Overlast door steenmarter gehad. Hoe maak ik dit schoon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Overlast door steenmarter gehad. Hoe maak ik dit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 13:57

Wij hebben de afgelopen maanden een steenmarter in ons huis gehad.
Boven de gang/hal/entree in een loze ruimte. De marter heeft ontzettend veel overlast veroorzaakt en ook een nest jongen afgeleverd -O-

De marter en jongen zijn nu weg. We hebben alle gaten dichtgemaakt met kippengaas en de boom waar ze langs binnenkwamen, gaat binnenkort weg.

Echter nu zit ik met het volgende: vanaf de loze ruimte is langs de muur (door het houten plafond) urine naar beneden gelopen. Hoe maak ik dit schoon?
Voordat we het gaan oversauzen wil ik het graag schoon hebben, maar met amoniak en groene zeep gaat het niet.
Voor de beeldvorming:

Afbeelding[/URL]

Wie heeft een tip?

StalNollie

Re: Overlast door steenmarter gehad. Hoe maak ik dit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:00

chloor, of hg reiniger voor badkamer?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:01

Kan je hier niet gewoon beter overheen verven?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:01

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 14:02

moonfish13 schreef:
Kan je hier niet gewoon beter overheen verven?

Ik zie dat niet zo zitten omdat ik denk dat het al dan niet op den duur weer door heen gaat trekken.

Stalnollie; ik ga het proberen. Nog niet aan gedacht!!

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:19

Dit krijg je niet meer goed, de stank van de urine krijg je niet uit de muur. Voor het zelfde geld liggen er dode dieren te rotten in de loze ruimte. dus die stank heb je ook nog erbij. Denk dat je alles moet vervangen. tot houtwerk aan toe, ook je stucwerk

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 15:18

Itske: klopt. Er liggen kadavers maar daar kunnen we niet bij.
We wonen in een huurwoning van een vastgoedmakelaar en heb reeds een aanvraag voor het vervangen van het plafond ingediend.

Al is het maar schoon voor het oog vind ik het eerst best. Met luchtverfissers is de ergste stank weg te houden.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:26

Ik denk ook chloor of de hg badkamerreiniger (wat voor een groot deel uit chloor bestaat).

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:04

Toen wij gingen verbouwen en de schoorsteen weghaalde, bleef er een zeer vieze plek over. Deze plek hebben we met een speciaal spul in gesmeerd (speciaal voor rook en roetplekken) Nooit is er een donkere plek naar voren gekomen. Ik zou even informeren bij een verf speciaalzaak, hebben ze meer kennis van zaken dan bij de bouwmarkt en qua prijs ontloopt het elkaar niet veel.
Ik zou bij de verhuurder even navragen wat zij kunnen betekenen voor jullie. Het nest moet wel weg want daar zit een rotte lucht in. brrrr. Succes met alles

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:12

Ik heb gehoord dat een product genaamd Ecodor de enzymen in urine afbreekt en daarom goed werkt tegen pisluchtjes. Ik heb er zelf alleen geen ervaring mee. Balen zeg, die urinewaterval ziet er erg vervelend uit :(

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 17:05

Dat is het ook. En helaas is dit niet de enige plek waar het langs de muur naar beneden gekomen is.
In de hal zit het van boven naar beneden :(

Ik ga het eerst proberen met chloor, is verreweg het makkelijkst. Bedankt voor jullie tips!

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:58

Jemawi schreef:
Itske: klopt. Er liggen kadavers maar daar kunnen we niet bij.
We wonen in een huurwoning van een vastgoedmakelaar en heb reeds een aanvraag voor het vervangen van het plafond ingediend.

Al is het maar schoon voor het oog vind ik het eerst best. Met luchtverfissers is de ergste stank weg te houden.

De vastgoedmakelaar hoort alles voor jullie op te ruimen en te vervangen. Bewaar alle bonnetjes en notas van alles wat je koopt om dit schoon te maken. Declareren bij de vastgoedmakelaar.Maar wees waakzaam, de steenmarters proberen weer binnen te komen voor een volgend nest.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:03

Heb je al Dettol geprobeerd? Misschien werkt dat nog enigzins..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:10

Dettol is toch om te ontsmetten? (wat overigens ook niet verkeerd is lijkt me :D)
Maar of het echt werkt om schoon te krijgen weet ik niet.

@itske: dat gaan we ook zeker doen. Ik ben bezig met een e-mail met alles op een rij, want voordat wij hier woonden heeft er ook al een marter gezeten. Het is nooit goed dichtgemaakt. Ik heb er een expert bij gehaald, die bij ons en de buren alles 'steenmarterdicht' heeft gemaakt. Dus ik vertrouw erop dat dat goed zit.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:17

Dettol is idd om te ontsmetten, maar verwijderd ook erg goed urine stank.
Ik heb nl een kat die regelmatig last heeft van blaasgruis dan dus niet op de bak plast, met Dettol kan ik het goed schoonmaken en de geur verwijderen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:52

Heeft HG niet een of ander middeltje hiervoor? Die hebben tig van dat soort middeltjes, dus je zou haast zeggen dat ze voor dit soort dingen ook wel iets hebben. Kan zijn dat je daar al naar gekeken hebt hoor, maar dit was eigenlijk wat het eerste in me opkwam.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:32

Je hebt toch dat spul wat je kunt spuiten waar de kat heeft geplast, wat het inderdaad afbreekt zodat de kat er niet opnieuw plast? Ik weet alleen niet hoe dat heet, want wij hebben zelf geen kat, maar ik heb er wel eens over gelezen, volgens mij hier op bokt. :j
Geen idee alleen of dat ook hierop werkt, is natuurlijk wel een andere diersoort en het is wel meer dan een klein plasje, dus wellicht heb je grover geschut nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:35

Schoonmaakazijn is een goede geurneutralisator.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:39

Inderdaad goed schoonmaken net een troepie van hg of iets anders flink chemisch daarna voorsmeren met voorsmeer, is super makkelijk..( dat doe je normaal gesproken tussen 2 lagen verf als je bijvoorbeeld van een donkere kleur naar wit wilt verven)
En dan niet onbelangrijk opnieuw witten met een GOEDE bijvoorbeeld in 1 laag dekkende verf.
Inderdaad duurder, maar scheelt zoveel tijd en werk voor een mooier resultaat.
Bonnetjes bewaren ( tijd mag je ook declareren als je het zelf doet! )
.succes ermee.

Edit; zit opeens te denken... kan je geen soort vocht/geurvreters kwijt in die loze ruimte? ??
Laatst bijgewerkt door Princesspres op 03-05-14 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:39

Konstantine schreef:
Je hebt toch dat spul wat je kunt spuiten waar de kat heeft geplast, wat het inderdaad afbreekt zodat de kat er niet opnieuw plast? Ik weet alleen niet hoe dat heet, want wij hebben zelf geen kat, maar ik heb er wel eens over gelezen, volgens mij hier op bokt. :j
Geen idee alleen of dat ook hierop werkt, is natuurlijk wel een andere diersoort en het is wel meer dan een klein plasje, dus wellicht heb je grover geschut nodig.

Dat spul heet odorcontrol.......dat bevat een enzym dat bacterien activeert die de biomassa compleet opvreten....luchtje is dan blijvend weg.....superspul....wordt ook veel gebruikt voor muizenlucht....
Als ik me niet vergis te koop bij Jackel Visser in Zuidlaren.......anders kan hij het in ieder geval bestellen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:01

Tegen de geur etc werkt niets anders dan een speciaal middel op enzymbasis dat de urine echt afbreekt.

UrineOff of stalfriswaren de enige middelen die bij ons de strijd aan konden met 2 sproeiende dekkaters.

Ik zou dus gewoon met zoiets behandelen en niet 1001 middeltjes proberen die toch niet werken en mogelijk weer andere vlekken geven.

Dus goed sprayen met een enzymiddel om de urine af te breken. Dan met een doekje (microvezel) met afwasmiddel schoonpoetsen. Dan heel goed laten drogen en kijken wat voor vlek je nog hebt.
Daarna eventueel met een speciaal middel tegen roestvlekken etc voor strijken en er overheen schilderen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:15

chazzie schreef:
Dettol is idd om te ontsmetten, maar verwijderd ook erg goed urine stank.
Ik heb nl een kat die regelmatig last heeft van blaasgruis dan dus niet op de bak plast, met Dettol kan ik het goed schoonmaken en de geur verwijderen.

Ik heb het gister in de dettol gezet (de hele ruimte maar ook gelijk) en ga nu met chloor erover.
Het ziet er al beter uit en ruikt ook een stuk frisser.

Laat het eerst maar zo totdat de verhuurder het plafond komt vervangen. Wellicht besluiten ze gelijk om de muren ook maar opnieuw te stuccen.

Bedankt voor al jullie tips!