Jonge ondernemers gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Jonge ondernemers gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 20:07

Hey mensen, :)

Bokt is een groot forum en ik dacht dat er daarom vast wel wat jonge ondernemers te vinden zijn..

Ik zou eigenlijk graag willen weten waarom jullie op een jonge leeftijd hebben gekozen om voor een eigen bedrijf te gaan en hoe jullie dit hebben aan gepakt.

Met jonge ondernemers heb ik het over mensen die jonger zijn als een jaar of 25 maximaal.

Ik bedoel geen mensen die een zaak over hebben genomen van de ouders, of mensen die wegens een erfenis een eigen zaak hebben kunnen beginnen. Ik bedoel echt mensen die zo goed als niks gespaard hebben en via een lening een eigen bedrijf zijn begonnen. Hoe is dit bij jullie gegaan en ging de lening wat dat betreft nog vrij makkelijk?

Ik vraag dit omdat ik in mijn omgeving best veel jonge ondernemers zie. Daarnaast zou ik best graag een eigen bedrijf beginnen maar gezien mijn leeftijd slaan de twijfels toch toe, daarom hoor ik graag ervaringen. :)

Antwoorden mag ook via pb.

Hutcherson

Re: Jonge ondernemers gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:11

Ik zou graag een eigen bedrijf willen beginnen voor mijn 25e, maar dat ligt anders dan jouw wensen voor een bedrijf denk ik.
Ik zou namelijk een eerste lijns onderneming in de gezondheidszorg willen starten, wat inhoud dat ik geen startkapitaal/lening nodig heb van de bank. Ik kan mijn bedrijf vanuit mijn huiskamer opstarten en geld verdienen door bij mijn clienten langs te gaan. Als ik ooit een pand wil huren of kopen, kan ik dat doen van het gespaarde geld van de behandelingen.

Ik heb enkel een KVK nummer nodig, een naam, reclame(dit is voor mij geen enkel probleem) en clienten nodig. En even afstuderen:|

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:15

Ik ben nu bijna 2,5 jaar ondernemer.
wel heb ik samen met mijn vriend een bestaande zaak overgenomen, maar hebben hier wel een lening voor moeten afsluiten.

een lening krijg je doorgaans niet als je geen eigen spaargeld hebt ;)

Ik heb toen de tijd voor de keuze gestaan om dit samen met mijn vriend te doen. Ik was toen 22 jaar en naar zeggen van onze bank adviseur, de jongste ondernemende klant van de rabobank almere haha.
Je dient een serieus goed ondernemingsplan te hebben en dus eigen spaargeld,

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 20:20

Voor mij zal het gaan om een kapsalon.. :) Hoeveel spaar geld zou je minimaal moeten hebben, is dat 1000, 10.000 of 100.000 euro. Ik ben wat dat betreft echt een leek en heb mij er op deze manier ook nog nooit echt in verdiept.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:28

Kijk eens op deze site: https://www.anko.nl/

Je moet een plan hebben om je bedrijf succesvol te maken, dat plan leg je voor aan de bank en zij bekijken dan of ze in jou willen investeren(je een lening willen geven).
Wil jij een pand in het centrum(Wat wel verstandig is, want je pand moet ergens op een centrale plek zijn die makkelijk te bereiken valt.) dan ben je voor de huur ruim 800 - 1000 per maand kwijt. Enkel de huur, dan nog gas water licht, internet, reclame, kvk inschrijving, ook moet je rekening houden met de bestemmings plannen van de gemeente want soms mag een straat maar een beperkt aantal kapsalons of om de zoveel panden mag het maar. Ook moet je verzekeringen afsluiten(voor als er iets gejat wordt of brand uitbreekt oid en voor bedrijfsongevallen) en vergunningen hebben.

Ik denk dat het verstandig is, om eerst een concreet plan in je hoofd (en op papier) te hebben, dus waar wil je huren, is daar iets vrij, wat kost het huren daar, wat schat je in voor gas water licht, welke vergunningen heb je nodig, hoe zit het met het gemeente plan, en welke verzekeringen heb je nodig, hoe wil je je bedrijf noemen, hoeveel denk je nodig te hebben, hoeveel spaargeld heb je zelf? wat denk je te verdienen en hoe ga je klanten werven. Ook is het goed om te bedenken dat er zo ZOVEEL kapsalons zijn, waarom bij jij anders dan alle anderen? Wat ga jij bieden als extra? Waarom ga jij meer klanten trekken dan alle andere kapsalons zodat je ervoor zorgt dat de bank zn geld binnen no-time terug heeft.

En om dan eens een adviesgesprek aan te vragen over de mogelijkheden. Je kunt dan je vragen stellen en de mogelijkheden bespreken. Je hebt dan al een globaal ondernemersplan, en kunt dat eventueel nog aanpassen voor het officiele gesprek met de bank over de financiering.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:54

En ik weet dat banken inmiddels een aantal sectoren nauwelijks nog financeren, zoals horeca en een aantal dienstverlenende sectoren.
ik zou als ik jou was eerst eens een informerend gesprek plannen met een bank, zodat je weet wat je moet doen en welke gevaren er zijn.
Ook kvk geeft een aantal cursussen over het starten van een onderneming.

Ik denk dat je al snel rond de 30.000 nodig hebt om de boel op te zetten. Dit bedrag moet doorgaans in 5 jaar afbetaald worden aan de bank.

even een snelle rekensom, geeft dat je per maand 500 euro moet aflossen.
dit is zonder de rente die ook iedere maand terug komt.
Daarnaast moet je natuurlijk zelf ook nog kunnen eten en leven, je huur betalen van het pand, spullen inkopen, onderhoud, verzekeringen, en wil je alles alleen gaan doen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:07

Denk dat kapsalons minder conjunctuur-gevoelig zijn dan bovengenoemde sectoren. Een starter zal wel weer moeilijker aan financiering komen. Het is momenteel sowieso erg lastig. Wij zijn al bijna 30 jaar bezig (productiebedrijf) hebben een pand met veel overwaarde, machines etc. en nog doen de banken vreselijk moeilijk. ( wij zitten bij Deutsche Bank, maar die willen ons kwijt ivm herstructurering, willen alléén nog grote bedrijven). De tips die RoyceMack geeft zijn in elk geval heel nuttig.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:24

Hier ook een ondernemer van nu 25, voor het bedrijf dat we nu hebben was/is geen lening nodig.

Echter het bedrijf dat we uiteindelijk willen gaan starten, heeft wel een lening nodig... Maar weet hier verder nog niets over, hopelijk op korte termijn gesprek bij de bank.

Welke bank zou het meest geschikt zijn, branche afhankelijk?