Nieuwe laptop kopen, waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LynnDenise

Nieuwe laptop kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 15:29

Het wordt nu toch onderhand wel eens tijd voor een nieuwe laptop, mijn oude Acer doet het nog maar net en voor wat wij willen doet hij het eigenlijk niet helemaal goed meer.

Maar dan nu, waar moet je precies op letten? Uiteraard zou ik een laptop willen kopen van 400/500 euro, dat was deze ook, maar spelletjes kan vriendlief er niet op spelen en ik kan ook niet uitgebreid aan de slag met Photoshop.

Kunnen jullie met mij meedenken? Waar moet ik op letten en hebben jullie evt een idee waar ik die het goedkoopste kan kopen?

Wat wij voornamelijk ermee (willen) doen:
Internetten
Administratie
Photoshop
1 of 2 spelletjes spelen

Ik heb een externe harde schijf die nu ook goed werkt voor het opslaan van al mijn foto's.
Budget is uiteraard zo weinig mogelijk, maar denk niet dat ik vriendlief zo gek krijg om meer dan 750,- te besteden. :o

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:33

Wij hebben net een nieuwe laptop gekocht en wouden er 1 voor normaal gebruik zelfde als jou.

Wij hebben gelet op GHz moest boven de 1 (die van ons is 1.9 GHz) zijn en dan liefst meerdere cellen (wij hebben er maar 2 maar 4 of 6 is beter).
minimaal 4GB memory
en minimaal 500GB Hardeschijfruimte.
DVD speller.

wij hebben nu een Acer van de mediamarkt ben er erg blij mee al is windows 8.1 ff wennen.
Groter scherm (17.3 HD + LED)
En wij waren +/- 400 euro kwijt was wel een aanbieding.
Vond het persoonlijk mee vallen.

muntdrop

Re: Nieuwe laptop kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:39

Wat voor spelletjes wil je vriend graag spelen?

Voor dat budget voldoet bijna elke laptop wel aan je eisen, het gaat moeilijker worden om er 1 te vinden die dat niet doet :+

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 16:56

GHz, ik heb het even gegoogled, maar ik word er niet wijzer van. Wat doet dat precies?
400 euro klinkt trouwens erg goed!

Vriendlief houdt van de bouwspelletjes, rollercoaster dingen, maar ook schietspellen. Maar ik neem aan dat ik dan vooral naar de videokaart moet kijken?

Vriendlief zat aan een bedrag onder de 500,- te denken, maar voor mijn gevoel is dat echt te weinig. Vandaar dat ik misschien wel 750 eruit kan kletsen, als het echt een goede laptop is die aan al onze eisen kan voldoen.

Alvast bedankt voor de reacties! Tof dat jullie helpen meedenken.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:03

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:14

Voornamelijk foto's bewerken, bestandje van een paar MB moet hij kunnen openen en moet ik kunnen bewerken.

En waarom zou je voor die kiezen? Ik wil graag weten waar ik naar moet zoeken :)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:16

Ik heb er 1, bevalt super en kan ontzettend veel, kost alleen 899, Lenovo Ideapad y series, maar dit moet dan vanwege mijn opleiding. Succes met de zoektocht!

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:17

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:31

LynnDenise schreef:
Voornamelijk foto's bewerken, bestandje van een paar MB moet hij kunnen openen en moet ik kunnen bewerken.

En waarom zou je voor die kiezen? Ik wil graag weten waar ik naar moet zoeken :)

Als dat 'alles' is dan denk ik zelf dat de laptop die ik uitkoos 'te goed' is. Als ik het goed begrijp speelt je vriend vooral wat oudere spellen? Deze zijn niet zo veeleisend. Hou oud is de laptop die je nu hebt? Tegenwoordig krijg je veel meer voor 500 euro dan bijvoorbeeld 3 jaar geleden. Het lijstje van blokje is een goede richtlijn, alleen voldoen de meeste laptops er tegenwoordig wel aan.

Ghz heeft te maken met de snelheid van je processor.

http://www.bol.com/nl/p/toshiba-satelli ... 021118851/

Deze, of een soortgelijke laptop, zal waarschijnlijk ook wel aan je eisen voldoen. Ik had iig. een soortgelijke laptop van hp en deed er hetzelfde mee als wat jij wilt ;)

http://www.bol.com/nl/p/acer-aspire-e1- ... 020712044/

Deze heeft dan bijvoorbeeld een iets betere processor, maar een kleinere harde schijf.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:54

BarryPlopper, die laptop die ze aanbevelen ziet er goed uit, maar verder zie ik geen goede uitleg van waar iemand op moet letten? Ze vertellen alleen de voor hun beste keus?

Ik heb momenteel een Acer Aspire, 4/5 jaar oud gok ik zo'n beetje en echt aan het eind van zijn latijn. Weet ook niet of ik snel weer voor een Acer zou gaan, heb met mijn laptop een hoop problemen gehad.
Zijn er ook merken die jullie absoluut niet zouden aanbevelen?

De spellen die vriendlief wilt kunnen verschillen hoor, denk dat hij met een nieuwe laptop ook meteen wel een leuk nieuw spel wilt uitkiezen dus daar moet ik me niet in vergissen. Moet ik dan ook nog denken aan het geheugen? Als meneer er meerdere spellen op wilt installeren?

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:06

aangezien je vriend wil gamen moet je naar de processor kijken, geheugen en videokaart

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:11

Als je vriend waarschijnlijk ook nieuwe spellen zou willen spelen zou ik wel investeren in een wat duurdere laptop met een losse videokaart. Veel basic laptops hebben een geintergreerde videokaart in het moederbord, maar als je echt wilt gamen is een losse videokaart een must. De duurdere laptop die ik liet zien heeft bijvoorbeeld een losse videokaart en de goedkopere hebben een geintergreerde.

De meeste moderne spellen nemen rond de 10-30 gb op je harde schijf in beslag, oudere spellen vaak een stuk minder. De meeste budget laptops hebben rond de 350 harde schijf, en de wat duurdere vaak 500 tot 1000 gb. Jij hebt echter je foto's voornamelijk op een externe schijf staan, dus er blijft meer ruimte over voor games. Je zou dus even met je vriend moeten overleggen hoeveel hij nodig denkt te hebben.

Ik neem aan dat je vriend niet een diehard gamer is die de allernieuwste spellen op superhoge kwaliteit wilt spelen? Want dan koop je sowieso beter geen laptop :+

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:14

Uiteraard is hij geen diehard gamer, maar hij liet wel doorschemeren dat hij op een nieuwe laptop wel spellen wilt kunnen spelen. Ik zal het eens met hem overleggen hoeveel waarde hij daaraan hecht, maar als ik vertel dat alleen door zijn spelletjes de laptop duurder zal uitvallen zal hij waarschijnlijk wel overstag gaan hoor :')
Sowieso weet ik niet of hij oude of nieuwe spellen bedoelt dus dat zal ik hem binnenkort eens vragen.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor alle informatie! Ik wist echt niet waar ik mijn zoektocht moest beginnen :=

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:22

Wil je perse een nieuwe laptop?
Er zijn verschillende sites die zakelijk gebruikte laptops aanbieden.
Zo heb ik voor 300,- een laptop met een nieuwwaarde van 2000,- aangeschaft en heb een jaar lang garantie. Laptop ziet er prima uit, weinig gebruikerssporen.
Hier staan al standaard programma's op zoals een virusscanner en open office.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:27

Niet persé, ik wil graag een andere laptop omdat die van mij echt op is.
Op welke site heb jij jouw laptop gekocht?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:46

LynnDenise schreef:
Niet persé, ik wil graag een andere laptop omdat die van mij echt op is.
Op welke site heb jij jouw laptop gekocht?

De eerste heb ik gekocht op laptops4all en die heb ik 1,5 jaar gehad. Ben er nog steeds tevreden over, maar aangezien xp niet meer wordt ondersteunt heb ik een nieuwe gehaald bij hardware4sale.
Deze heb ik nu een week en ben er erg tevreden over. Op marktplaats zijn nog meer sites te vinden.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:51

Vraag je vriendlief ook even welke spellen hij speelt. Met een Intel videokaart ga je dat vaak over het algemeen niet redden en heb je een eigen grafische kaart nodig, van nVidia of AMD.

Voor photoshop wil je wel een fatsoenlijk scherm hebben, waar in elk geval de kleuren beetje overeenkomen met de werkelijkheid.
Verder raad ik aan om een FullHD resolutie (1920*1080 pixels) te nemen in plaats van de standaard HD of HD+ (1366*768).

Wat bereft de processor, het aantal Ghz heeft tegenwoordig weinig waarde meer, zeker in onderling vergelijk. Een i7 van 2Ghz draait met 10 vingers in de neus rondjes om een pentium 4 van 3Ghz.

Mocht je vragen of specifieke opmerkingen hebben mag je mij ook een pb sturen eventueel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:42

Voor een laptop waar je ook mee kunt gamen moet je wel iets meer betalen inderdaad. Vermijd wat dat betreft de Intel kaarten want dat is een ramp. Denk niet "dat gaat wel" want na twee games proberen ligt dat ding kapot in de tuin (nadat ie dus het raam uitgegooid is).