Wajong en vakantiewerk, iemand?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Wajong en vakantiewerk, iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 21:50

Hoi iedereen!

Doordat ik PDD-NOS heb ben ik op mijn 18de aan een Wajong gekomen. Toen vond ik het wel leuk dat ik zomaar geld kreeg (je wordt 18...), intussen heb ik het voor elkaar dat ik netjes een opleiding volg en wil ik er keihard voor vechten om zelf mijn centjes weer te verdienen.
Maar goed, die uitkering heb ik nog en is op dit moment een stukje financiële zekerheid.

Nou doe ik een opleiding in de zorg en daar loop ik ook stage. Om wat meer samenhang te krijgen op mijn CV en omdat ik van mening ben dat ik best wat extra werkervaring kan gebruiken, ben ik op zoek naar vakantiewerk. Ik vind een paar weken vakantie leuk, 7 weken is óók leuk maar wel net iets te lang :D ik moet ritme in mijn dagen houden.

Over dat vakantiewerk gaat ook net mijn vraag en ik kon het op internet niet zo snel vinden: als ik nou plm 2 mnd vakantiewerk doe geef ik dat natuurlijk netjes door. Ik denk ook dat ik dan wat gekort word op mijn uitkering. Allemaal helemaal prima enzo, maar is mijn uitkering daarna weer "goed"? Het vakantiebaantje is dan natuurlijk weer afgelopen.

Met zoveel verschillende mensen op bokt dacht ik: ik stel de vraag hier!
Misschien goed om te weten: ik val in de oude regeling (voor 2010)

piezze

Re: Wajong en vakantiewerk, iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:04

Sorry is dit een serieuze vraag? Ik zeg uitkering opzeggen en net als ieder ander werken voor je geld of studeren met een basisbeurs. Echt ongelooflijk dat dit in Nederland allemaal maar kan. Niet persoonlijk naar jou toe hoor. Ik snap als de mogelijkheden er zijn je die grijpt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:10

Piezze: ze doet toch haar best om te investeren om later haar eigen geld te kunnen verdienen? Alleen niet iedereen kan dat op dezelfde manier. De meeste studenten kunnen een deel bijverdienen en zo hun beurs aanvullen, maar voor sommigen is dat niet haalbaar. Nu een opleiding doen en daarmee in haar werk voorzien is beter dan dat ze nu een klein baantje krijgt maar waarmee ze niet in haar onderhoud kan voorzien.

De regels zijn overigens al meerdere keren veranderd, waardoor dit voor mensen die jonger zijn uberhaupt niet meer opgaat.

TS: ja, dat kan. Je moet dan eerst doorgeven dat je inkomsten veranderen, daarna je loonstrook opsturen, en daarna nog een keer een wijziging doorgeven (terug naar 0 dus.) Zoek ook even naar de rekentool oude wajong, dan zie je de gevolgen van je inkomsten voor je uitkering. En mogelijk moet je ook nog rekening houden met de bijverdiengrens van DUO - want wajong en inkomsten tellen daar allebei voor mee.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:14

Wat Shadow0 aangeeft klopt helemaal!
Je kan en mag gewoon werken. Met de rekentool kan je ook berekenen wanneer je het geld bovenop je uitkering erbij krijgt. Dat is alleen bij een klein bedrag. Uit mijn hoofd zit die grens op zo'n 250 euro. Dan kan een paar uurtjes werken voordeliger zijn dan bv 24 uur werken.

Succes! goed dat je in je toekomst aan het investeren bent. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:17

Gewoon je inkomsten doorgeven TS. En dat die daarna weer 0 zijn.

Als je en opleiding doet krijg je met de nieuwe wajong maar 25% van het minimumloon. Nou ben ik wel benieuwd of dat bij jou anders is? :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:18

Wat super goed dat je zo hard bezig bent om zelf je eigen geld te verdienen! Wat Shadow zegt klopt inderdaad; heel veel succes! :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:23

piezze schreef:
Sorry is dit een serieuze vraag? Ik zeg uitkering opzeggen en net als ieder ander werken voor je geld of studeren met een basisbeurs. Echt ongelooflijk dat dit in Nederland allemaal maar kan. Niet persoonlijk naar jou toe hoor. Ik snap als de mogelijkheden er zijn je die grijpt.

Is dit een serieuze opmerking?

Ts geeft niet voor niets een Wajong uitkering. Juist omdat het nu goed gaat kan ts werken. Dit kan ook ineens omslaan waardoor ze haar Wajong weer kan krijgt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:23

Ik vind het ook heel goed van je! Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen :D Vergeten in mijn vorige post te zetten.

Ben trouwens wel jaloers zeg. Ik krijg waarschijnlijk geen uitkering nu ze strenger zijn geworden terwijl mijn psychiater me op dit moment 100% afkeurt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:28

Gewoon doorgeven ik zit ook net aan tegen die nieuwe regeling kreeg in oktober me wa-jong.
Ik loop nu stage via me wa-jong en op/maat die begeleid mij voor 3 maanden in mei is me laaste maand en dan kan ik waarschijnlijk voor 90% kans daar blijven werken en dan krijg ik ook nog steeds straks als ik werke een gedeelte van me wa-jong als ik het zo begreep.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 01:53

piezze schreef:

sorry, maar , is dit idd een serieuze opmerking?? :roll:
TS doet haar best om er voor te zorgen dat ze dalijk idd in haar eigen onderhoud kan voorzien , iemand zonder issues kan een opleiding volgen en daarnaast nog een baantje bestieren om die opleiding te kunnen financieren, als je een functiebeperking hebt kan dat nog wel eens verrekte lastig worden en er zelfs voor zorgen dat je die opleiding niet eens gaat halen en alsnog weer in een uitkeringssituatie beland.

verder, wat Shadow zegt idd,
wijzigingsformulier kun je downloaden/uitprinten via de site van het UWV

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:07

piezze schreef:

Ja, die vraag is serieus. Ik doe behoorlijk hard mijn best om weer normaal in de maatschappij te functioneren en dat kan ik ook. Ik heb de laatste tijd zoveel drempels moeten nemen dat ik intussen wel zeker weet dat ik met mijn doorzettingsvermogen heel ver kom.

Ik hoorde laatst dat het niet mogelijk zou zijn om een Wajong uitkering te stoppen. Daar ben ik het niet mee eens, maar Wajong is nogal hardnekkig. Die uitkering krijg je omdat je jong arbeidsongeschikt raakt en de professionals zijn het er over eens: als je voor je 17de arbeidsongeschikt bent, kun je niet werken.
Bij de oude Wajong val ik in een heleboel oude regelingen waardoor die situatie zowel een voordeel als een nadeel is.

En ja, ik wil gráág van mijn uitkering af. Het is echt niet leuk om, zelfs als je op de minimumgrens aan inkomsten zit, dingen te moeten weigeren omdat je anders achteruit gaat qua inkomsten.
Ik zou wel een autootje willen, maar dan moet ik nét iets meer verdienen. Dat kan niet, want ik zit al aan de grens (UWV/DUO hanteren andere grenzen, ook fijn). Gevolg is dat ik misschien 200 euro extra wil verdienen, maar ik ruim 500 gekort word.
Dan verdien je dus een deel van je eigen geld *jeeej*, maar heb je wel 300 euro mínder op je bankrekening staan.
Het zou zo fijn zijn als ik dat geld zelf kon verdienen, dan heb je idd die 200 euro meer op je bankrekening zonder te worden gekort.

Verder allemaal heel erg bedankt voor de input! Ik ben me maar aan het oriënteren hoor, waarschijnlijk wordt het niets omdat ik er financieel teveel op achteruit zou gaan. Ik moet dan DUO stoppen, maar als ik dat stop ben ik ook mijn OV kwijt en wordt de reis te duur.

Pff, mag ik een diploma en mijn eigen geld verdienen? Zou een hoop schelen -O-

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:20

Butterfly schreef:
piezze schreef:

Ja, die vraag is serieus. Ik doe behoorlijk hard mijn best om weer normaal in de maatschappij te functioneren en dat kan ik ook. Ik heb de laatste tijd zoveel drempels moeten nemen dat ik intussen wel zeker weet dat ik met mijn doorzettingsvermogen heel ver kom.

Ik hoorde laatst dat het niet mogelijk zou zijn om een Wajong uitkering te stoppen. Daar ben ik het niet mee eens, maar Wajong is nogal hardnekkig. Die uitkering krijg je omdat je jong arbeidsongeschikt raakt en de professionals zijn het er over eens: als je voor je 17de arbeidsongeschikt bent, kun je niet werken.
Bij de oude Wajong val ik in een heleboel oude regelingen waardoor die situatie zowel een voordeel als een nadeel is.

En ja, ik wil gráág van mijn uitkering af. Het is echt niet leuk om, zelfs als je op de minimumgrens aan inkomsten zit, dingen te moeten weigeren omdat je anders achteruit gaat qua inkomsten.
Ik zou wel een autootje willen, maar dan moet ik nét iets meer verdienen. Dat kan niet, want ik zit al aan de grens (UWV/DUO hanteren andere grenzen, ook fijn). Gevolg is dat ik misschien 200 euro extra wil verdienen, maar ik ruim 500 gekort word.
Dan verdien je dus een deel van je eigen geld *jeeej*, maar heb je wel 300 euro mínder op je bankrekening staan.
Het zou zo fijn zijn als ik dat geld zelf kon verdienen, dan heb je idd die 200 euro meer op je bankrekening zonder te worden gekort.

Verder allemaal heel erg bedankt voor de input! Ik ben me maar aan het oriënteren hoor, waarschijnlijk wordt het niets omdat ik er financieel teveel op achteruit zou gaan. Ik moet dan DUO stoppen, maar als ik dat stop ben ik ook mijn OV kwijt en wordt de reis te duur.

Pff, mag ik een diploma en mijn eigen geld verdienen? Zou een hoop schelen -O-

Ik zou nog even kijken hoe het zit met duo als het om de zomervakantie gaat. Volgens mij heb je dan sowieso geen ov en krijg je alleen stufi als je de overbrugging aanvraagd

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:25

Ik heb totaal geen verstand van Wahjong of andere uitkering, maar wel even dit:

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ Top dat je er op deze manier mee om gaat!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:27

Xjosee schreef:
Ik zou nog even kijken hoe het zit met duo als het om de zomervakantie gaat. Volgens mij heb je dan sowieso geen ov en krijg je alleen stufi als je de overbrugging aanvraagd

Dat is niet juist, alleen als je stopt met je opleiding afloopt in juni en je in september verder gaat met een andere opleiding.
Maar zolang je opleiding doorgaat heb je gewoon stufi en ov, ook in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:31

Ik werk ook bij met mijn wajong , het is maar 4 uur per week (vaak loopt het uit , post is onvoorspelbaar) . Ik heb in december veel gewerkt met kerst en ze kloten echt waar , ik stuur elke maand mijn loonstrook op en krijg altijd eerst de helft en kan alles net betalen terwijl ik op de rest wacht. Dus ik zou er dan goed achteraan bellen want ze zijn niet zo slim daar :')

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:54

Shadow0 schreef:
Xjosee schreef:

Dat is niet juist, alleen als je stopt met je opleiding afloopt in juni en je in september verder gaat met een andere opleiding.
Maar zolang je opleiding doorgaat heb je gewoon stufi en ov, ook in de zomer.

Ik heb het even opgezocht. Heb inderdaad gezien dat stufi doorloopt. Het ov ligt aan welk abonnement je hebt. In de zomer heb je bij een weekabonnement alleen de hele zomer korting. Bij een weekend abonnement reis je in het weekend gratis en de rest betaald.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:57

piezze schreef:

Ja joh Tuurlijk. Iedereen die een uitkering ontvangt doet dit voor zijn lol. Tijd dat je je eens gaat inlezen in iemand met PDD NOS of een andere autistische stoornis.