Tips om zelfverzekerd in de auto te zitten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Tips om zelfverzekerd in de auto te zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:49

Hallo bokkers,

Ik heb nu zo'n 3 jaar mijn rijbewijs, maar door studie ben ik weinig thuis geweest en heb ik weinig auto gereden. Vlak nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, ben ik een aantal keren gaan rijden in de auto van mijn ouders. Helaas ben ik hier een aantal keer achter elkaar mee afgeslagen en kreeg ik die van de stress niet meer aan de praat (later bleek deze auto echter wat mankementen te hebben het dus niet alleen aan mij te liggen). Inmiddels hebben mijn ouders alweer een jaar of 2 een andere auto waar ik een aantal keer in gereden heb, maar ik blijf het heel spannend vinden. Een maand of twee geleden ben ik voor het eerst in driekwart jaar weer in de auto gestapt. Het begin was een beetje onwennig (te veel gas geven bij wegrijden), maar daarna ging het eigenlijk prima. Rotondes en snelweg gereden en geen enkele keer afgeslagen. Mijn rijbewijs heb ik ook in een keer gehaald, dus het rijden an sich heb ik prima onder de knie, het zit meer tussen mijn oren. Het is de angst voor het afslaan, met de angst dat ik andere weggebruikers in de weg zit, of opeens niet meer snap hoe de auto werkt. Zodra er iemand achter mij toetert staat het zweet mij in de handen, en elke keer dat ik moet optrekken ben ik bang om af te slaan. Dit weekend moet ik er van mijzelf weer aan geloven...hebben jullie nog tips om, naast regelmatig auto te rijden, mijzelf prettiger en zelfverzekerd in de auto te voelen? Het lijkt me zo prettig om bijvoorbeeld ook een keer de bob te kunnen zijn, of zonder zweethanden in de auto te stappen ;) .

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:53

Dat is vervelend
Misschien een muziekje opzetten wat je leuk vind en waar je relaxt van word?
Of een herhaal lesje klinkt misschien stom maar het kan wel helpen

Of een of andere cursus al is het een slip cursus

Verder zou ik het niet weten eigenlijk
Ik heb er nooit last van gehad maar rijd al vanaf mn 15de oa 1/4 sprinten en dergelijken dus weet niet beter
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 16-04-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:54

Misschien kun je nog een paar lessen nemen en uitleggen aan de instructeur waar je angsten liggen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:55

Tip 1 veel doen, de enige manier om vertrouwd te raken met autorijden

Tip 2 een diesel auto (liefst een sterke diesel met veel pk's) slaat veel minder makkelijk af, misschien wel goed voor je vertrouwen om daar eens in te rijden ( heb je vast als lesauto ook gehad een diesel)

Als het echt niet lukt gewoon voor je eigen gevoel eens rijden met een rij-instructeur die kijken er echt niet raar van op.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:55

Helaas heb ik dit ook gehad. Na het halen van m'n rijbewijs maar sporadisch autogereden, waardoor ik altijd zenuwachtig bleef. Het enige wat bij mij heeft geholpen is het aanschaffen van mijn eigen auto na een aantal jaar en nu elke dag rijden, dus letterlijk kilometers maken. Ik ben nu helemaal niet meer zenuwachtig als ik in de auto moet stappen.

Heb destijds ook gedacht extra lessen te nemen, zeker nadat ik mijn auto had aangeschaft en ineens veel moest autorijden ivm werk. Het is echter vanzelf goedgekomen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:57

Rijden rijden rijden. Gewoon km's maken.

En denk maar zo: alleen van stilstand naar zn 1 heb je risico op afslaan, maar als je maar genoeg gas geeft is dat minimaal. Rij je eenmaal, dan kan er eigenlijk weinig mis gaan.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:57

Muziekje opzetten en anders proberen om iemand bij je te hebben als passagier die je kan geruststellen en helpen?
Heb er gelukkig nooit last van gehad, maar ik ben ook direct beginnen rijden, eerst met die van mijn ouders en nu een jaar met mijn eigen auto. Je raakt eraan gewoon, kent de auto en weet wat je kan of niet kan :D

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:58

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om veel kilometers te maken. Heb je echt alleen angst wat betreft het afslaan of voel je je verder ook onzeker in de auto? Anders is het misschien slim om weer een paar rijlesjes te nemen om weer op gang te komen.

Wat betreft het afslaan kun je denk ik het beste op een zondag of 's avonds op een industrieterrein gaan oefenen. Een simpel weggetje ergens achteraf is hiervoor ook geschikt. Oefen hier dan telkens het wegrijden. Dus stilstaan en weer vertrekken. Na een paar meter weer gaan stilstaan en weer vertrekken. Als je het prettig vind kun je met oefenen iemand meenemen (bijvoorbeeld een van je ouders). Ga dit daarna ook alleen oefenen.

Hou in je achterhoofd dat je met een afslaande auto bij bijvoorbeeld een stoplicht niet voor een ongeluk kunt zorgen. Dus zo'n grote ramp is het ook niet. Iedereen heeft immers ooit moeten leren autorijden. Ik heb het geluk gehad dat ik destijds bij de post werkte en zo veel kilometers heb gemaakt in verschillende auto's.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:59

Of in een automaat (auto met automatische versnelling) op pad gaan, die kunnen niet afslaan :D (kan wel maar dan is die kapot)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:01

Wat trouwens geholpen heeft bij mij om mijn koppeling te leren kennen.
Hier op het industrieterrein heb je van die laaddokken die redelijk schuin stijl aflopen. Eigenlijk gewoon leren hellingtrekken. Op den duur wist ik waar het punt was dat de auto zou afslaan en heb er sindsdien ook geen last meer van gehad omdat ik wist hoever de koppeling kon komen.
Misschien een idee om dat eens te gaan oefenen?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:01

Je bent zenuwachtig omdat je weinig gereden hebt ben ik bang, buurmeisje heeft precies hetzelfde. Ik moet elke dag kleine stukjes rijden dus van thuis naar werk was ik zo aan gewend. Plekken waar ik nog niet geweest was of iemand bij me in de auto was ook niet prettig.

Nu gelukkig nergens meer last van, het is puur een routine klusje! Succes! Komt goed :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 15:09

Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga aan mijn vader vragen of hij een aantal keer op een vroege zondagochtend met mij een eindje wil gaan touren. Ik ga denk ik op een rustig stukje achteraf (ik woon in een bosrijke omgeving) eerst een flink aantal keer optrekken om dat te oefenen.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:46

Wat ook helpt is om een beetje schijt te krijgen aan andere weggebruikers. Lastig, ik weet het, het heeft bij mij ook ff geduurd. Nou bedoel ik natuurlijk niet altijd, maar wel bij dingen als stoplichten, rotondes of parkeren. Dan wachten die mensen maar even hoor. Kijk als jij nou 10 minuten ergens stil gaat staan oke, maar als iemand 1-2 minuutjes moet wachten, wacht 'ie maar hoor.
Laatst toeterde er ook iemand omdat 'ie vond dat ik te langzaam de rotonde nam (deed ik ook :P ).. Sorry hoor, maar ik ga liever heel langzaam zodat ik zeker wat dat ik geen fietsers plat rijd dan dat ik die rotonde snel neem.
Of de auto de schuld geven, helpt soms ook :+ Verder inderdaad heel veel rijden, gewoon veel oefenen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:12

Sunrise_ schreef:
Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga aan mijn vader vragen of hij een aantal keer op een vroege zondagochtend met mij een eindje wil gaan touren. Ik ga denk ik op een rustig stukje achteraf (ik woon in een bosrijke omgeving) eerst een flink aantal keer optrekken om dat te oefenen.

Dat lijkt mij verstandig, eerst kilometers maken op de rustige weg. Wil het niet en heb je nog steeds angst: Ga dan toch een paar lessen nemen bij een rijschool. Better save...

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:31

Ik ken het ook wel een beetje. Woon zelf in een dorp en toen ik ging werken in de stad moest ik best een druk stuk rijden. Wat bij mij altijd helpt is inderdaad de radio aan en dan met de radio mee gaan zingen. Dan kun je je gedachten een stukje verplaatsen.

OdiEtAmo

Re: Tips om zelfverzekerd in de auto te zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:23

Veel rijden, rondjes door de buurt, parkeren, stoppen, wegrijden :))

En bedenk je ook; niemand verwacht dat je als een coureur wegsjeest bij het stoplicht. Rustig optrekken is toegestaan ;)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:25

Fouten maken mag :). In het begin raakte ik ook paniek als dat kreng afsloeg, maar toen ik zelf achter iemand stond die ook steeds afsloeg vond ik dat heel niet erg en dat heeft mij enorm geholpen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:53

Ik heb een goede tip om zelfverzekerd te leren rijden: koop een eigen auto.
Maakt niet uit wat voorn, als het maar 'jouw' auto is en het geen giga ramp is als er iets kapot gaat, gebeurt etc.
Koop een auto die je leuk vindt, kunt betalen en kunt leren kennen. Je hoeft dan de auto van je ouders neit meer te pakken en ik denk dat het stukje 'auto van je ouders' je ook wel zenuwachtig maakt. Hij is immers niet van jou. Als jij hem in de kreukel rijdt, kunnen zij hun no claim vergeten en niet meer naar hun werk(bijvoorbeeld)..
Als je je eigen wagentje hebt, pak je gewoon standaard die, en ga je daar lekker mee rond crossen.
Mijn auto heeft een ontzettend moeilijke koppeling, heb er echt ruim 4 maanden mee liggen vechten totdat ik fatsoenlijk kon optrekken zonder afslaan en niet elke keer te bedenken bij elk stoplicht: 'okee spring op groen dan hoef ik niet te remmen en niet op te trekken' of bij elke voetganger 'oke loop door of blijf staan want ik wil niet optrekken'.. Sinds ik kan lezen en schrijven met mijn auto kan ik in bijna elke auto rijden.
Iedereen laat mijn auto overigens uitvallen hahah XD die koppeling is echt hell.
Mijn rem zit vrij laag dus moet ik best wel trappen om te remmen, en die van mijn moeder zit echt al bij 1 teen op de rem.. dus ik zit daar elke keer tegen de voorraam geplakt als ik rem hahaha.

Tis allemaal wat die autoos..

Maar echt, ik heb zoveel geleerd van mijn eigen autootje. Ben je ook niet meer afhankelijk van of je ouders de auto nodig hebben etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:15

Gewoon achteraf ergens steeds het wegrijden oefenen? Ik ben nu aan het lessen en heb nogal moeite met wegrijden :+ dus ik oefen in mijn rijlessen heel veel het wegrijden, remmen, stilstaan, wedstrijden, remmen, stilstaan, gewoon zodat je voor jezelf weer weet dat je het kan?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:35

Als je weer wat km maakt komt dat vertrouwen ook weer hoor!
Ik heb hetzelfde gehad, weinig lessen, 1e X meteen geslaagd maar daarna een operatie gehad waardoor ik een half jaar niet kon autorijden. Toen ik weer kon rijden durfde ik niet goed meer. Begonnen met korte ritjes op landweggetjes en dat steeds verder uitgebreid. Nu ben ik weer super zelfverzekerd achter het stuur en maak je maar geen zorgen, zelfs de meest ervaren chauffeurs laten de motor weleens stil vallen. Eerst een X zuchten, koppeling goed indrukken en dan pas opnieuw starten dan sta je zo aan de andere kant van het kruispunt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:13

RoyceMack schreef:
Maakt niet uit wat voorn, als het maar 'jouw' auto is en het geen giga ramp is als er iets kapot gaat, gebeurt etc.
Koop een auto die je leuk vindt, kunt betalen en kunt leren kennen. Je hoeft dan de auto van je ouders neit meer te pakken en ik denk dat het stukje 'auto van je ouders' je ook wel zenuwachtig maakt. Hij is immers niet van jou. Als jij hem in de kreukel rijdt, kunnen zij hun no claim vergeten en niet meer naar hun werk(bijvoorbeeld)..
Als je je eigen wagentje hebt, pak je gewoon standaard die, en ga je daar lekker mee rond crossen.
Mijn auto heeft een ontzettend moeilijke koppeling, heb er echt ruim 4 maanden mee liggen vechten totdat ik fatsoenlijk kon optrekken zonder afslaan en niet elke keer te bedenken bij elk stoplicht: 'okee spring op groen dan hoef ik niet te remmen en niet op te trekken' of bij elke voetganger 'oke loop door of blijf staan want ik wil niet optrekken'.. Sinds ik kan lezen en schrijven met mijn auto kan ik in bijna elke auto rijden.
Iedereen laat mijn auto overigens uitvallen hahah XD die koppeling is echt hell.
Mijn rem zit vrij laag dus moet ik best wel trappen om te remmen, en die van mijn moeder zit echt al bij 1 teen op de rem.. dus ik zit daar elke keer tegen de voorraam geplakt als ik rem hahaha.

Maar echt, ik heb zoveel geleerd van mijn eigen autootje. Ben je ook niet meer afhankelijk van of je ouders de auto nodig hebben etc.

Keertje naar de garage? Koppelingsplaten versleten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:19

Eigen auto kopen en wat lessen nemen om weer vertrouwen te krijgen.

Het eerste wat ik gedaan heb na het behalen van mijn rijbewijs was een auto kopen. Ik was bang dat als ik niet meteen zelf zou gaan rijden ik het nooit meer zou doen.

Gelukkig nooit angstig geweest om te rijden.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:15

Misschien helpt het om eens op een industrieterrein je auto bewust te laten afslaan een paar keer. Dus expres die fout maken, dan kun je ook goed aanvoelen tot waar je de koppeling kan laten opkomen en wanneer je gas moet geven. De angst om die fout te maken bij een stoplicht kan dan kleiner worden; je hebt tenslotte geleerd wanneer hij afslaat en je zal daarvoor al in actie komen door gas te geven (zonder dat je teveel gas geeft en amper vooruit komt, maar ook niet te weinig waardoor hij afslaat.) In een automaat rijden zou ik je nu nog niet aanraden, dan maak je het jezelf wel makkelijk natuurlijk maar op de lange termijn heb je daar niets aan omdat je je angst uit de weg gaat, en dus uitstelt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:22

TS; gewoon echt heel veel autorijden, liefst elke dag een half uurtje. Dan is je angst binnen de kortste keren overn.

En wat ook helpt: blindelings je alarmlichten weten te vinden..

Als je auto dan afslaat, hóp: alarmlichten aan. Auto's achter je weten dan dat er iets is en zullen minder snel toeteren... Dat scheelt in de zenuwen.
Dus alarmlichten aan, en lekker rustig je auto starten ( alsof je hem bij je eigen voordeur start) en rustig wegrijden ( zodra het kan natuurlijk.)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:32

friesam schreef:
RoyceMack schreef:

Keertje naar de garage? Koppelingsplaten versleten?

Kan hoor. De koppeling van mijn auto werkt ook erg apart en dat was al toen ie in '99 uit de showroom kwam. Auto is van mijn opa geweest en iedereen die er in heeft gereden zegt dat die koppeling zo raar werkt. Zelf rij ik alleen in deze of in een automaat dus ik val met iedere andere schakelbak de eerste 5 stoplichten stil. :')

Toen ik voor het eerst met die auto op weg ging was ik met mijn broertje een stukje rijden. Soms viel ik wel 8x stil bij het optrekken, terwijl ik na de 3e rijles nooit meer een keer was stilgevallen. We hebben ons kapot gelachen, daar moet je echt niet van in de stress schieten hoor. Probeer heel bewust de koppeling omhoog te laten komen, dan heb je zo door wanneer en hoeveel gas je moet geven en gewoon veel rijden.