Vriendschap komt van één kant.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Vriendschap komt van één kant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 08:51

Hallo bokkers,

Ik heb een vriendin, waar ik al meer dan 30 jaar mee omga. We zijn vroeger opgegroeid in dezelfde straat, speelden elke dag met elkaar. We zaten op dezelfde middelbare school en we deelden alles met elkaar. Inmiddels werken we allebei al meer dan tien jaar. Zij in een ziekenhuis, ik in het onderwijs. We wonen wat verder van elkaar, maar zien elkaar nog regelmatig. Dan is het net als vroeger en kunnen we over van alles en nog wat heerlijk kletsen.

Het probleem is echter, dat het contact al een aantal jaar vrijwel alleen van mijn kant komt. Ik ben een persoon die heel slecht ruzie kan maken, dus ik vind het heel moeilijk om dit aan te kaarten. Ik ga conflicten liever uit de weg. Een paar jaar geleden heb ik het wel bij haar neergelegd. Toen had zij het over een andere vriend, waarbij het contact alleen van haar uit kwam. Dat vond ik een mooie insteek en toen heb ik gezegd: maar dat is toch ook bij mij? Ik ben altijd degene die contact met jou zoekt. Zij besefte toen gelukkig dat dit klopte en toen ging het wat beter. Ze heeft toen vaker uit zichzelf contact met mij gezocht.
Maar nu is het dus alweer een jaar of drie dat het voornamelijk vanuit mij komt.

Eigenlijk wil ik deze vriendschap helemaal niet kwijt, maar ik begin er steeds verdrietiger van te worden dat zij nooit eens een berichtje stuurt hoe het met me gaat. Ik heb me al een aantal keren voorgenomen om af te wachten tot zij een bericht stuurt, maar toch stuur ik dan zelf weer wat na een paar weken..

Dit weekend ga ik op een hele belangrijke reis, waar ik al een aantal maanden mee bezig ben. Zij weet hier natuurlijk ook vanaf. Een goede vriendin zou, naar mijn mening, voordat je weggaat even bellen of berichten. Als zij dit niet zou doen, zou ik behoorlijk teleurgesteld zijn.
Ik weet niet goed wat ik dan moet doen.. het zou natuurlijk een prima aanleiding zijn om dit probleem weer aan te kaarten, maar hoe.. Ik wil liever geen ruzie en ook wil ik liever geen vriendschap van 30 jaar in de prullenbak gooien. Ik heb al niet zo heel veel vrienden.
Ik begin me echter wel steeds meer af te vragen of ik zelf wel energie hierin wil blijven stoppen.
Ik ben benieuwd naar mensen die ook zoiets meegemaakt hebben.

Sorry voor het lange verhaal. Het is moeilijk om dertig jaar in een paar regels te verwoorden :D

Imre

Re: Vriendschap komt van één kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:57

Heel vervelend, dit soort dingen. :(:) Ik denk dat iedereen hier weleens mee te maken gehad heeft. Ik heb een van dit soort 'vriendschappen' afgekapt, hoe jammer ik het ook vond. Als het je slapeloze nachten en een naar gevoel oplevert, dan kan je er beter mee stoppen. Misschien kan je een tijdje wat meer afstand nemen? Hopelijk komt ze dan vanzelf tot de conclusie dat ze je mist en neemt ze contact met je op. Elke keer maar proberen en hopen en teleurgesteld worden kost je enorm veel energie.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:58

Je hebt kennelijk wel verwachtingen wat je wil... je wil graag dat zij voor de reis jou nog even belt... laat haar dat weten... geen verwijten van "je hebt me niet gebeld" maar vooraf (dus nu) zodat ze ook nog even de tijd heeft om je te bellen. Gewoon sms-je... "Ik zou het leuk vinden als je me nog even belt voor het weekend" Dan ben je duidelijk, kan zij daar actie op ondernemen etc. Ja misschien moet je in de toekomst nog steeds van te voren aangeven wat je wensen zijn maar dan voel je je iig niet teleurgesteld dat er niets gebeurd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:02

De grote vraag is, hoe komt het dat jij steeds degene bent die contact zoekt? IS dat omdat zij veel minder aan jullie vriendschap hecht dan jij, er gewoon geen zin in heeft/ vul zelf nog zo'n soort reden in? Of is dat omdat zij als persoon gewoon niet zo snel aan dit soort dingen denkt?
In het eerste geval moet je je afvragen wat de vriendschap nog waard is. In het tweede geval is het eerder een kwestie van accepteren dat zij anders is dan jij en gewoon niet aan dit soort dingen denkt. Als jij dat wel wil, zal je dat duidelijk moeten aangeven.

Erachter komen wat de oorzaak hiervan is, ontdek je alleen maar door het gesprek met haar aan te gaan. Gewoon open, aangeven wat jij ervaart, vragen of zij het herkend en of zij kan aangeven waarom het zo is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:04

zou je haar als je haar nu ontmoette als vriendin willen?

Aan de andere kant, ik weet niet wat er allemaal bij haar speel of dat zij veel aan haar hoofd heeft. dat speelt ook nog weleens mee.
verder hebben jullie blijkbaar een vast rollenpatroon waarin jij contact zoekt. Ik snap heel goed je gevoel en weet ook dat je het er erg moeilijk mee kan hebben.

Aan de andere kant is vriendschap voor mij ook mensen in hun doen en laten accepteren, als ik al ga bijhouden hoeveel ik investeer en hoeveel de ander investeert ben ik imo al te ver. Vriendschap is geen bedrijf, zo zakelijk wil ik het niet zien. Zelf weet ik dat ik in drukke periodes teveel aan mn hoofd heb om veel contact te zoeken, dat word gewoon geaccepteerd en dan pakken we alles weer op na de drukke periode :)

om hier nu ruzie over te gaan maken vind ik ook weer een beetje overdreven.
kun je het niet aankaartten dat je het jammer vind dat je zo weinig van haar hoort en het ontzettend leuk vind als ze eens een berichtje stuurt? Omdat jullie al zo lang contact hebben en ze best belangrijk voor je is.

dit klinkt al minder beschuldigend dan "Jij neemt nooit contact op, dat doe ik altijd"
Het is net zoals bij mannen, als je wat wilt dan moet je het duidelijk aangeven ;)

edit: typo's
Laatst bijgewerkt door minikatje op 16-04-14 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:12

Beter geen vriendschap dan een slechte vriendschap :)
Of je gaat het bespreken, of je kapt het af. Een vriendschap is geen vriendschap als je er niks voor terug krijgt.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:19

Tja dat is best lastig ( trouwens allereerst heel veel plezier gewenst op je aankomende reis ! ) want is de reden dat je vriendin weinig contact opneemt misschien omdat ze heel druk is? Of is de reden dat ze weinig contact opneemt omdat ze er minder behoefte aan heeft. Wat overigens dan niet wil zeggen dat ze jou als vriendin kwijt wil maar dat zij er gewoon anders tegenaan kijkt. Misschien moet je dat eerst duidelijk krijgen. Als jij weet dat ze jou een hartstikke fijne vriendin vindt maar dat zij op een andere manier behoefte heeft aan contact dan kun jij daar misschien ook beter mee omgaan en gaat het niet om het aantal momenten wie en wanneer contact zoekt maar gaat het erom dat als jullie contact hebben dat het waardevol is.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:24

Ik heb precies het zelfde gehad, uiteindelijk heb ik gezegd wat ik voelde, heb het vervolgens aan haar overgelaten en nu al paar maanden niets gehoord.

Het deed/doet enorm zeer, zeker omdat ik in die periode daarna een vriendin meer nodig had dan ooit te voren. Nu begin ik het steeds meer een plekje te geven al is het echt moeilijk!

Alnate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:30

Ik heb dat ook gehad. Ik belde haar altijd, ik ging altijd naar haar toe, enz. Op een gegeven moment heb ik gewoon gewacht. Gewacht tot zij contact met mij op zou nemen. Tot die tijd deed ikzelf niets. Na driekwart jaar had ze nog niet één keer gebeld. Ik had nog wat spullen van haar verhuizing op mijn zolder staan, dus ik had haar gebeld of ze die op kon komen halen ivm de verkoop van ons huis. We hebben een uur aan mijn keukentafel koffie gedronken en that's it. We hadden elkaar gewoon niets meer te vertellen. Ja, over koetjes en kalfjes. Maar niet meer de leuke gesprekken van vroeger. Lachen, gieren, brullen. We hadden andere interesses gekregen en eigenlijk zo'n beetje uit elkaar gegroeid. Na dit gesprek heeft ze helemaal nooit meer iets van naar laten horen. Ben ik er rauwig om? In het begin wel, nu niet meer. Je moet investeren in een vriendschap. Allebei. Als alles van één kant komt, dan is het geen vriendschap.

Succes

Renate

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:38

Mijn moeder had een beste vriendin. Ze waren al jaaaaaaaaren vriendinnen voordat ik geboren was. Laten we zeggen ook zo'n 25 a 30 jaar. Van de een op andere dag was mijn moeder haar vriendin bevriend met iemand anders. Ook mijn moeder. Maar die andere vriendin speelde een 'vies spelletje'. Maakte mijn moeder zwart, maakte de man van mijn moeder's vriendin zwart, en mijn moeders vriendin had het niet door. Mijn moeder werd er zo onwijs verdrietig van, en heeft op een gegeven moment na een ruzie met haar gebroken. Mijn moeder haar vriendin heeft alles en iedereen verwijderd erna op bijvoorbeeld facebook (behalve mij?). De 'vriendin' ging stappen, was nachten, weekeinden, en weken weg van haar kinderen. Dan zat ze bij haar nieuwe vriendin. Kort nadat mijn moeder de vriendschap verbroken heeft, is haar 'vriendin' ook gescheiden van haar man, feest er op los, en maakt een potje van haar leven, puur door die derde vriedin die erbij kwam.

Zeg of wat je dwars zit, of breek met haar... Hoe moeilijk dat ook is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:54

Ik heb een beetje hetzelfde, maar dan 20jaar vriendinnen. Als ik iets stuur is ze razend enthousiast, maar zelf hoor ik nooit iets van haar. Vind ik erg jammer, we hadden het leuk samen. Maar ik heb besloten mijn energie er niet meer in te steken. Als ze iets stuurt en wil afspreken, prima, lijkt me leuk, en zo af en toe doe ik eens een voorstel, iets dat voor mij makkelijk uit komt en het ook niet geeft als ze niet komt.

Echt heel jammer hoor, maar weet niet of je dat soort mensen kan veranderen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:00

Ik zou je daar niet zo druk over maken denk ik, sommige mensen beseffen nou eenmaal niet dat het gewenst is dat je graag berichten van iemand krijgt. Ik ben ook zo iemand. Bedoel het helemaal niet slecht ofzo, maar soms heb ik best een tijd geen contact met vriendinnen. Ik mis dat dan niet, en heb dan ook niet door dat hun dat vervelend of zo zouden kunnen vinden. Misschien heeft jou vriendin dat ook een beetje, ze bedoelt het waarschijnlijk helemaal niet verkeerd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:04

Ik snap wat je bedoelt,echter ik ben iemand die ook heel slecht is in het onderhouden van contacten bij mensen die ik gewoon niet geregeld zie. Dit betekent niet dat ik niet om ze geef.
Soms groei je wat uit elkaar als je beiden een vol bezet leven hebt.
Ik geloof niet dat het bewust kwade wil is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:08

Maar ik vind het persoonlijk zo'n verschil als je merkt dat iemand het je telkens vraagt en jij het nooit terug vraagt, dan dat je beiden gewoon een tijd geen contact neemt en dan plots toch weer afspreekt.
Dit laatste heb ik namelijk ook met goede vriendinnen, en dat is gewoon heel normaal.
Maar bij eerstgenoemde vriendin, is dit niet zo, die zal nooit contact opnemen, het zal altijd ik zijn die het vraag, en dat is toch anders.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:10

Ik heb ook zo'n vriendin, die zal nooit contact opnemen.
ze geeft het zelf ook aan, ze ziet het niet.
maar als er iets moet gebeuren of je vraagt haar dan is ze altijd zo enthousiast, zit gewoon in de aard van het beestje.

tegenwoordig vraagt ze al of we eens een biosje kunnen pakken (nu heeft ze wel een labeltje, maar daar zitten we beiden niet mee )

Rianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:30

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik was weliswaar maar 11 jaar vriendinnen met haar maar omdat ik vroeger met mijn ouders zo vaak verhuisd ben, was zij mijn enige "jeugdvriendin". Ik snap dus best hoe het moet voelen.

Bij ons kwam de vriendschap ook alleen maar van mijn kant. En hoewel het altijd erg gezellig was als we afspraken, toch moest alles op haar manier en hoe zij het wilde. Pas toen ik 50 minuten verderop ging wonen, viel dit mij echt op. Na 9 maanden kwam ze voor het eerst langs in mijn nieuwe huisje omdat ze toch in de buurt was en na een half uur vertrok ze ook weer. Dit was bij ons een keerpunt in de vriendschap. Er kwamen steeds meer ergernissen van mijn kant, puur omdat ik keer op keer teleurgesteld werd. Na lang twijfelen heb ik dan ook besloten om nu een keer haar initiatief af te wachten. En helaas... nooit meer wat van haar gehoord.

Dit alles is nu ongeveer een jaar geleden. Inmiddels woon ik weer in dezelfde stad en kom haar dus regelmatig tegen. Op deze momenten doet het pijn omdat ze ook net doet alsof ze me niet kent.
In het begin is het moeilijk maar ik kan je vertellen dat het slijt. Het levert in ieder geval een stuk minder stress op! Ik ben meer gaan investeren in de vriendschappen die ik nog wel heb en dat heeft me goed gedaan. Die banden zijn er alleen maar sterker door geworden. Het gaat er niet om hoeveel vriendinnen je hebt maar om diegene die er altijd voor je zullen zijn.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:42

Alnate schreef:
Je moet investeren in een vriendschap. Allebei. Als alles van één kant komt, dan is het geen vriendschap.

200% mee eens.
Het komt bij jullie niet van 2 kanten. Zou je haar dat kunnen zeggen, het er over hebben met haar?

Heel vroeger ook zo'n vriendin gehad. Kan me nog een smsje herinneren van haar: "ik kan jou altijd bellen en je hebt altijd zo'n goed advies, je bent zo'n fijne vriendin!" Dacht meteen: ja en andersom is dat een heel ander verhaal. Richting mijn afstuderen had ik het helemaal gehad. Het kwam alleen nog maar van mijn kant en toen was ik het beu. In het begin vond ik het jammer van de leuke tijden die we beleefd hadden en nog konden beleven, maar na een tijd was dat ook voorbij. Het moet van 2 kanten komen!

Nu daarentegen naast leuke vriendinnen een vriendin die ik niet heel vaak zie, maar we weten van elkaar dat we het allebei druk hebben en dat we elkaar echt niet vergeten. En als we elkaar zien is het weer verdergaan waar we de vorige keer geeindigd zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:47

Ik denk sowieso dat je onbewust jouw ideeën projecteert op haar. Als jouw vriendin een lange vakantie gaat maken dan vind jij het heel normaal om er een sms achter aan te sturen. Maar die vriendin misschien zelf niet. Snap je een beetje wat ik bedoel? Jij verwacht dus dingen die jij normaal vindt, maar een ander niet bijstil staat, niet beseft, niet op is gegroeid of noem maar op. Zonder dat die persoon jou niet de moeite waard vind oid. Jij vindt het normaal om elke maand iets te horen van persoon X, terwijl persoon X zelf daar anders over denkt zonder jou als persoon of als vriend niet waarderen.

Je kan ook gewoon even niks doen, gewoon op vakantie gaan en niet meer reageren naar haar en zelf afwachten tot je wat hoort. Dan kom je er vanzelf achter hoe het bij haar zit :)

Krampachtig elke maand bijv. berichtjes gaan sturen omdat het moet zou ik de kriebels van krijgen. Het ene moment heb je meer contact dan het andere moment. Binnen een normale vriendschap zou dat ook moeten kunnen :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:48

Ik zou zeggen ik mis je :) en niet je neemt nooit contact met me op, zo hou je het bij jezelf en voelt de ander zich niet aangevallen. Van daaruit verder kijken of jullie op 1 lijn kunnen komen over hoe vaak jij contact wil en hoe vaak zij dat wil.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:49

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:52

je zou haar een uitnodiging kunnen sturen voor nog 1x voor vertrek samen uit eten te gaan en gedag te zeggen :j
en dan als jij dat wil dit aankaarten, hoe zij jullie vriendschap ziet.

veel plezier op je reis! :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:53

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:00

Ik ben het met Alnate eens je kunt uit elkaar groeien en andere interesses krijgen.
Aan een vriendschap moet je werken net als een huwelijk.
Ik zou het even zo laten en kijken wat er gebeurt.
Als ze geen contact met jou zoekt dan verwaterd het en is er zonder ruzie duidelijk wat er aan de hand is.
Je kunt dan met verjaardagen van je laten horen en dat is het dan.
Het zal jammer zijn want mensen weten vaak niet hoe waardevol een echte vriendschap is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:02

Ik heb ook zo'n vriendin gehad. Altijd dikke maatjes en langzaam werd het minder, gestook door haar moeder en na verloop van tijd ben ik er gewoon kwaad om geworden en was het klaar.
Bij andere conflicten werd ik gewoon zwart gemaakt en uitgelachen, toen heb ik mij afgevraagd wat ik eigenlijk nog aan de vriendschap had en voor mijzelf gekozen. Daarna is er nooit meer een bericht geweest dat zij mij eigenlijk ook miste dus zal het beter zijn zo.

Al heb ik het wel niet over 30 jaar, kies voor jezelf!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:05

Ik zou het vooral luchtig houden. En niet meteen op haar nek gooien ik hoor nooit wat van je etc.. dan wordt het echt een "moetje" en groei je waarschijnlijk alleen maar verder uit elkaar.
Wat ik zou doen is gewoon afspreken iets leuks te gaan doen en dan na afloop zeggen "bel je me als je weer ns tijd hebt?" Laat het dan ook maar vanuit haar komen :)
Maar ik vind wel als je echt zulke goede vriendinnen bent en wat verder uit elkaar woont, je ook gewoon elkaar weken niet hoeft te spreken en daarna net zon grote lol hebben als altijd. Als ik elke maand zou moeten inchecken bij iemand zou ik daar wel lichtelijk kippevel van krijgen :+