Vraag over intersect

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Vraag over intersect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 14:54

Ik heb dinsdag een wiskunde proefwerk en nu ben ik bij meerdere sommen al tegen een ding aangelopen. Ik moet iets berekenen en daarvoor moet ik intersect gebruiken. Eerst wist ik niet waar dat moest maar toen dacht ik dat dat dan maar bij de grafieken moest ( op de grafische rekenmachine). Als ik daar de formule heb ingevuld en ik druk op g-solv en dan intersect krijg ik : intersect not found.
Sorry als het niet duidelijk is maar ik hoop echt dat er iemand is die me kan helpen.

Voorbeeld som waarbij het niet goed ging:
De radioactieve stof jodium 131 ontstaat bij een kernexplosie. De hoeveelheid radioactieve stof neemt met 8.3% per dag af.
a Bereken de halveringstijd.

Bij a staat dit bij de uitwerkingen:
0,917t = 0,5 (intersect) -> T=8,00 De halveringstijd is 8 dagen.

Als iemand me hierbij zou kunnen helpen zou ik echt heel blij zijn aangezien er heel veel met intersect is in dit hoofdstuk.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:59

Welke rekenmachine heb je? Ik heb zelf ook een grafische rekenmachine en daar moest je een linker punt en een rechter punt 'vastleggen'.

Ik zou het volgende doen:

Y1 : 0,917X
Y2 : 0,5

Daarna plot je de grafiek, zorg ervoor dat het snijpunt op je scherm staat door de window instellingen te veranderen.

Als je de plot op je scherm hebt staan, ga je naar intersect.

Vervolgens zet je een punt vast links van het snijpunt, hetzelfde doe je voor rechts.

Daarna laat je de GRM het snijpunt vinden, deze verschijnt op je scherm.

Ik heb nu de rekenmachine niet bij de hand, maar als je er niet uit komt wil ik nog wel even voor je kijken ;) Succes!

kimberly1995

Re: Vraag over intersect

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:14

Bij de optie intersect zoek je een snijpunt met een andere grafiek. Je zal hier waarschijnlijk wel de 0,5 moeten pakken ivm de halveringstijd. Je hebt dus twee 'grafieken' nodig (kan ook een lijn zijn, zoals 0,5). Waar deze twee grafieken elkaar snijden= intersect. Ik heb verder niet gekeken naar de opdracht. Snap je zelf wel waar de 0,917t vandaan komt?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 12:22

kimberly1995 schreef:
Bij de optie intersect zoek je een snijpunt met een andere grafiek. Je zal hier waarschijnlijk wel de 0,5 moeten pakken ivm de halveringstijd. Je hebt dus twee 'grafieken' nodig (kan ook een lijn zijn, zoals 0,5). Waar deze twee grafieken elkaar snijden= intersect. Ik heb verder niet gekeken naar de opdracht. Snap je zelf wel waar de 0,917t vandaan komt?

Ja ik snap wel waar dat vandaan komt :j Het probleem was echt de intersect. Ben er wel achter dat het kwam doordat ik de x of y min/max moest veranderen. Alleen weet ik nooit in wat ik dat moet veranderen, weet iemand dat toevalllig ook?

Bedankt trouwens allebei!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:25

Amira_ schreef:
kimberly1995 schreef:

Ja ik snap wel waar dat vandaan komt :j Het probleem was echt de intersect. Ben er wel achter dat het kwam doordat ik de x of y min/max moest veranderen. Alleen weet ik nooit in wat ik dat moet veranderen, weet iemand dat toevalllig ook?

Bedoel je het venster? Je moet inderdaad het venster zo aanpassen, dat beide grafieken goed te zien zijn. Misschien wel een handigheidje: de y is 0,5. Dus logischerwijs heb je een y tussen 0 en 0,6, bij wijze van.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 12:30

kimberly1995 schreef:
Amira_ schreef:

Bedoel je het venster? Je moet inderdaad het venster zo aanpassen, dat beide grafieken goed te zien zijn. Misschien wel een handigheidje: de y is 0,5. Dus logischerwijs heb je een y tussen 0 en 0,6, bij wijze van.

Jaa dat bedoel ik. Ohh okee bedankt!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:09

Is het inmiddels gelukt?

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:27

Om te voorkomen dat je heel lang bezig bent met zoeken naar de juiste window-instellingen, kun je ook ZoomFitten. Werkt niet altijd even goed, maar over het algemeen stuurt het je wel in de juiste richting. Dan kun je daarna de instellingen zo aanpassen dat het snijpunt goed te zien is.
Als je een TI hebt vind je de optie ZoomFit bij ZOOM -> ZoomFit. Ik heb geen idee waar hij staat bij een Casio. :D

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:02

Herfstwind schreef:
Om te voorkomen dat je heel lang bezig bent met zoeken naar de juiste window-instellingen, kun je ook ZoomFitten. Werkt niet altijd even goed, maar over het algemeen stuurt het je wel in de juiste richting. Dan kun je daarna de instellingen zo aanpassen dat het snijpunt goed te zien is.
Als je een TI hebt vind je de optie ZoomFit bij ZOOM -> ZoomFit. Ik heb geen idee waar hij staat bij een Casio. :D

Casio is Zoom AUTO geloof ik.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:05

Dat van dat venster met dat zoom auto wil ik ook wel weten ghehehe := (gaat reken machine opduiken :P )