellen .Stichting MEE kan je vast ook wel helpen

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:59

ik word ook betaald uit PGB :j

ik werk voor een gehandicapt meisje, geen autisme oid maar spina kindje, 12 jaar, en ik was haar en kleed haar aan enz, en ik ben geen zzper (ben btw 19) en krijg gewoon normaal betaald, uiteraard wel een contract moeten maken en tekenen maar verder is het allemaal heel simpel geregeld :j

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:11

Wij hadden ook een meisje, die voor dagbesteding en crisisopvang via PGB bij ons kwam.
Nu zijn wel de regels veranderd en hoe het nu exact is, weet ik niet.
Voor ons was het heel makkelijk..kregen ook gewoon een loonstrook en alle heffingen etc werden keurig geregeld (daar hadden we zelf voor gekozen).

Een vaste baan ervoor opzeggen zou ik persoonlijk niet aandurven (het meisje wat bij ons kwam, werd gesloten opgenomen en dan valt er wel wat weg, zowel gezeligheid als financieel) ..een middagje aan uren mss nog wel, maar als zij wegvalt, heb je niks meer. Is het niet een idee om haar bv om de week een hele zaterdag ofzo te laten komen? Dan heb je het als extraatje en zij mss net voldoende aan die zaterdag om de week?

Wij brachten de pgb trouwens onder als dagbesteding/activiteiten. Paardrijden mocht er destijds niet onder vallen..dat was wel een onderdeel van de weekenden dat ze er was, maar de omschrijving hielden we heel breed.

Succes

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:29

Amy77 schreef:
Wij hadden ook een meisje, die voor dagbesteding en crisisopvang via PGB bij ons kwam.
Nu zijn wel de regels veranderd en hoe het nu exact is, weet ik niet.
Voor ons was het heel makkelijk..kregen ook gewoon een loonstrook en alle heffingen etc werden keurig geregeld (daar hadden we zelf voor gekozen).

Een vaste baan ervoor opzeggen zou ik persoonlijk niet aandurven (het meisje wat bij ons kwam, werd gesloten opgenomen en dan valt er wel wat weg, zowel gezeligheid als financieel) ..een middagje aan uren mss nog wel, maar als zij wegvalt, heb je niks meer. Is het niet een idee om haar bv om de week een hele zaterdag ofzo te laten komen? Dan heb je het als extraatje en zij mss net voldoende aan die zaterdag om de week?

Wij brachten de pgb trouwens onder als dagbesteding/activiteiten. Paardrijden mocht er destijds niet onder vallen..dat was wel een onderdeel van de weekenden dat ze er was, maar de omschrijving hielden we heel breed.

Succes

Bedankt! Ik zou mijn andere werk er nooit voor laten vallen. Die is me te dierbaar :D Ik zou dan 4-6 uurtjes in de week met haar willen "werken" zoals we nu ook doen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:30

RoyceMack schreef:
Dat hangt ervanaf of deze meid een indicatie voor PGB heeft. die moet ze krijgen via een paramedicus die bij haar thuis komt beoordelen of ze hier kans op maakt. Als ze al PGB heeft, bestaat er een kans dat zij al aan haar bedrag zit(dus dat ze al haar PGB al op maakt aan de benodigde zorg).
Het kan ook zijn dat je extra PGB kunt aanvragen maar dan moet er een therapeut komen om te beoordelen of dit bijdraagt aan haar welzijn(en geloof me, je kunt nog zo overduidleijk maken dat het effect heeft, geld is geld en de overheid is echt n krent wat dat betreft!)
Zij kan, mits ze al PGB heeft, zeggen van nou: ik laat 1 dag zorg vallen(en vraag mijn moeder of ze dmv mantelzorg mij wil verzorgen) zodat ze jou kan betalen via PGB.
Dat kan. Maar lijkt me n hele moeilijke kwestie.
Jij moet er eerst achter komen of zij PGB heeft(als je dat nog niet weet). dan moet je haar vertellen dat je haar niet meer kunt 'onderhouden' op stal omdat je gewopon je rekeningen moet betalen en dan moet je haar vragen of zij haar volledige budget al verbruikt aan pgb. Of ze eventueel meer zorg/pgb kan krijgen en of ze dan bereid is jou in te kopen. ...
Moeilijk iets.

Oh en trouwens hierboven wordt gezegt dat je alleen PGB kunt besteden aan iemand die ZZPér is of freelancer. dat is onzin.
Je hoeft geen diploma te hebben/geen ervaring. en je kunt bijwijze van je laten betalen voor het samen boodschappen doen. Zij mag haar pgb zelf besteden en zelf benoemen hoe en waaraan ze dat wil besteden.
Daar hoef jij geen zzp;ér voor te zijn of je in te schrijven bij KVk of iets dergelijks. dat is niet noodzakelijk.

Ze zit op speciaal onderwijs en mijn contact persoon is haar psycholoog. Zou zij me dan verder kunnen helpen?