Hoe erachter komen of een marktplaatsverkoper betrouwbaar is

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Hoe erachter komen of een marktplaatsverkoper betrouwbaar is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 20:57

Hoi bokkers,

Is er een mogelijkheid om er achter te komen of iemand van marktplaats een betrouwbare verkoper is?
Alsin, of hij niet eerder mensen heeft opgelicht e.d.

Als ik de naam Google krijg ik enkel meer advertenties van deze persoon te zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:04

Op het bankrekeningnummer googlen. En inderdaad op de accountnaam. Maar die kan steeds wisselen.
Rekeningnummer maak je meer kans mee.
Maar garantie heb je nooit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:11

dure aankopen ophalen ;) onder de 100 euro laat ik het versturen...kan natuurlijk gebeuren, maar de meeste hebben gelukkig goede bedoelingen!

Ik koop en verkoop veel via MP, maar nog nooit geen narigheid meegemaakt :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:12

Politie heeft hiervoor een speciaal onderdeel waar je op rekeningnr kunt zoeken.
*zoekt link*

Nayomie

Anoniem

Nayomie schreef:
Politie heeft hiervoor een speciaal onderdeel waar je op rekeningnr kunt zoeken.
*zoekt link*

Ja en die link heb ik vorige week ook gebruikt en zei dat het nr klopte maar ik ben toch opgelicht :+ Dus dat zegt ook niet alles :P

Nayomie

Re: Hoe erachter komen of een marktplaatsverkoper betrouwbaar is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:13

Nee, slechts een hulpmiddel, maar daar kun je iig 1 stap bij voorkomen, mocht het wel gemeld zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:15

Je kan het vaak zien hoe lang ze al geregistreerd zijn en wat ze nog meer te koop hebben.
De nieuwelingen ben ik voorzichtig mee. Ik vraag ook wel eens een adres wat te controleren is, willen ze dit niet, dan maar niet. Of net doen of je in de buurt woont en het op wilt halen.....

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:17

... En vooral in je oren knopen; als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:18

Als ik dure producten verkoop, zoals een zadel, laat ik de koper een contract opstellen en naar mij toesturen in tweevoud. Vervolgens stuur ik een ondertekend exemplaar terug. De koper kan zo mijn adresgegevens controleren. Daarna laat ik de koper het bedrag overmaken en verstuur ik het product.
Op deze wijze kun je in ieder geval de adresgegevens controleren. Ik vermoed dat een oplichter geen adresgegevens op zal willen geven.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:18

Vraag om een foto van zijn paspoort, rijbewijs of id. Weet je met wie je te maken hebt, diegene die je willen oplichten zullen geen kopie opsturen. Ze zijn wel erg crimineel wanneer ze met valse id werken. Om dit te voorkomen is echt alles gewoon zelf ophalen.
Mijn zoon is ook opgelicht voor jingle balls kaarten, door schade en schande wijs geworden.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 21:20

Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Kan ik veel mee. :)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:24

Persoonlijk zou ik nooit een kopie van mijn paspoort opsturen aangezien mijn Burger Service Nummer daarop vermeld staat.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 21:24

Ik heb inmiddels naar de verkoper gemaild dat ik het graag kom ophalen i.p.v. het via de post te doen. :)
Ik ben benieuwd of hij akkoord gaat. Zo niet, dan weet ik uiteraard genoeg.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:15

Kafu schreef:
Vraag om een foto van zijn paspoort, rijbewijs of id. Weet je met wie je te maken hebt, diegene die je willen oplichten zullen geen kopie opsturen. Ze zijn wel erg crimineel wanneer ze met valse id werken. Om dit te voorkomen is echt alles gewoon zelf ophalen.
Mijn zoon is ook opgelicht voor jingle balls kaarten, door schade en schande wijs geworden.

Ik zou echt afhaken als iemand mij zulke dingen zou vragen, ongeacht het bedrag. Dat wil niet zeggen dat ik dan meteen een oplichter of crimineel zou zijn, dat vind ik een rare aanname. Er zijn voldoende goede redenen om dingen als je ID nooit op te sturen, het is niet voor niets dat alleen de politie, douane en enkele anderen er om kunnen vragen, en dat de doorsnee nederlander die bevoegdheid niet heeft.

Misschien wil dit stukje ook graag doorlezen, het gaat over identiteitsfraude door paspoort kopien:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eitsfraude
Mijn tip, stuur niet zomaar een kopie van je paspoort als iemand je er om vraagt.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:23

wij zijn een jaar of 2 geleden opgelicht.
broer zou playstation 3 kopen via mp.
2e hands, de persoon voor de telefoon vertelde dat als mn vader het geld over zou maken dat hij de ps op zou sturen en dat ie op mn vader vertrouwde. dus geld overgemaakt en nooit een ps gezien.
dus ja, wij zijn er al best van geschrokken, we halen bijna alles op wat we kopen via MP.

het ligt er ook maar net aan wat je via MP koopt. bij mobielen en computers etc. kun je imo gauw opgelicht worden. bij kleding ofzo lijkt het me wel meevallen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:29

Joolien schreef:
Nayomie schreef:
*zoekt link*

Ja en die link heb ik vorige week ook gebruikt en zei dat het nr klopte maar ik ben toch opgelicht :+ Dus dat zegt ook niet alles :P

Ik kan vandaag een nieuwe rekening openen, iets op MP zetten en hoppa :')

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:50

Kafu schreef:

ik ben geen crimineel maar als jij mij dit vraagt dan krijg je van mij toch echt een stellige NEE
Kom maar lekker halen dan, van mij part kom je van de andere kant van het land en anders heb je pech, dan koop je maar niet.
No way dat ik zulke persoonlijk info naar een vreemde ga sturen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:59

Er was een site 'internet oplichting' weet niet of die nog bestaat?
Daar had je een lijst met héél veel namen enzo van oplichters.Je kon zelf ook oplichters doorgeven aan die site.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:53

Kafu schreef:
Vraag om een foto van zijn paspoort, rijbewijs of id. Weet je met wie je te maken hebt, diegene die je willen oplichten zullen geen kopie opsturen.
Diegene die dat niet willen ook niet. Want dan zoek ik wel een andere die zonder al die flauwekul iets wil kopen. Je hebt niks te maken met mijn paspoort of rijbewijs en ik vind het ergens banaal om zover te willen gaan. Bovendien kan ik na jouw id gekregen te hebben mij voor doen als 'Kafu' en jouw gegevens gebruiken voor mijn oplichtpartijen. Staan ze wel op een geven moment bij jou op de stoep. :)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:08

Duurdere producten met rembours versturen, hierbij betaal je aan het verzendende bedrijf zoals post nl wanneer de postbode met het pakket voor de deur staat. Zo ben je niet je geld kwijt als het pakket nooit komt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:17

Nooit!!! zomaar een kopie van je paspoort, id-kaart of rijbewijs opsturen. Daar kun je de grootste ellende mee krijgen. Dure dingen gewoon ophalen, en verder je gezond verstand gebruiken. Iemand met een mooie deal die nog maar 1 dag bekend is bij MP, dan moet je je achter je oren krabben.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:20

Wij waren ook bijna opgelicht. M'n vriend wilde bijna betalen totdat mp een mailtje stuurde dat de gebruiker geblokkeerd was. Hierop ben ik het bankrekeningnummer gaan Googlen en waren er nog heel wat mensen gedupeerd..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:21

Kafu schreef:

maar wat wil je met deze foto bewijzen?

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:23

inderdaad nooit paspoort, ID en andere vertrouwelijke info kopiëren en naar een wildvreemde sturen.
Wat me wel opvat is dat als er iets fout gaat het gelijk bij de verkoper word gezocht, maar hoe zit het met postnl?
Die drukken ook wel eens het een en ander achterover hoor, heb het zelf vorig jaar nog meegemaakt met een nieuwe samsung s4 die ik via vodafoon had besteld, pakket werd gewoon niet verwerkt en was gewoon foetsie.
Zo iets kan dus ook gebeuren.