Aankomende WO studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Minaj

Aankomende WO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:39

Hoi bokkers,

Aangezien het bijna 1 mei is, dus de deadline om je in te schrijven voor een studie, vroeg ik mij af wat alle aankomende studenten gekozen hebben. Zelf ben ik van plan psychologie te doen, ofwel in Utrecht ofwel in Amsterdam. Natuurlijk eerst nog een matchingsweek doen.

Wie gaan er nog meer komend jaar een universitaire studie doen? :)

lovelys

Re: Aankomende WO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:57

Hoi Minaj. Ik wil je wel waarschuwen voor de studie psychologie. Het is bijna alleen maar theorie en stageplekken zijn schaars. Daarnaast zijn er geen banen en is het in totaal een behoorlijke karwei om uiteindelijk wat geld te gaan verdienen.

Ik zit nu in mijn master en ik vind de studie erg leuk, maar ook erg zwaar. Ik zoek nu ongeveer een jaar naar een stageplek en helaas gaat het heel moeizaam. Daarnaast hoor ik de verhalen over wat ik na mijn master kan gaan doen. Dit is namelijk weer een stage genaamd werkervaringsplek. Dit voor reiskosten vergoeding en verder niks. Hopelijk na 5 jaar werkervaringsplekken te hebben gedaan krijg je een baantje waar je al jaren op wacht. De meeste mensen zijn inmiddels al ander werk gaan zoeken, wat ik veel hoor is dat mensen alsnog ongeschoold werk gaan doen om maar geld te verdienen. Als je geluk hebt kun je daarna de gz opleiding gaan doen (10-15%) van de aanmeldingen per jaar worden aangenomen.
Als je eenmaal de gz plek hebt, is er kans dat je werk kan vinden met een leuk salaris.

Zoals je begrijpt zijn veel psychologie studenten of net afgestudeerde allang gestopt met de studie of zijn iets anders gaan doen na hun studie.

Wil je nog steeds graag? In mijn eerste jaar is de helft gestopt. Te moeilijke tentamens, teveel stof en gewoon de school die het liefst minder studenten heeft voor het tweede jaar. Daarnaast is het bsa er natuurlijk nog en mensen die stoppen vanwege de vele theorie en geen enkele praktijk vakken.

Denk vooral niet dat je inzicht moet hebben. Het is stampen stampen en nog eens stampen!

Sorry dat ik zo negatief ben over de studie, maar helaas is het wel mijn realiteit. Ik hoop dat je een tweede studie in gedachte hebt die wat betere toekomst perspectieven heeft.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:02

Ik ga waarschijnlijk communicatiewetenschap doen aan de UvA.

Psychologie wilde ik eerst ook doen, maar ga het niet doen om de redenen die lovelys opnoemd..

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:07

Ik heb verschillende opties open staan. Het liefst ga ik University College doen in Utrecht of Middelburg. Als dit niet lukt ivm strenge toelating wil ik Bedrijfskunde in Rotterdam of Rechten in Tilburg doen. Vind heel veel leuk en interessant dus kiezen was lastig...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:09

Jep, dit jaar tweede kans!

Vorig jaar ben ik gestart bij biotechnologie in Wageningen, maar dit is me tegengevallen en ik ben gestopt.
Nu weet ik niet of ik biologie zal kiezen of een gammastudie (IBA of Recht & management). Ik denk dat het biologie gaat worden, want een gammastudie kan altijd nog via OU en biologie niet.

Bedrijfskunde leek me ook heel leuk, maar je bent dan echt dertien in een dozijn, dus slechte banenkansen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:11

Ik doe momenteel HBO culturele en maatschappelijke vorming, maar ik denk erover om Sociologie te gaan studeren als ik mijn propedeuse haal. :) Ik heb al een matchingsdag in Utrecht achter de rug en in juni heb ik er nog een in Tilburg!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:35

Tja werk vinden als basispsycholoog is weliswaar heeeel erg lastig, maar niet onmogelijk. Als het echt is wat je wilt: DOEN! Maar idd wel het plaatje van lovelys in je achterhoofd houden :)
Zelf heb ik binnen een paar maanden na mijn afstuderen werk gevonden :)

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:38

demo_love schreef:

Vorig jaar ben ik gestart bij biotechnologie in Wageningen, maar dit is me tegengevallen en ik ben gestopt.
Nu weet ik niet of ik biologie zal kiezen of een gammastudie (IBA of Recht & management). Ik denk dat het biologie gaat worden, want een gammastudie kan altijd nog via OU en biologie niet.

Bedrijfskunde leek me ook heel leuk, maar je bent dan echt dertien in een dozijn, dus slechte banenkansen.

Dit ligt volgens mijn ouders erg aan waar je gestudeerd hebt omdat er grote verschillen tussen de opleidingen zitten en natuurlijk aan je master. Goede bedrijfskundige blijven nodig en er zijn genoeg opties met de studie opdat je zo breed opgeleid wordt. Lijkt mij juist een erg verstandige keuze in deze tijd! IBA is overigens de Engelstalige variant van Bedrijfskunde en verschilt in Rotterdam qua programma niet sterk. Ook zijn de masteropties grotendeels hetzelfde. Ben het hier dus zeker niet mee eens :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:39

Ikzelf zit nu in mijn eerste jaar psychologie. Erg getwijfeld idd vanwege eerder genoemde redenenen, maar wilde het al zo lang.. tot nu toe geen spijt gehad!

Ik studeer het in Rotterdam, is probleemgestuurd onderwijs, dat vind ik erg prettig. Ook leuke stof vind ik, soms lastiger, maar is voor mij goed te doen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:46

Wat veel mensen die afvallen bij jou Lovelys! :wow:
Ik studeer psychologie in Utrecht (2e jaars) en uit mijn omgeving zijn er haast geen mensen gestopt. Mijn werkgroep uit het eerste jaar is nog compleet.
Een baan is inderdaad lastig, als je bijvoorbeeld GZ psycholoog wilt worden. Maar dat betekent niet dat het niet kan!! Als dit is wat jij echt graag wil dan moet je je hart volgen :)
Daarnaast is klinisch zeker niet de enige richting die je op kan gaan met psychologie.
Het verschilt per Universiteit waar de focus ligt en of je al een keus moet maken qua richting.

In Utrecht kies je na een algemeen eerste jaar (waarbij je van (bijna)alle richtingen 1 vak krijgt (sociale psychologie, psycho pathologie, ontwikkelingspsychologie, bio grondslagen etc.)) een richting. Naast klinisch (voor gz psycholoog) is er ook neuro, sociaal, kind & jeugd en arbeids en organisatie psychologie.
Ik vind het erg prettig dat we zo vroeg in de studie al kiezen voor een richting. Op deze manier kan je je bezig houden met de materie die jou echt interesseert. En je kan natuurlijk altijd vakken uit een andere richting doen of zelfs twee studiepaden combineren (da's wel veel werk :D ).

Het verschilt ook per richting hoeveel banen ervoor zijn. Veel mensen denken bij psychologie direct aan GZ psycholoog worden maar je kan er zoveel meer mee doen! :)
Ik raad je aan om naar de open dagen te gaan en niet alleen naar de praatjes te luisteren die gehouden worden, maar ook om studenten aan te spreken die al wat verder in hun studie zijn. Hoe ervaren zij de studie? Is het veel werk? Hoe zien ze de toekomst? Misschien kan je je inschrijven voor een meeloopdag? :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:47

Celestial schreef:
demo_love schreef:

Dit ligt volgens mijn ouders erg aan waar je gestudeerd hebt omdat er grote verschillen tussen de opleidingen zitten en natuurlijk aan je master. Goede bedrijfskundige blijven nodig en er zijn genoeg opties met de studie opdat je zo breed opgeleid wordt. Lijkt mij juist een erg verstandige keuze in deze tijd! IBA is overigens de Engelstalige variant van Bedrijfskunde en verschilt in Rotterdam qua programma niet sterk. Ook zijn de masteropties grotendeels hetzelfde. Ben het hier dus zeker niet mee eens :)

Dat zal idd ook zo zijn ja. Ik heb georiënteerd op IBA in Enschede. Intensief programma, diversiteit in de onderwerpen, maar het dwingende onderwijssysteem staat me ontzettend tegen. Verder vind ik het wel een pré dat de hele opleiding in het Engels is en je zo ook goed Engels leert spreken.

Minaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:26

@lovelys , bedankt voor je reactie! Ik heb hier inderdaad rekening mee gehouden, maar toch besloten aan een studie te beginnen die me gewoon echt heel leuk lijkt. Als ik nu aan een 'slimme' studie begin heb ik gewoon de kans dat ik het niet vol ga houden.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:56

Ik snap het, maar ik dacht laat ik het je maar zeggen. Ik zit er vandaag ff doorheen, voor de zoveelste keer afgewezen voor een stage. Als iemand nog een stage weet voor een klinische psychologie student die heel hard werkt. PM mij dan maar :(

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:58

lovelys schreef:
Ik snap het, maar ik dacht laat ik het je maar zeggen. Ik zit er vandaag ff doorheen, voor de zoveelste keer afgewezen voor een stage. Als iemand nog een stage weet voor een klinische psychologie student die heel hard werkt. PM mij dan maar :(

Wat balen voor je :(:)
Ik weet zo helaas niks, maar veel succes met een stage vinden!!

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:19

Ik ben Belg en studeer dus momenteel ook in België (eerste jaar Biomedische Wetenschappen in Leuven), maar ik heb me ingeschreven voor de loting van geneeskunde in Leiden.
Zijn er nog Belgen die zich ingeschreven hebben om te studeren in Nederland, of Nederlanders die ook geneeskunde willen gaan doen? :)
En dan had ik nog een vraagje over de loting. Wanneer worden de resultaten bekend gemaakt en hoeveel procent kans heb ik ongeveer (procentueel) om toegelaten te worden?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:28

Lovelys, welke regio zoek je iets?? En welke richting?

marijkiiiiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:29

Ik ga volgend jaar Biomedische Technologie studeren in Enschede!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:59

Alle regios en het liefst klinische of neuro klinische richting, maar heb ook veel ontwikkelingsvakken gevolgd en ga deze zomer een week vrijwilligen bij stichting elisabeth met kinderen mer verstandelijke of meervoudige handicap.

Dus eigenlijk ben ik van alle markten thuis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:01

lovelys schreef:

Wat voor stage moet het zijn? Ik weet dat ze bij ProPersona vaak een vaste stageplaats hebben voor bij voorkeur WO-studenten..

Edit: Sorry, beetje off-topic.. Anders PB je maar :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:02

Ik ben volgend jaar weer sjaars in Leiden. *\o/* Na tweeënhalf jaar ploeteren en falen bij Grieks en Latijn ga ik nu Geschiedenis studeren.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:13

Minaj schreef:
@lovelys , bedankt voor je reactie! Ik heb hier inderdaad rekening mee gehouden, maar toch besloten aan een studie te beginnen die me gewoon echt heel leuk lijkt. Als ik nu aan een 'slimme' studie begin heb ik gewoon de kans dat ik het niet vol ga houden.

Kan ik me iets bij voorstellen, maar ik ken op dit moment niet 1 ex-psychologie student met een betaalde baan in de richting waarin hij/zij heeft gestudeerd. Ik zou iets anders doen. Een leuke studie is prima, maar als je uiteindelijk 3 jaar werkeloos bent en dan maar achter de kassa terecht komt word je ook niet gelukkig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:20

Ik ga een poging wagen, als ik nu mijn p haal op elektrotechniek wil ik graag dierwetenschappen gaan studeren in Wageningen. Als het me niet lukt wordt het biologie op de HAS.. Ben maar vast aan het kijken voor een autotje want 3 uur ov of 1 uur auto vind ik nogal een verschil.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:14

Ik meld me ook! Ik heb mij ingeschreven voor geneeskunde in Rotterdam, ook decentraal.Als tweede keuze zou ik graag biomedische wetenschappen gaan studeren, maar daar kan ik me pas na de eerste loting voor inschrijven omdat het ook een lotingsstudie is en ik dan wel eventueel deel kan nemen aan een tweede ronde. Voor de zekerheid heb ik me aangemeld voor rechten in Rotterdam, zodat ik zeker weet dat ik volgend jaar ergens kan gaan studeren mocht ook bmw het niet worden..

@ Elfenor, ik zag vandaag op de site van duo 18 juli staan als datum :)
Wat betreft je lotingskans hangt dat behoorlijk af van je cijfers als je alleen centraal loot. Decentraal verschilt het nogal per school. Voor Rotterdam waren er vorige jaren rond de 1200 aanmeldingen en meestal 400 plaatsen, dus grofweg 30% kans.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:23

Gisteren heb ik me net voor de deadline aangemeld bij Sociale geografie en planologie bij de UVA en de UU. Ik weet nog niet welke stad ik precies wil.
Maar Sky misschien tot ziens :)

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:56

Ik meld me ook, ik heb me aangemeld voor een universiteit in Canada maar als ik daar niet toegelaten word wordt het sociologie aan de UvA of antropologie in Leiden.