Aan alle tweetalige bokkers..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Aan alle tweetalige bokkers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 18:13

... mijn levensvraag. :')

Als je tweetalig bent opgevoed, bijvoorbeeld Turks talig en Nederlands talig en je kunt beide talen vloeiend spreken, in welke taal denk je dan? :+ Of denk je dan 'gemixt' en is het een groot rommeltje in je hoofd? :P

Ik wil dit al zo lang weten, iemand die mij van mijn "plafond-staren" kan afhelpen? _O-
Laatst bijgewerkt door Giolli op 30-04-14 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Irisx94

Re: Aan alle tweetalige bokkers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:14

hahah, dat vraag ik mij eigenlijk ook wel af :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:14

Giolli schreef:
... mijn levensvraag. :')

Als je tweetalig bent opgevoed, bijvoorbeeld Turks talig en Nederlands talig en je kunt beide talen vloeiend spreken, in welke taal denk je dan? :+ Of denk je dan 'gemixt' en is het een groot rommeltje in ne hoofd? :P

Ik wil dit al zo lang weten, iemand die mij van mijn "plafond-staren" kan afhelpen? _O-

Nederlands

Set_Elkol

Re: Aan alle tweetalige bokkers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:15

en dromen dan? :D

ItsMe2

Geldt dialect ook als een taal? ;) :P.
Ik denk in het dialect, spreek veel dialect, en droom vaak ook in het dialect ;)

Vero

set_elkol schreef:
en dromen dan? :D

Geen idee maar ik antwoordde net voor mijn vriendin want we zitten nu samen op bokt haha

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:16

eindelijk iemand met de zelfde vraag. ik volg ff :')

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:16

Ik denk & droom( :') ) altijd gewoon Nederlands, maar ben wel 2 talig opgevoed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:17

Ik denk dat dat ligt aan de taal die je het vaakst gebruikt.. maar ik ben alleen nederlands opgevoed dus ik weet het niet! :D

Iris82

rapunzelx schreef:
Ik denk & droom( :') ) altijd gewoon Nederlands, maar ben wel 2 talig opgevoed :D

En als je in dat andere land op vakantie bent?

Ik heb in Engeland gewerkt en ik merkte na een week of 3 dat ik ook in het Engels ging dromen zo af en toe. :)

hielkebro

hoe bedoel je denken ?

ik ben Fries en Nederlands opgevoed, en in het dorp en thuis spreken we Fries !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:18

Ik ben niet eens echt tweetalig maar in beide, is mijn ervaring. Als ik veel Engels lees of hoor denk ik over die onderwerpen ook vaak in het Engels, en soms droom ik in het Engels. Het kan ook nog een beetje door elkaar lopen (bij technische onderwerpen gebeurt dat regelmatig.)

Nog iets grappigs: ik heb een jaar in Amerika gewoond en daar op school Spaans geleerd. Daarna vertaalde ik het Spaans eerst naar het Engels en pas dan naar het Nederlands.

Creatas

Mijn nichtje is tot haar 11e in NL (geboren) opgevoed, hierna ging ze naar het buitenland en was het buitenshuis allemaal Engelstalig.. Hierna heeft ze in haar twintiger jaren nog 5jaar terug in NL geleefd, echter denkt, droomt, spreekt etc engelstalig.. Haar NL is crap _O-

mingming

Ik denk in het nederlands, ik ben tweetaling opgevoed, Chinees en NL, maar ik hoor (bijna) de hele dag Nederlands, als ik in het Chinees praat denk ik wel in het Chinees :)

Anoniem

Vriendin van mij is thuis Nederlands opgevoed door haar ouders. Maar als kind via internet/series/films/vrienden spreekt ze vloeiend engels.. En daar denkt ze ook in!

Dus soms zitten we bijelkaar in de pauze en zegt ze ineens iets tegen mij in het engels :+

Zelf ben ik fries opgevoed, maar door school nederlands. En ik denk eigelijk altijd in het fries. Ook nu ik typ. Dan denk ik fries, maar vertaal ik het direct in het nederlands :') En soms, als ik heel lang iets met nederlands doe denk ik daar ook in :P Maar voornamelijk denk ik in het fries :)

Dromen ook in het fries :')
Behalve als ik in mijn droom op school ben.. Dan 'spreekt' iedereen in mijn droom nederlands :')

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:19

Voor mij persoonlijk idd in de taal die ik het meest gebruik in een periode.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:19

ik ben 2 talig opgevoed, Engels en Nederlands maar denk gewoon Nederlands hoor. :)
Maar ik heb wel dat als ik eenmaal Engels praat ik niet meer makkelijk Nederlands kan praten, of ik praat Nederlands maar met Engelse woordjes erin.
Dat had ik bij m'n mondeling :')

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:20

Ik ben niet tweetalig opgevoed, gewoon nederlands. Maar soms denk en droom ik toch in het engels :p

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:20

Ik ben duits-nederlands opgevoed. Beide ouders spreken beide talen. Wij spraken vroeger altijd binnenshuis duits en buitenshuis (of met gasten) nederlands. Vanaf halverwege de middelbare school spreken we ook binnenshuis vooral Nederlands. Je praat toch graag in de taal waarin je iets ook beleefd.

In welke taal ik denk verschilt. Maar wat me wel opvalt is dat ik vaak in de andere taal denk dan waarin ik denk. Ben ik in duitsland of praat hier duits dan denk ik nederlands en praat ik hier nederlands denk ik ook vaak duits. Lastige is dat je dan vaak uitdrukkingen in je gedachten hebt die niet te vertalen zijn... dan word het voor de gesprekspartners grappig :')

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:21

Ik ben niet 2 talig opgevoed maar ik denk dat het eraan ligt waar je woont.
Ik woon namenlijk in Canada en spreek dus bijna altijd engels. Alleen met mijn moeder spreek ik nederlands zelfs met mijn vader spreek ik engels (beide nederlands en hier 2 jaar).

Maar denk droom en tel in het engels.

Warboel

Ik ben niet tweetalig opgevoed maar ik denk heel vaak wel in het Engels!
Dromen gaat gewoon in het Nederlands.
Als er iets mis gaat scheld ik in m'n hoofd ook vaak in het Engels, maar als het zo mis gaat dat ik ga vloeken is het weer in het Nederlands :')

coldsummers

Ik ben niet tweetalig opgevoed, heb van mijn ouders Nederlands geleerd en dat is het wel zo'n beetje. Zelf heb ik Engels geleerd, heb aan scholen niks gehad. Leerden mij namelijk geen nieuwe dingen.

Ik denk heel veel in het Engels, heb soms moeite om Nederlandse te praten of te denken. Want dan heb ik bijvoorbeeld het Engelse woord in mijn hoofd en dan kom ik niet op het Nederlandse woord/vertaling. Dus dan pak ik er een vertaal site bij, hoe erg kan je het hebben. :')

misshester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:23

Leuke vraag! Ik ben ook tweetalig opgevoed, namelijk Fries en Nederlands. (Voor de mensen die denken dat Fries alleen een dialect is, dat is het niet, dus tweetalig ;) )
Ik denk meestal in het Fries, maar tellen in mijn hoofd doe ik dan weer meestal in het Nederlands :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:23

Ik ben Fries-Nederlands opgevoed.
In mijn dromen komt geen taal voor, tenzij het daar specifiek over gaat.
Verder denk ik gewoon in het Nederlands met uitzondering van bepaalde personen waar ik Fries mee spreek of die altijd Fries spreken. :j

edit; sinds klas 1 denk ik overigens meestal in het Engels. Ben toen begonnen met TTO en sindsdien vind ik Engels makkelijker dan Nederlands of Fries :Y)
Laatst bijgewerkt door Kaus op 30-04-14 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:24

mijn nederlands is niet heel vloeiend en ik kom vaak niet uit mn woorden in het nederlands, dus dan maar weer Fries !