foutbalken in excel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

foutbalken in excel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:21

Hopelijk kan iemand me hier helpen, ik kom ondertussen bijna gek van mijn excel. _-:(

Voor een opdracht voor school moeten we oa een excelbestand maken met grafieken die we verkregen hebben uit eerder bekomen gegevens. Op de grafieken moeten ook foutbalken staan.
Ik heb dus een kolomgrafiek gemaakt van 2 kolommen (naast elkaar) en hierop foutbalken op aangebracht. Nu wil ik een bepaalde waarde geven aan mijn foutbalken, maar telkens als ik dit doe wordt deze waarde gebruikt voor de 2 foutbalken (van de 2 kolommen) en ik wil dus een verschillende waarde voor foutbalk 1 en voor foutbalk 2. Hoe doe ik dit? De 2 kolommen staan in dezelfde grafiek (en dit moet ook zo blijven), waardoor ze dus telkens dezelfde waarde aannemen en dat is nu juist hetgeen ik niet wil. Mijn broer zei dat er ergens een knop was om de 2 kolommen van elkaar los te koppelen zodat ik aan beiden foutbalken een andere waarde kon geven, maar hij wist niet meer precies hoe je dat moest doen.

Moest iemand me kunnen helpen, eeuwige dankbaarheid!

C_estmoi

Re: foutbalken in excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:11

je kan bij foutbalken toevoegen klikken op 'meer opties' oid, helemaal onderaan kun je kiezen voor de optie 'aangepaste waarde'
Je kan meerdere cellen selecteren voor de waarden:
zorg dat je in je excel documentje verschillende kolommen hebt voor waarde grafiek en error, waarbij iedere rij één kolom van je staafdiagram wordt, dan kan je gewoon de kolom met 'error' waarden selecteren voor zowel positieve als negatieve foutmarge
Ik heb nu even geen excel tot m'n beschikking dus kan het even niet precies voor je opzoeken, mocht t vanavond nog niet gelukt zijn dan kan ik dan wel voor je kijken, hoop dat het zo ook gaat :)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:15

Ja ik begrijp wat je bedoelt, dat had ik ook al geprobeerd. Dan kan ik inderdaad een bepaalde waarde aan men foutbalk geven maar als ik dit doe hebben mijn beide foutbalken dezelfde waarde. Ik kan bij de 'aangepaste waarde' geen 2 verschillende waarden ingeven voor men 2 kolommen, enkel een positieve en negatieve waarde die dan hetzelfde is voor beide kolommen.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:06

dat moet wel kunnen, als je voor positieve/negatieve foutwaarde meerdere cellen tegelijk selecteert. Maar als dat niet werkt weet ik het ook niet, want bij mij gaat dat wel altijd goed :P

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 19:34

Ik kan inderdaad wel een andere waarde selecteren voor de positieve foutwaarde dan voor de negatieve foutwaarde maar dat is niet het probleem. Ik heb 2 foutbalken in 1 grafiek (grafiek bestaat uit 2 kolommen, dus elke kolom heeft een foutbalk) staan en deze foutbalken moeten elk een andere waarde hebben, ze moeten dus niet beiden een andere positieve foutwaarde hebben dan de negatieve foutwaarde. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :P

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:54

haha ja ik snap wel wat je bedoelt, maar als je de foutwaarden moet opgeven, dan klik je op het vlak waar je positieve foutwaarde moet invullen, en vervolgens selecteer je méérdere cellen in excel (dus in jouw geval 2 cellen, met ieder de foutwaarde voor 1 kolom). Dat doe je ook voor de negatieve foutwaarde en dan zou het goed moeten komen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:57

Oh my God, het is gelukt! Zo simpel was het dus :D Ik ben echt een leek met excel, heel erg bedankt!!

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:13

hahaha heel goed :P Ik wou zeggen, zou toch zweren dat het bij mij wél op die manier kan xD