Ik loop hier al een tijdje mee en heb al meerdere manieren uitgeprobeerd om beter te plannen en wat structuur aan te brengen in mijn leven, maar misschien dat Bokkers me kunnen helpen. Momenteel heb ik mijn hoeveelheid schoolwerk weer eens flink onderschat en loopt daardoor dus weer alles in de soep.
Ik ben een vrij chaotisch en snel afgeleid persoon. ADHD is bij mij vastgesteld maar ik probeer me daar niet te veel aan vast te houden. Ik heb momenteel meerdere ballen in de lucht te houden:
-Huishouden: ik woon op mezelf, heb een klein huisje (alles alleen) met bijbehorende vaste lasten (huur, gas/water/licht etc).
-School: ik ben momenteel bezig met mijn laatste jaar HBO-Verpleegkunde. Ik doe onderzoek, wat zoveel wil zeggen als: hier heb je 5 maanden lang de tijd (zonder vaste schoolmomenten), hier heb je een vage opdracht, doe er iets mee. Dit recept is uiteraard gedoemd te mislukken zonder planning.
-Werk: ik werk als flexmedewerker bij een thuiszorginstelling. Ik heb dit werk nodig om rond te kunnen komen (kan allemaal nét, minder werken is geen optie) en daarnaast is het hele nuttige en leerzame ervaring. Dit betekent wel: onregelmatige werktijden, soms een week geen werk, soms aan één stuk door, late diensten, vroege diensten, middagdiensten, er is geen pijl op te trekken en dat dan ook nog in verschillende teams en dorpen.
-Hapkido: een zelfverdedigingssport. Ik kan in principe 4 maal in de week heen, maar laat dit afhangen van werk (late dienst is geen sport) en of ik in de buurt ben (2 maal in de week is in Groningen, als ik daar niet ben, ga ik er ook niet heen vanuit Assen). Ik haal hier ontzettend veel ontspanning en plezier uit. Ik ga meestal 2 keer in de week, als het rustig is vaker. Is ook geen lijn op te trekken wanneer ik wel of niet kan of ga.
-Paarden: Momenteel ben ik met 3 paarden bezig. Één wordt klaargemaakt voor de IBOP, die rijd ik zelf 2 maal per week en ik probeer er de andere 3 dagen te zijn om te helpen met hindernissen bouwen. De twee andere doe ik samen met iemand anders; zij heeft in principe de leiding en ik probeer er bij te zijn als zij bezig is en als ik zelf tijd heb, pak ik één ervan eens aan de lange lijnen. Ik ben er verder voornamelijk bij voor de veiligheid en om van te leren. Alleen bij het eerste paard wordt echt van me verwacht dat ik er 2 maal in de week op rijd, de rest is afhankelijk van tijd etc. Vaste dagen of momenten zijn er in principe niet.
Ik ben op zoek naar een manier om hier een beetje structuur in aan te brengen. Het moet te doen zijn denk ik, want ik heb soms tijd over, maar ik moet gewoon beter plannen en ik mis soms het overzicht. Er is namelijk niet een vast werkmoment of vast rustmoment te plannen: ik werk bijvoorbeeld vaak in het weekend en heb dan doordeweeks ''vrij'' van werk, maar ook niet altijd en ik heb soms ineens heel veel schoolwerk, en dan weer een tijdje niets. Bij de paarden ben ik vaak afhankelijk van wanneer de ander ook kan. Daarnaast vind ik het moeilijk om prioriteiten te stellen (wat is belangrijker en moet nú, wat kan wachten).
Heeft iemand een gouden tip? Ik volg al een studievoortgangsgroep via mijn onderwijsinstelling om een weekplanning te maken en te bewaken maar door het flexwerk, mijn gebrek aan overzicht in schoolwerk etc. lukt het me daarin ook niet echt om te plannen...
Heb je een agenda met alarm op je telefoon TS? Wat voor mij heel goed heeft gewerkt (chaoot met studie, bijbaan, vriendje en verzorgpeerd) was 1 keer in de week een alarm zetten op een tijdstip dat ik van te voren wist: - dat mijn rooster voor de komende week bekend was - dat ik tijd had En dan elke keer als mijn alarm ging (1 keer per week) een weekplanning maken. En dan per dag: - zoveel tijd werk (van *tijdstip* tot *tijdstip*) - zoveel tijd reizen - zoveel tijd school/studie - zoveel tijd huiswerk - zoveel tijd paard/sport - zoveel tijd huishouden En dan hoeft bijvoorbeeld paard, huishouden etc niet elke dag, en andere dingen komen juist elke dag terug.
Maeve
Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-14 21:33
Mikey, ik maak inderdaad veel gebruik van het alarm op mijn telefoon! En hoe doe je dat dan met leuke dingen?? Plan je die ook in? Want ik heb ook een behoorlijk gebrek aan zelfdiscipline, voornamelijk als het op school aan komt...
edit: hoe ziet jouw planning er uit?? Maak je gebruik van je gewone agenda?
_Mikey_
Geplaatst: 23-04-14 20:51
Gheheh, ik heb nu een baan , geen studie en geen verzorgpeerd meer, dat maakt het leven een stuk overzichtelijker. Momenteel kan ik dus spontaan leuke dingen doen
Op het moment gebruik ik alleen mijn telefoon, en dat voor dingen die buiten mijn routine vallen. (bijvoorbeeld ontwormen katten eens in de paar maanden. Of 1 keer in de maand mijn reiskosten declareren, dat vergeet ik geheid als ik daar niet aan herinnerd wordt. Daar zet ik echt een periodiek alarm voor.
Toen ik nog zo strak moest plannen hield ik tijd vrij voor leuke dingen, bijvoorbeeld zaterdagmiddag/avond. (Sowieso heb je elke dag ' uitloop/vrije ruimte' nodig. Anders word je knettergek )
Als er spontaan iets opkwam keek ik of daar ruimte voor was. Maak je tijd vrij voor het 1, dan krijgt iets anders minder tijd, dus het moest ook kunnen. Een deadline voor een paper, maar ook gevraagd worden voor een terrasje was dus kijken wat belangrijker is. En in dat geval gaat het huiswerk (niet altijd hoor) voor.
_Mikey_
Geplaatst: 23-04-14 20:52
Maar je zou met jezelf de afspraak kunnen maken dat je iedere week 3 keer een blok van 2 uur aan je huiswerk besteedt. En dat die blokken vaststaan en dus door geen enkele andere activiteit vervangen kunnen worden
Mijn huidige planning is voor jou niet zo interessant. Maar vroeger had een week voor mij er zo uit kunnen zien: Zondag 18:00 tot maandag 06:00 werken (nachtdienst) Maandag 6:00 tot 7:00 reizen maandag 7 tot 1700 eten, slapen, ontbijt. 17:00 tot 20:00 paard 20:00 tot 23:00 recreatie en evt huiswerk en avondeten 2300 tot 06:00 dinsdag nachtrust
dinsdag 7 tot 8:30 reizen 9 tot 13:00 college 13:00 tot 15:00 huiswerk (universiteitsbieb) 15:00 16:30 reizen 16:30 tot 18: huishouden 18:00 tot 20 paard 20:00 tot 23:00 recreatie etcetera
Ik werkte ongeveer 3 dgn per week, wist mijn rooster krap van te voren. Had wel een vaststaand rooster op de Uni, daar ging ik ook ongeveer 3 keer per week heen. En ik probeerde 3 keer per week bij het paard te zijn en daar liefst meer dan 1 uur te zijn. Naar mijn werk was ik 2 uur reistijd per dag kwijt (1 uur heen en 1 uur terug) en naar de uni 3 uur per dag. Helaas kon ik niet studeren in de bus, anders had ik dat efficienter kunnen toepassen. Tijdens mijn nachtdiensten was er vaak wel gelegenheid tot studeren/lezen. Naar het paard had ik trouwens ook 40 minuten reistijd (20 min heen en 20 terug)