Mag dit? Eenmalige kosten bij huren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Mag dit? Eenmalige kosten bij huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 21:14

Hoi allemaal,

Ik zit mij te oriënteren op de (huur)huizenmarkt, en een huisje dat mijn interesse heeft gewekt vraagt wel een heel groot bedrag aan eenmalige kosten (huurprijs). Nu staat er bij Funda wanneer er wel en niet eenmalige kosten in rekening gebracht mogen worden en waar deze uit mogen bestaan, maar echt duidelijk hoe hoog deze kosten mogen zijn kan ik niet vinden.
Ik kan natuurlijk aan de verhuurder vragen hoe het zit, maar ik kom het liefst iets meer beslagen ten ijs. Kan iemand mij hier wegwijs in maken?
Ik kan natuurlijk verder zoeken, maar ik ben ook gewoon nieuwsgierig en ben verder redelijk geïnteresseerd in dit huis.
Graag geen aannames, maar feiten/ervaringen :)

Bedankt!

cass1991

Re: Mag dit? Eenmalige kosten bij huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:18

wij moesten de eerste maand ook een extra maand huur betalen, maar dat is borg. Dat zouden we eventueel weer terug kunnen krijgen als we uit het huis gaan. ik weet niet wat bij jou die eenmalige kosten inhouden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:19

Wat voor kosten zijn het dan?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:22

Ik heb het eerder gezien, dat er absurd hoge 'administratiekosten' en andere zaken worden gevraagd. Naast de borg.

Bij 1 organisatie heb ik om een specificatie gevraagd, omdat het veel hoger was dan een directe concurrent die maar een paar tientjes vroeg. Daar kreeg ik een soort standaard "dat is eenmalig voor administratie" terug. Ik heb me vanzelfsprekend daar niet ingeschreven, als een directe concurrent dat voor bijna een tiende van het geld ook kan :Y)

Dit is gewoon de manier hoe makelaarskantoren aan goede winst komen denk ik.
Wat precies de regels zijn, weet ik niet helaas. Maar je bent niet de enige die het tegen bent gekomen!

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:25

wij hebben via een makelaars kantoor gehuurd, en daar betaalde wij inderdaad ook de eerste maand een maand huur, borg wat gelijk stond aan een maand huur en dan nog de 'makelaarskosten' wat gelijk stond aan een maand huur.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 21:32

Dus dan drie keer? Poeh. Ik vond twee keer al erg veel.
Deze kosten zijn naast de borg, die ook een maand huur is. Borg vind ik prima, heel logisch.

Een heel verhaal van Funda over de kosten staat in de volgende link: Kenmerken overdracht.
Het kunnen dus bemiddelingskosten (niet van toepassing), administratiekosten, inschrijfgeld, en verhuurkosten zijn. Maar een hele maand huur?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:35

Een gewone woningcorporatie mag geen maand huur borg meer vragen volgens mij, dat was een aantal jaren terug wel het geval.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:23

Volgens mij mogen bemiddelingskosten niet meer voor de huurder zijn als deze zelf op een huis heeft gereageerd. Ik weet niet hoe het met andere kosten zit (inschrijving, administratie, etc).

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:30

Maand borg mag wel en doen de meeste verhuurders ook. Maar veel vragen ook nog een maand huur aan "administratiekosten" en dat mag officieel niet. Helaas doen veel het toch en wordt daar volgens mij ook weinig aan gedaan...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:35

cass1991 schreef:
wij hebben via een makelaars kantoor gehuurd, en daar betaalde wij inderdaad ook de eerste maand een maand huur, borg wat gelijk stond aan een maand huur en dan nog de 'makelaarskosten' wat gelijk stond aan een maand huur.

Dit hadden wij inderdaad ook :j
Dus je betaald eigenlijk de 1ste maand 3x de huur als je het zo bekijkt.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:46

Borg mag inderdaad gewoon gevraagd worden.
Bemiddelingskosten moet je betalen wanneer je zelf een makelaar vraagt om een huis voor je te zoeken. Als je zélf een huis hebt gevonden en daar op reageert, mogen ze geen bemiddelingskosten in rekening brengen.
Veel makelaars doen dit echter toch, ondanks dat het niet mag. Ik heb deze kosten zelf van de rechtsbijstandverzekering teruggekregen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:57

Ik heb ook een flink bedrag moeten betalen aan een verhuurmakelaar, die mij in contact kon brengen met een woningbouwvereniging voor een anti-kraak woning.. Bedrag was meer dan twee keer de huur, en is geen borg, dus krijg ik niet terug..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:00

Ze noemen het bemiddelingskosten/administratiekosten en mogen zelf bepalen hoeveel dat is.
Ze zetten in het contract dat jij opdracht hebt gegeven voor het zoeken van het appartement. Als je het contract niet tekent mag je het appartement niet huren. Als je het wel tekent heb je daarna geen poot meer om op te staan. Oneerlijk, maar waar. Zo kostte het mij één maand huur en dan nog 21% BTW er bovenop om mijn appartement te mogen huren. Dat kwam dus neer op een bedrag van ruim €500,-.