prepareren beenderen (stank eruit krijgen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Himawari

prepareren beenderen (stank eruit krijgen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 22:08

Dag Bokkers,

Voor school moet ik een dierenpoot prepareren (enkel de beenderen terug in anatomisch correcte positie terug opstellen).
Ik heb hiervoor een varkenspoot, alle vlees en andere restjes zijn er netjes van. Het probleem is dat het blijkbaar ging om een nog niet volgroeid varkentje aangezien het beestje nog groeischijven heeft/had. Deze stukken (epifyse van het been) zijn er tijdens het koken dan ook van gevallen en ik denk dat de geur hier vandaan komt. (De epifyse is de groeischijf waar kraakbeen geproduceerd wordt zolang het bot nog groeit, dit kraakbeen verbeent dan later.)

Ik heb de beenderen al meermaals gekookt, gewassen met detergent, in de soda laten weken, met zuurstofwater bewerkt, maar niets lijkt te helpen :(. Het blijft echt vreselijk stinken en ik denk dat de stank van het beenmerg komt via de openingen van de groeischijven.

Iemand die hier ervaring mee heeft, of de gouden tip heeft om de geur eruit te krijgen? :o

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:28

Heb ooit eens ergens gelezen dat je het een tijdje in de grond moet stoppen, maar of dat zo is? :=

picobello

Re: prepareren beenderen (stank eruit krijgen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:30

Heb je al biotex geprobeerd? Ik kook vaker skeletdelen uit in biotex, ze worden mooi wit en fris.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:33

Mijn vriend is een met een paardenbeen bezig deel van het onderbeen heeft hij nu in de tuin begraven en laat hij ca 1 maand erin zitten en dan gaat de stank eruit volgens hem :+

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 22:34

In de grond stoppen, daar had ik helaas niet genoeg tijd voor... Ik denk dat dit wat langer duurt voordat ze dan volledig schoon zijn.

Biotex heb ik nog niet geprobeerd, zal ik eens proberen. Tijdens het koken komt er ook een vreselijk luchtje uit (niet zo leuk voor de huisgenoten ;) )

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:38

Ken iemand die een kalfskop heeft laten uitrotten. Gewoon een tijd buiten gehangen en daarna weggebracht om te laten bewerken. Misschien kan je het eraf branden? Maar dan beschadig je het bot ook weer zeker?
Restjes proberen weg te schrapen met iets scherps?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:41

ik heb een keer botten schoongemaakt met waterstof peroxide. Werden ze ook mooi wit van.
Voor de stank kan je ze ook 48 uur in bleekwater verdunning leggen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:42

Interessant topic. Helaas kan ik je geen tips geven, behalve zaken die al genoemd zijn.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 15:44

Ik heb ze nu laten weken in biotex. Geen idee hoe lang ze erin moeten blijven. Hopelijk hierna geen stank meer! Bleekmiddel is ook nog een optie.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:48

Na de biotex is de stank al heel wat minder. Er blijft jammergenoeg wel een luchtje aanhangen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:54

Balen.
Nog een keer doen misschien?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:04

Heb je geweekt in biotex of echt gekookt? Want dat koken is wel,belangrijk. Balen dat de geur nog steeds niet prettig is...

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 21:12

Ik heb niet nogmaals gekookt. Het waren beenderen van een jonger dier waar nog groeischijven aanwezig zijn. Daardoor zijn er al bepaalde delen brozer geworden met al dat koken en sommige delen zijn er zelfs van gevallen. Ik durfde het echt niet om nogmaals te koken. Ik heb ze een nachtje laten weken in de biotex. Ze ruiken nu wel al iets frisser, maar het blijft wel hangen. In ieder geval al zo veel frisser dat ik de opdracht nu wel durf indienen op school :').

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:53

Haha ok, succes := ;)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:06

Zou je er niet een laag lak overheen kunnen doen zodat je de stank zeg maar opsluit? Dan ben je ook misschien een deel van je broosheid af.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 21:10

Welke lak bedoel je? Ik heb er eigenlijk al eens wat haarlak opgedaan :p, ik denk dat dit ook wel wat geholpen heeft.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 06:57

Gewoon verf zonder kleur zeg maar. Dus gewoon doorzichtig.