Toeslagspartner, wanneer ben ik dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Toeslagspartner, wanneer ben ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:54

Hallo bokkers,

Ik kan het niet goed vinden, en het is mij ook heel onduidelijk.
De situatie:
Mijn vriend woont momenteel op plaats x in een studentenappartement, betaalt alles zelf.
Hij wil verhuizen. Hij is geen student meer en wordt volgend jaar juni eruit gegooid, dus het begint maand per maand ook te dringen.
Ik kom bij hem in wonen.

Nu had ik de huurtoeslag berekend voor 2 personen (http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/).

Alleen krijgt hij iets van 150 euro huurtoeslag. Als ik aanvink dat hij een toeslagpartner heeft (ik), met een inkomen van 0 (momenteel geen werk) krijgt hij 250 euro.
Maar, nu zocht ik op of ik wel echt zijn toeslagpartner ben. (http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... ?jaar=2014)

Daar komt het er op neer (we hebben geen kinderen enz enz) dat alleen als wij samen "eigenaar zijn van de woning waarin we wonen" ik toeslagpartner ben.

Maar wat betekent dat? We huren namelijk een woonruimte, geen koopwoning. Vanaf wanneer ben ik eigenaar?
Het is mij echt een raadsel en er is ook geen definitie van "eigenaar" te vinden.
Wie kan mij wat meer informatie verschaffen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:55

Dat ben je niet. :P

Toeslagpartner = iemand met samenlevingscontract/huwelijk.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:57

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:02

De regels omtrent toeslagpartners zijn veranderd. Je bent op basis van de informatie die je geeft inderdaad geen toeslagpartner. Dat betekend dat jullie de overige toeslagen (bijv zorgtoeslag) apart blijven ontvangen op basis van jullie eigen inkomen.

Wel ben je medebewoner voor huurtoeslag. Heb je dit ook ingevuld bij de proefberekening?
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 01-05-14 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:40

@upendo dat is dus niet meer zo.

@Bubsj, hoe zit dat dan? Ik kan dat nergens aangeven dat ik medebewoner ben, of kijk ik daar helemaal overheen?

Edit: even op de belastingsdienstsite gekeken. Daar komt inderdaad dus uit dat ik medebewoner ben dan. Maar, wat betekent dit voor de huurtoeslag? Dat is mij echt onduidelijk. In het berekenen van de huurtoeslag kan ik dat ook niet aangeven.

upendo

Re: Toeslagspartner, wanneer ben ik dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:42

In jouw geval is dat wel zo. ;) :Y)

Je woont bij iemand in, als jij niet aan de voorwaarden uit het lijstje in de link voldoet ben je simpelweg geen toeslagpartner.

Zou wat zijn als dat wel zou kunnen. Dan zouden al mijn huisgenoten hier een toeslag voor het hele huis kunnen aanvragen.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:43

Ik weet niet 100% hoe het zit, maar wij zijn pas vanaf 2013 toeslagpartners omdat we in 2013 getrouwd zijn. We wonen dit jaar al 4 jaar samen maar dus nooit eerder toeslagpartner geweest. Hypotheek heeft altijd alleen op de naam van mijn man gestaan dus ondanks het feit dat ik wel bij hem woonde, was ik door de veranderde regels niet meer zijn partner. Eerder gold het nl als je minimaal zo lang samenwoonde.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:45

Nachtlampje schreef:
Edit: even op de belastingsdienstsite gekeken. Daar komt inderdaad dus uit dat ik medebewoner ben dan. Maar, wat betekent dit voor de huurtoeslag? Dat is mij echt onduidelijk. In het berekenen van de huurtoeslag kan ik dat ook niet aangeven.

Als je het programma van de proefberekening verder invult krijg je op den duur de vraag of er ook medebewoners zijn. Dit is pas verderop, nadat je de gegevens van de woning (huurprijs) hebt ingevuld.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:49

je bent pas toeslagpartner als je gezamelijk belastingaangifte doet. dit gaat vaak samen met trouwen/samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap.

Als je op mijntoeslagen.nl invult dat je samen gaat wonen en dan de vragen invult dan geeft hij vanzelf aan dat jullie geen toeslagen partners zijn.

Ik denk ook dat als jij invult bij hem dat hij een partner heeft met 0 inkomsten en hij krijgt daardoor 100 meer je dit aan het eind van de rit terug mag betalen want jullie zijn dus officieel geen partners.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:50

Ah! Dankjewel, ik heb het gevonden. Stom dus gewoon, helemaal overheen gekeken.

Best wel positief, we komen dan zelfs 20 euro hoger uit in huurtoeslag (270!).

Heel erg bedankt voor je hulp Bubsj en anderen!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:58

Ik heb hier laatst ook naar gekeken idd ivm eventueel samenwonen. Ik vroeg me nog iets af, misschien weet een van jullie dat ook?
Wie krijgt de huurtoeslag? Ik neem dat als 1 van de 2 maar 23 jaar en ouder is dat die het dan krijgt. En als je allebei ouder dan 23 bent, allebei de helft ofzo?
Niet dat het veel uitmaakt, want uiteindelijk wordt het toch gebruikt voor de huur, maar was gewoon nieuwsgierig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:09

Als het goed is krijgt één van de twee (de aanvrager) de huurtoeslag.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:38

ik neem aan dat dat dan de hoofdbewoner zou zijn????