Ik denk dat je wat meer informatie moet geven over je dataset, want ik begrijp je vraag niet helemaal? Kan je geen aparte t-test doen voor de werkwoorden dan bijvoorbeeld?
MoOtJuHh
Geplaatst: 28-04-14 20:26
In welk programma werk je voor je statistieken?
Anoniem
Geplaatst: 28-04-14 20:37
A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik begrijp je vraag, alleen om die te beantwoorden heb ik wel eerst meer informatie nodig. Hoe groot is je steekproef/ wat is je N? En is er sprake van een normale verdeling? Afhankelijk daarvan moet je je analyses kiezen.
Anoniem
Geplaatst: 28-04-14 21:31
A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Omdat de data niet normaal verdeeld is mag je de t-test eigenlijk niet gebruiken, je kunt dan beter de Wilcoxon signed-rank test nemen voor repeated measurements.
Voor vraag 2: je data ziet er ongeveer als volgt uit? (waarbij 1 en 2 de meetmomenten zijn) Patient - woorden per zin 1 - woorden per zin 2 - werkwoorden 1 - werkwoorden 2
Waarbij je wilt weten als woorden per zin 2 hoger is dan woorden per zin 1 of ook werkwoorden 2 hoger is dan werkwoorden 1? Dan zou ik bij allebei een extra kolom maken (verschil tijdstip 2-1) en bij die kolommen kijken of er een correlatie is (spearmann).
Anoniem
Geplaatst: 29-04-14 16:42
A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 29-04-14 21:28
Ik sluit me bij MacavityL aan. Voor de eerste hypothese zou je naast de Wilcoxon signed rank test ook de Mann Whitney test kunnen nemen. Dan kun je een kolom met verschilscores maken en kijken of die voor de ene groep sterker vooruitgang boekt bijv. dan de andere. Je moet inderdaad sowieso een non parametrische toets nemen omdat je een kleine N hebt en niet normaal verdeelde gegevens. Dat maakt je zoektocht misschien al wat makkelijker succes!