Bemidelingskosten, mag dit in mijn geval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Bemidelingskosten, mag dit in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 23:24

Sorry als het hier verkeerd staat.

Mijn vriend en ik huren inmiddels een dik half jaar een huis.
Een tijdje terug kwam ik hier op bokt ook iets tegen over bemiddelingskosten..

Wij hebben dit huis zelf gevonden, dus daar geen makelaar oid voor ingeschakeld.
Op het huis stond een telefoonnummer van een makelaar die we gebeld hebben.
Bij hem op kantoor geweest voor gegevens etc,
Rondleiding in het huis gehad en hij was er bij met het tekenen van het huurcontract.

Het gaat hier ook een particulier huurhuis dus niet voor bedrijf.
Ook is het een zelfstandig woonhuis dus niet op kamers oid.

Wij hebben de makelaar toentertijd 600 euro bemiddelingskosten betaald..
Mocht hij dit vragen in dit geval?

Zo nee, ik heb al een voorbeeld brief waarin ik hem het geld kan terug vragen.

Sammie

Re: Bemidelingskosten, mag dit in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:25

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:26

Ik weet niet precies hoe het zit, maar afgelopen maandag is dit behandeld in TROS Radar, dat heb ik zelf niet gezien maar wel gehoord.
Volgens mij mogen ze niet van 2 walletjes eten, en dus van de verhuurders en de huurders geld vragen.
Maar daar zijn wel wat uitzonderingen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:32

In het algemeen: nee, dat mag niet.
Ik denk dat je mijn topic van laatst bedoelt :) Inderdaad is het laatst in Radar behandelt en daar werd ook duidelijk uit dat het vaak gedaan wordt maar niet mag. Je kan wel de kosten proberen terug te vorderen.
Ik raad je aan die aflevering van Radar te bekijken :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 23:35

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:35

Wat dan als de verhuurder weigert terug te betalen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:38

Dan ga je er een rechtszaak van maken. Eerst stel je ze netjes in gebreke natuurlijk. Meestal help een brief van een advocaat al.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:23

Hmmm, interessant. Ik heb 2 maanden terug ook bemiddelingskosten moeten betalen, al noemden zij het administratiekosten. €515,-. De verhuurder had een makelaar ingeschakeld, deze moest ik betalen. Dan lijkt mij dat het voor mij ook geldt? Aangezien de verhuurder de makelaar ook heeft betaald.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 22:33

Saskiaatje schreef:
Hmmm, interessant. Ik heb 2 maanden terug ook bemiddelingskosten moeten betalen, al noemden zij het administratiekosten. €515,-. De verhuurder had een makelaar ingeschakeld, deze moest ik betalen. Dan lijkt mij dat het voor mij ook geldt? Aangezien de verhuurder de makelaar ook heeft betaald.

Echt even een aanrader om inderdaad de uitzending van tros radar even terug te kijken.
Als ik het zo hoor, had jij ze ook niet mogen betalen.. word in die uitzending allemaal uitgelegd.

Ik heb inmiddels een aangetekende brief de deur uitgedaan.
Dit afwachten en anders nemen we een advocaat in de arm..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:13

LZP -> HTT

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 00:23

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:00

Saskiaatje schreef:

Geldt voor jou ook Saskia! Is inderdaad terug te vorderen. Eerst vragen, dan in gebreke stellen met mededeling dat je volledig verzekerd bent tegen rechtshulp. Als ze dan nog niet over de brug komen kan je even naar het juridisch loket gaan en daar vragen of ze even een brief op willen stellen. Lukt dat ook niet kan je gewoon op eigen houtje een rechtszaak starten, je zal hem altijd winnen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:05

Ik volg dit ook. Ik kom soms van die achterlijk hoge bemiddelingskosten tegen die men vraagt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:26

Ik heb hier een half jaar geleden ook een topic over geopend. Als ze het al vragen moet het een realistisch bedrag zijn dus geen 500 a 600 euro. Wij hebben het destijds wel aangegeven maar ze gebruiken het gewoon als sleutelgeld.

Wij hebben er toen wel vanalles over uitgezocht. Je kan het tot 25 jaar nog terug vragen. Procedures en brieven voor terugvordering staan op internet. Wij hebben toen ook de bmiddelingskosten apart overgemaakt zodat we het echt zwart op wit staan. We gaan het terugvorderen als we uit dit huurhuis gaan.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:30

Oh, dat is wel slim, als je eruit gaat. Ik ben namelijk dus ook angstig dat ze me eruit gooien als ik dit doe. :\

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:39

Ja dat was mijn vriend ook. Omdat makelaars het zo spelen blijven mensen ook betalen. Ga ff de uitzending bekijken ben benieuwd!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 22:13

wouterpaard schreef:
Ik heb hier een half jaar geleden ook een topic over geopend. Als ze het al vragen moet het een realistisch bedrag zijn dus geen 500 a 600 euro. Wij hebben het destijds wel aangegeven maar ze gebruiken het gewoon als sleutelgeld.

Wij hebben er toen wel vanalles over uitgezocht. Je kan het tot 25 jaar nog terug vragen. Procedures en brieven voor terugvordering staan op internet. Wij hebben toen ook de bmiddelingskosten apart overgemaakt zodat we het echt zwart op wit staan. We gaan het terugvorderen als we uit dit huurhuis gaan.

Opzich kan de makelaar ons er niet uit zetten, we huren namelijk niet van hun maar particulier.
Ik heb vrijdag een aangetekende brief op de post gedaan. ( via voorbeeld brief van internet )
hopen dat we of snel het geld terug krijgen of een reactie.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:18

Uit je huis geschopt worden gebeurt ook niet zomaar. Is heel moeilijk om te doen voor een verhuurder.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:04

@Maaaarije, zou jij mij een pb kunnen sturen met zo'n voorbeeldbrief. Ben wel heel benieuwd. Ik vermoed dat ik het dus ook kan terug vragen.
Daarnaast vraag ik mij af of de organisatie Direct wonen ook destijds wel 750,- bemiddelingskosten mocht vragen. Zij hebben werkelijk niets maar ook niets voor ons gedaan toen wij problemen hadden met het huis, niks bemiddeling.. slechts de sleutels, *hier heb je het huis en zoek het verder maar uit mentaliteit*
Dus dat is misschien ook nog wel terug te vragen...

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:43

Nou, ik heb zojuist een bezoekje gebracht aan de huisbaas. Hartstikke aardige man. Ik maak me geen zorgen dat ik het huis wordt uit gezet als ik dit wil aanvechten met de bemiddelaar. Meneer M (zo noem ik de bemiddelaar in mijn geval even) is voor mijn huisbaas aan het werk. Hij regelt iedere keer dat er weer nieuwe huurders komen, stelt het contract op, maakt foto's en zet de advertentie. Zorgt voor de bezichtigingen en de sleuteloverdacht. Dit zijn allemaal handelingen in het belang en opdracht van de verhuurder. Echter is het wel zo dat mijn huisbaas niks betaald aan deze bemiddelaar. Hij wist wel dat hij aan de huurders bemiddelingenkosten vroeg waar hij dan weer op zou verdienen. Echter wist de huisbaas niet dat het om een volle maand huur ging. Ook hij vind 500,- belachelijk veel geld want hij doet verder niets voor de huurders.

Ik ga eens achter een voorbeeld brief aan...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:55

Jeetje, dan heb ik echt mazzel met het huren via particulier - via bemiddelaar. Heb alleen een maand borg hoeven betalen, welke ook netjes in de overeenkomst vermeld staat. Geen administratiekosten, bemiddelingskosten of iets dergelijks. Maar ze mogen toch als ze van een van de partijen bemiddelingskosten vragen, dit gewoon doen, zolang het maar niet van twee kanten betaald wordt ?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:57

In dat geval wordt het onredelijk voordeel genoemd. Want 500,- betalen is niet redelijk voor het geen wat de bemiddelaar voor de huurder gedaan heeft.

Zie link:
http://www.trosradar.nl/consumentenhulp ... gvorderen/

En de volgende tekst:

Geen hulp, geen courtage
Wettelijk is vastgesteld dat de makelaar deze vergoeding aan de verhuurder mag berekenen. In het geval van de huurder is dat vaak een andere zaak. De courtage is namelijk een vergoeding voor verleende diensten, maar in hoeverre levert een online verhuurbemiddelaar diensten aan een huurder? Het werk dat wordt verzet is vooral in het belang van de verhuurder. Die is bovendien degene die de service inhuurt, en zou daar dus ook voor moeten betalen. Verschillende uitspraken bij de kantonrechter wijzen uit dat als de woning op eigen kracht is gevonden, door de rechter wordt aangenomen dat de bemiddelingsdienst door de verhuurder in gang is gezet.

Onredelijk voordeel
Courtage vragen aan de huurder kan wel, voor werkzaamheden als de inschrijving en het opmaken van het huurcontract. Maar het bemiddelingsbureau moet in dat geval wel aannemelijk kunnen maken dat de hoeveelheid werk in verhouding staat tot de gevraagde vergoeding. Aangezien de courtage in het geval van één maand huur al snel zo'n 800 of 1000 euro bedraagt, kunnen bemiddelaars vaak niet bewijzen dat de vergoeding redelijk is. Dit betekent dat zelfs als er géén dubbele courtage wordt gerekend, maar alleen de huurder om bemiddelingsgeld wordt gevraagd, de huurder het courtagebedrag vaak alsnog terug kan vorderen.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:03

In dit geval mogen inderdaad geen bemiddelingskosten gevraagd worden. Die kosten zijn voor de partij die de makelaar inhuurt, en aangezien jij het huis zelf gevonden hebt, hoef jij die kosten niet te betalen.

Makelaars komen er vaak wel mee weg, want als je die kosten niet vooraf betaalt, verhuren ze het huis gewoon aan iemand anders. Advies van het juridisch loket is dan ook 'eerst betalen, later terugvorderen'.

Daarnaast kan de verhuurder/huisbaas je echt niet zomaar het huis uitzetten. Ten eerste hoeft de verhuurder hier niets van te weten, want het is iets tussen jou en de makelaar, de verhuurder heeft daar niets mee te maken. Daarnaast ben je als huurder goed beschermd en is dit geen geldige reden om zomaar iemand het huis uit te zetten.

Bij mij hielp een aangetekende brief trouwens niet, de makelaar heeft daar nooit op gereageerd. Ik heb het geld teruggekregen van de rechtsbijstandverzekering.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:58

Aartje schreef:
@Maaaarije, zou jij mij een pb kunnen sturen met zo'n voorbeeldbrief. Ben wel heel benieuwd. Ik vermoed dat ik het dus ook kan terug vragen.
Daarnaast vraag ik mij af of de organisatie Direct wonen ook destijds wel 750,- bemiddelingskosten mocht vragen. Zij hebben werkelijk niets maar ook niets voor ons gedaan toen wij problemen hadden met het huis, niks bemiddeling.. slechts de sleutels, *hier heb je het huis en zoek het verder maar uit mentaliteit*
Dus dat is misschien ook nog wel terug te vragen...

Ik zal hem je even sturen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:24

Ik heb nu een huisje op het oog die het administratiekosten noemt, geen bemiddelingskosten, van 430 euro. Neem aan dat dat ook geen redelijk bedrag is, en dat ik dat terug kan krijgen?