Schoorsteenveger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Schoorsteenveger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:18

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar onze schoorsteen moet nog geveegd worden.
We zouden normaal maandag beginnen met schilderen.
Maar schilderen en dan de schoorsteen nog laten vegen, is dat een slim idee?

Ik heb wel een veger gevonden die maandag nog wil langskomen, maar die is 3x zo duur, als eentje die een week later komt. Huisbaas moet betalen, dus die wil het graag zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Iemand een idee hoeveel rommel het geeft? Is het te doen met afplakken etc?

Maureen95

Re: Schoorsteenveger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:21

Wij hebben hier een schoorsteenveger en die houdt alles best netjes. Ik denk dat je gewoon even moet bellen en vragen hoeveel rommel het geeft. Ik denk dat het wel meevalt. Ligt er natuurlijk wel aan hoe vies die is :P

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:25

Schoorsteenvegen geeft geen rommel. Ik laat het jaarlijks doen en hoef echt niet ieder jaar opnieuw te witten als 'ie geweest is :)

Oude krant eronder en een goede stofzuiger erbij (die heeft hij zelf als het goed is) en niks aan de hand.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:29

Hier hangt ie altijd keurig een vuilniszak om het uiteinde van de pijp (maar wij hebben een speciaal T-stuk aangebracht t.b.v. het vegen) en legt netjes een eigen meegebracht kleed eronder. Ik heb er echt nooit rotzooi van.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:48

1x per jaar maar? Als je regelmatig stookt wordt het ten zeerste aangeraden om minimaal 2x per jaar te vegen maar stook je het hele jaar door dan moet je eigenlijk 4x per jaar...

Margreet schreef:
Schoorsteenvegen geeft geen rommel. Ik laat het jaarlijks doen en hoef echt niet ieder jaar opnieuw te witten als 'ie geweest is :)

Oude krant eronder en een goede stofzuiger erbij (die heeft hij zelf als het goed is) en niks aan de hand.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:55

Ik had idd de vraag gesteld aan één van de mensen waar ik offerte vroeg.
Maar ze vertelde mij dat het moeilijk te voorspellen was.
Als de vorige eigenaar het regelmatig laten doen heeft, dan valt het best mee.
Maar dat weet ik dus niet, het is met hout verwarmd, geeft best veel vuil blijkbaar en als er nestjes of proppen etc in zitten, dan kwam er wel wat vuiligheid af...

Maar als ik jullie zo hoor, dan valt het dus best mee.

Oei, 4x, heb ik nog nooit gehoord. Veel doen het zelfs niet elk jaar hoor ik.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:59

Bloedlink :j Dat 1x per jaar is echt het absolute minimum... Want als het vlam vat gaat het zo snel....

Kirrr schreef:
Ik had idd de vraag gesteld aan één van de mensen waar ik offerte vroeg.
Maar ze vertelde mij dat het moeilijk te voorspellen was.
Als de vorige eigenaar het regelmatig laten doen heeft, dan valt het best mee.
Maar dat weet ik dus niet, het is met hout verwarmd, geeft best veel vuil blijkbaar en als er nestjes of proppen etc in zitten, dan kwam er wel wat vuiligheid af...

Maar als ik jullie zo hoor, dan valt het dus best mee.

Oei, 4x, heb ik nog nooit gehoord. Veel doen het zelfs niet elk jaar hoor ik.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:00

Oei dan heb je snel kans op schoorsteenbrandjes enzo. Wij hebben laatst de schoorsteen laten vegen. Een week later hoorden we allemaal rare geluiden in de open haard. Bleek dus dat er een nestje zat en er een jonkie naar beneden was gevallen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:04

Maar niet alleen om schoorsteenbrand te voorkomen, ook voor de afhandeling van het schadeverhaal is het wel zo wijs je zaken op orde te hebben. Want je bent niet verzekerd tegen schoorsteenbrand wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud. Bij de meeste verzekeraars moet je na een schoorsteenbrand via een rekening aan kunnen tonen dat de schoorsteen geveegd was. Sommige verzekeraars eisen dat het schoorsteen veegbedrijf is aangesloten bij de Kamer van Koophandel. Wil je precies weten waar je aan toe bent en welke voorzorgsmaatregelen jemoet nemen, lees je inboedel- of woonhuispolisvoorwaarden erop na of vraag je verzekeraar of tussenpersoon ernaar!

Spreek vooraf een prijs af voor het vegen, eventueel het plaatsen van een kap, inclusief BTW en voorrijkosten. Leg deze afspraak schriftelijk vast. Spreek met de veger af dat hij alléén moet doen wat je met hem afgesproken hebt. Eventuele grotere reparaties dient hij eerst te overleggen. Vraag om een kwitantie met daarop de werkzaamheden die verricht zijn

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:23

Nou bedankt voor de zorgen hoor :roll:

Ik stook niet veel en schoorsteen trekt heel goed dus brandt erg "schoon" en vogels kunnen er niet in. Dan is 1x per jaar echt zat hoor, woon hier nu 8 jaar en er is nog nooit veel vuil uitgekomen.

Bonnetje wel bewaren ja, en een goede schoorsteenveger bewaart een kopietje voor je in zijn boekhouding, just in case.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 12:52

Ik werk zelf in verzekeringskantoor.
Schoorsteen kuisen hoeft niet voor verzekering. Toch niet bij ons.
Kan in Nl anders zijn en van my verschillen.
Maar voor ons maakt het niks uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:06

In nederland is het inderdaad bij bijna iedere verzekering verplicht de schoorsteen 1x per jaar te laten vegen. Ook mijn schoorsteenveger zegt dat 1x per dag genoeg is, tenzij je alleen haard brandt voor warmte (dus echt iedere dag van sochtends vroeg tot laat in de avond), dan zou 2x per jaar in sommige gevallen beter zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:42

1 keer per dag vegen? Zijn jullie zo goed bevriend met de veger? :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:49

Wij laten het ook altijd 1 x per jaar doen en komt altijd weinig vuil uit. Wij stoken dan wel alleen schoon hout, zelf gekloofd. Kost rond de 85 euro hier, door een erkend bedrijf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:13

Ahum, per jaar dus, lol!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:48

Zammie schreef:
Wij laten het ook altijd 1 x per jaar doen en komt altijd weinig vuil uit. Wij stoken dan wel alleen schoon hout, zelf gekloofd. Kost rond de 85 euro hier, door een erkend bedrijf.

85 euro :O sodeknetter! Ik betaal 33 euro, ook een erkend bedrijf....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:50

Ik heb eigenlijk geen idee wat wij betalen voor alleen het vegen. Eerste jaar moest onze kap vervangen worden, vorige eigenaar heeft waarschijnlijk nooit laten vegen of gestookt. Jaar erna zat er teer aan de wanden dus hebben we katalysator bij moeten kopen, dan waren we rond de 80e kwijt, maar voogens mij is die katalysator aardig aan de prijs.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:56

Mijn pa veegt het zelf, meestal om het jaar en de roet die eruit komt is nihil :j

Het heeft o.a. te maken met Hoe je stookt. Veel mensen stoken 'zuinig', als in: klein gezellig vuurtje. Daardoor heb je een zeer onvolledige verbranding wat zorgt voor veel roetaanzet.

Wij stoken verre van zuinig := groot vuur, felle vlammen en dus minimale roetaanzet.

Overigens is een schoorsteenbrand echt niet altijd slecht hoor, zolang het gecontroleerd is is het alleen maar goed :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:58

Jessandhope: hoe zorg je voor je bewijs voor de verzekering in dat geval dan?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:49

Dank jullie wel voor al jullie reacties.
Ga morgen een afspraak maken.
Kachel is enige verwarming, dus er is veel gestookt. Elk jaar zou schoorsteen geluisd zijn dus laat ons hopen op weinig rommel!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:54

secricible schreef:
Jessandhope: hoe zorg je voor je bewijs voor de verzekering in dat geval dan?

Niet? We hoeven nooit bewijs aan te leveren omdat dat ding dus nooit in de hens zal gaan door goed stoken en goed onderhoud :j
Het word ook altijd keurig netjes gedaan met de juiste spullen die een schoorsteenveger ook tot zijn beschikking heeft.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 00:13

Bij vrijwel geen enkele opstal/brandverzekering staat er in de voorwaarden dat er (een aantal keer per jaar) geveegd moet worden. Een enkele keer wordt over 'voldoende onderhoud' gesproken, maar vaker wordt er niets specifieks vermeld.
Uitzondering is het verzekeren van een huis met een rieten kap. Dan zijn er vaak extra voorwaarden (bv plaatsen van een vonkenvanger en laten vegen door een door de verzekering erkende schoorsteenveger).

Verder is schoorsteenveger geen erkend beroep (dat een veger lid van de bond is zegt hier ook niks over) en ieder bedrijf moet in principe bij de KvK zijn ingeschreven. Het is bekend dat veel schoorsteenvegers zeggen dat je problemen krijgt met de verzekering als er niet geveegd wordt (en dus hameren op een abonnement met bonnetjes en stempeltjes), maar dat is meer 'klantenbinding'.

Het feit dat het niet verplicht is/afgedwongen wordt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet verstandig is om het regelmatig te laten doen!

En zoals al eerder gezegd: als je een goede veger hebt zal hij er voor zorgen dat er geen rotzooi in de woning terechtkomt door het afdekken van de haardplek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:50

Mijn ervaring id anders turtlelito. Inderdaad staat er in de voorwaarde voldoende onderhoud, maar als je een schoorsteenbrand hebt moet jij bewijzen dat het onderhoud dat je hebt gepleegd voldoende is. En als je alles zelf hebt gedaan altijd of geen bonnetjes bewaard is het hard maken aardig lastig...

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:32

@Secricible: Hier helaas ook een ervaringsdeskundige, het huis van onze buurvrouw (staat vast aan onze woning) is volledig uitgebrand. Inclusief bonnetjes, altijd contant betaald natuurlijk. Schoorsteenveegbedrijf bleek een paar maanden daarvoor ook failliet te zijn gegaan en was niet meer per mail/telefoon te bereiken.
Werd erg lelijk gedaan tegen de buurvrouw (echt waar je op zit te wachten als je net je hele hebben en houwen hebt verloren), gelukkig bonden ze in toen ik de bewijsplicht bij hen legde. Ook vanuit de brandweer kwam al snel bevestiging dat het niets met achterstallig onderhoud te maken had gehad, toen bonden ze gelukkig wel in.... Achteraf zelfs een (schriftelijk) excuus gekregen voor de botte behandeling in de beginfase.
Maar inderdaad: als het kan gewoon voor veilig gaan en de bonnetjes (liefst in een brandveilig kluisje :) ) bewaren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:26

Of op een andere locatie, bij een ouder oid :)