Erfafscheidings’perikelen’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Erfafscheidings’perikelen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:26

Nee, geen smeuïg verhaal dat ik een probleem heb met mijn eigen erfgrens icm mijn buren. :+ Maar wel het volgende: Vrijwel dagelijks rijd ik langs 2 twee-onder-één kappers. Dit waren/zijn opknapwoningen. De een staat de koop, de ander is vorig jaar verkocht en inmiddels opgeknapt. Elke keer dat ik er langs kwam heb ik het dus beetje bij beetje zien veranderen. Uitbouw, andere kozijntjes, verfje, een ditje en een datje. Sinds een goeie week staat er nu ook een joekel van een tuinhek. Klein detail.. De bewoners hebben dit niet op de erfgrens gezet, maar op de grond van de buren (het huis dat nog te koop staat dus). En dat is ook echt heel duidelijk te zien. De huizen hebben een diepe achtertuin en een behoorlijke voortuin.

Wettelijk gezien mag dit dus niet :D Een erfafscheiding hoort verdeeld over de erven te staan en beide eigenaren horen hier aan mee te betalen. Nu is het ene huis nog niet verkocht en ik vermoed dat de makelaar er ook niet vaak komt. De makelaar kan hier dus wat van zeggen en zelfs (namens verkopende partij) eisen dat ze het verplaatsen. Doet de makelaar dit niet, dan kan de nieuwe bewoner dit eisen. Tenzij die er niks van zeggen, maar bij elke volgende nieuwe eigenaar kun je dit gezeur hebben. Tenzij 20 jaar lang niemand er wat van zegt :+

Ik verwonder mij dus eigenlijk dagelijks als ik er langs rijd. En ergens denk ik waarom eigenlijk? Het is mijn huis niet, ik heb er ook geen interesse in om het te kopen. Maar omdat ik er dagelijks langs rijd gewoon toch ‘iets’ gekregen met het project. Het gaat verdikkeme om zo’n 10cm dat het hek opzij gezet zou moeten worden, maar dan wel over zo’n dik 20 meter tuin. Als je zo’n hek neerzet, in afwachting van je nieuwe buren, ga je toch niet zo flauw doen om 10cm meer tuin te hebben :') Zet het gewoon netjes in het midden en je heb nergens last van :=

Erfgrensperikelen komen trouwens vaker voor de rechter dan je denkt en zorgen ook geregeld voor flinke ruzies. Denk maar aan een boom van de buren wiens takken (en vruchten en noem maar op) bij jou op je erf terecht komen. Het neerzetten van spullen op de grond van een ander (als je bijv. naast je huis nog een klein strookje grond hebt dat volgens kadaster bij jouw huis hoort, maar te klein voor een hek). Het plaatsen van een raam in een muur dat ‘uitkijkt’ over de tuin van een ander. Enz. enz. :+
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-05-14 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:31

Dat klinkt inderdaad erg onfatsoenlijk.... en dat is het ook als het inderdaad zo is dat die grond niet van hen is.

Vooral ook omdat je dus als geïnteresseerde in het te koop staande huis, dat dan ook ziet en meteen al een probleem met de buren hebt eigenlijk. Niet echt aantrekkelijk voor de verkoop -O-

Anoniem

Re: Erfafscheidings’perikelen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:34

Eerst eens het Kadaster raadplegen, weet jij hoe de erfafscheiding is????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:43

Ja morganlefay. Dat weet ik.. :+ Anders had ik dat er wel bijgezet :+

Sterker nog anders had dit hele topic niet bestaan, denk ik zo ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:47

Wat apart!? Met welk idee zouden ze dat dan gedaan hebben?!?! je richt toch ook je tuin in naar je afscheiding, dus dan moeten ze straks niet alleen het hekwerk verplaatsen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:51

Mooi, krijgt de koper vanzelf wel een probleem als het ander huis verkocht wordt en de nieuwe eigenaar merkt dat de buren aan landjepik hebben gedaan

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:52

Hebben ze serieus het hek 10 cm over de erfscheiding geplaatst? Wat levert die 10 cm nu op :+? Passen de tuinmeubelen dan net iets beter of zo?

Ik vind het wel 'dom' van die mensen, ik kan me niet voorstellen dat de afscheiding pas na 20 jaar opvalt, en dat het hek dus verplaatst moet worden. Of zullen ze het niet geweten hebben?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:53

Ook een lekker begin als buren van een twee-onder 1 kap.... :P

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:50

Waarschijnlijk hoopt de nieuwe eigenaar van het huis dat de andere eigenaar (die nog moet komen) dat deze er geen probleem van maakt.
Maar plaats eens een foto, ik ben erg benieuwd hoe dit eruit ziet :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:01

_San87_ schreef:
Hebben ze serieus het hek 10 cm over de erfscheiding geplaatst? Wat levert die 10 cm nu op :+? Passen de tuinmeubelen dan net iets beter of zo?

Het begint vaak met 10 cm, daarna 20.... 30.....

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:38

Dit is zo'n typisch ik ben als eerste en ik pak wat ik pakken kan verhaal. Ach ja, gezeik zullen ze er ongetwijfeld wel over krijgen, zeker als het voorbijgangers al opvalt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:45

Het hekwerk is ongeveer 10cm breed. Effectief zou het dan eigenlijk 5 cm opgeschoven moeten worden zodat het op de erfgrens komt.

Ik ga geen foto maken, omdat ik dan echt pal voor het huis moet staan. Bovendien hoop ik eigenlijk hier meer een informatieftopic van te maken. Het is idd wel een interessante vraag of mensen die op de huizenmarkt zijn dit weten (op de grens, samen betalen en verjaring na 20 jaar enz. enz). Maar ik heb een schets gemaakt.

Ik bedenk mij trouwens nu net een soort van gelijke situatie ook bij dit huis. Voor de huizen ligt een sloot met een oprit. Een oprit die gedeeld moet worden en circa anderhalve auto breed is. Hadden ze van de winter driekwart volgestort met grind en een (soort van) hekwerk neergezet. Met als resultaat dat het te koopstaande huis nog 1/3 over had van die oprit. Dat mag natuurlijk ook niet. Deze situatie is opgelost, want er is een 'eigen' oprit gekomen.

Er is dus ook een aanbouw aan de achterkant, ik kan dat niet zien. Maar je moest eens weten hoeveel aanbouwtjes er over 't grensje gaan. Dat wordt toch knap lastig als je als buur zijnde besluit ook een aanbouw te willen.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:47

Tsja dat heb je als je buren hebt. Bij ons wouden ze een schuur achterin de tuin neerzetten waar ze aan auto's kunnen knutselen. Maar die schuur moest wel een meter op onze grond, anders konden ze niet met auto's naar achter rijden. En ohja dat rijden naar achter is ook over een deel van onze grond. Ze vroegen het netjes, met tekening en alles. Maarja wie gaat er nou akkoord geven op een schuur van iemand anders die een meter op jouw grond komt? Ik denk eerlijk gezegd niemand.

Nouja oke prima, jammer dat het niet mocht, maar ze gingen er toch een schuur neerzetten op hun eigen grond. Toen de bouwvakkers begonnen werden er van die paaltjes in de grond gezet voor de afmetingen. En ja je raad het al, een meter op onze grond. Daar hebben we dus een stokje voor gestoken. En van lieve vriendelijke buren hebben we nu opeens buren die echt met alles dwarszitten (lees; paar keer per jaar dezelfde spijkers in onze autobanden, lekgestoken fietsbanden bij ons huis, scheur van 30cm in trampoline... Ik heb zelfs de buurman snachts betrapt in onze tuin toen hij bezig was met het lostrekken van de klimop op de schutting )

Dus doe mij maar een boerderijtje zonder buren :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:48

Citaat:
Een erfafscheiding hoort verdeeld over de erven te staan en beide eigenaren horen hier aan mee te betalen.

Dat laatste klopt niet.
Wel is het zo als de afscheiding precies op de grens staat de beide buren eigenaren zijn (ook al heeft er maar 1 voor alles betaald).
Vandaar dat in gevallen dat de buren niet mee willen betalen het hek/schutting op eigen grond wordt gezet om te voorkomen dat hij automatisch van de buren is.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:50

Citaat:
Een erfafscheiding hoort verdeeld over de erven te staan en beide eigenaren horen hier aan mee te betalen.

Dat hoeft niet, als je tegen de erfgrens aanbouwt, mag je zelf weten wat je neerzet, rekening houdend met de regels, wetten en overige bepalingen. De buren kunnen hier gewoon tegenaan kijken of zelfs aan hun zijde een erfafscheiding bouwen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:52

Bijzonder, het lijkt alsof de bewoners het voordeel van het te koop staande huis dachten te nemen. Alhoewel het nu voor hun misschien als voordeel is, over een tijdje vast niet meer :').
Ik snap zulke mensen ook niet.

Een vriend van mij heeft een jaar terug gemeentegrond overgekocht, daar waren ze echt mega streng met de afscheiding. Hij moest foto's sturen en ze kwamen controleren. Bleek dus dat-ie er welgeteld 1 cm (!!) overheen zat, kon die dus alles opnieuw gaan plaatsen :=. En het was geen kwade opzet, verkeerd uitgemeten omdat het uiteindelijke hek iets breder was dan het hek waarbij hij de berekeningen had gemaakt.

Mijn magnoliaboom staat in mijn voortuin, maar ik denk dat de helft van de boom boven de tuin van mijn buren hangt. Ik snoei/knip 'm elk jaar wel bij, maar zij vinden ze boom net zo mooi als ik, dus mag er niet teveel van weghalen :'). Als "dankjewel" doe ik meestal hun tuin ff schoonvegen nadat de meeste bloemen zijn uitgebloeid. Leven en laten leven :). En niet stiekem stukjes van elkaar af pikken als niemand er wat van kan zeggen :').

Brainless: Tussenstuk is toch vaak wel gedeeld door beide partijen?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:53

Kleemans schreef:
Tsja dat heb je als je buren hebt. Bij ons wouden ze een schuur achterin de tuin neerzetten waar ze aan auto's kunnen knutselen. Maar die schuur moest wel een meter op onze grond, anders konden ze niet met auto's naar achter rijden. En ohja dat rijden naar achter is ook over een deel van onze grond. Ze vroegen het netjes, met tekening en alles. Maarja wie gaat er nou akkoord geven op een schuur van iemand anders die een meter op jouw grond komt? Ik denk eerlijk gezegd niemand.

Nouja oke prima, jammer dat het niet mocht, maar ze gingen er toch een schuur neerzetten op hun eigen grond. Toen de bouwvakkers begonnen werden er van die paaltjes in de grond gezet voor de afmetingen. En ja je raad het al, een meter op onze grond. Daar hebben we dus een stokje voor gestoken. En van lieve vriendelijke buren hebben we nu opeens buren die echt met alles dwarszitten (lees; paar keer per jaar dezelfde spijkers in onze autobanden, lekgestoken fietsbanden bij ons huis, scheur van 30cm in trampoline... Ik heb zelfs de buurman snachts betrapt in onze tuin toen hij bezig was met het lostrekken van de klimop op de schutting )

Dus doe mij maar een boerderijtje zonder buren :j

Dat is echt ziek gewoon -O-

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:54

Kleemans, wat een ontzettende rot situatie!! Zoiets kan je woon'plezier' totaal verknallen -O- Mega kinderachtig zeg! Maar jullie zitten er wel mooi mee.

mijn collega heeft jaren terug met een aantal buren een uitbouw geplaatst. 1 wilde toch net even groter dan dat mocht... Werd tijden later 'ontdekt' door een BOA en ze hebben het dus mooi naar de juiste maat moeten brengen! Daar ben je dan lekker mee....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:54

AngeliqueB schreef:
Dat hoeft niet, als je tegen de erfgrens aanbouwt, mag je zelf weten wat je neerzet, rekening houdend met de regels, wetten en overige bepalingen. De buren kunnen hier gewoon tegenaan kijken of zelfs aan hun zijde een erfafscheiding bouwen.

Dan is het ook geen erfafscheiding als het op je eigen grond staat. :+ En idd ook dan mag je niet zomaar alles neer knallen. 20 eiken ter versiering zou je in principe kunnen vergeten.

Het kadaster:
Citaat:
Is er nog geen afscheiding of afsluiting? Dan is het gebruikelijk dat de kosten voor de afscheiding worden gedeeld. U betaalt 50 procent en uw buurman betaalt 50 procent. Weigert uw buurman mee te werken? Dan kunt u via de rechter eisen dat de buurman de helft betaalt. De afscheiding wordt exact op de erfgrens gebouwd. Stel, het muurtje is 20 centimeter dik, dan staat er 10 centimeter op uw erf en 10 centimeter op de erf van uw buurman. De eigenaren dragen gezamenlijk de kosten.

Je kan wel in gezamelijk overleg bepalen dat 1 buur niet betaald ivm geen geld oid. Maar in feite dien je gezamelijk de afscheiding te betalen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-05-14 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:55

als ik interesse had dan moest dit eerst opgelost zijn eer ik er ging wonen. waarschijnlijk heeft de makelaar het niet gezien en anders is hij stom er niks aan te doen.

en de bewoners zijn dom wat dit gaat hun meer geld en tijd kosten.

en 10 cm kan soms best veel zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:56

Ik heb er zelf geen verstand van maar als het mogelijk is om de afscheiding op eigen terrein te zetten als de buren niet meewerken, houdt dat dan ook niet in dat als de afscheiding bij de buren staan, het ook eigendom is van de buren? In dat geval zouden de nieuwe bewoners de schutting gewoon als stookhout mogen gebruiken namelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:57

Jeetje Kleemans :n , de buren bij mijn ouders hebben ook een wat cm ingepikt maar ze hebben genoeg en er vrede mee en de buren hebben al weinig dus goedgezind zijn ook wel ok buren :)

En bij mijn huis heb ik geen tuin :P

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:00

Gewoon een tijdje langs blijven rijden, als dat huis een keer verkocht is zie je vanzelf of het hek blijft staan of opzij gezet word.... of je ziet een keer ruzieende buren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:01

Christiene schreef:
Gewoon een tijdje langs blijven rijden, als dat huis een keer verkocht is zie je vanzelf of het hek blijft staan of opzij gezet word.... of je ziet een keer ruzieende buren :')

Zolang er geen grote ruzie komt , anders zie je het wel op tv :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:03

:') Bonje bij de buren :D

Yessy schreef:
houdt dat dan ook niet in dat als de afscheiding bij de buren staan, het ook eigendom is van de buren? In dat geval zouden de nieuwe bewoners de schutting gewoon als stookhout mogen gebruiken namelijk :D

Dat is eigenlijk wel een goeie ja. Zover reikt mijn juridische kennis niet (als in wat als dit voor de rechter zou komen 'Mijn buren hebben ons hek opgestookt), maar als je het onroerend en roerend goed koopt zou je idd kunnen stellen dat dát hek dan van de buren is geworden. Alle planten en opstal e.d. is immers ook je eigendom geworden. Bij dit huis zal geen lijst van zaken zijn. Ik denk alleen niet dat dát weer een goeie binnenkomer is. :=

Dat verhaal van Kleemans vind ik trouwens ook behoorlijk asociaal.. :=