Vriend zit er doorheen op zijn werk...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Vriend zit er doorheen op zijn werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 15:09

Hoi Bokkers!
Mijn vriend werkt voor een bedrijf in de civiele techniek. Normaal gesproken is hij werkvoorbereider (hij maakt dus de tekeningen en berekeningen die op de bouwplaats uitgevoerd gaan worden). Nu heeft de persoon die normaal uitvoerder is (eindverantwoordelijke van het project) veel problemen in de privésfeer en ziet het dus niet zitten om uitvoerder te zijn op dit moment (dit draagt namelijk erg veel verantwoordelijkheid met zich mee). Nu heeft de uitvoerder dus met mijn vriend geruild, wat mijn vriend van te voren al niet helemaal zag zitten (hij werkt er net een halfjaar en wil zijn contract verlengt hebben, dus hij durft niet echt nee te zeggen). Eigenlijk is hij er nog niet klaar voor om uitvoerder te zijn op de bouwplaats, maar hij doet het wel.

Het probleem is nu, dat hij telkens afgekraakt en afgezeken word door zijn collega's (de mensen die op de bouwplaats werken). Er word hem van alles verweten waar hij niks vanaf weet en waar hij niks aan kan doen. Hij probeert er het beste van te maken en werkt kei en kei hard en hij doet heel hard zijn best om alles toch zo goed mogelijk te regelen en op te lossen. Dit is voor hem heel zwaar. Vooral ook omdat hij 1,5 uur heen en 1,5 uur terug moet rijden naar zijn werk en daarna weer naar huis (kantoor zit op halfuur heen en halfuur terug). Hij is daardoor altijd doodmoe als hij thuis komt (hij moet 5.30 thuis weg en is vaak pas na 18.00 thuis, terwijl als hij op kantoor zit hij om 7.30 de deur uit gaat en om 17.30 thuis is).

Doordat hij zo moe is en gefrustreerd, reageert hij veel op mij af. Dat is niet erg, ik begrijp hem volledig en ik slik het dan ook maar. Ook doe ik er alles aan om hem zoveel mogelijk te ontlasten; tijdens zijn werk laat ik hem met rust, als hij me wil bellen neem ik altijd op, ik luister naar zijn verhaal, ik geef aan dat ik hem begrijp, ik geef aan dat ik er voor hem ben en ik masseer hem regelmatig (1-2 keer per week, een relaxte ontspanningsmassage (ik heb er opleiding voor gedaan)).

Ik merk aan hem dat hij er echt helemaal doorheen zit en hij zich echt kl*te voelt. Hierdoor zit ik ook minder lekker in mijn vel en loop ik overdag toch wel te malen. Het is echt zo'n toffe gozer en ik vind het gewoon echt heel erg vervelend voor hem. Trek ik me dit te veel aan? Of is het logisch dat ik me zo voel?

Op dit moment heb ik vakantie, dus dan denk ik er extra veel aan. Als ik op school ben en op stage zit, heb ik er gelukkig wat minder last van en doe ik wel mijn eigen ding, ondanks dat het toch wel door mijn hoofd blijft spoken de hele dag door...

Bedankt voor het lezen. Ik wilde het gewoon eventjes kwijt.

Goof

Re: Vriend zit er doorheen op zijn werk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:10

Je vriend heeft toch een leidinggevende? Hij kan het probleem daar toch gewoon voorleggen?

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:14

Het is heel logisch dat jij je dit aantrekt ! Al heeft mijn vriend een hele andere baan, hij zit ook tegen een burn out aan.
Dit trek ik mij ook erg aan. Maar ik denk dat het het allerbelangrijkste is dat jullie blijven praten , en jij hem vraagt hoe t was en hem zn verhaal laat doen ..
Succes !!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:14

Mijn vriend zit ook in de bouwwereld en ik herken het afzeiken. Gelukkig heeft mijn vriend een eigen bedrijf, maar dat betekent wel dat je alles verder zelf moet regelen.
Ik merk dat open communiceren echt het beste werkt. Als mijn vriend hoort/ziet dat er iets niet goed gaat, zegt hij dit en regelt hij direct dat het in orde komt. De bouwwereld is hard, maar ook eerlijk.
Het advies van Goof vind ik een goede. Zoek steun van bovenaf om zo door te kunnen werken naar beneden. Het punt bij de bouwwereld is vaak dat ze je niet zien als gelijkwaardige. Als je als "broekie" net om de hoek komt kijken en al moet gaan vertellen hoe anderen hun werk horen te doen, kun je een hoop kritiek verwachten. Ik denk dat dit ook gebeurt bij jouw vriend. Misschien trekt hij zich teveel dingen ook wel persoonlijk aan?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 15:25

@Goof, de leidinggevende weet ervan, maar die laat het zo, helaas. De mensen van de bouwplaats hebben het nu zelf aangegeven bij hun leidinggevende dat ze het er niet mee eens zijn dat er iemand als uitvoerder staat die dit eigenlijk helemaal niet kan. Is allemaal in overleg gegaan met mijn vriend.

@AnitaMaykaBB, bedankt! Ik had het idee dat ik het misschien echt te veel op me nam, maar ik ben dus niet de enige. Hij belt mij heel vaak (dagelijks) om zijn zegje te kunnen doen, vroeger belde hij nooit, dus wel een teken dat ook hij zijn verhaal even kwijt wil.

@Dieselpaard, hij trekt de dingen zeker niet persoonlijk aan. Het word ook niet persoonlijk op hem gericht, maar hij moet vaak zoveel regelen in zo'n korte tijd, en dat lukt dan vaak niet waardoor hij dus gefrustreerd raakt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:33

Wat vervelend en wat herkenbaar!!!
Ik zit ook in de bouwwereld en uitvoerder is volgens mij zo'n beetje de rotste baan die je er kunt treffen.......
Een van onze monteurs heeft het geprobeerd maar heeft er zelfs hartklachten aan over gehouden... Hij gaf ook aan 'Dat ik een schild moet vormen tussen opdrachtgevers en ons bedrijf, prima, maar dat ik zó moet strijden met/tegen onze eigen mensen....'
Dat je vriend z'n leidinggevende het prima vind zo, 'snap' ik want er is op een andere manier haast geen uitvoerder te vinden -O-
Het grote nadeel is dat jouw vriend daar dus de dupe van is.
Het is zo balen dat hij bang moet zijn of zijn contract wel verlengd gaat worden... Anders zou hij aan moeten geven dat hij of zijn oorspronkijke functie weer gaat invullen of zich anders genoodzaakt voelt ziek te melden.
Want even wat anders, krijgt hij ook betaald naar deze functie??

Kan me heel goed voorstellen wat dit met jou doet ook!! :(:)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:40

Een gesprek aangaan met zijn leidinggevende is inderdaad de oplossing.

Daarbij rekening houden met het volgende: of zijn leidinggevende is heel dom (die had al lang in moeten grijpen als je vriend het zo slecht doet), of je vriend doet het gewoon heel erg goed.

Die gasten op de werkvloer zijn wsl. hartstikke jaloers op je vriend, die hadden dat baantje misschien wel willen hebben en nu krijgt zo'n jochie van kantoor dat baantje.

Het gesprek met de leidinggevende moet hij positief ingaan, vooral niets zeggen over de negatieve kanten en ook niet zeggen dat hij het niet meer aan kan. Hij kan het beste aangeven dat hij heel blij is met deze kans en heel dankbaar is dat ze hem deze kans geven, maar dat hij op de werkvloer toch wat negatieve reacties krijgt en daarom zijn werkzaamheden wil laten evalureren oid. Daarbij aangeven dat hij toch wel in het ondiepe is gegooid en hij hiervoor ook niet is aangenomen. Doordat hij niet goed genoeg is begeleid wil hij graag dat een ervarener iemand meekijkt of hij het goed doet en waar nog verbeteringen mogelijk zijn.

Ik vind dat jij hem heel goed opvangt en heel goed rekening met hem houdt, dat is liefde. Blijf hem vooral steunen, maar laat hem niet zo aanmodderen anders gaat zijn gezondheid eraan en misschien wel jullie relatie. Is er misschien binnen het bedrijf een maatschappelijk werker of iemand anders die hij vertrouwt waar hij mee kan praten?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:23

@Kentaro, het is echt verschrikkelijk! Ik ken mijn vriend heel goed en ik heb hem nog nooit zo gezien... Hij heeft echt een "dikke huid" dus hij kan echt wel wat hebben (in tegenstelling tot mij, ik zou dit na 2 dagen al gehad hebben waarschijnlijk). Dus dat hij nu zo, geeft wel aan wat een kl*tebaan het is. Hij is nu in dienst van een detacheringsbureau, dus zijn loon blijft gelijk, hij heeft een oplossing om meer betaald te krijgen, maar de ga ik niet zo op internet kwakken. Maar wat dat betreft krijgt hij wel meer betaald.
@Benita, het gesprek met zijn leidinggevende gaat het gewoon niet worden. Hij heeft op zijn werk de persoon die officieel de taak van uitvoerder heeft al veel bij geuit en die wil dolgraag ruilen, maar dat wil de leidinggevende gewoon niet. Hij heeft zijn vader als vertrouwenspersoon en ik snap wat je bedoelt met het niet laten aanmodderen, maar ik kan weinig meer doen dan dat ik nu doe... Ik kan hem moeilijk niet naar zijn werk laten gaan etc.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:26

Kan hij niet met het detacheringsbureau praten dan???
Hoe langer hij zo door gaat, hoe langer het zal duren voor hij weer helemaal de oude is!
(en precies wat je zegt, ik zou dit nog geen dag vol houden....)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 17:06

@Kentaro, ik wil me er niet te veel mee bemoeien, want hij word er alleen maar moeier en chagrijniger van, dus dat van het detacheringsbureau nog niet voorgesteld, zal ik volgende week even doen. Zaterdag moet hij voetballen en als ze gelijk spelen of winnen zijn ze kampioen, dus dan kan hij lekker zijn hoofd leegmaken, dus dan zal ik hem er niet mee lastig vallen.

Verder heb ik net mijn schoonvader gesproken, die gaat vanavond ven met hem zitten en praten. Dat hij echt moet oppassen en rustig aan moet doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:11

Het is heel simpel, of je vriend pakt zijn ballen bij elkaar en gaat goed in gesprek met leidinggevende, of hij zit straks met een burn out thuis.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:30

Benita schreef:
Een gesprek aangaan met zijn leidinggevende is inderdaad de oplossing.

Daarbij rekening houden met het volgende: of zijn leidinggevende is heel dom (die had al lang in moeten grijpen als je vriend het zo slecht doet), of je vriend doet het gewoon heel erg goed.

Die gasten op de werkvloer zijn wsl. hartstikke jaloers op je vriend, die hadden dat baantje misschien wel willen hebben en nu krijgt zo'n jochie van kantoor dat baantje.

Het gesprek met de leidinggevende moet hij positief ingaan, vooral niets zeggen over de negatieve kanten en ook niet zeggen dat hij het niet meer aan kan. Hij kan het beste aangeven dat hij heel blij is met deze kans en heel dankbaar is dat ze hem deze kans geven, maar dat hij op de werkvloer toch wat negatieve reacties krijgt en daarom zijn werkzaamheden wil laten evalureren oid. Daarbij aangeven dat hij toch wel in het ondiepe is gegooid en hij hiervoor ook niet is aangenomen. Doordat hij niet goed genoeg is begeleid wil hij graag dat een ervarener iemand meekijkt of hij het goed doet en waar nog verbeteringen mogelijk zijn.

Ik vind dat jij hem heel goed opvangt en heel goed rekening met hem houdt, dat is liefde. Blijf hem vooral steunen, maar laat hem niet zo aanmodderen anders gaat zijn gezondheid eraan en misschien wel jullie relatie. Is er misschien binnen het bedrijf een maatschappelijk werker of iemand anders die hij vertrouwt waar hij mee kan praten?

Dit is de juiste insteek. En de zaken die uit dat gesprek voortkomen op papier laten zetten. Een dergelijke pro-actieve, zelfkritische en eerlijke houding wordt meestal wel gewaardeerd. Wil de leidinggevende niet mee, dan ook dit op papier vastleggen, zodat je vriend later niets verweten kan worden als contractverlenging ter tafel komt. Veel sterkte, voor je vriend is dit zwaar, maar voor jou als partner ook zeker geen pretje. :(:)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:19

Hoe gaat het nu op je vriend z'n werk??

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 10:10

@Kentaro, wat lief dat je het vraagt! Het gaat wel al wat beter nu. Ze hebben maandag met iedereen een gesprek gehad. Dus de leidinggevende, werkvoorbereider, uitvoerder die normaal bij deze mannen is, mijn vriend en alle bouwvakkers. Uit dit gesprek bleek dat ze geheel op schema lopen. Er viel bij iedereen dus een flinke last van de schouders dus ging het wat beter. Nu hebben ze weer wat tegenslagen waardoor mijn vriend weer het pispaaltje is helaas. De uitvoerder die er normaal gesproken is, kwam gisteren langs en heeft even een flinke uitbrander gegeven aan de voorman. Hij staat er nu dus weer redelijk positief in, gelukkig.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:44

Wat fijn te horen dat het wat beter gaat nu!!
Hij zit nu dus alleen nog wel in de functie die hij eigenlijk helemaal niet wil?! Is er al zicht op of en zo ja wanneer hij weer in zijn eigen functie verder kan??

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:19

Mijn vriend is ook uitvoerder en zegt inderdaad ook dat dit voor een nieuwkomer een zware baan is! Mijn vriend is echt bikkelhard en laat zich ook niet wat zeggen door de rest maar zelfs hij zegt nog dat dit een zware baan is. Volgens mijn vriend is de enige oplossing even heel goed laten weten dat jíj de uitvoerder bent en hun gewoon simpel zat hebben te luisteren.

Ik weet dat dit heel makkelijk klinkt maar ik denk echt dat jouw vriend voor nu vooral veel te lief is. :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:56

@ Kentaro, einde vban de maand is dit project af en mag hij weer achter zijn geliefde bureautje gaan zitten :).

@Petrichor, ik ken mijn vriend en ik weet ook wel dat hij dit doet hoor. Hij laat ook wel zien wie er de baas is, maar hij is er ook 1tje van "de vrede bewaren". Hij heeft er daarom wat meer moeite mee, zeker omdat hij natuurlijk ook nog eens niet in zijn officiele functie zit ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:29

En, hoe gaat het nu??
Zit hij ook echt weer op zijn eigen plek??