Ik wil in 2014 met een opleiding starten van ca 2500 euro exclusief BTW, 3000 euro inclusief BTW. In 2015 heb ik deze opleiding afgerond en kan ik als ZZP'er aan de slag. Op dit moment ben ik nog fulltime in loondienst en daar verandert voorlopig niets in (als het aan mij ligt dan
). Mijn huidige baan heeft niets te maken met het werk waar ik de opleiding voor wil volgen.Ik heb deze site bekeken: http://www.ikwordzzper.nl/blogs/kosten-opleiding-aftrekbaar-als-zzp-er
Nu lijken mij (leek zijnde) dit mijn opties:
OPTIE 1
3000 euro zelf betalen. Ik begrijp van die site dat ik deze kosten (als 'opleiding voor toekomstig beroep') kan aftrekken van mijn inkomstenbelasting 2014. Er staat "BTW is niet apart terug te krijgen". Betekent dat dat ik de BTW volledig moet betalen of dat deze wel meetelt voor het bedrag dat aftrekbaar is? Uitgaande van 40% betekent dat de opleiding mij iets van 1800 euro zou kosten uitgaande van 3000 euro en 2000 euro uitgaande van 0,6*2500+500 euro.
Hoe weet de belastingdienst dat dit een toekomstig beroep is en geen 'hobby'? Want misschien blijkt in 2015 dat ik niet aan opdrachten kan komen, verandert mijn hele situatie. Mijn baan opzeggen zal ik sowieso niet snel doen. Wanneer is een nevenactiviteit een beroep? En hoe toekomstig is toekomstig?
OPTIE 2
Nu al een eenmanszaak oprichten. Gezien dat ik in 2014 geen winst zal maken zal ik de ca 500 euro BTW terug kunnen vragen. Volgens bovenstaande site kan ik 73,5% van de opleidingskosten aftrekken. Van mijn eigen inkomstenbelasting neem ik dan aan? Ook wanneer die inkomsten uit een ander dienstverband afkomstig waren? 73,5%*40%*2500= 735 euro die ik terug zou krijgen. Samen met de BTW is dat ook iets van 1200 euro en zou de opleiding mij ook 1800 euro kosten. De kosten van KvK e.d. laat ik dan even buiten beschouwing.
Klopt deze analyse? Wat zie ik over het hoofd? Zijn er andere manieren?
Als het even duur is, heeft optie 1 natuurlijk mijn voorkeur gezien de administratieve plichten (en kosten) van een eenmanszaak.
Dank jullie wel voor jullie gedachten!