Vraag over verwerken van een enquêtevraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_stip

Vraag over verwerken van een enquêtevraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:16

Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik een enquête opgesteld met een vraag waarin de respondenten een antwoord moeten geven met behulp van het geven van een score/waarde. Zij geven hierbij hun persoonlijke voorkeur - er zijn vier opties - te waarderen met 1 t/m 4 (elk cijfer eenmaal gebruiken).

Nu had ik als idee om bij ieder antwoord alle waarden gewoon bij elkaar op te tellen en degene met het hoogste puntenaantal als 'winnaar' te kiezen. Maar, wat nu als er twee aantallen heel dicht bij elkaar liggen, dat lijkt me niet de betrouwbaarste methode.

VB: Wanneer tweemaal twee punten is gegeven en tweemaal drie punten, geeft dat een totaal van tien punten. Als een ander antwoord tweemaal met een vier is gewaardeerd en tweemaal met één punt geeft dat ook een totaal van tien punten. Hoe kan ik hier dan iets betrouwbaars mee? (Ik verwacht trouwens dat een van de antwoorden een absolute voorkeur heeft maar stel dat dat niet zo is kan ik hier niks mee :+ )

Het liefst zie ik iets voor me waarmee ik kan zien hoeveel mensen de grootste voorkeur hebben gegeven aan een bepaalde optie, en waar het minste animo voor is. Zou ik dit handmatig moeten doen? Of kan dit ook in Excel of bijvoorbeeld SPSS? Ik ben niet echt een held in die programma's en kan daardoor ook niet goed inzien wat wel of niet mogelijk is.

Zou het een betere optie kunnen zijn om alleen in te laten vullen wat de respondenten de beste en slechtste optie vinden?

Ik hoop dat er iemand met mij mee wil denken :) dankje!

C_estmoi

Re: Vraag over verwerken van een enquêtevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:29

Misschien kun je kijken naar de gemiddelde waardering en de standaarddeviatie oid? Gemiddelde geeft hetzelfde effect als het optellen van de punten, maar door een standaarddeviatie/betrouwbaarheidsinterval of iets dergelijks bij te voegen kun je ook informatie geven over de spreiding van de waardering. Dan kan je dus zeggen: antwoord a. en b. werden gemiddeld gezien vergelijkbaar gewaardeerd, maar over antwoord a. verschillen de meningen veel sterker dan over antwoord b.
ik weet niet of je hier iets mee kan?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:56

De netste methode is een statistische analyse, maar je zou het ook in excel kunnen doen dmv bepaalde antwoorden "gewichten" te geven waardoor deze punten zwaarder meetellen (wat bepaalde statistische methoden ook doen).

Stel dat je een 4 (grotere voorkeur) zwaarder wil mee laten tellen dan een 1, dan kun je een 4 "4x" mee laten tellen en een 1 "1x" mee laten tellen. Jouw voorbeeld wordt dan:

2*2 + 2*2 + 3*3 + 3*3 = 26
4*4 + 4*4 + 1*1 + 1*1 = 34

Waarbij naar voren komt dat keuze twee de voorkeur heeft.

imd

Re: Vraag over verwerken van een enquêtevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:07

Ik weet niet of het om een hbo of uni onderzoek gaat, maar ik zou zeker met SPSS werken. Dat is wel ongeveer de standaard voor data-analyse. Heb je niet iemand in je omgeving die je kan helpen? Ik heb anders nog wel een handleiding voor je, moet je even je mailadres sturen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:09

SPSS gebruiken en zo analyseren, heb ik bij mijn enquête ook gedaan. Hoe vaak iets gezegd is geweest kan je gewoon via een histogram (bv chart builder, bar) laten weergeven. Via descriptive statistics weet je dingen zoals gemiddelde, range, min en max etc. Als je verschillende vragen onderling wil gaan vergelijken kan je bv Spearman gebruiken (voor ordinale variabelen) of Kruskal Wallis (voor nominale variabelen) Succes!