Ik moet een betoog schrijven over de volgende stelling: ''Taal/schelden doet pijn.''
Ik vind het erg moeilijk om hier een betoog over te schrijven. Het is dan ook zeker niet perfect.
Word deed een beetje raar met de grammatica controle en ik ben geen held in spelling, dus er zullen vast spellingsfouten in zitten. Ook heb ik last van de komma ziekte; ik plaats ze op plekken waar ze niet horen en plaats er geen waar het wel hoort

Ik moet nog minimaal 130 woorden, dus als jullie suggesties hebben, graag! Ook hoor ik het graag als er spellingsfouten in zitten en als er dingen niet kloppen.
Citaat:Schelden/taal doet pijn.
Iemand scheldt je uit voor ‘vuile trut’. Dit is niet leuk, het doet pijn. Het geeft je een naar gevoel. Taal/schelden doet pijn. Een erg moeilijke stelling, vond ik zelf. Pijn is niet iets concreets. Het is erg moeilijk te begrijpen en omschrijven. Lichamelijk doet taal/schelden geen pijn, maar mentaal wel.
Schelden is bedoeld om de ander te kwesten/beledigen. Iemand respecteren houdt in dat je iemand aanvaardt als een waardevol mens. Respect betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met. Als je scheldt, dan heb je juist geen respect voor iemand. Je geeft daarmee dus aan dat je iemand niet waardevol vind. Schelden doet pijn omdat de mens graag als waardevol wordt gezien en bij schelden word je juist niet als waardevol gezien.
Wij mensen zijn sociale wezens, die een groepsverband nodig hebben om te kunnen overleven. Als je binnen de groep niet als waardevol word beschouwd, kan dat er voor zorgen dat je word buitengesloten. En oorspronkelijk als je word buitengesloten waren je overlevings kansen kleiner. Schelden doet pijn en kan dus wel degelijk sociale gevolgen hebben.
Geert Wilders ziet Marokkaanse mensen als criminelen. Geert Wilders scheert alle Marokkanen over een kam door te zeggen dat alle Marokkanen criminelen zijn. Marokkanen voelen zich hierdoor gekwetst, beledigd en in hun eer aangetast.
Mensen zeggen vaak dat schelden geen pijn doet. Dit is deels waar, het doet lichamelijk geen pijn, maar mentaal doet dit wel pijn. Mensen gebruiken scheldwoorden om iemand mentaal te kwetsen en beledigen. Taal doet dus zeker pijn. Hoeveel pijn ligt aan het slachtoffer van de scheldpartijen. Een keer een scheldwoord kan een mens over het algemeen wel verdragen, maar als er heel vaak op een persoon wordt gescholden, gaat hij of zij het op den duur geloven. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
Ik vind dat taal/schelden pijn kan doen. Als je scheld dan heb je geen respect voor iemand. Als je op iemand scheld laat je zien dat je geen respect voor iemand hebt en diegene niet als waardevol ziet. Wij mensen zijn ook sociale wezens. Wij hebben een groepsverband nodig om te kunnen overleven. Als je werd buitengesloten dan waren je overlevingskansen kleiner. Geert Wilders doet Marokkanen ook pijn met taal door middel van bedreigingen.