Uitwonende beurs, ander adres, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Uitwonende beurs, ander adres, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:11

Hoi bokkers,

Kort; door omstandigheden woon ik niet meer bij mijn ouders. Officieel nog wel, maar ik ben zo'n 5 dagen in de week bij een soort pleeggezin, kennissen van mij. Mijn adres is nog wel steeds bij mijn ouders.
Omdat ik recht heb op studiefinanciering kan ik dus ook een extra uitwonende beurs krijgen, want ik ben eigenlijk toch altijd bij die andere mensen, ik heb daar ook een eigen kamer.
Nou wil ik dus (heb toestemming van die mensen) ook mijn postadres daar hebben, dan kan ik uitwonende beurs krijgen.

Maar hoe moet dit? Waar kan ik dit doen, wat moet ik allemaal meenemen, hoe zit het met de 'situatie', moeten deze mensen ook mee?
Iemand hier ervaring mee?

Shadow0

Re: Uitwonende beurs, ander adres, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:17

Je moet je bij de gemeente dan inschrijven op het nieuwe adres. Hoe je dit doet staat wel op de website van de gemeente (dus de nieuwe.) Daar staat ook wat je mee moet nemen (identificatie en evt een verklaring van de hoofdbewoner?) Ze hoeven niet mee. Ik ga ervanuit dat je meerderjarig bent trouwens.

Het inschrijven op je nieuwe adres kan gevolgen hebben voor de hoogte van afvalstoffenheffing en rioolrechten die jouw nieuwe 'gezin' moet betalen aan de gemeente - dat zou je dan samen even moeten verrekenen (daar is die uitwonende beurs tenslotte ook voor.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:18

Als je uitwonende beurs wilt. Moet je daar officieel ingeschreven staan. Dus niet alleen je postadres.

Dan zul je dit bij je gemeente moeten veranderen.

Via duo moet je aangeven per wanneer je verhuist en dat je uitwonende beurs wilt ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:28

Okee, heb even gekeken en er moet idd een schiftelijke verklaring worden ingediend, maar wat moet hier precies in staan?
O, daar zal ik ook even naar kijken dan.

Bedankt allebei :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:36

Niet veel meer dan 'hierbij ga ik, [naam], als hoofdbewoner van [adres] akkoord met inschrijving van [jouw naam]. Ondertekening, plaats en datum'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:41

Okee :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:10

En een kopie van hun identiteitsbewijs

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:16

Ik heb mezelf pas bij mijn vriend in laten schrijven.
Ik ging bij de gemeente vragen of ik machtiging van mijn vriend nodig had om me in te schrijven.
Tot mijn verbazing hebben ze dit niet meer nodig.
Ze wilden wel zijn gegevens zodat ze bij twijfel contact op kunnen nemen met mijn vriend.

Ja kan je ook via je digid code inschrijven.
Doe je gewoon thuis op je computer.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:19

Ik woon officieel sinds april in Arnhem, waar ik ook studeer. Ik kon het allemaal via internet regelen :) Eerst via de gemeente, maar bijna alles kan via DigiD geregeld worden. Heb keurig deze maand mijn uitwonende beurs ontvangen!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:23

Ik zit in dezelfde situatie. Als ik mij dan bij de nieuwe gemeente inschrijf, moet ik dan nog apart mijn postadres veranderen?
Ik wil namelijk dat mijn post nog gewoon bij mijn ouderlijk huis bezorgt wordt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:33

In principe blijven bij de meeste organisaties je postadres hetzelfde maar er zijn instanties waarbij je adres gewijzigd wordt via de gemeente zoals de belastingdienst, zorgverzekering en je kenteken. Ik woon in Drenthe maar sta ingeschreven bij mijn vriend inBrabant. Dat was even praktisch