Nu had ik als idee om bij ieder antwoord alle waarden gewoon bij elkaar op te tellen en degene met het hoogste puntenaantal als 'winnaar' te kiezen. Maar, wat nu als er twee aantallen heel dicht bij elkaar liggen, dat lijkt me niet de betrouwbaarste methode.
VB: Wanneer tweemaal twee punten is gegeven en tweemaal drie punten, geeft dat een totaal van tien punten. Als een ander antwoord tweemaal met een vier is gewaardeerd en tweemaal met één punt geeft dat ook een totaal van tien punten. Hoe kan ik hier dan iets betrouwbaars mee? (Ik verwacht trouwens dat een van de antwoorden een absolute voorkeur heeft maar stel dat dat niet zo is kan ik hier niks mee
)Het liefst zie ik iets voor me waarmee ik kan zien hoeveel mensen de grootste voorkeur hebben gegeven aan een bepaalde optie, en waar het minste animo voor is. Zou ik dit handmatig moeten doen? Of kan dit ook in Excel of bijvoorbeeld SPSS? Ik ben niet echt een held in die programma's en kan daardoor ook niet goed inzien wat wel of niet mogelijk is.
Zou het een betere optie kunnen zijn om alleen in te laten vullen wat de respondenten de beste en slechtste optie vinden?
Ik hoop dat er iemand met mij mee wil denken
dankje!