Mag iemand zonder toestemming eigen terrein betreden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Mag iemand zonder toestemming eigen terrein betreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 13:46

Ik hoop dat er mensen zijn met enige juridische kennis die mij kunnen helpen met mijn vraag. Of misschien een tip hebben waar ik het kan navragen. Ik heb eraan zitten denken om mijn rechtsbijstandverzekering te bellen maar vond het wat te ver gaan aangezien het slechts een vraag is.

Ik pacht land waar ook een erf bij zit. Op het erf staat een pand/schuur die iemand anders huurt. Achter dat pand grenst onze inloopstal/opslagruimte.

We hebben al geruimte tijd twijfels over de oprechtheid van degene die de schuur voor onze stal/opslagruimte huurt. Regelmatig worden we lastig gevallen met verhalen dat we denken je l*lt uit je nek.

Het verhaal nu is als volgt;
De betreffende persoon beweert dat er eergisteren iemand van de gemeente is langsgekomen voor controle. Volgens hem doen ze dat regelmatig. Checken op wietplantages en of er geen rare dingen gebeuren. De hele dijk waar ons land aan grenst is sjiek de friemel dus een wiet plantage zal je volgens mij niet snel aantreffen maar dat is een aanname van mij. Het zijn volgens die persoon standaard controles.

Degene van de gemeente die volgens zeggen kwam controleren schijnt mijn veewagen te hebben geopend om te kijken wat er in de laadbak stond. De cabine zit uiteraard op slot maar er is een zijdeurtje naar de laadbak wat niet op slot zit.

Ik gaf aan dat ik het:

A. vervelend vind dat er mensen zonder toestemming op "mijn" terrein lopen. Het terrein is afgesloten met een hek. Ik heb geen toestemming verleend aan die persoon om het terrein te betreden.
B. meer dan vervelend vind dat men aan en in mijn eigendom zit.

Ik raakte dus wat geirriteerd omdat dit al de zoveelste keer is dat er iets dergelijks wordt beweerd. Het zijn uitleenlopende verhalen van een caravan die er niet mag staan van de gemeente (eigen terrein?) tot een medewerker van de milieupolitie die komt kijken of de vrachtwagen geen diesel lekt. En zo zijn er nog meer van die verhalen.

Ik heb al diverse malen aangegeven dat ik gebeld wil worden als het mij aangaat, dus mijn eigendommen, mijn pony's en mijn terrein. maar ondanks mijn verzoek gebeurt het gewoonweg niet. Dan komt de persoon aanzetten een vaag verhaal over dat het wettelijk verplicht is om die mensen toe te laten en dat ze het recht hebben om in niet afgesloten objecten te kijken.

Ik ben van mening dat dit niet mag. Volgens mij valt het betreden van een afgesloten erf zelfs onder huisvredebreuk. Of sla ik de plank nu mis?

Eigenlijk geloof ik er niets van maar ik wil nu eens terug kunnen slaan met meer kennis zodat dit gezeur voor eens en voor altijd over is. Het zou mooi zijn dat als er wordt beweerd "dat is de wet dus het mag" dat ik kan zeggen dat klopt niet en het onderbouwen. (met bijv. een wetsartikel)

Mijn vraag is dus mogen derden (van o.a. de gemeente) zonder toestemming je terrein betreden en aan je eigendommen zitten ?

Ik word het een beetje zat dat deze persoon altijd met van die verhalen komt maar nooit een naam of telefoonnummer heeft. Er wordt volgens mij gewoon gebluft. Maar het irriteert me mateloos.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

juval

Re: Mag iemand zonder toestemming eigen terrein betreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:50

misschien kun je de gemeente eens bellen?
bij ons op het bedrijf worden ook wel eens controles gedaan, milieucontrole en dergelijke, maar dat is vrijwel altijd aangekondigd.
hangt er bij je terrein een bord met "eigen terein, verboden toegang" ?

MarliesV

Juridisch heb ik totaal er geen kaas van gegeten, daarvoor zijn er vast andere mensen die je kunnen adviseren.

Maar het eerste wat na het lezen van je verhaal in mij opkomt: ga eens informeren bij de gemeente hoe het zit, of zij die controles doen, wat hun rechten/plichten zijn bij een gesloten erf. Misschien wordt je daar een stuk wijzer van.

IrishDraught

mijn reactie, de gemeente komt echt niet zomaar overal controleren. Dan moet er al reden zijn. Wij hebben 50 oude tractoren op ons erf en in de schuur en ze komen nog niet kijken of die diesel lekken (en er staan er echt wel bij waar een bakje onder moet ;-) )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:51

De schuur staat dus niet apart maar binnen de omheining van jullie terrein en als diegene op het erf is, dan staat de poort dus open .
Mocht er iemand komen controleren dan komt diegene dus binnen via de hoofdpoort op het terrein die de huurder van de schuur open heeft gemaakt?

Simpel telefoontje naar de gemeente en je weet of er echt controle is geweest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:13

Ik zou idd eerst controleren bij de gemeente hoe en wat.

Buiten gemeentelijke instanties om mag je iemand weigeren op je erf. Maar dan moet je wel weten dat ze er zijn natuurlijk :))

Verder zijn er een aantal instanties die je niet mag weigeren en die onaangekondigd langs mogen komen. Maar ik kan zo geen situaties bedenken welke bij jou van toepassing zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:15

Wij hebben vorig jaar controle gehad van een milieu ambtenaar, deze kwam echt niet onaangekondigd. (denk wel dat een eventuele aankondiging naar de eigenaar van het betreffende perceel gaat)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:16

Ik ga met de eerdere posters mee, bel de gemeente eens op en vraag ernaar dan heb je meteen antwoord. Je hoeft niet meteen te vragen of dat wel zomaar mag maar begin eens met vragen of er een controle is geweest en waarom. Is dat zo dan kan je daarna vragen waarom jij daar niet van op de hoogte bent gesteld en of daar door iemand toestemming voor is gegeven.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:17

Omdat je het land en de stal pacht, denk ik dat als er al iemand een verzoek stuurt om te komen kijken, dat sowieso alleen aan de eigenaar van de grond is, en niet aan een pachter.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:18

Zou er inderdaad zeker een telefoontje naar de gemeente aan wagen!
En ik zou een bord op je hek bevestigen met verboden voor onbevoegden! (als je dat niet hebt, en er komt een ongewenst persoon op jouw terrein, kan de politie daar niets aan doen, zelfs niet als je hek gesloten is!)
Zou het ook niet eens zijn om de verhuurder eens te informeren over de vervelende 'praktijken' van deze man!?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:20

De BOA van de gemeente mag ongevraagd je erf betreden voor controle.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:23

Ik heb hier m'n twijfels bij, bij diegene die dat schuurtje van je huurt.. Klinkt allemaal een beetje vreemd..
Verder ga ik mee met de bovenstaande, even bellen naar gemeente én zo'n bordje aan je hek maken.. Die zijn volgens mij niet zo duur :)!
Sterkte ermee!

Pendrag; ook zonder niks te laten we weten?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:26

Zou diegene die de schuur huurt niet zelf een Wietplantage hebben? Dat hij daarom verteld over de "controle's" zodat jij er niks achter gaat zoeken?

Dat zou mijn eerste gedachten zijn :=

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:30

Citaat:
Mijn vraag is dus mogen derden (van o.a. de gemeente) zonder toestemming je terrein betreden en aan je eigendommen zitten ?

Toevallig, mijn vorige werkgever heeft van zo'n zelfde soort verhaal een rechtzaak gehad.
Helaas voor hen, en ook voor jou ben ik bang, verloren.

Een B.O.A. oftwel Buitegewoon Opsporings Ambtenaar (meestal van een gemeente/provincie of andere overheidsinstelling) heeft NOOIT toestemming nodig om je terrein te betreden, noch om controles uit te voeren waar hij of zij bevoegd toe is. Ze hebben op dit gebied zelfs meer rechten dan de politie.
Het enige wat je kan doen is ze verplichten tot legitimeren en rapportage.

Het hele verhaal is erg lang, maar de rechtzaak is in ieder geval verloren, mocht je meer info willen kun je me PB'en :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:31

Vreemd verhaal idd. Ik zou er ook een telefoontje aan wagen, dan weet je zeker of het idd de gemeente is, want als ze zo vaak langskomen als die persoon aangeeft dan zou er toch zeker iets aan de hand moeten zijn. En is er iets aan de hand dan neem ik ergens aan dat de eigenaar zélf ook wel eens een kijkje komt nemen als hij van elke controle bericht krijgt. Ik ga mee met UltimOo dat het zaakje een vreemd luchtje heeft.... komt er geen vreemd luchtje uit de schuur? :P :+

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:32

JCDJK schreef:
Ik heb hier m'n twijfels bij, bij diegene die dat schuurtje van je huurt.. Klinkt allemaal een beetje vreemd..
Verder ga ik mee met de bovenstaande, even bellen naar gemeente én zo'n bordje aan je hek maken.. Die zijn volgens mij niet zo duur :)!
Sterkte ermee!

Pendrag; ook zonder niks te laten we weten?

Ja, ook zonder iets te laten weten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:35

er zit wel een verschil in tussen erfbezoek van een bedrijf of erfbezoek van een privepersoon :+

Gooi dat aub niet door elkaar. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:36

Pendrag schreef:
De BOA van de gemeente mag ongevraagd je erf betreden voor controle.

Pendrag schreef:
Ja, ook zonder iets te laten weten.

Als ze zo vaak komen als gezegd wordt, zou je dan niet denken dat ze reden hébben om te onderzoeken? Of is dat een steeksproef en is het landje ed van ts gewoon "de klos"?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 14:46

Ik heb net even gekeken naar de website van gemeente waaronder het dorp valt maar ik weet eigenlijk niet bij welke afdeling ik moet zijn. Het betreft een kleine gemeente en ik kan niets vinden op die website. Alleen dat alles op afspraak moet. :?

Als een BOA wel ongevraagd op mijn terrein mag komen lijkt me dat dit is n.a.v. een klacht. Dan rest nog de vraag mag een BOA dan ook in en aan eigendommen (zoals de veewagen) zitten. Dat lijkt me van een geheel andere orde. Wat ik begreep is dat ze gewoon kwamen controleren en dat dit vaker gebeurde en daar heb ik dus mijn twijfels over.

@ spatter; de schuur staat op het terrein en achter het (gesloten) hek en ja de huurder van de schuur was aanwezig.

@ Dakotah; ja die mening deel ik. Alleen word ik er constant mee lastig gevallen door de huurder van de schuur.

@ Kentaro, waar kan je zo'n bordje kopen? Ik herinner me toen we het net gepacht hadden er zo'n bordje hing, verboden voor onbevoegden. Het hangt er nu niet meer. Weet eigenlijk niet waar het is. Eind van de maand gaan we naar de verhuurder toe. Dat doen we jaarlijks om dingen te bespreken en even bij te kletsen en ik was al van plan om dit met hem op te nemen.

Dit is overigens maar het topje van de ijsberg hoor. Hij komt telkens met een ander verhaal. Het begint erop te lijken dat hij het zelf wil huren. Er zijn wat praktijken gaande waar hij liever geen pottenkijkers bij heeft. Dan heb ik het niet over criminele praktijken maar meer overspel. ;)

Wat betreft de wietplantage, een paar jaar voordat wij het land pachtte, dus meer dan 12 jaar geleden zat er een wietplantage in de schuur. Daarna is de persoon erin gekomen die er nu zit en hij teelt geen wiet. Dat weet ik 100% zeker. Ik ben gisteren nog in de schuur geweest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:49

gewoon bellen met de gemeente, degenen die de telefoon beantwoord weet wel met wie hij/zij moet doorverbinden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:52

Kinke schreef:
gewoon bellen met de gemeente, degenen die de telefoon beantwoord weet wel met wie hij/zij moet doorverbinden.

Idd ik bel voor mijn werk ook vaak gemeentes en dan aan de telefoniste uitleggen wat je wilt weten (zonder afspraak) en je wordt echt wel doorverbonden ( niet in lunchpauzes of na half 5 bellen)

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:54

BOA zal waarschijnlijk in het team VTH werken, vergunning, toezicht en handhaving. Maar de telefoniste weet dat wel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:02

Toch kunnen ze zo zijn ja, heb hier al eens iemand van de gemeente gehad, ook onaangekondigd, maar vroeg wel of hij mocht kijken. En wat heb ik daar spijt van gehad.

Ik zou het toch niet zo fijn vinden als ze dat zonder ons medeweten doen..
En ik kan me ook niet voorstellen dat ze zonder reden op iemands erf komen als deze er niet is. Tenzij ze gedacht hebben dat het 1 en dezelfde huurder was.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:09

Toch vraag ik me af he.... Een BOA mag inderdaad zonder toestemming eigen terrein betreden (niet in huis!), maar geldt dat wel voor als de eigenaar/huurder niet aanwezig is??