ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

No_Fears

ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 17:54

sorry voor de titel :+

Heey bokkers!

Ik wil zelf graag vegetariër zijn, alleen het mag niet van mijn ouders. Wat vinden jullie hier nou van? Vanaf welke leeftijd mag een kind zelf bepalen of het vegetariër wil zijn? Even voor de duidelijkheid: ik ben minder jarig ja, ik kan het dus niet zelf bepalen, en dit topic gaat mij hier ook niet verder mee helpen. Ik hoor gewoon graag of ik niet moeilijk moet doen of dat ik dat volgens jullie zelf mag weten.

Alvast bedankt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:57

Als ik moeder was en je zou zelf koken zou het mij niet uit maken.
Maar volgens mij kook je niet zelf?
Anderzijds denk ik bij aardappelen vlees en groente is een vegetarische vervanger voor vlees ook geen probleem. Hoe gezond het wel of niet is ga ik me niet over uitlaten, daar heb ik me onvoldoende in verdiept.
Zelf zou ik geen vega willen zijn, 1 heel veel dieetbeperkingen die ik al heb, 2 zit er toch wel heel veel voedingswaarde in vlees.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:58

furtje schreef:
sorry voor de titel :+

Heey bokkers!

Ik wil zelf graag vegetariër zijn, alleen het mag niet van mijn ouders. Wat vinden jullie hier nou van? Vanaf welke leeftijd mag een kind zelf bepalen of het vegetariër wil zijn? Even voor de duidelijkheid: ik ben minder jarig ja, ik kan het dus niet zelf bepalen, en dit topic gaat mij hier ook niet verder mee helpen. Ik hoor gewoon graag of ik niet moeilijk moet doen of dat ik dat volgens jullie zelf mag weten.

Alvast bedankt!

Dat is onzin, je mag alles zelf bepalen :')

Misschien kun je eens proberen met je ouders in gesprek te gaan, en ze uit te leggen waarom jij graag vegetariër wil zijn? Als je met goede argumenten komt zullen zij het misschien begrijpen, en er rekening mee houden.

Ik snap je ouders ergens ook wel, ze moeten er natuurlijk wel rekening mee houden, en in vlees en vis zitten toch bepaalde voedingsstoffen die je door het eten van die dingen makkelijk binnenkrijgt. Ze zijn ook wel in andere dingen te vinden, maar in veel gezinnen spreekt het eten van vlees en vis voor zich..

Succes iig!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:58

Waarom willen jouw ouders dat niet dan?
Al over gehad of je zelf jouw vleesvervaning anders kan bakken?
Edit: Wat is jouw leeftijd eigenlijk ?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:00

Ik was dan wel geen vegatariër, maar at bijna geen vlees omdat ik het niet zo lekker vind. In het begin vond mijn moeder dat prima als ik mijn vlees niet opat. Echter na verloop van tijd kreeg ik te korten en werd ik er niet gezonder op. Nu houd mijn moeder meer rekening met welk vlees ik wel of niet lust en eet ik weer meer vlees om te voorkomen dat ik geen te korten krijg.

Ik weet niet welke leeftijd je met minder jarig bedoelt( Ga uit van +- 15-17 jaar). Ik denk dat je dan best wel bespreek baar kan maken dat je liever geen vlees eet. Maak eens goede schema's met goede vervangers zodat jou ouders niet bang hoeven te zijn dat je iets te kort kan komen.
En als je ouders dan nog niet over stag willen gaan ben ik bang dat je het niet gaat lukken. In veel huishoudens is het nou eenmaal eten wat de pot schaft, zeker als je dus nog bij hun in huis woont.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:01

Ik ben ongeveer 5 jaar vegetarisch geweest, vanaf mijn 11e/12e geloof ik (ik zat in ieder geval nog
op de basisschool). Mijn ouders vonden het goed, zolang ik maar wel vis bleef eten en natuurlijk
vleesvervangers. :) Ik vind een jaar of 12 een mooie leeftijd!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:04

waarom mag het niet van je ouders? Vinden ze het te lastig? Of wordt het ze gewoon te duur; je moet tenslotte toch een vleesvervanger in huis halen om toch de nodige voedingstoffen binnen te krijgen.

Is het het eerste, kun je nog voorstellen zelf de vleesvervanger te bakken/koken. Is het het tweede, tja dan zul je er toch vrede mee moeten hebben en wachten tot je op jezelf woont, of als je al oud genoeg bent voor een baantje kun je nog voorstellen het zelf te betalen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:05

Ik at gewoon consuquent geen vlees meer maar dat is natuurlijk niet de goede manier :') Ik zou gewoon met goede feiten en argumenten komen en praten :j

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:06

Ik mocht van mijn ouders pas vanaf mijn 18de vegetariër worden, of wanneer ik uit huis ging.
Eigenlijk begreep ik dit wel.. mijn broer en ik lusten al niet veel dus moest mijn moeder al vaak verschillende dingen koken.

Wat is de reden dat je ouders het niet willen?
en anders kan je misschien met ze afspreken net als ik dat deed, vanaf een bepaalde leeftijd dat het wel mag bijvoorbeeld..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:11

Arc_En_Ciel schreef:
Dat is onzin, je mag alles zelf bepalen :')

Welnee, minderjarige kinderen mogen niet "alles zelf bepalen".
Dat mogen ze pas als ze volwasssen geworden zijn en op zichzelf wonen... :D .

Wat betreft de vraag van de TS, het zou gemakkelijker zijn daar een mening over te geven als we wisten waarom ze geen vegetarier mag zijn van haar ouders.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:14

Isabel_k schreef:
Ik at gewoon consuquent geen vlees meer maar dat is natuurlijk niet de goede manier :') Ik zou gewoon met goede feiten en argumenten komen en praten :j

Dat was ook mijn tactiek, ik was 8. Toen m'n ouders echt overtuigd waren dat ik het gewoon ECHT niet meer ging eten zijn ze vervangers voor me gaan maken.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:14

Mijn ouders hebben daar altijd meteen voor open gestaan, ik was toen 7 of zo. Lijkt mij ook vreselijk om iemand vlees eten op te leggen :S Wie is er nu gek..
Meteen hebben ze allerlei dingen qua vervanging gekocht en uitgeprobeerd wat ik lekker vond en meestal aten zij ook vega mee.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:18

Ja dat is een goeie tip om te geven zeg 8)7 En wat als haar ouders stug vol blijven houden en weigeren vleesvervangers te kopen?
Brengt ts dr eigen gezondheid in gevaar omdat ze hier leest dat ze gewoon moet weigeren vlees te eten.

En nogmaals; wij weten niet wat er in ts dr ouders hun portemonnee zit; kan heel goed zijn dat ze niet en vlees en vleesvervanger kunnen veroorloven.

Gewoon eerst maar eens uitzoeken waarom je ouders het niet willen ts en pas dan kun je eventueel met sterke argumenten komen.

Danielleeee_

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:24

Ik ben al sinds mijn 11e vegetariër. Ik at gewoon geen vlees meer omdat ik het zielig vond. Toen mijn moeder inzag dat ik het gewoon niet meer zou eten, vond ze het goed dat ik vegetariër werd en maakte ze vleesvervangers. (Die moet ik nu vaak zelf maken, wat ik geen probleem vind :) )
Maar het beste is inderdaad, zoals al gezegd is, met goede argumenten komen. Uitleggen waarom je vegetariër wilt zijn, en hopelijk begrijpen je ouders het. Succes in ieder geval :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:26

hoe oud ben je?
hoe heb je het je ouders verteld?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:29

Natuurlijk mag je het wel zelf bepalen! Doe normaal zeg, jouw lichaam jij bepaalt wat erin gaat (los van alcohol, drugs etc.)!
Gewoon niet meer eten, als jij het niet wilt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:32

ZeSteigert schreef:
Natuurlijk mag je het wel zelf bepalen! Doe normaal zeg, jouw lichaam jij bepaalt wat erin gaat (los van alcohol, drugs etc.)!
Gewoon niet meer eten, als jij het niet wilt.

Dus kinderen mogen zelf bepalen wat ze wel en niet eten?
Wat als je kind geen geen groentes en fruit meer wilt eten?
Ach ja joh, je mag zelf bepalen wat je wel en niet eet?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:34

Dan eten de meeste kindertjes alleen nog snoep en frietjes voortaan, denk ik ;)

Zou ook even goed met m'n ouders overleggen als ik jou was, ts.

Dus waarom wil je geen vlees eten en wat zijn eventueel de alternatieven, om te voorkomen dat je bepaalde tekorten krijgt ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:35

Mijn zusje was jaar of 10 dat ze vegetarisch ging eten en dat ging prima maar was wel soms gedoe bij het koken... ik mocht ook vegetarisch gaan eten als ik eens mijn bord leeg ging eten (als in fatsoenlijk eten al je groenten etc. aangezien dat een stap te ver was voor me ben ik geen vegetarier geworden)

Sem_

Nou, nou.. Als TS heel jong is vind ik het helemaal niet gek dat ze niet alles mag bepalen (doodnormaal zelfs). Afdwingen lijkt me niet de goede manier, ook niet voor TS zelf. Ik kan me best voorstellen dat je ouders misschien geen zin hebben om apart wat klaar te maken of er geen geld voor (over) hebben. Je woont wel bij je ouders in huis en zij betalen, dus uiteindelijk bepalen zij.

Ik zou het gewoon goed met je ouders bespreken en uitleggen waarom je het graag wilt. Eventueel aanbieden om het zelf klaar te maken. :) Ik vind persoonlijk 12 een mooie leeftijd zoals ik eerder al aangaf. Misschien als je wel vis eet? Dat vonden mijn ouders een mooie deal.

Anoniem

ik ben vegetariër en mijn moeder ook dus voor mij eigenlijk geen probleem...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:36

Zolang je in het huis van je ouders woont en ze voor je onderhoud betalen heb je je aan hun regels te houden. Dat wil niet zeggen dat je je overal zomaar bij neer moet leggen. Leg ze uit waarom je het zo belangrijk vindt. Zoek de gevolgen op en welke vervangers er zijn. Mocht je moeder het te duur of te veel werk vinden dan kun je de vervangers van je eigen zakgeld betalen en het zelf klaar maken. Als ze zien dat het niet schadelijk is voor je lichaam en groeiproces dan vinden ze het mss wel goed? Als ze het echt niet goed vinden kun je ook stoppen met vlees eten of maar 1 of 2x per week een stukje vlees pakken. Alle beetjes helpen.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:37

Hoezo wil je vegatarieer zijn????

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:37

Wellicht dat een paar dagen in de week inderdaad een optie is. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:38

wauw, adviseren kont tegen de krib gooien ipv goed informatief gesprek waarin afspraken worden gemaakt.
dat zal echt helpen en haar gezondheid bevorderen :D

je woont bij je ouders en zolang je dat doet volg je hun regels.
beter is overleg waarin je uitlegt hoe en waarom.
laat zien dat je al wat het uitgezocht en biedt aan ook zelf te koken.
desnoods stel je eerst vegadagen in. een paar keer vega en een paar keer vlees, geen man overboord.
kun jij je ontwikkelen en je ouders eraan wennen :)