Variatie groenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Variatie groenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:05

Ik ben op zoek naar inspiratie!!
Er moeten hoognodig een heleboel kilo's af, dus ik moet echt weer gezonder gaan eten. Maar ik ben de gewone gekookte groenten zonder sausje zo ontzettend zat! Dus ik ben op zoek naar groenten die ik nog niet eet, of naar recepten om het net dat beetje lekkerder te maken dan gewoon gekookt.
Ook magere recepten waar meer in zit dan alleen groenten zijn welkom, bijvoorbeeld eenpansmaaltijden of overschotels.

Wat eet ik tot nu toe aan gekookte groenten: Bloemkool, broccoli, sperziebonen, wortelen, doperwten, rode kool, spinazie, bietjes. Daarnaast dan nog sla, tomaat, komkommer, paprika etc in salades.
En soms maak ik een roerbakprutje met courgette, prei en paprika.

Goof

Re: Variatie groenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:10

Ik eet veel broccoli en courgette, maar ik zal ze nooit koken, ik wok ze altijd. Geeft meer bite en de smaak is lekkerder.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:11

hardlopen met je paard is ook een tip :) wedstrijdje wie het hardst loopt :Y)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:14

Correct me if i'm wrong, weet namelijk niet of het heel gezond is. Maar roerbakken in een lekkere wokolie ipv saaie olijfolie geeft ook ontzettend veel extra smaak aan je groenten. Courgette en brocolli daarin roerbakken is een grote favoriet hier, maar ook winterpeen is roergebakken erg lekker :)
Koken doen wij trouwens ook niet, qua smaak geen reet aan :+
Plakken courgette in de grillpan, met geroosterde pijnboompitjes is ook erg lekker.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:35

Ok, en dan alleen roerbakken? Niets anders erdoor zeg maar? Moet je bijv broccoli dan nog voorkoken, of wordt dat gaar genoeg?

@melissapupa, ik heb geen paard, en bewegen doe ik wel :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:41

Je kunt altijd een kruid of een soort noten toevoegen die je lekker vindt(aan het einde van het bakken), maar juist roerbakken (in een lekkere olie) versterkt de echte smaak van de groenten. Als je je groenten lekker knapperig houdt(maar wel gaar) hebben ze zó veel meer smaak dan gekookt. Vind ik persoonlijk :o
Als je de roosjes klein snijdt en dan wokt hoef je ze niet voor te koken, doe je er grotere rozen in met dikke stukken stronk erbij; dan is kort (3 minuten) koken wel fijner. Anders heb je heel zachte roosjes en gewoon beetgare stronkjes.

Overigens zijn groenten in plakken gesneden en dan in de oven gedaan (op een overplaat) ook echt heel lekker. Als je googelt op aubergine uit de oven, wortels uit de oven, tomaten uit de oven(lekker!) dan vindt je waarschijnlijk best veel :j

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:43

Thnx voor de tips!!
Iets van kruiden oid lijkt me ook wel lekker, maar ik weet nooit goed wat waarbij past :o

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:45

Laura82 schreef:
Thnx voor de tips!!
Iets van kruiden oid lijkt me ook wel lekker, maar ik weet nooit goed wat waarbij past :o

Google is je beste vriend :j
http://www.robsbudgetmenus.nl/groenten-kruiden
Daarnaast is het ook een kwestie van uitproberen en vooral ruiken, als het qua geur niet bij elkaar past, gooien wij het niet door elkaar.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:55

Misschien proberen om te grillen?
Courgette, aubergine, tomaatjes in de oven en voor de smaak peper en zout of andere lekkere kruiden?
Rauwe bloemkool, broccoli gaan er ook wel een keer in hier.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:17

Laura82 schreef:
Ok, en dan alleen roerbakken? Niets anders erdoor zeg maar? Moet je bijv broccoli dan nog voorkoken, of wordt dat gaar genoeg?

Wat je zelf wil. Zonder iets erdoor is het ook lekker. Met kruiden oid ook. Ik vind soyasaus bijv. erg lekker erbij. Ik kook niets voor, broccoli gaat er zo in, ook in grotere stukken. Goed wokken, vuur niet te hoog, wordt het gewoon goed.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:07

hmm.. groenten die ik niet in je lijstje zie zijn bijvoorbeeld bleekselderij (voor in je groente-prutje, zou ik niet direct koken), venkel, aubergine, asperges, andijvie, artisjok, spruitjes, witlof, zuurkool
Kijk anders eens op http://www.groentenenfruit.nl

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:13

Ik ben er inderdaad een aantal vergeten zie ik. Bleekselderij vind ik vies, dus die valt af. Asperges en spruitjes eten we wel. Witlof ken ik alleen met ham en kaas uit de oven, en die valt voor mij een beetje af nu. Maar als iemand daar een lekker (magerder) recept voor heeft?
Andijvie en zuurkool eet ik wel in stamppot.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:45

van witlof kun je ook lekkere salade maken :) of gewoon even een beetje aanbakken, is wel minder geschikt voor jonge kinderen omdat witlof van zichzelf natuurlijk wat bitterder is

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:54

Je kunt erg lekkere gerechten maken van groenten.
Zo maak ik Pizza bodem van bloemkool:
Ingrediënten bodem:
1 bloemkool
75 gram zachte geitenkaas
1 ei (eventueel 2, hangt af van de grootte van de bloemkool)
1 tl oregano
zout en peper

Topping naar smaak bijvoorbeeld:
gele paprika
rode ui
courgette plakjes
champignons
ham of salami
blik tomaten
geraspte geitenkaas

Bloemkool kun je trouwens ook een stampot van maken, ik doe er altijd rucola doorheen :
1 bloemkool
Kruiden naar smaak (ik gebruikte Italiaanse kruiden)

En deze heb ik gisteren nog gemaakt :)
Warme witlofsalade met pijnboompitten
1 eetlepel Franse mosterd
1 eetlepel rode wijnazijn
1/2 eetlepel citroensap
3 eetlepels extra virgin olijfolie, of naar behoefte
zout en peper naar smaak
4 stronken witlof
5 eetlepels pijnboompitten
1 eetlepel verse peterselie, fijngesneden ter garnering

Bleekselderij doe ik altijd door een smoothy, komkommer trouwens ook. Lekker met bijv ananas.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:31

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:47

Portobello kun je ook vullen met lekkers die maak ik ook vaak. Omelet doe ik altijd rauwe spinazie door is ook lekker.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:49

Kijk dat zijn fijne tips :D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:58

je kan ook gevulde courget maken is ook lekker en er hoeft niet persee gehad in ofzo maar je kan
bijvoorbeeld ook groente naar keuze snijden en dat er dan op leggen en in de oven je kan er eventueel een beetje kaas op strooien of beetje peper en zout

voor recepten kan je het beste google gebruiken oh en gevulde paprika is ook erg lekker

ik kijk ook even mee ik ben ook bezig met afvallen wat ook nodig moet der is bij mij al tien kilo af :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:05

Ik zoek meestal op Paleo en dan met de naam van de groente die ik in huis heb. Ik pas vaak wel wat dingen aan, zo probeer ik ook zout te vervangen omdat ik vocht in mijn benen heb.

Oja lekkere snack is Aubergine in plakken snijden. Geraspte kaas mengen met beetje olijfolie en uitgeperste knoflook. Dit eroverheen sprinkelen en dan in de oven, ik vind het zelfs lekkerder als chips !

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:08

Maatje, wat is je geheim? :D Gewoon gezonder eten of volg je een dieet?
Ik wil zelf niet echt een dieet gaan volgen maar gewoon zo gezond mogelijk eten, dit ook omdat ik een dochtertje heb die net begint met mee eten, en ik wil haar het goede voorbeeld geven. Ik heb zelf tegen een altijd (crash) dietende moeder aan gekeken en dat heeft zeker invloed gehad op mijn eetgewoonten.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:19

ik zit bij een dietiste maar daar heb ik niks aan want van haar mag ik ook geen appels meer enzo :?

dus ik eet sws gezonder
ik ben ook bezig bij de fysio voor een hardloop schema
dus hadrlopen ook
ik ga binnenkort ook het zwemmen weer op pakken

dat zou je ook kunnen doen met je dochtertje lekker gaan zwemmen ze hebben die speciale banden voor kinderen

en mijn moeder maakt heeeleeel veel soep zelf zonder pakjes of wat dan ook
echt heel lekker
vandaag had ze courgette soep gemaakt

dus eigenlijk doen we zowat alles zonder pakjes en ik ben ook bezig om zelf groente te kweken enzo
wat ook wel leuk is om zelf te doen en misschien gaat je dochtertje het ook leuk vinden

wat ik eigenlijk nu voor eet patroon heb is

2 spelt boterhammen sochtends kan ook wel is een speltbroodje en een speltcracker ze hebben ook spelt bolletjes

tussendoor ene keer fruit en andere keer niks

smiddags vaak soep of twee broodjes

tussendoor fruit of iets anders

savonds vaak groente aardappels en een stukje vlees of vis
soms is het ook wel is rijst ofzo

en savons niks meer behalve water
ik drink ook eigenlijk alleen maar water of thee omdat mijn buik bijna nergens tegen kan omdat ik prikkelbare darm syndroom heb maar dat helpt echt super met dieeten dat wel maar spelt brood schijnt het gezondste brood te zijn
is gewoon te koop bij albert heijn

beetje een lang verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt
als je nog iets wilt weten zeg het maar pb,n mag ook
:D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:32

Thnx!!
Ik ga sinds kort weer naar de sportschool, dus qua beweging gaat het alweer de goede kant op, maar je hebt me qua zwemmen wel op een idee gebracht! Voorheen ging dat doordeweeks niet omdat ik dan geen vervoer had, maar nu ze mee kan op de fiets kan dat natuurlijk wel! Als zie ik mezelf dan niet echt meters maken, met haar erbij is het toch meer dobberen in het pierenbadje :')

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:35

je kan ook zo,n speciaal dingetje kopen dan kan zij erin zitten en kan je in een iets dieper bad dan het pierenbadje of je kan vragen of je vriend/man op wil passen en dan kan kijken of vriendinnen mee kunnen dan kan je wel meters maken :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:39

Ja ze kan idd wel mee het diepere bad in, maar niet met me mee zwemjmen, dus dan moet ik inderdaad altijd iemand mee hebben. Dat gaat wel een enkele keer, maar niet vaak genoeg om echt aan regelmatige beweging te komen.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:43

volgens mijn fysio therapeut moet je ongeveer 3 keer per week sporten wat ik ook nog niet red hoor
maar binnenkort ga ik 2 keer in de week nar fysio in zo,n speciale sport groep dat doe ik nu 1 keer in de week
dan hopen dat ik snel op zwemmen kan en dan nog het hardlopen erbij

is dat niet leuk om te gaan doen hardlopen dan kan je dochtertje mee in de kinder wagen zie ik heel veel mensen doen dan gaan ze hardlopen met hun kind erbij in een kinder wagen :D