opleidingskeuze...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SoAndrea

opleidingskeuze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:18

hoi allemaal!

ik zit voor de meest zware beslissing die elke tiener moet maken alleen dan al voor de 2e keer..
ik ben gestopt met mijn huidige opleiding, hier verder niks over want ik weet ECHT zeker dat ik wil stoppen voor de mensen die me over willen halen om de opleiding af te maken haha :+

maargoed, nu dus een nieuwe keuze en ik weet nog steeds niet wat ik wil..
heb wel 2 opleidingen die me erg aanspreken en dan in het bijzonder de ene
Dit is de opleiding veehouderij. het buitenzijn, het omgaan met dieren en gewoon het hele boerderij gebeuren vind ik echt super. ik woon zelf op een boerderij die eigenlijk steeds meer uitbreid en we zitten nu toch wel tegen de 500 melkkoeien aan.
toch is er iets dat mij tegen houd, en ik denk dat het de angst is wat anderen er van zullen vinden als ik dit ga doen. ik weet dat ik gewoon mn eigen keuze moet maken maar toch houd iets mij tegen..

zijn er misschien nog meer mensen die hier de opleiding Veehouderij doen?
bevalt de opleiding? hoeveel praktijk/stage?

Groetjes Andrea

Anoniem

Re: opleidingskeuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:23

Ik doe veehouderij! Heb dit ook op mijn gevoel gekozen, wij hebben zelf namelijk geen boerderij thuis maar ik vond het boerderijgebeuren/ om gaan met dieren/ werk op t land altijd prachtig. In het begin kreeg ik vooral van de docenten wat tegenslag, ze vonden het wat vreemd, een meisje wat niet echt een boermeid is tussen de veehouders. De mannen uit mijn klas zelf vonden het lang niet zo'n punt.
Wel hebben ze af en toe vrouwonvriendelijke grapjes, en op de groepswhatsapp is het vooral bijna naakte meiden wat voor bij komt, maar ach, als je een beetje mee doet en je dat zelf niet erg vind, is er niks aan de hand.

De opleiding zelf valt mij tegen qua nivo, maar ik kom dan ook van de havo. Ook de kwaliteit valt me tegen, maar dit zit hem in de school/leraren zelf en niet in de opleiding. Ik heb best wel veel stage en dat bevalt me opzich wel.

Als je verder nog vragen hebt stel ze maar :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:25

Ik ken genoeg meiden die veehouderij doen!
Gewoon doen wat je zelf leuk vind en je niet tegen laten houden door meningen van anderen! :D

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:29

Je gevoel volgen en de opleiding kiezen die je leuk vindt, dat is wat je moet doen!
Ikzelf doe HBO Diermanagement, en je wil niet weten hoeveel commentaar ik van andere mensen heb gekregen. 'Daar is toch geen werk in?!' 'Je wordt opgeleid tot HBO poepschepper!' 'Jij wil vast direct na je studie in de bijstand komen zeker?' 'Hou de dieren gewoon als hobby!' etc..
Ik heb ook lang getwijfeld over deze keuze, ook mede door het commentaar wat iedereen gaf.
Maar ik heb toch deze keuze gemaakt en ik ben er ontzettend blij om, ondanks dat ik weet dat ik het later moeilijk ga krijgen met een goede baan vinden.
Als ik niet voor deze opleiding had gekozen had ik denk ik spijt gehad.

Dus, als je twijfelt over een opleiding vanwege de mening van anderen; Kies wat je zelf leuk vindt, anders is er een grote kans dat je later spijt krijgt!

En mijn eigen mening over veehouderij: Volgens mij zijn er veel meiden die deze opleiding doen en volgens mij is het ook best leuk!
Laatst bijgewerkt door xxLady op 24-04-14 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:49

klopt ik kom zelf ook van havo (heb het niet afgemaakt) maar merkte dit ook wel in mijn vorige opleiding dat het allemaal erg makkelijk niveau is haha

ik neem ook aan dat je daar gewoon alles leert ook al kan je het nog niet (zie; trekker rijden, koeien melken etc.)

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:51

bedankt voor de reacties! ik begin er nu wel steeds wat zekerder over te worden!
jaa precies dat soort reacties kreeg ik al steeds, vriendinnen zeiden ook; jaaa je moet echt geen boeren opleiding doen want dan krijg je nooit werk..
en bedankt voor de support -O-

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:54

Mijn broer doet nu de veehouderij opleiding. Hij houdt niet echt van leren en school enzo maar dit vindt hij leuk! Hij heeft het er alleen over dat het makkelijk is...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:57

Vriendinnetje heeft het ook op hbo niveau gedaan en runt nu het bedrijf. Je wordt opgeleid tot goede manager van je bedrijf en je hebt 500 werknemers om tevreden te houden dus een goede opleiding is tegenwoordig haast noodzaak (ook om de regels te snappen) geworden.

Kun je al in de maatschap bij je ouders?

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:58

jaa dat hoor ik wel vaker inderdaad dat het makkelijk is, maar dat hoor ik eigenlijk bij bijna alle opleidingen. het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je eigen niveau is!
maargoed, ik kan nou eenmaal niet naar hbo en moet eerst een mbo4 opleiding halen, en dat zal me dus waarschijnlijk aardig makkelijk afgaan haha

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:00

Bij de boeren is juist steeds meer werk te vinden.
En zijn tegenwoordig redelijk veel jonge boeren, met kinderen.
En mensen van tegenwoordig gaan graag eens op vakantie, of een dagje weg met de kids.
En dan moet er iemand zijn om voor de dieren te zorgen.
Ook worden de bedrijven steeds groter, waardoor er meer werk is.
Ik heb zelf 2 x stage gelopen op een boerderij, en op beide plekken hadden ze iemand die voor ze inviel als er wat was, of als ze weg gingen/op vakantie/(verjaardags)feestje/ andere omstandigheden
Op mn 2e stageplek hadden ze iemand die smiddags kwam werken, voer maken voor de koeien, savonds koeien melken, zodat de boer en boerin tijd hadden voor hun kinderen als ze uit school kwamen, en andere administratieve dingen konden doen.

Dus als jij denkt dat Veehouderij wat voor jou is
Dan zeg ik:
Zeker doen!

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 22:01

Vuurneon, nee maar het bedrijf breid wel steeds meer uit en op den duur zou mijn vader natuurlijk steeds minder kunnen werken omdat hij ook ouder word en denk ik wel dat ik in ieder geval na deze eventuele opleiding het bedrijf in zou kunnen.
op dit moment zitten mijn ouders met mijn broer in een maatschap, maar doen mijn vader en broer het werk. (mijn moeder zit er bij, stel mijn vader komt te overlijden, dat dat goed geregeld is etc)

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 22:03

bedankt iedereen voor de reacties! Vind het zeker leuk dat iedereen hier zo positief over de opleiding is en begin dan ook gelukkig steeds meer mn gevoel over de opleiding te accepteren! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:37

als er eventueel mogelijkheden zijn om het bedrijf in te kunnen strakjes en jij hebt het idee dat jij dit ook zou willen, lekker iedereen de boom in sturen met wat ze er van vinden ;)

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:11

Zal binnenkort nog naar een meeloopdag gaan maar denk dat ik het wel weet ! :)