afrijden/ andere rijschool?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

afrijden/ andere rijschool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:22

Hey allemaal,

Ik wil mijn verhaal even delen en horen wat jullie ervan vinden.

Ik moest een paar weken geleden afrijden in doetinchem.
Ik ben overigens gezakt, helaas.

Waarom:

1.Ik kwam van een landweg (60 km/u zone dus..) en ik kwam bij een kruispunt waar ik de ( 80 km/u) weg op moest, ik voegde voor een auto in, ik zag hem al aankomen maar reed niet hard dus ik dacht ik kan er wel voor langs, vervolgens vond de examinator dat het kritisch was hij zei als je snel optrekt red je het net ( geen ingreep gehad). Achteraf ging de auto die weg in waar ik uitkwam dus er was eigenlijk niks aan de hand. Dit was een punt die hij noemde waarom ik gezakt ben.

2. Ik moest in een drukke straat in een woonwijk parkeren (file parkeren , andere mogelijkheid was er niet) en er was maar 1 klein plekje nog over! rest was allemaal vol. Ik wist niet of ik er in paste met mijn les auto aangezien die best groot is, maar ik ging het proberen, Het ging goed , maar de examinator vond dat ik toch die kleine paar centimeters de auto nog precies recht moest zetten, nou dat ging ik dus proberen maar toen begonnen de problemen het plekje was zo klein dat ik bijna geen speling meer had, maar toch maar gedaan. Vervolgens moest ik natuurlijk wegrijden vanuit het plekje waar ik geparkeerd stond, toen heeft de examinator een remingreep gedaan omdat hij 'dacht' of nja hij zei dat ik tegen de auto voor mij zou rijden die geparkeerd stond, hij zei letterlijk: nee we gaan geen schade rijden ( heel chagerijnig) Ik dacht waarom zou ik dat willen? waarschijnlijk was het niet eens gebeurd maar was het een automatische reactie van hem? . dit was ook een punt waarvoor hij me liet zakken.

3. Ik reed binnen bebouwde kom , er kwam een wegversmalling aan. Er reed een fietser voor mij aan de rechterkant, ik dacht ik ga de fietser niet inhalen omdat er een wegversmalling aankomt? Volgens mij mag je voor een wegversmalling ook niet inhalen net zoals bij een bocht? maar dat wist ik niet helemaal zeker maar ik haalde de fietser maar niet in en bleef erachter rijden, vervolgens stak de fietser voor mij langs de weg over (voor de wegversmalling) naar rechts. Toen reed ik door.

Dit punt noemde hij ook maar ik weet niet of dit een punt was waarom ik zakte.

4. Examinator gaf aan waar ik heen moest ik moest ergens een weg in naar links, die miste ik bijna omdat ik dacht dat ik gewoon met de bocht mee naar links moest dus links aanhouden omdat ik geen idee had dat daar waar ik af had gemoeten uberhaupt een weg zat ( was overigens ook niet belangrijk dat weggetje want moest er niks in uitvoeren) maar omdat hij zo NODIG dat WEGGETJE moest hebben heeft hij mijn stuur ineens vastgepakt en 90 graden naar links gestuurd ik SCHROK me kapot! ik reed op een 50 weg en trekt die man ineens me stuur helemaal naar links ik moest daarom ook heel hard remmen omdat ik dat niet verwachte en ik ook meteen een weg moest oversteken nog! ik vind dat hij daardoor een gevaarlijke situatie maakte want er zat ook een baan nog naast mij voor het zelfde geldt had er iemand naast me gereden en had hij dat stuur getrokken en kwam er een botsing uit!

Ik vind dit heel raar en vraag me af of dit uberhaupt wel mag ik weet dat ze in mogen grijpen maar toch alleen in gevaarlijke situaties? nu maakte hij notabene er zelf eentje bijna?

dit heeft hij overigens bij het eind gesprek niet genoemd misschien omdat dit inderdaad ook niet eens MAG!

Na het examen keek ik op me mail en kreeg ik de einduitslag ( over de mail) en daarop kon ik zien waar ik onvoldoendes voor had gehaald en daardoor dus gezakt was,

Daaruit bleek eigenlijk dat ik voor alles gezakt was dus helemaal niks goed had gedaan want hij had er allemaal dingen neer gezet die onvoldoende waren die helemaal niet kloppen!
Die ik gewoon wel had goed gedaan want die had hij ook niet genoemd in het gesprek!
En hij zat ook het hele examen op zijn telefoon berichtjes te sturen etc.

Ik vond het 1 en al bagger heb bijna niet eens zin meer om af te rijden!!

Wat vinden jullie ervan ?

Hebben jullie eventueel nog tips voor her examen?

Weten jullie eventueel nog een goede rijschool waar ik nog een aantal lessen kan nemen voor me examen ( liefst niet al te dure rijschool).

Want de rijschool waarbij ik ga afrijden ( gratis herexamen anders had ik er niet eens nog een keer af bij willen rijden, voel me niet fijn bij deze rijschool de instructeur werkt me erg op de zenuwen en VALT erg UIT als je een fout maakt (schreeuwen en beledigen) Ik heb ook een hele preek gekregen toen hij hoorde dat ik gezakt was ( moest gewoon bijna huilen). Hij zei letterlijk toen we de deur uit liepen : 'Zo heb je zo slecht gereden?!!'

En wat zijn jullie ervaringen met het afrijden bij het cbr in doetinchem?

mirtedl

Re: afrijden/ andere rijschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:26

Ik heb niet in doetinchem afgereden maar in Leiden.
CBR heeft altijd wat te zeuren je moet echt geluk hebben met je examinator.. Ik was gezakt omdat hij vond dat ik te onzeker reed..
hij zei ook nog 'ja met inhalen op de snelweg was je niet onzeker, daar ging je er met 130 langs'. ( tja als ik 120 blijf rijden kom ik niemand voorbij he)

Dus binnenkort maar weer een poging.

Dat je zegt dat je geen zin meer hebt kan ik ook helemaal begrijpen. Ik ben er ook behoorlijk klaar mee maarja als je helemaal stopt is het ook zonde van al het geld wat je er al aan uit gegeven hebt.

Met je her examen, probeer gewoon zo rustig mogelijk te blijven ook al is dat moeilijk, en eet een banaan van tevoren (die stoffen zorgen dat je een betere concentratie hebt).

succes!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:31

Tjah, wij zaten niet bij je in de auto.

Even heel cru:
1) Dat is inderdaad een punt waarop je kan zakken ivm inschatten. Als een auto achteraf af slaat, zonder dat jij dat dus van te voren weet, en jij rijdt toch op: Dat kan mis gaan. En ja, alleen dit punt kan al een reden zijn om te laten zakken. Tenzij je daarna echt perfect hebt gereden.

Mocht het troosten: Ik heb een keer volgens mijn instructeur perfect gereden. En toch was ik gezakt volgens de examinator. De reden? Ik reed te dicht bij geparkeerde auto's langs in een heel klein smal straatje. :+
Laatst bijgewerkt door Winged op 29-04-14 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:32

Je rijschool heeft niet zo veel met je examen te maken toch? Examinator is toch niet gekoppeld aan je rijschool? Volgens mij heeft het niet zoveel nut om nu nog van rijschool te wisselen, het zit er bijna op! Nog even doorzetten en hopen op een leukere examinator volgende keer!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:37

Klacht indienen bij het CBR over de examinator, als hij zo deed als je omschrijft mag het CBR daar ook wel eens van weten. Hij mag niet met zijn telefoon spelen en hoort ook niet aan je stuur te trekken om je maar die straat in te krijgen.
datje gezakt bent kan best terecht zijn, de manier waarop alleen alles behalve netjes..

Niet meer lessen en gewoon alleen je her nog doen een optie??kan je daarna altijd nog naar een ander..

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:42

Jolienn schreef:
Je rijschool heeft niet zo veel met je examen te maken toch? Examinator is toch niet gekoppeld aan je rijschool? Volgens mij heeft het niet zoveel nut om nu nog van rijschool te wisselen, het zit er bijna op! Nog even doorzetten en hopen op een leukere examinator volgende keer!

Dat klopt wel, maar ik wil niet meer extra lessen nemen bij mijn rijschool omdat die man gewoon niet spoort, ik voel me totaal niet op mijn gemak en heb geen zin om van hem nog preken te krijgen voor mijn examen daar word mijn gevoel niet beter op, ik word er zenuwachtig en onzeker van!

Ik zoek dus eigenlijk een rijschool waar ik ong nog 2 lesjes kan doen de week voor me examen gewoon om lekker relaxt en zeker me examen in te gaan en niet afgezeken te worden door de instructeur van mijn rijschool!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:43

Ik lees een heleboel frustratie in je verhaal. Iets in mij zegt dat het niet allemaal zo negatief was zoals je nu omschrijft. Het verhaal heeft twee kanten, wij horen/lezen er nu maar 1.

Diep ademhalen, deze ervaring van je af laten glijden en gewoon weer een paar lessen nemen voor je opnieuw examen doet. Bespreek met je instructeur waar je mee zit en zoek een werkbare oplossing. De kans dat je bij een volgend examen dezelfde examinator krijgt is zeer klein, dat moet geen reden zijn om ergens anders te gaan lessen...

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:44

kleinvosje schreef:
Ik lees een heleboel frustratie in je verhaal. Iets in mij zegt dat het niet allemaal zo negatief was zoals je nu omschrijft. Het verhaal heeft twee kanten, wij horen/lezen er nu maar 1.

Diep ademhalen, deze ervaring van je af laten glijden en gewoon weer een paar lessen nemen voor je opnieuw examen doet. Bespreek met je instructeur waar je mee zit en zoek een werkbare oplossing. De kans dat je bij een volgend examen dezelfde examinator krijgt is zeer klein, dat moet geen reden zijn om ergens anders te gaan lessen...

het was precies zoals ik omschrijf.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:44

En dat kunnen wij niet beamen want we waren er niet bij.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:45

DPTomboy schreef:
Klacht indienen bij het CBR over de examinator, als hij zo deed als je omschrijft mag het CBR daar ook wel eens van weten. Hij mag niet met zijn telefoon spelen en hoort ook niet aan je stuur te trekken om je maar die straat in te krijgen.
datje gezakt bent kan best terecht zijn, de manier waarop alleen alles behalve netjes..

Niet meer lessen en gewoon alleen je her nog doen een optie??kan je daarna altijd nog naar een ander..

klopt ik wil het wel aangeven bij het CBR maar ik weet niet of dit handig is om te doen voor het herexamen ik weet niet in hoeverre examinators met elkaar praten maar anders ben ik straks het boontje

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:45

Zou je bij die betreffende rijschool niet een andere instructeur kunnen krijgen? Je kan toch gewoon aangeven dat het niet jouw type persoon is? Natuurlijk mits je rijschool meerdere instructeurs heeft.

Heel vervelend, ik ben de eerste keer ook gezakt. Ik had inderdaad een verkeerde inschatting gemaakt met invoegen, was een beetje overdonderd. 2 dagen later kon ik weer op doordat er een was uitgevallen en met dezelfde examinator heb ik het wel gehaald. Gewoon even doorzetten. Mocht je nu weer zakken, dan kan je altijd nog wisselen van rijschool.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:46

kleinvosje schreef:
En dat kunnen wij niet beamen want we waren er niet bij.

klopt het maakt ook niet uit. maar gewoon wat tips enzo ik vond het ook gewoon beetje onbeschoft en respectloos maarja dat is mijn instructeur ook.. niks aan te doen.. ik kijk wat ik ga doen misschien inderdaad niet lessen en gewoon her doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:46

banditlove schreef:
klopt ik wil het wel aangeven bij het CBR maar ik weet niet of dit handig is om te doen voor het herexamen ik weet niet in hoeverre examinators met elkaar praten maar anders ben ik straks het boontje

Jij geluk dat zij het daar niet over mogen hebben ;)

In mijn geval, de examinator van mijn TTT had ik weer tijdens mijn 3de keer afrijden. Hij was stomverbaasd dat ik nog steeds niet was geslaagd _O-

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:47

Op het moment dat je gespannen en zenuwachtig bent, komen woorden van een ander vaak anders binnen dan ze gezegd worden. Grote kans dat dit hier ook zo was.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:47

Rena100 schreef:
Zou je bij die betreffende rijschool niet een andere instructeur kunnen krijgen? Je kan toch gewoon aangeven dat het niet jouw type persoon is? Natuurlijk mits je rijschool meerdere instructeurs heeft.

Heel vervelend, ik ben de eerste keer ook gezakt. Ik had inderdaad een verkeerde inschatting gemaakt met invoegen, was een beetje overdonderd. 2 dagen later kon ik weer op doordat er een was uitgevallen en met dezelfde examinator heb ik het wel gehaald. Gewoon even doorzetten. Mocht je nu weer zakken, dan kan je altijd nog wisselen van rijschool.

ja klopt, nee hij doet het in zijn 1tje en het is een buitenlandse man misschien gaat het zo in zijn cultuur, tegenover ze vrouw en dochters maarj, want ik heb het idee dat hij bij jongens normaal doet, heb overigens niks tegen buitenlanders hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:53

Alle dingen waar je op gezakt bent, zijn ook dingen die je gewoon moet beheersen.

Daarbij had je natuurlijk ook een tussen tijdse toets kunnen doen. Dan heb je geen speciale verrichtingen in je examen. En heb je al een keer gevoeld hoe het werkt tijdens een examen.

Als je je niet meer op je gemakt voelt, zou ik een andere rijschool zoeken en die 100 euro die ene rijexamen kost voor lief nemen.
2 keer zaken maakt je angst enkel groter, en dan ben je uiteindelijk duurder uit.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:56

Ik zou gewoon nog even doorzetten, je hebt al die lessen bij hem overleefd, dus deze 2 ook nog wel. En ik zou niet te hard roepen dat de kans heel klein is dat je dezelfde examinator krijgt. Mijn TTT en mijn 2e examen had ik dezelfde examinator, daar zat dus alleen mijn 1e praktijkexamen tussen. Kans is dus wel reëel. Volgens mij wordt dat gewoon random ingedeeld.

Zet je over je zenuwen heen en knal nog 2 lesjes en een examen. De beste man heeft je toch leren autorijden en vindt blijkbaar dat je klaar bent voor je examen, anders had hij je er niet heen gestuurd.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:01

Doe wat je gevoel zegt; voel jij je niet prettig bij deze instructeur, ga naar een andere rijschool. Ik lees ook een hoop frustraties en dat is natuurlijk ook logisch, maar wordt er niet beter op wanneer jij maar blijft aanmodderen bij iemand waar je gevoel slecht bij is.

Ik ben ook van rijschool verwisseld, beste stap ooit. Was wel wennen, had een hoop dingen nog niet geleerd/verkeerd geleerd.
TTT en afrijden (in 1x geslaagd) had ik de zelfde examinator, zo leuk was dat. Zat een behoorlijke tijd tussen ivm vakanties, hij herkende me nog.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:03

banditlove schreef:
Rena100 schreef:

ja klopt, nee hij doet het in zijn 1tje en het is een buitenlandse man misschien gaat het zo in zijn cultuur, tegenover ze vrouw en dochters maarj, want ik heb het idee dat hij bij jongens normaal doet, heb overigens niks tegen buitenlanders hoor!

Pardon? Ben jij daar altijd bij dan? Misschien interpreteer je het wel verkeerd? Ik vind dit nogal een aanname... -O-

Als je nu naar een nieuwe rijschool gaat geeft dat geen garantie. Commentaar ter harte nemen en gewoon opnieuw proberen. Better luck next time.

Ik had enorme mazzel met mijn examinator 1,5 jaar geleden, dan ook in 1x geslaagd. Niet gelijk bij de pakken neer zitten.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:03

Jolienn schreef:
Ik zou gewoon nog even doorzetten, je hebt al die lessen bij hem overleefd, dus deze 2 ook nog wel. En ik zou niet te hard roepen dat de kans heel klein is dat je dezelfde examinator krijgt. Mijn TTT en mijn 2e examen had ik dezelfde examinator, daar zat dus alleen mijn 1e praktijkexamen tussen. Kans is dus wel reëel. Volgens mij wordt dat gewoon random ingedeeld.

Zet je over je zenuwen heen en knal nog 2 lesjes en een examen. De beste man heeft je toch leren autorijden en vindt blijkbaar dat je klaar bent voor je examen, anders had hij je er niet heen gestuurd.

Dat laatste zal niet overal het geval zijn. De instructeur die ik had voordat ik van rijschool gewisseld had, wilde mij al op examen sturen toen ik nog niet eens fatsoenlijk kon autorijden. :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:13

Ik kan begrijpen dat je op punt 1 gezakt bent, veiligheid is het belangrijkste in het verkeer leer ik tijdens mijn scooterrijlessen en ik neem aan dat dat ook met de auto geld. Je kunt vrij moeilijk inschatten hoe hard een auto rijd, je kunt dus denken dat hij langzaam gaat, maar voordat jij bedacht hebt "ik ga ervoor langs" je klaar maakt om weg te rijden is die auto alweer een stuk dichterbij. In dit geval sloeg hij dan af en had je geen ingreep, maar stel hij was rechtdoor gereden? Hierop zou je zakken heb ik gehoord, ook bij je AM rijbewijs.

Punt twee is wel erg banketstaaf van je examinator, weet je zeker dat je er niet toch bijna tegenaan zat? En telde deze remingreep wel zo zwaar mee? Ik hoorde dat je bij een ingreep sowieso gezakt bent.

Heb je gevraagd wat je bij punt drie dan verkeerd deed? Ik zou dit ook niet weten? Je mag in mijn ogen die fietser niet inhalen, lijkt me niet veilig bij een wegversmalling... Stak de fietser zijn hand al uit toen je hem naderde? Want dan had je er wel langs gemoeten [rechtdoor op dezelfde weg gaat voor].

Punt vier vind ik wel echt een heel vreemd iets, dat is toch levensgevaarlijk? Misschien kun je even navragen of je hier een melding oid. van zou kunnen maken? Lijkt me niet helemaal de taak van een examinator om een stuur zo 1/2/3 om te trekken...

In ieder geval top dat je het wel weer wilt gaan proberen! Hopen op een andere examinator de volgende keer. Ik ben zelf niet bezig met autorijlessen, maar als je je niet goed voelt bij de instructeur, waarom zou je dan daar nog gaan lessen? Even hard gezegd zonde van dat geld, maar als je je al niet fijn voelt tijdens het lessen, hoe wil je je examen dan rustig gaan doen en gaan halen?

Misschien bij meerdere rijscholen in de buurt even een proefles doen? Dan kun je kijken welke manier van lessen het beste bij je past en met welke instructeur je een klik hebt.

Wat ook misschien wel fijn is, is om de punten die je examinator doorgaf door te nemen met een instructeur of wellicht ken je een examinator die je kan uitleggen wat je fout deed op dat moment en hoe het precies wel moet? Dat zal je dan wellicht een stukje rust geven.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:14

Wat vervelend, dat stuur omgooien vind ik ook wel erg raar, dat horen ze niet te doen. Ze mogen alleen noodingrepen doen en niet omdat je de verkeerde kant uit gaat.

Ik had ook heel veel geluk een jaar geleden. Ik reed op een rustig tijdstip en had een instructeur die de weg niet wist. heb dezelfde heenweg als terugweg gereden en geen snelweg gezien.

Gewoon vol goede moed nog een keer proberen, je kan het!

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:18

Als ik jou was zou ik niet meer wisselen van rijschool, tenzij je het niet erg vindt om daar nog flink wat geld aan uit te geven. Een andere lesauto en instructeur zijn erg wennen, wat weer niet goed is voor je zelfvertrouwen. Dit duurt wel even voor dat weer opgebouwd is lijkt me.

Alvast succes voor je her!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:26

Het kan helpen om eens van een ander les te krijgen. Heeft de rijschool niet meerdere instructeurs?
Ik kreeg de dag voor mijn 4e!! examen opeens les van een invaller en die opende me de ogen!

Mijn instructeur zei altijd: jaja, 50 binnen bebouwde kom, maar je hoeft ook niet te trutten, dat mag best tussen de 50 en 60 km per uur zijn (25 jaar geleden).
Die invaller zei dus: Zo, je rijdt best wel door zeg. Dat geeft je minder tijd om te kijken en te reageren.
Dat zette me aan het denken, en bij mijn laatste her heb ik dus (voor mijn gevoel) heel rustig gereden. Het ging hierdoor een stuk ontspannener en NOG kreeg ik een opmerking dat ik op een bepaald punt wel wat hard reed; niet te snel, maar wat hard voor de situatie ter plekke.
Ik ben toen wel geslaagd die keer.

Wat me ook tegenzat was dat ik de 2e en 3e keer dezelfde examinator had en dat was een hele norse man. De 2e keer was net rond carnaval en toen kwam een groep in polonaise zijn kantoor ingedanst en ging hij helemaal uit zijn dak van boosheid...en toen moest ik nog rijden. Dan ga je ook al niet lekker je herexamen in als je weet dat je diezelfde man weer krijgt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:34

Ik ben benieuwd welke rijschool je hebt gehad.

Ik ben 4 keer opgeweest in dtc :+ Kolere stad is het. 3 verschillende examinatoren. Pure ellende.